Virallinen selostajangrillausotsikko

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Perezhän ohitti Mäen varikkokäyntien aikana ja sitten takasuoran neulansilmässä Mäki oli omien sanojensa mukaan yrittänyt sisäkautta ohittaa meksikaanin, joka oli liukunut pitkäksi jarrutuksessa. Perez oli kuitenkin tullut takaisin radalle ja kolauttanut Mäen kylkeen. Tämä siis MTV3:n haastattelun ja oman seuraamiseni mukaan.

Havenilla on erittäin miellyttävä, lähes kyyninen, selostustyyli, mutta Eurosportin GP2-lähetysten suurin tähti on Gareth Rees. Töyli osoitti ainakin Le Mansin aikana olevansa ihan mukiinmenevä selostaja, kun vierellä on asiantunteva kommentaattori, jolle voi tarpeen mukaan heitellä palloa. Töylin suurin miinus tulee siitä, että hän on enemmän kallellaan moottoripyörien suuntaan, joten hän ei tiedä, eikä tunne formulasarjojen kuljettajia ja tiimejä, eikä sitä kautta pysty lisäämään sitä aspektia selostukseen. Jos hänen rinnallaan olisi joku, joka osaisi erottaa autot toisistaan ja heitellä jotain yleispätevää mm. varikolla pyörivistä naamoista, niin tilanne olisi paljon parempi. Nythän Töyli yritti tänäänkin paikata tietämättömyyttään lukemalla suoraan papereista kuljettajien tietoa.

Ja kyllä harmitti, että juuri ne kaksi kuljettajaa, jotka jäivät lähtöruutuihin olivat Nelson ja Ricci. Fabio yritti paikata tilannetta lähtemällä raivokkaasti muiden perään ja siinähän se kisa menikin sitten totaalisesti harakoille. Stop-and-go-rangaistus, kierros kärjelle ja useita kierroksia radalla, koska ARTin pojat juoksivat ilmeisesti Italiasta hakemaan uutta etusiipeä Dallaraan. Lopussa piti vielä varoa, ettei ajanut Nunezin perään, koska hän oli niin paljon nopeampi. Lopulta sija 15. ei ole kuin kaksi pykälää huonompi kuin tämän päivän lähtöpaikka, joten jospa huomenna onnetar hymyilisi nuoriherra Philippelle.

Sarjan nuorimmalta kuljettajalta eli 18-vuotiaalta Earl Bamberilta erittäin miehekäs ajo tänään. Uusseelantilainen oli kuudesta ja huomenna lähtöpaikka numero kolme. Ehdottomasti lupaavin tulokas tämän kauden Aasian GP2-sarjassa. "Hänestä kuulemme vielä."
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Ei liene suomalaisille selostajille ominaista kirjoitella foorumeilla mutta toisaalta, asettumalla selostajaksi asettuu myös arvosteltavaksi.

Jokuset ovat jo huomanneet että seuraan aktiivisesti keskusteluja myös täällä,mutta vasta nyt sain luotua oman profiilin.

Vastauksena aikaisempiin kommentteihin, totta on että aina on parantamisen varaa selostuksissa, enkä ole masentunut vaikka kaikki työstäni eivät ehkä pidäkkään.Negatiivinen palaute vain antaa lisää energiaa pyrkiä parempiin tuloksiin.En silti aio antaa suoraa palautenumeroa lähetyksessä, kuten Pulkkisen Jorma muistaakseni teki muutamavuosi sitten.Ja tiettävästi kukaan ei sitten uskaltanut kuitenkaan soittaa...

Kauden alussa ja sen aikanakin käydään tuottajamme kanssa läpi asioita, jotka ovat menneet hyvin ja asioita, jotka voisivat mennä paremminkin.

Kuten joku täällä mainitsi, todellisuudessa moottoriurheilun selostamiseen ei ole mitään hirmuista tunkua,ja nämä selostukset varmistuvat välillä lyhyellä aikavälillä.Itselleni tieto Gp2 luokan selostamisesta tuli 2 viikkoa sitten, vaikka eri sarjoja seuraankin, valmistautumisaikaa tähän kisaviikonloppuun oli vähänlaisesti.

Mutta suurin puute selostajille on se, että ainakin minä olen tehnyt kaikki selostukset suomesta, jolloin en pääse jututtamaan kuljettajia ja tallihenkilökuntaa kuten Martin ja kumppanit. Se on erittäin suuri puute ja varmasti kuuluu ja näkyy työssäkin verrattuna Englantilaisiin,valitettavasti.

Olen siis teidän kanssa tietolähteiden osalta ihan samassa ruudussa ja katson samaa kuvaa kuin katsojatkin.

