Vinkkejä aloittelijalle?

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Ostin GPL:n tässä hiljattain, kun ensin olin demoa kokeillut ja tykästynyt sen verran, että oli ihan pakko hankkia peli hyllyyn.

Muutaman päivän treenauksen jälkeen olen vieläkin aika lailla lähtökuopissa. Toki kierrosajoissa on jonkinlaista parantumista tapahtunut, ja tiedän että pelin oppii vain ajan kanssa, mutta olisi silti kiva saada vinkkejä oppimisen nopeuttamiseksi.

Käytittekö itse mitään sen kummempia tutoriaaleja autonhallinnan opetteluun ja jos käytitte, minkälaisia. Itse olen tähän mennessä harjoitellut vain Monzassa ja Watkins Glenissa.
Spa:n rataa kerran kokeilin, mutta tutustumisen jälkeen siirryin nöyrästi takaisin edellä mainittuihin. :)

Jarrutukset ovat varmaan itselleni se vaikein seikka oppia. Suunnilleen joka toisella kierroksella olen puskassa tai puskassa ylösalaisin :D. Watkinsin radalla jarrutus ennen Loopia tietää yleensä Shift+R:ää noin neljässä tapauksessa viidestä.

Täytyy kyllä hattua nostaa Papyryksen pojille siitä, että ovat onnistuneet tekemään pelin, johon ei ihan heti kyllästy, eikä varmasti hetkessä opita. Nykyään kun on vaikea löytää muista peligenreistä mitään yhtä haastavaa. :thumbup:
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Ensimmäiseksi valitse joku helppoa auto millä opettelee ajamisen perusteita esim. Cooper, Ferrari, Eagle, BRM, Honda ja Brabham. :D

Välitse jotkut iisit setupit joissa on perän säädöt tyyliin 85/30 tai 85/45 ja jarrubalanssit 52- 55% esim. RE tai vanhat GH-säädöt.

Ratin Forcet ei saa olla liian voimakkaat.

Mutkaan ei kannata ajaa liian lujaa koska on paljon tärkeämpää saada mutkasta hyvä ulostulo. --> Eli ennen mutkaa pitää jarruttaa sopivasti ja sitten antaa auton liukua mutkassa pintakaasulla --> sitten opetella missä kohtaa mutkan taitekohtaa voi alkaa painamaan kaasua pohjaan... silloin saa maksimaalisen ulostulon mutkasta --> tämä vaikuttaa seuraavan suoran päässä saatuun huippunopeuteen.

Aluksi on paljon tärkeämpää ajaa ehjiä kierroksia kuin saada ajallisesti joku hyvä säkä kiekka. Kun oppii pysymään radalla niin sitten voi alkaa vähitellen siirtämään jarrutuspaikkoja myöhäisemmäksi ja viilaamaan säätöjä. Muista kuitenkin että ulostulot mutkista on se tärkein asia geplissä.
 

NS

Well-known member
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
505
Sijainti
Esmoo
Juuri näin ku Pasi sanoi. Ei sitä kukaan oo nopeesti oppinu. :) Perän säädöt (diff) oli itselle isoimpia vaikuttavia asioita alussa ja varmaan vieläkin olisi jos se ei olisi vakiintunut niin pienelle alueelle. Kun alkaa tuntua siltä, että tiedät mitä auton pitäisi tehdä toisin, kannattaa vilkaista seuraavaa.
Nim. Balue kirjoitti tänne
http://gplmz.speedgeezers.com/forum/index.php?showtopic=1028&hl= pikasäätöoppaan ja trellet Hondala ja Kanzo veivasivat sen suomeksi ja SI-yksikköihin ja se menee näin:

TIRE PRESSURE - Tämä on helppo. Tähtää siihen että rengaspaineet ovat 25psi muutaman kierroksen jälkeen. Valitettavasti voi säätä rengaspaineita vain yksi kerrallaan, joka johtaa klassiseen "24 vai 26" ongelmaan. 26 on hyvä niin kauan kun renkaiden lämmöt ovat kohtuullisia. Monilla radoilla tämä tarkoittaa että radoille tulee lähteä 19/20 psi:n aloituksella. Jos sinun pitää usein säätää rengaspainetta alle 19 psi:n estääksesi sen nousun yli 27 kun renkaat ovat lämpimät, on tämä varma merkki siitä että ajat liian villisti/levottomasti. Rauhoita ajoasi ja pidä se pehmeänä, yritä vähentää liu'utusta. Sinun tulee rauhoittaa ajoasi myös, jos eturenkaittesi lämmöt alkavat nousta yli 280 asteen. Tällöin menetät pitoa paljoa ja kierrosaikasi tulevat tippumaan erittäin paljon. Käytä epäsymmetrisiä asetuksia jos muu ei auta, ne ovat monesti avuksi.

Vihje - Takarenkaiden psi:n laskemine auttaa, jos sinulla on ongelmana että perä irtoaa liian helposti. Eli kun ole ajellut hetken niin rengaspaineet ovat 25/26 eturenkaat ja 24/24 takarenkaat.


WHEEL RATE - Älä välitä tässä kohdassa oikean elämän säädöistä sillä GPL:ssä useimmilla radoilla tiukemmat säädöt antavat paremman kontrollin autoon, koska auto liukuu vähemmän (tämä pitää myös eturenkaiden lämmöt paremmin kurissa). Tiukempien säätöjen avulla voit käyttää myös pienempää maavaraa (static ride height) joka parantaa ohjattavuutta entisestään. Tyypillisesti käytän edessä 90-95/lbs ja takana 105-115/lbs. Käytä näitä aina symmetrisesti oli Paul Jackson sitten mitä mieltä tahansa.

BUMP - Tämä oli pitkään minulla aina 2 edessä ja 2 takana. Äskettäin huomasin että radoilla jossa olet jonkin verran ilmassa toisinaan (Lime Rock Mountain), etupään nostaminen 3 antaa paremman ohjattavuuden kun tulet ilmasta alas.

REBOUND - 2 edessä ja 3 takana. BUMP säätöjen kanssa tämä pitää takapään kurissa kun etsitään pitoa vastakallistuksista ja vaihtuvista kallistemutkista. Esimerkkinä Dijon.

CAMBER - olen aina pitänyt tätä erittäin sekavana, joten tässä se tulee minun yksikertaisilla termeilläni. Kun klikkaat oikeaa nuolta niin renkaan ulkoreuna lämpenee ja vasemmalla sisäreuna. Very Happy Tässä pitää pyrkiä siihen että renkaan sisäreunan lämpötila on n. 3 astetta enemmän kuin ulkoreunan. Säätämisessä kannattaa luottaa lämpötiloihin eikä kannata välittää vaikka jotkut CAMBER asetukset näyttäisivätkin oudoilta. CAMBEReiden säätäminen voi olla yhtä tuskaa mutta erittäin kannattavaa jos haluaa ajaa tasaisia, nopeita kierroksia. Minä tarkistan ja säädän näitä tarpeen vaatiessa joka kerta kun olen ajoni ajanut. (HUOM: Pitkillä radoilla joilla on paljon kierroksia, kuten Nürburgring ja Schottenring, epäsymmetriset CAMPERIT ovat hyödyttömiä. Nämä ovat tosin poikkeuksia sillä 9 radalla 10 tarvit epäsymmetriset CAMPERit parhaaseen lopputulokseen)

BUMP RUBBER - aina 1.0in.

TOE-IN - FRONT - aina negatiivinen. Jos haluat että auto kääntyy paremmin, niin suurempi (eli enemmän negatiivinen) FRONT-TOE auttaa renkaita kaivautumaan, etenkin mutkissa joissa on huono pito ja mutkissa jotka ajetaan hitaasti. Minä käytän -0.175 -> -0.250. On olemassa muutamia ratoja joissa pienet muutokset antavat huomattavia eroja (Dijon), mutta yleisesti ottaen tämä ei ole asia johon kannattaa käyttää liikaa aikaa.

TOE-IN - REAR - aina positiivinen. Paul Jackson otaksuu että korkea asetus (0.400) antaa hänelle paremman ulostulon mutkasta (ei luista niin paljon kun kaasuttaa). Minusta tämä tekee taas auton epävakaaksi jarrutuksessa, enkä huomannut etua ulostulossa. Minä käytän 0.100 -> 0.150 säätöjä.