Myös kokemus eri kilpureiden ratista ja ratatuntemus ovat tärkeitä asioita tässä työssä, asioita joita ei pysty vuodessa eikä kahdessa oppimaan muuten kuin itse kokemalla.Kokenut kommentaattori kuten Harri Toivonen auttaa todella paljon ja Harrin kanssa on sopimus tehty ensikaudestakin, häntä kuullaan todennäköisesti muuallakin kuin LeMansissa, ellei sitten mies karkaa ajamaan sinne, sekin on hyvin mahdollista.

Moottoripyörät ovat osaltani jääneet taa, viimeinen selostus taisi sillä ladulla olla 2006 Misanon kisa, toki tuurasin Lexiä tuossa muutama kisa sitten mutta en sille puolelle aio palata.

Pyrin koko ajan parempaan suoritukseen selostuskopissa, aina se ei ole niin yksinkertaista edellämainituista syistä,katse paperiin tai ajanottoon ja tilanne menee ruudussa ohi, ja voitte uskoa että se harmittaa.

Kiitos palautteesta, toivottavasti viimeistään ensikaudella on edes parin foorumilaisen televisioon palannut suomenkielinen selostus...:0).

Oikein hyvää syksyä kaikille

Terveisin
Jukka Töyli
Eurosport
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315


Nyt lähti kyllä hattu päästä ja komeasti. Se lähti kyllä jo Le Mansin aikaan päästä, sillä kuten silloin sanoin, ihminen joka puhuu kuusi tuntia putkeen moottoriurheilusta, täytyy todella rakastaa moottoriurheilua. Sellainen ihminen on automaattisesti ”hyvä tyyppi” minun kirjoissani.
J.T. sanoi:
Ei liene suomalaisille selostajille ominaista kirjoitella foorumeilla mutta toisaalta, asettumalla selostajaksi asettuu myös arvosteltavaksi.
Äläkä ota kritiikkiämme henkilökohtaisesti. Ainakaan minun tarkoitukseni ei ole koskaan ollut haukkua selostajia huonoiksi ihmisiksi, vaan kertoa niistä tuntemuksista, joita kilpailun aikana itse koen ja tarjota sitä kautta palautetta asioiden muuttamiseksi. Sen jälkeen voin vain toivoa, että viesti tavoittaisi ja muutos, suuntaan tai toiseen, voisi kuulua seuraavalla kerralla. Eräälle mainosrahoitteiselle kanavalle se ei ole tainnut mennä perille, vaikka viestiä olen parikin kertaa suoraan lähettänyt. Siksi olen todella iloinen ja otettu, että suomalainen selostaja löytää itseltään aikaa ja tulee näin avoimesti fanien luokse kommentoimaan aihetta.

Moni selostaja ja toimittaja ei ole valmis kohtaamaan minkäänlaista kritiikkiä ja ei siksi tule tällaisille keskustelupalstoille, joissa "nimimerkin takaa heitetään vain sontaa." Mielestäni tällainen olettamus on täysin väärä. Ei meitä tarvitse pelätä. Kuten olen yrittänyt tähdentää päätoimittajille ja vähemmän päätoimittajille, täällä keskustelevat ihmiset rakastavat moottoriurheilua. Tämä foorumi on täydellinen tuotevalvonta- ja – kehitysyksikkö. En siis ymmärrä mikseivät he osallistu keskusteluihin ja käytä tätä asiaa hyväksi.
En silti aio antaa suoraa palautenumeroa lähetyksessä, kuten Pulkkisen Jorma muistaakseni teki muutamavuosi sitten.Ja tiettävästi kukaan ei sitten uskaltanut kuitenkaan soittaa...
Mitä? Tällainenkin mahdollisuus oli? Miksen minä koskaan kuullut tästä? 2000-luvun alussa tuli nimittäin muutama kerta kirottua ja vaivuttua epätoivoon CART-kisojen aikana. Se, jos mikä oli sanalla sanoen hirveää. Kyllä minä olisin soittanut, jos olisin tästä tiennyt. Olen aina kiinnostunut keskustelemaan näistä asioista ja kuten jotkut täällä ovat huomanneet, vähäsanaisuus ei ole hyveeni.

Itse asiassa Pulkkinen Seniorin CART-selostukset taitavatkin olla yksi syy sille, miksi olen kiinnostunut koko moottoriurheilumediasta. CARTin kohdalla näin mahtavimman tuotteen menevän täysin hukkaan, koska Pulkkinen ei osannut lainkaan myydä sitä. Sama homma on nyt Urheilukanavalla A1GP:n ja ALMSin kanssa. Arvostan Erkki Vanhasta toimittajana, mutta hän ei ole selostaja. Ja ennen kaikkea hän ei ole myyntimies. Hän ei pysty myymään ja välittämään innostusta Suomen kansalle. Ei "nämä nimet eivät sano meille mitään" -periaatteella.
J.T. sanoi:
Mutta suurin puute selostajille on se, että ainakin minä olen tehnyt kaikki selostukset suomesta, jolloin en pääse jututtamaan kuljettajia ja tallihenkilökuntaa kuten Martin ja kumppanit.
Minulla on kyllä täysin se käsitys, etteivät myöskään Martin ja Gareth ole ainakaan näissä Aasian GP2-kisoissa paikanpäällä. Tietenkin heillä on molemmilla paljon laajempi verkko kisaileviin tiimeihin ja kuljettajiin kuin suomalaisella toimittajalla on mahdollista olla, mutta itse ainakin olen sen illuusion vallassa, ettei Eurosport heitä lennättele Aasiaan.

Pulkkisen GP2-selostuksien heikoimpana osana näin (ja kuulin), ettei hän tainnut kertaakaan kauden aikana käydä jututtamassa GP2-kuskeja tai tiimejä. Jos niin paljon saa matkustaa ympäri maailmaa, niin voisi edes sen verran kunnioitusta osoittaa nuoria kuljettajia kohtaan, että kävisi tekemässä yhden kunnon haastattelun vuodessa myös GP2-varikolla. Silloinkin, kun mukana ei ole suomalaiskuljettajaa.
Moottoripyörät ovat osaltani jääneet taa, viimeinen selostus taisi sillä ladulla olla 2006 Misanon kisa, toki tuurasin Lexiä tuossa muutama kisa sitten mutta en sille puolelle aio palata.
Okei. Muistan muuten selostamasi Long Beachin 2001 kisan, jossa sekoitit Shinji Nakanon ja Shinya Nakanon keskenenään. Siksi minulle on varmaan pinttynyt käsitys sinusta moottoripyöräselostajana.

Tiivistit selostamisen ongelmat siihen, ettei kaikkea ehdi nähdä. Tähän tietenkin auttaisi kaveri selostuskoppiin. Aivan varmasti sellainen jostain löytyy. Hiivatti, ehdottaisin itseäni, mutta minulla ei ole edes ajokorttia, joten mitään syväluotaavaa analyysiä ajotyyleistä olisi turha odottaa. Kypäristä kyllä kuljettajat tunnistuu melko vaivatta. ;)

Mutta ihan vakavissaan, eikö nuorien lupauksiemme joukosta löytyisi joku, joka olisi kiinnostunut? Niemelä tai Annala? Kaksi silmäparia olisi parempi kuin yksi, varsinkin, jos kopissa olevat ainoat silmät plaraavat papereita. Siksi ehdottaisinkin - jos sallit - että unohda paperit kokonaan. Asiat, joita ei muista, eivät ole tärkeitä. Isä Pulkkisen tyylihän oli tälläkin saralla ylivoimainen. Joskus lause katkesi ja kuuli kuinka paperit viuhuvat ja sitten menivät Takagi ja Tagliani mahtavasti sekaisin...

Ehkä voit käyttää täällä ehdotettuja vinkkejä tai ehkä et, mutta ainakaan minä en ole tarkoittanut kommenttejani otettavaksi epäkunnioittavalla tavalla. Arvostan suuresti urheiluselostajia, sillä mielestäni te todella työskentelette yleisesti arvostamattoman taiteenlajin parissa.

Uskon myös, että me täällä foorumilla kommentoimme ja arvostelemme selostajia vain, koska haluamme itsekin vain parantaa moottoriurheilulähetyksiä. Ainakaan tässä topicissa, eikä muissa moottoriurheilulajeissa yleensäkään, ole koskaan haukuttu tai mollattu selostajia vain viihteen takia, vaan aina viestin takaa on löytynyt totuuden siemen. Kuten itse sanoit, parantamisen varaa on aina.

Kiitos ja anteeksi.
PS. Ehtiikö se Le Mansin DVD joulumarkkinoille? :D
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Hienoa että täällä käy selostajia lueskelemassa :) Olisi kiva kuulla joskus vähän selostajan arkea.

CARTer kommentaattoriksi!:thumbup:

Mitäs jos laittaisi ruudun viereen ne paperit, että näkee sivusilmällä jos jotain dramaattista tapahtuu viereisessä ruudussa? :idea:
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Kaskas! Tervetuloa vain, hienoa nähdä että vastataa yleisön kommentteihin :thumbup:

Tekemäni vertaus Martin Haveniin on sinänsä epäkiitollinen että kuten sanoinkin Martin on yksi kaikkein parhaista moottoriurheiluselostajista. Hänellä on kuitenkin reilun selostuskokemuksen lisäksi takanaan aika monta varikoilla vietettyä viikonloppua ja sitäkin kautta paljon kontakteja moottoriurheilumaailman sisällä. Kaikki tämä tuo alan tuntemusta ja vankkaa tietopohjaa joka heijastuu asiantuntevana selostuksena vaikka selostaja ei paikan päällä olisikaan. Sama pätee myös moniin muihin englanniksi selostaviin selostajiin, vaikka eivät heistäkään kaikki ole loistavia selostajia. Samoihin lähtökohtiin on paha päästä jos selostaa kisoja vain täältä pohjolan perältä.