ROLL BAR STIFFNESS - differentiaalia (RAMP ANGLE?) lukuunottamatta, tämä on helpoin ja kaikkein tehokkain tapa saada auto käyttäytymään niin kuin haluat. Liian paljon yliohjautuvuutta? Laske takapäätä (tai nosta etupäätä). Ei ole tarpeeksi yliohjautuvuutta? Nosta takapäätä (tai laske etupäätä). Itse en halua isoa väliä etu ja takapään arvoihin. Ajattelen että minulla on väärät säädöt differentiaalissa, jos minun pitää säätää ROLL BAReja ääriasentoihin. Aloitan yleentä 130/lbs etu- ja takapäällä ja säädän niitä sen mukaan kuin on tarpeen. Olen huomannut että etupään käyttökelpoinen alue on 110 - 150/lbs. Alle 110/lbs ohjaus tuntuu menettävän merkityksensä ja yli 150/lbs:n säädöillä auto ei käänny enää hyvin. Pidän takapään -40 -> +10 rajoissa etupään arvoon. Jos tarvitaan enemmän kuin +10 (etu 130lbs ja taka 150lbs) lisään mieluummin yhden clutchin tai säädään differentiaalin coast arvoa. En itse pidä siitä että takapää heiluu liiaksi.

STATIC RIDE HEIGHT - matalempi on parempi. GPL:n mallinnuksessä auto ei tule näin nopeammaksi, mutta sen kontrollointi paranee.

FRONT BRAKE BIAS - Suuria oivalluksiani GPL:ssä oli se kun huomasin että kun käyttää 50% jarrubalanssia niin etupäätä oli erittäin vaikea saada lukituksi. Jippii!! Jarruta myöhemmin, kaikki renkaat pyörivät, täysi kontrolli, loistavaa. Tämä pitää myös eturenkaiden lämmöt kurissa. Nyt käytän 48% balanssia lähes jokapaikassa. Minulla ei ole ollut ongelmia sen kontrolloinnissa, eikä se juurikaan vaikuta jarrutusmatkaan (vaikka pitäisi), ja kääntyy mutkaan hyvin. Tässä pitää olla kuitekin tarkkana... 47% ja olen ympäri seiniä. (Kääntäjä huomauttaa, Joosa käyttää omien sanojensa mukaan aina sellaista 52-53%)

For the rest, well i don't use the steering hack ([ Hack ] steer_ratio = 0 in core.ini ) so 11:1 is usual. I drive 45/60/1, 60/45/1, 45/60/2 diffs most places. Personal preference Smile .

Lopuista sen verran. En käytä itse steering hackia, joten steering ratio on yleensä 11:1. Käytän 45/60/1, 60/45/1, 45/60/2 differentiaalia useimmissa paikoissa. Tämä on henkilökohtainen mieltymys.

Ei absoluuttisia totuuksia nyt sentään, mutta pointteja kuitenkin.
Hyvää ehjän kierroksen metsästystä! :thumbup:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Pasi: Itseasiassa olen ajellut Lotuksella..varmaan yksi osatekijä, minkä takia ojanpohjat ovat tulleet tutuiksi. :D Tähän saakka olen ajellut melkeinpä perusasetuksilla, niillä kun tuntuu pysyvän parhaiten tiellä. Toki olen säätämistäkin kokeillut, mutta ajattelin, että turhaahan se on tässä vaiheessa vielä käydä sen enempää niiden kanssa sekoilemaan, kun ei ole vielä sellaista "tatsia" autoon. Perän säätöinä olen pitänyt tuota 85/30, jopa 60:n asetuksilla tarjolla tuntuu olevan turhan paljon vääntöä.

Joo, huomasin itsekin, että minulla oli jarrutustekniikassa puutteita: lukitsin renkaat melkein aina, ja kun tulin esim. loopin sisääntuloon, otin linjan liikaa ulkoa --> jouduin kääntämään liian voimakkaasti sisään --> eturenkaat löysivät pidon --> Ryts!