Eli se että minä ottaisin mielummin enkkuselostuksen ei tarkoita sitä että suomiselostus olisi täyttä kuraa vaan sitä että enkkuselostus sattuu olemaan jotakuinkin parasta mitä televisiosta on kuultavissa. Ja koska welho ei enkkuselostuksia lähetä (paitsi Eurosport 2:n puolella) niin tulen kuuntelemaan suomiselostuksia myös jatkossa.

CARTer tuossa heittikin jo rakentavaa kritiikkiä ja sen suhteen komppailen aika vahvasti. Tuo paperien pois heittäminen kisojen aikana ei välttämättä ole ollenkaan huono idea. Nippelitieto kuten kuskien saavutukset jota papereista saa luntattua on välillä sinänsä ihan mielenkiintoista mutta ainakin minun mielestäni selostajan homma on kuitenkin selostaa tapahtumia ruudulla/radalla. Se että ei muista sanoa kuskin x tarkkaa voittomäärää on mielestäni pienempi paha kuin se että lähtee lunttaamaan asiaa paperista ja samalla missaa jonkun oleellisen tapahtuman radalla jonka kaikki katsojat näkevät. Joka Murphyn lain mukaan tietenkin tapahtuu juuri sillä hetkellä kun katse ei ole ruudulla. Ajanottoruutu on tietysti eri juttu, etenkin kun suomalaisyleisöä tietenkin kiinnostaa Mikan meno jota ei välttämättä ruudusta näe.

Ehkäpä CARTer pitäisi tosiaan hommata sinne studioon kaveriksi. Joskohan tuo suostuisi samalla palkalla kuin Harri sai Le Mans-lähetyksestä? :tongue:
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Taitaa olla niin että monet selostajat käyvät lueskelemassa palstoja mutta pelkäävät juuri tätä palautetta ja siksi eivät uskalla itse kirjoittaa. Miksi ei negatiivistakin palautetta saisi antaa, katsojat ne selostajan palkan kuitenkin maksavat viimekädessä.

Ihan ensimmäisinä vuosina otin palautteen hyvinkin henkilökohtaisesti, eräällä kerralla avasin kesken MotoGp lähetyksen mailiboxin,johon palautetta sai laittaa ja siellä oli aikamoinen vyöry, muistaakseni suositeltiin lääkityksen vaihtoa ym.,lähetystä ei ollut ihan helppo jatkaa siitä.

LongBeachin tapahtumat voivat CARTer olla totta, en tuollaista ihan äkkiä muista joskin sukunimi on ainakin ollut oikein...:0)..Ei ole tosin ainutkerta kun nimi tai mies on muuttunut.

Pakko on kertoa hauska tapahtuma Brnon varikolta,toivottavasti Kaasin Krisse ei suutu..Tämä tapahtui varmaankin vuonna 2000 tai 2001,
oltiin siis onsite keikalla ja lähetys oli ohi. Suunniteltiin seuraavaa päivää, jos saataisiin joku haastatteluun.Krisse lupasi yrittää Johan Stigefeldiä,alkuaikoina kun en tuntenut noita kuskeja pahemmin ulkonäöltä. Krisse tulikin hakemaan mua aikapian ja sanoi että löysi Stiggyn. Krisse näytti kaverin enkä katsonut sen tarkemmin kasvoja, menin tervehtimään ja sanoin ruotsiksi terve, mitä kuuluu. Kaveri katsoi minua hetken aikaa ja toteaa englanniksi:"Hello, I'm Anthony West".Olisitte nähneet Kaasin ilmeen siinä vaihessa, yksi meistä oli aika nolona, yksi hämmästyneen näköinen ja yhtä nauratti aivan helkutisti.

No joo, nyt tosiaan palautteeseen on jo tottunut, jonkinlainen itsekritiikin taso on jo löytynyt, aika tarkasti jo osaa ruotia mikä meni hyvin ja mikä ei. Lähetyksessä tapahtuu paljon asioita, mitkä ei kuulu eikä näy katsojille, mutta silti niistä pitää selvitä.Ainakin minulle suurin ongelma on edelleen se kun ohjaaja höpöttelee korvaan, varsinkin suorissa lähetyksissä sieltä tulee jos jonkinlaista informaatiota ja kun se on ranskalaisittain äännettyä englantia, ei ole helppo puhua samaan aikaa ja toisella aivolohkolla kääntää, mitä korviin kuuluu.

Kannattaa kokeilla joskus, englanninkielinen selostus päälle, selostat itse tapahtumia ja samalla kokeilet kuulitko mitään siitä orginaalista selostuksesta.

Kommentaattoreista sen verran että budjetti on valitettavan rajallinen joka tarkoittaa sitä että vain muutamiin kisoihin saadaan alan mies mukaan, useasti ongelma on ollut vielä se että edellämainitut nuoret kaverit on olleet ajamassa itse jonka takia heitä ei ole päästy edes kysymään.

Ei muuta kuin listaa laatimaan ja yhteystietoja mistä kavereita voi tavoitella, suurin osa mulla varmaan onkin mutta ainahan tätä voidaan harkita tuottajamme kanssa, jos saisimmekin tosiaan Niemelän, Annalan, Kimiläisen, Palttalan (vaikka ei nuori olekkaan..:0)) mukaan lähetykseen.

Niinkuin sanoin, palautteen otan sillä vastaan että sen on tarkoitus kehittää lähetyksiä, ei näitä viikonloppuja jaksa jollei todella rakasta lajia varsinkaan kun tästä ei elantoaan kuitenkaa saa.

Jatketaan harjoituksia, Touring Carissa jännitetään illan lähetyksessä Eskelisen eturivin starttia ja onnitellaan ensimmäistä kommentaattoriani MotoGp paikasta.

-J-
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jatketaan harjoituksia, Touring Carissa jännitetään illan lähetyksessä Eskelisen eturivin starttia ja onnitellaan ensimmäistä kommentaattoriani MotoGp paikasta.
Ny menee ihan otsikon ohi, mutta kun ETCCupin lähetyksen mainitsit, niin Eskelisen suoritusten lisäksi meitä suomalaisia varmaan kiinnostaisi tietää enemmän myös siitä mitä muut SM-sarjan kuskit Lvov, Smetsky, Horeliks ja Kitsing siellä radalla touhaavat :)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mikä Mäki From Turun Sanomat sanoi:
Pääsin Adrian Vallesista ohitse, mutta sitten Perez oli mutkassa, enkä päässyt enää sen edelle. Jäin siihen taakse ja yritin ohi, kun hän missasi jarrutuksen. Jälkikäteen ajatellen oli tyhmää vetää siihen sisälle. Perez ei huomannut minua ja tuli suoraan ulkoa sisälle. Olimme siinä yhtä aikaa, eikä siitä voi koskaan seurata hyvää. Osuimme yhteen ja autostani vääntyi etutukivarsi. Sen jälkeen ei pystytty enää jatkamaan.
Mäki ei tunnu tietävän kenen kanssa hän oikein kilpaa ajaa. Ellei sitten Kulta ole paikkaillut haastattelua, ja sehän olisi ennen kuulumatonta! Valles kun on Portugalissa Estorillissa ja voitti aiemmin tänään Liverpoolille Superliigan kilpailun. Parhaillaan hän seikkailee päivän toisessa kisassa ja törmäsi Frank Pereraan. Törttöilee lähes samaan aikaan Kiinassa että Portugalissa. Kiireinen kaveri. :D

Tänään koostelähetys meni jo paljon paremmin. Vieläkin oli hieman kuljettajat hakusessa, mutta kyllä se kauden edetessä varmasti korjaantuu. Se ei ollut Rodriguez tai Ricci, joka jäi lähdössä paikalleen vaan ihan eri värisellä autolla liikkeellä ollut Sakon Yamamoto. Mutta kuten todettua kauden ensimmäinen kisa, ei kaikkia kuskeja ja talleja voi millään tunnistaa.

Ja jäin vähän miettimään. Eikö ohjaajallenne voi sanoa, että pitää suunsa kiinni ja ilmoittaa vain kun mennään mainoksille, jos se häiritsee selostamista. Ohjaaja selvästi kuuntelee englanninkielistä selostusta ja pistää sieltä virheet kiertämään (Razia vs Nunes eilen).

Nyt risuja menee kyllä sille, joka editoi tämän päivän koosteen. Ei noin lyhyestä kilpailusta voi leikata kymmentä kierrosta välistä ja olettaa, että kaikille asia on selvä. Mitä esimerkiksi kävi Fabiolle? Lähdön jälkeen hän oli 12. ja sitten mainoskatkon jälkeen kymmenen kierrosta myöhemmin tippunut Mäenkin taakse sijalle 18?

Slimin suojatti Sergio Perez nousi tänään todella kivasti sijalta 25 aivan pisteiden tuntumaan ollen maalissa seitsemäs. Hänen nousunsa jäi täysin pimentoon niin ohjaajalta, editoijalta kuin selostajilta. Havenia tuurasi muuten tänään Carlton Kirby, joten ellei miestä oltu lähetetty Kiinaan asti, niin luulempa englantilaiskolleegoidenkin tekevän tuota kotimaastaan käsin.