Tein muuten alussa tuonkin virheen, minkä mainitsit, eli metsästin [lisää tähän kaksi arvokasta esinettä] kuvat silmissä parasta mahdollista kierrosaikaa :rolleyes: , kunnes huomasin, että olin ajanut kisan aikana nopeamman kierroksen kuin harkoissa. Nyt Watkinsissa paras on luokkaa 1.08.5X Lotuksella. Harjoituksissa yleensä rennosti ajamalla pystyy 1.09.XX/1.10.XX aikoihin, mutta kahden, kolmen ensimmäisen kierroksen jälkeen iskee vauhtihysteria :D ja sitä painaa joka mutkassa hivenen enemmän kaasua....Ryts!

NS: Joo, nuo perän säädöt ne on, jotka eniten merkkaa. Kuten Pasille jo vastasin, olen tähän mennessä ajellut 85/30 asetuksilla.
Kiitoksia paljon säätöoppaasta, tuosta on varmasti paljon hyötyä kun alan päästä hommasta jyvälle. Pitää nyt vain yrittää keskittyä niihin puhtaisiin kierroksiin.

Isot kiitokset molemmille vinkeistä. :)
 

Kanzo

Totaalirankka
Liittynyt
21.8.2004
Viestit
120
Sijainti
Helsinki
Tässä vielä tuo Nikon kopsaama säätöopas SI-yksiköin:

TIRE PRESSURE - Tämä on helppo. Tähtää siihen, että rengaspaineet ovat 172 kPa muutaman kierroksen jälkeen. Valitettavasti voit säätää rengaspaineita vain 7 kPa kerrallaan, joka johtaa klassiseen "165 vai 179" ongelmaan. 179 on hyvä niin kauan kun renkaiden lämmöt ovat kohtuullisia. Monilla radoilla tämä tarkoittaa, että radoille tulee lähteä 131/138 kPa:n aloituksella. Jos sinun pitää usein säätää rengaspainetta alle 131 kPa:n estääksesi sen nousun yli 186 kPa:n, kun renkaat ovat lämpimät, on tämä varma merkki siitä että ajat liian villisti/levottomasti. Rauhoita ajoasi ja pidä se pehmeänä, yritä vähentää liu'utusta. Sinun tulee rauhoittaa ajoasi myös, jos eturenkaittesi lämmöt alkavat nousta yli 138 Celsius-asteen. Tällöin menetät pitoa paljoa ja kierrosaikasi tulevat tippumaan erittäin paljon. Käytä epäsymmetrisiä asetuksia jos muu ei auta, ne ovat monesti avuksi.

Vihje - Takarenkaiden psi:n laskeminen auttaa, jos sinulla on ongelmana että perä irtoaa liian helposti. Eli kun olet ajellut hetken niin rengaspaineet ovat 172/179 eturenkaat ja 165/165 takarenkaat.


WHEEL RATE - Älä välitä tässä kohdassa oikean elämän säädöistä sillä GPL:ssä useimmilla radoilla tiukemmat säädöt antavat paremman kontrollin autoon, koska auto liukuu vähemmän (tämä pitää myös eturenkaiden lämmöt paremmin kurissa). Tiukempien säätöjen avulla voit käyttää myös pienempää maavaraa (static ride height) joka parantaa ohjattavuutta entisestään. Tyypillisesti käytän edessä 158-166 N/cm ja takana 184-201 N/cm. Käytä näitä aina symmetrisesti, oli Paul Jackson sitten mitä mieltä tahansa.

BUMP - Tämä oli pitkään minulla aina 2 edessä ja 2 takana. Äskettäin huomasin, että radoilla, joissa olet jonkin verran ilmassa toisinaan (Lime Rock Mountain), etupään nostaminen 3:een antaa paremman ohjattavuuden, kun tulet ilmasta alas.

REBOUND - 2 edessä ja 3 takana. BUMP-säätöjen kanssa tämä pitää takapään kurissa, kun etsitään pitoa vastakallistuksista ja vaihtuvista kallistemutkista. Esimerkkinä Dijon.