Tuo Anthony West-juttu oli tosi hauska. Sinulta varmasti löytyy paljon tuollaisia sattumuksia, joista olisi kiva kuulla lisää. Kun luppoaikaa löytyy niin jaa toki niitä meidänkin kanssa. Kuten Loetkoe sanoi, olisi kiva kuulla enemmän selostajan arjesta.
Zamppa sanoi:
Ehkäpä CARTer pitäisi tosiaan hommata sinne studioon kaveriksi. Joskohan tuo suostuisi samalla palkalla kuin Harri sai Le Mans-lähetyksestä?
Tiedä tuosta. Maailmantalous on ehtinyt kesästä mennä niin kuralla, ettei Eurosportillakaan varmaan enää olisi varaa niin moneen lihapiirakkaan tai possumunkkiin kuin min... siis agenttini vaatii. ;)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ja jäin vähän miettimään. Eikö ohjaajallenne voi sanoa, että pitää suunsa kiinni ja ilmoittaa vain kun mennään mainoksille, jos se häiritsee selostamista. Ohjaaja selvästi kuuntelee englanninkielistä selostusta ja pistää sieltä virheet kiertämään (Razia vs Nunes eilen).

Nyt risuja menee kyllä sille, joka editoi tämän päivän koosteen. Ei noin lyhyestä kilpailusta voi leikata kymmentä kierrosta välistä ja olettaa, että kaikille asia on selvä. Mitä esimerkiksi kävi Fabiolle? Lähdön jälkeen hän oli 12. ja sitten mainoskatkon jälkeen kymmenen kierrosta myöhemmin tippunut Mäenkin taakse sijalle 18?
Ainakin aiemmin Eurosportilla on ollut käytössä tällainen hämmentävä systeemi, jossa kokopitkän lähetyksen selostus synkronoidaan lennossa koosteeseen sopivaksi. Selostajille annetaan siis tiettyjä maaleja (leikkauskohtia), joihin mennessä jutun pitää olla loppu ja jonka jälkeen aihetta tulee vaihtaa. J. T. voinee vahvistaa, toimitaanko näin edelleen. Mikäli toimitaan niin hatunnosto selostajalle.

Myös Martin Haven on muuten mahdollista löytää keskustelupalstalta, hänet osoitteesta www.ten-tenths.com.
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Tuo on jo sellaista sisäpiirin tietoa että pakko se on vahvistaa. Vain Eurosportilla on tämä järjestelmä, kooste tehdään todella lennossa, muilla kanavilla järjestelmä on toisenlainen ja selostajaystävällisempi. Siellä siis on yleensä etukäteen tiedossa, missä kohdissa on leikkaukset, toki kisatilanteet muutti ainakin Urheilukanavalla ollessani näitä suunnitelmia mutta on se silti paljon helpompaa selostajalle,sai itse pedata sen breikin eikä niin että joku sanoo et nyt on 5 sek aikaa lopettaa juttu.

-J-
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Eipä näytetty Mäkeä koko kisan aikana ollenkaan. :doubtful:

Mutta onpa mukava nähdä selostajia täällä. ;)
Ilman mielistelyä voin todeta, että selostus ei ollut ollenkaan huonoa. Kuten tuossa jo edellä mainittiin, niin alku ei ole aina niin helppo.

Ohjauksesta ei voi sanoa samaa, onko kaikki kauden sprinttikisat tulossa vain koosteina?
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3200
Sijainti
Lahti
Tuo on jo sellaista sisäpiirin tietoa että pakko se on vahvistaa. Vain Eurosportilla on tämä järjestelmä, kooste tehdään todella lennossa, muilla kanavilla järjestelmä on toisenlainen ja selostajaystävällisempi. Siellä siis on yleensä etukäteen tiedossa, missä kohdissa on leikkaukset, toki kisatilanteet muutti ainakin Urheilukanavalla ollessani näitä suunnitelmia mutta on se silti paljon helpompaa selostajalle,sai itse pedata sen breikin eikä niin että joku sanoo et nyt on 5 sek aikaa lopettaa juttu.

-J-
Erinomaisen hauskaa, että olet Jukka ehtinyt tänne mukaan. Kehujahan ihmispoloiset saavat yleensäkin harvakseltaan, ja selostajat kuka ties vielä harvemmin? Sinä olet kuitenkin ainakin minun mielestäni kehusi ansainnut. Olen huomannut sinun sepottavan yksiksesi siellä kopissa, eikä se taatusti ole ihan helppoa puuhaa. Silti olet selviytynyt vallan mainiosti. Nostan hattuani!

Toinen seikka josta haluan kiitollisena vuodattaa ja hattuani nostaa on se, että sinä oikeasti seuraat ja selostat itse tapahtumaa l. kilvanajoa radalla. Nimiä mainitsematta (enhän halua kenenkään mieltä pahoittaa:nope:) joillakin selostajilla on turkasen huono tapa kesken kuumimman kanttailun ryhtyä rupattelemaan erinäisistä teknisistä seikoista unohtaen itse kisaselostuksen ja tunnelman ylläpitämisen.