CAMBER - olen aina pitänyt tätä erittäin sekavana, joten tässä se tulee minun yksikertaisilla termeilläni. Kun klikkaat oikeaa nuolta niin renkaan ulkoreuna lämpenee ja vasemmalla sisäreuna. Tässä pitää pyrkiä siihen, että renkaan sisäreunan lämpötila on n. 2 astetta enemmän kuin ulkoreunan. Säätämisessä kannattaa luottaa lämpötiloihin, eikä kannata välittää, vaikka jotkut CAMBER-asetukset näyttäisivätkin oudoilta. CAMBEReiden säätäminen voi olla yhtä tuskaa mutta erittäin kannattavaa jos haluaa ajaa tasaisia, nopeita kierroksia. Minä tarkistan ja säädän näitä tarpeen vaatiessa joka kerta kun olen ajoni ajanut. (HUOM: Pitkillä radoilla, joilla on paljon kierroksia, kuten Nürburgring ja Schottenring, epäsymmetriset CAMBERIT ovat hyödyttömiä. Nämä ovat tosin poikkeuksia, sillä 9:llä radalla 10:stä tarvitset epäsymmetriset CAMBERit parhaaseen lopputulokseen.)

BUMP RUBBER - aina 2.54 cm.

TOE-IN - FRONT - aina negatiivinen. Jos haluat, että auto kääntyy paremmin, niin suurempi (eli enemmän negatiivinen) FRONT-TOE auttaa renkaita kaivautumaan, etenkin mutkissa joissa on huono pito ja mutkissa jotka ajetaan hitaasti. Minä käytän -0.444 -> -0.635 cm. On olemassa muutamia ratoja, joissa pienet muutokset antavat huomattavia eroja (Dijon), mutta yleisesti ottaen tämä ei ole asia johon kannattaa käyttää liikaa aikaa.

TOE-IN - REAR - aina positiivinen. Paul Jackson otaksuu, että korkea asetus (1.016 cm) antaa hänelle paremman ulostulon mutkasta (ei luista niin paljon kun kaasuttaa). Minusta tämä tekee taas auton epävakaaksi jarrutuksessa, enkä huomannut etua ulostulossa. Minä käytän 0.254 -> 0.381 cm:n säätöjä.

ROLL BAR STIFFNESS - differentiaalia (RAMP ANGLE?) lukuunottamatta, tämä on helpoin ja kaikkein tehokkain tapa saada auto käyttäytymään niin kuin haluat. Liian paljon yliohjautuvuutta? Laske takapäätä (tai nosta etupäätä). Ei ole tarpeeksi yliohjautuvuutta? Nosta takapäätä (tai laske etupäätä). Itse en halua isoa väliä etu ja takapään arvoihin. Ajattelen että minulla on väärät säädöt differentiaalissa, jos minun pitää säätää ROLL BAReja ääriasentoihin. Aloitan yleensä 228 N/cm etu- ja takapäällä ja säädän niitä sen mukaan kuin on tarpeen. Olen huomannut, että etupään käyttökelpoinen alue on 193-263 N/cm. Alle 193 N/cm ohjaus tuntuu menettävän merkityksensä ja yli 263 N/cm:n säädöillä auto ei käänny enää hyvin. Pidän takapään -70 -> +18 rajoissa etupään arvoon. Jos tarvitaan enemmän kuin +18 (esim. etu 228 N/cm ja taka 263 N/cm), lisään mieluummin yhden clutchin tai säädään differentiaalin coast-arvoa. En itse pidä siitä, että takapää heiluu liiaksi.

STATIC RIDE HEIGHT - matalampi on parempi. GPL:n mallinnuksessa auto ei tule näin nopeammaksi, mutta sen kontrollointi paranee.

FRONT BRAKE BIAS - Suuria oivalluksiani GPL:ssä oli se, kun huomasin että kun käyttää 50% jarrubalanssia niin etupäätä oli erittäin vaikea saada lukituksi. Jippii!! Jarruta myöhemmin, kaikki renkaat pyörivät, täysi kontrolli, loistavaa. Tämä pitää myös eturenkaiden lämmöt kurissa. Nyt käytän 48% balanssia lähes joka paikassa. Minulla ei ole ollut ongelmia sen kontrolloinnissa, eikä se juurikaan vaikuta jarrutusmatkaan (vaikka pitäisi), ja kääntyy mutkaan hyvin. Tässä pitää olla kuitenkin tarkkana... 47% ja olen ympäri seiniä. (Kääntäjä huomauttaa, Joosa käyttää omien sanojensa mukaan aina sellaista 52-53%)

Lopuista sen verran. En käytä itse steering hackia, joten steering ratio on yleensä 11:1. Käytän 45/60/1, 60/45/1, 45/60/2 differentiaalia useimmissa paikoissa. Tämä on henkilökohtainen mieltymys.