Olet urheilumies. Thanks, bro`!:cool:
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Kaveri kirjoitti tuon edellisen,maksoin sille satasen...:0)...

Pakko kertoa tästä tunnettavuudesta yksi hauska juttu, tai niitä on paljon mutta kaikkia ei voi kertoa kun niihin liittyy muitakin selostajia.

Tämä tapahtui muistaakseni vuonna 2002, selostimme silloin vielä Euron lähetykset Tukholmasta ja olin palaamassa poikkeuksellisesti Helsingin kautta kotiin. Samana viikonloppuna oli Pulkkisen Jormakin selostamassa ja lentoasemalla törmättiin Pietilän Sakkeen. Olin silloin vielä aika tohkeana tästä selostushommasta ja tottakai oli mukavaa jutella niitä näitä ennen koneeseen menoa.Lopulta sitten lähdettiin koneeseen, viimeisinä koko lailla ja kolmen äijän porukkana.

Ihmiset istu paikallaan, ensin menee Pulkkinen ja kaikki tietenkin tunsi sen, osa tervehtikin.Sitten tuli Pietilä ja entistä enemmän hymyiltiin, veijarit kun oli tuttuja tv:stä.Sitten tulee Jukka näiden perään, oli aavistuksen kiusallista kun ihmiset kurkkii ensin että kukas sieltä vielä tulee ja sen jälkeen menee ihan vakavaksi, koneen puolessa välissä kuulin kuiskauksen takaani "Kukas vittu se kolmas oli"....maanpinalle pudottiin siinäkin vaiheessa...:0)..

Ja vielä tuosta selostamisesta, Jorma kanssa olen moneen otteeseen tehnyt töitä ja saa olla erimieltä, mutta silti sillä on pirun kova ammattitaito tehdä töitä, ei ole ehkä moottoriurheilun suurkuluttajien mieleen mutta silti sillä oli ja on vieläkin oma faniporukkansa.

Ja vielä pieni mainos loppuun: ne joilla ei näy Eurosport, kannattaa mennä Euron sivuille sillä lähetykset näkyy nyt netissä, pientä korvausta vastaan.

En ole ehtinyt tutustua, saako sinne muita kieliä kuin suomen mutta oletan niin. Tuolta näkyy sekä pääkanava että kakkonen, opettelen itsekkin niitä tässä käyttämään joten en minusta ei ole sitten käyttötueksi.

-JT-
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Offtopicia selostamisesta ja median annista sitä seuraaville

Tällä kirjoituksellani ei ole kyllä mitään tekemistä Aasian GP2 sarjan kanssa, mutta menkööt:

Olen Pärren kanssa samoilla linjoilla. Pointsit Jukalle. Todella hienoa, että saadaan muutamien kuljettajien (Saarinen, Nurminen, toiv. lisääkin?) lisäksi joku TV:n puoleltakin esiin kommentoimaan asioita, jne. Ei varmasti ole helppoa olla selostaja, kehuja saa harvoin vaikka syytä olisi ja rapaa roiskuu niskaan taas joka tuutista. On hienoa kuulla täällä juuri jotain hauskoja inside-juttuja joita ei luonnollisesti ruudussa voi kertoa. Hiukan samantapaista lisäarvoa ovat myös Tomi Tuomisen rallipvkirjoilla.

Vaiken myöskään haluaisi pahoittaa kenenkään mieltä, niin on silti pakko todeta kylmästi, että omiin suosikkeihini ei kuulu Kyllönen, koska mielestäni hän pyrkii pitkälti teatraalismaiseen hehkuttamiseen, ym toissijaiseen informaatioon. Toinen tapaus on Vanhanen, joka ei mielestäni kykene tarjoamaan paljoakaan muuta, kuin luetella monotonisesti kuvassa/paperillaan näkyviä asioita. Toki ymmärrän, että se on todennäköisesti vaikeaa, jos tuotannolla on minimibudjetti, mutta usein asioista enemmän kiinnostunut/tietävä henkilö voi tuoda lähetykseen jotain ekstraa.

Sanoisinkin, että asenteella on suuri merkitys ja sillä kuinka mediassa työskentelevä henkilö osaa ottaa katsojan(tai vaikka lukijan) aseman huomioon. Olen ollut havaitsevani että esim. MTV3 rallitiimiin liittynyt Anette Latva-Piikkilä olisi muokannut jonkun verran paremmaksi tapaa millä rallia on käsitelty maikkarilla. Vaikuttaisi, että hän osaa ottaa enemmän kriittisen kannan kuljettajien suorituksiin ja ikäänkuin haastaa/jopa provosoi heitä haastatellessaan saadakseen heistä enemmän irti. Samoin hän asettaa kysymykset kuljettajille heti niin, että ne luotaavat enemmän informaatiota antaviin vastauksiin (esim. ensimmäinen kysymys voi heti olla "Kuinka säätöjä on muutettu edellisestä EK:sta?" tms). Toisin kuin normaalisti haastatteluissa näkee..
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3200
Sijainti
Lahti
Perästä kuuluu, sanoi torvensoittaja

Jatkan minäkin vielä offtopicia ja totean tähän aiheeseen vielä sen, että valitettavan usein selostajista tulee "yleisreiskoja" l. joutuvat/saavat selostaa sen omimman lajinsa lisäksi kaiken maailman maatalousnäyttelyitä, eikä se voi olla jättämättä jälkeänsä rajalliseen ihmispoloiseen.