PS. Ja Pasi, hei, hienoa nähdä sinutkin Trelleforumin listalla!
:thumbup:
 

NS

Well-known member
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
505
Sijainti
Esmoo
lol! Nyyppäsäätö, copypastesin väärän postin. :D Tänks, Kanzo!
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
michael knight sanoi:
Ja vielä linkki alkuperäiseen huippusisällökkääseen keskusteluun: http://board.trellet.net/viewtopic.php?t=1131

(vaatii rekisteröitymisen)

:edit
ja samalla vaivalla todettakoon, että kausi 8 alkaa helmikuun alussa. kakkosdivarissa on vielä tilaa. ;)
Jospa tuota nyt kuitenkin harjoittelis vielä, meikäläisestä ei ole siellä nykytilanteessa muuksi kuin tien tukkeeksi. Pääsisi ainakin harjoittelemaan kierroksella ohittavien väistelyä. :D
 
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
15
Jeeves sanoi:
Jospa tuota nyt kuitenkin harjoittelis vielä, meikäläisestä ei ole siellä nykytilanteessa muuksi kuin tien tukkeeksi. Pääsisi ainakin harjoittelemaan kierroksella ohittavien väistelyä. :D
Itse asiassa kakkosdivisioonassa ajaa useita kuskeja kutakuinkin mainitsemassasi nopeusluokassa.

Edellisillä kausilla mukaan on tullut muutamia täysin tuoreita kuskeja hyvällä menestyksellä.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
michael knight sanoi:
Itse asiassa kakkosdivisioonassa ajaa useita kuskeja kutakuinkin mainitsemassasi nopeusluokassa.

Edellisillä kausilla mukaan on tullut muutamia täysin tuoreita kuskeja hyvällä menestyksellä.
Hmm.. no sietäisihän tuota harkita. Pitänee alkaa harjoitella muillakin radoilla kuin vain Monzassa ja Watkinsissa. Katsotaan miten tilanne kehittyy. :)
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16905
Harmi ettei oo kokoversioo, sendatkaas? :ahem:

Tiä mistä sitäkin sais. :mad_old:


Mut totaa käyttääks ees monet polkimia tohon peliin tai onko niin tärkeetä kun polkimia on inhottava käyttää mun huonees ku ne on sillein vammasesti suoraan melkein alhaalla ja jotenkin jalatkin menee kipeeks. :mad:

Mut totaah noi f1c kisat oon voittanu ilman et oon käyttäny polkimia ja oikeastaa se on nopeampi tapa ajaa. ;) Siis ainakin siinä peliss. :D

Niin ja jarru ja kaasu on siinä ratin takana olevissa vipunappuloissa muuten. ;)

Tosin pienemmillä aidseilla ja sitten ehkä tiä gpl polkimet olis varmaaan aika tärkeä :dunno:


Sori jos tuli sekasta tekstiä, piti vaan nopee heittää. :tongue:



Edit: ja tossa on vielä se f1c liiga missä ajelen: http://www.kulmaus.org/f1c/ Sieltä voi lukee aidsit ja ym. ;)
 
Viimeksi muokattu:

KKK

SAslikia nickissä
Liittynyt
18.10.2001
Viestit
248
Sijainti
f1racing.net
PekPoy sanoi:
Tiivistettynä: et kovin nopsaan pääse Geplissä jos et käytä polkimia.

Eiks siinä vähän tuo fiiliskin kärsi?
Korjaan PekPoyn tiivistystä nyt hieman.
Ei se vauhti tuossa taida niin hirveästi kärsiä, tottumiskysymys lähinnä. Kunhan kaasu- ja jarrunapit ovat analogisia toki. Fiilis voi tosiaan olla vähän ankea jos pitää näppäillä ja käkkäillä sormilla sieltä ratin takaa koko ajan. :(
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
KKK sanoi:
Korjaan PekPoyn tiivistystä nyt hieman.
Ei se vauhti tuossa taida niin hirveästi kärsiä, tottumiskysymys lähinnä. Kunhan kaasu- ja jarrunapit ovat analogisia toki. Fiilis voi tosiaan olla vähän ankea jos pitää näppäillä ja käkkäillä sormilla sieltä ratin takaa koko ajan. :(
Niin juu toki. Oletin automaattisesti Microsoftin ratin käyttäjänä, että kyseessä on on/off-napit. Nyt kun luin uudelleen tuon, niin lukeehan siinä että "vipunappuloissa".