Jukka taitaakin hankkia voin leipänsä päälle muista töistä, ja selostamisesta sitten jotain muuta, vaikkapa perunat perheensä sekametelisoppaan? Mielestäni ihan kelpo valinta, jos se sellainen on ollut.

Henkilökohtaisesti minun on vaikea ottaa tosissaan urheiluselostajaa, jonka työnkuvaan liittyy sepotustyötä kaikilta elämänaloilta. Erikoistumiseksi sitä kait kutsutaan kun ihminen keskittyy tulemaan erityisen hyväksi vain joissain tietyissä asioissa?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kun rönsyilee, niin rönsyilkööt kunnolla.

Bobakki sanoi:
Ainakin aiemmin Eurosportilla on ollut käytössä tällainen hämmentävä systeemi, jossa kokopitkän lähetyksen selostus synkronoidaan lennossa koosteeseen sopivaksi. Selostajille annetaan siis tiettyjä maaleja (leikkauskohtia), joihin mennessä jutun pitää olla loppu ja jonka jälkeen aihetta tulee vaihtaa.
Tämä tuli tosiaan Jorma Pulkkisen aikana harvinaisen selväksi katselijoille. ”No nyt saa taas puhua. Eiku tätä leikataan koosteeksi.”

Champ Carin kv. TV-yksikkö oppi tuon myös, sillä he myös pitivät hiljaisia hetkiä. Tämä johtui siitä että kanavat halusivat mennä mainoksille eriaikaan, joten se piti ottaa huomioon selostuksissa ja tarjota näin kanaville mahdollisuus mennä mainoskatkolle sillä tavalla "järkevästi". Jeremy Shaw sanoi joutuneensa tasapainoilemaan aikalailla, koska kertaakaan ei saanut sanoa ”mennään mainoksille” tai ”tervetuloa takaisin”, koska koskaan ei tiennyt missä päin maailmaa oltiin juuri mainoskatkolla ja missä sinne oltiin vasta menossa. Tästäkin huolimatta lähetyksen tuli jatkua kuitenkin melko keskeytymättömänä. Editointia se kyllä auttoi huomattavasti, mutta silti Eurosportin leikkaaja usein katkaisi Jeremyn ja Hinchin kesken laus...

Ja jos Eurosportilla tosiaan tehdään kaikki suoranakin tulemattomat jälkilähetykset tuolla tavalla, niin voin vain kateelisena todeta, että Jukalla on mahdollisesti maailman paras työ. Olisit rekisteröitynyt jo viime vuonna, niin olisin tullut oitis kommentoimaan Champ Car - kisoja kanssasi :D
J.T. sanoi:
Jorma kanssa olen moneen otteeseen tehnyt töitä ja saa olla erimieltä, mutta silti sillä on pirun kova ammattitaito tehdä töitä, ei ole ehkä moottoriurheilun suurkuluttajien mieleen mutta silti sillä oli ja on vieläkin oma faniporukkansa.
Kun se ammattitaito sitten olisi kuulunutkin niissä 2000-luvun alun CART-selostuksissa..

Juontajana Pulkkinen on legenda sitä en kiistä, mutta miksi hänen oli pakko tehdä jokaisesta "selostamastaan" autokilpailusta Jorma Pulkkinen Show? Erityisen vihainen ja katkera olen vieläkin siitä, että hän usein ”esiintyi” juurikin CART-sarjan kustannuksella. Voin vain kuvitella, millainen huuto siitä syntyisi, jos jääkiekon MM-kisojen finaalia selostaisi mies, joka lähetyksessä haukottelee, mutisee, sitten on vallan hiljaa, lähettelee välillä kavereilleen terveisiä ja lopulta toteaisi, että tässä pelissä tarkoitus on saada tuo pallo tuohon kaatuneeseen koriin. Ei se ole niin hauskaa kuin se aluksi ehkä jostakin kuulostaa...

Olen Pärren kanssa täysin samaa mieltä siitä, että on elintärkeää, että selostajaa kiinnostaa asia, josta puhuu. Jos selostajaa itseään ei kiinnosta tuon taivaallista, niin ei siinä sitten kyllä katsojakaan kovin kauaa jaksa kiinnostaa. Suurin kärsijä tässä on tietenkin esitettävä sarja ja sen fanit. Siksi vanha cliché "