Sen verran vielä Jonille, että jos noiden vipunappuloiden käyttö vaatii ajoapuja, on tuloksena heikkoja kierrosaikoja. Ilmeisesti myöskin tällöin käyttäisit automaattivaihteita, mikä heikentää tilannetta vielä entisestään.
 

KKK

SAslikia nickissä
Liittynyt
18.10.2001
Viestit
248
Sijainti
f1racing.net
PekPoy sanoi:
Niin juu toki. Oletin automaattisesti Microsoftin ratin käyttäjänä, että kyseessä on on/off-napit. Nyt kun luin uudelleen tuon, niin lukeehan siinä että "vipunappuloissa".

Sen verran vielä Jonille, että jos noiden vipunappuloiden käyttö vaatii ajoapuja, on tuloksena heikkoja kierrosaikoja. Ilmeisesti myöskin tällöin käyttäisit automaattivaihteita, mikä heikentää tilannetta vielä entisestään.
Vieeelä pientä viilausta..
Ainakin tuossa Thrustmasterissa on lisäksi vaihdenapit siinä kaasun ja jarrun yläpuolella, ja tällaisella systeemillä manuaalivaihteitakin voi käyttää ilman polkimia. Jos siis Jonilta vastaavanlainen systeemi löytyy. Toki, kuten sanoin, se vaatii aika lailla sorminäppäryyttä. :)
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
KKK sanoi:
Vieeelä pientä viilausta..
Ainakin tuossa Thrustmasterissa on lisäksi vaihdenapit siinä kaasun ja jarrun yläpuolella, ja tällaisella systeemillä manuaalivaihteitakin voi käyttää ilman polkimia. Jos siis Jonilta vastaavanlainen systeemi löytyy. Toki, kuten sanoin, se vaatii aika lailla sorminäppäryyttä. :)
Nyt pidä jo se turpa kiinni mad.
 

Marko

Well-known member
Liittynyt
15.11.2001
Viestit
241
Sijainti
Helsinki
Sen verran vielä Jonille, että jos noiden vipunappuloiden käyttö vaatii ajoapuja, on tuloksena heikkoja kierrosaikoja. Ilmeisesti myöskin tällöin käyttäisit automaattivaihteita, mikä heikentää tilannetta vielä entisestään.
No en nyt niinkään puhuisi heikoista kierrosajoista, mun silverin PB 1.27.38 on ajettu Lotuksella automaattivaihteita ja Thustmasterin "vipunappuloita" käyttäen. Thustmasterin etu on se että jarrutukset pystyi jättämään ihan viimetinkaan ja aloittamaan ne tehokkaasti lukitsematta pyöriä vrt. nykyiset polkimet joissa tuntuma ym. ei ole niin hyvä. Riitti kun etusormen laittoi ratin kehän ja "vipunappulan" väliin niin koskaa ei mennyt lukkoon jarrutuksen ollessa kuitenkin aina tehokkain mahdollinen... (Oi niitä aikoja) :thumbup:
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16905
Ei taida olla analogisia jos on etta kilkkaus ja 100% kaasu ja klikkaus ja 100% jarrutus. ;)

Saispa sinne ratin taakse polkimen tapaiset justskat. :(


Mulla ei kyl todellakaan tossa fiilis mene.

:ahem:

Kyl varmaan olis hyvä fiilis polkimilla jos sais ne jonnekin hyvään paikkaan mut ainoastaan on ollu sillo hyvä fiilis kun oon ajanu karting autoa ja siinä ne oli lähes täydellisesti oikeassa asennossa ja itekkin tosin mun mielestä olin hieman liian lyhyt silloin. :)

Tosin tässä tapauksessa ei hyvä. :mad:

(muistakaa nyt et ratti ei oo tossa kiinni! ;))
Tosin en oo ajettellu muuten, pitäiskö mun käyttää kenkiä? :ahem:

Edit: Ja mullahan oli momo force(musta). Ja siis siinä ratin takana olevilla vivuilla jotka on oikeesti vaihteille tarkotettu. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös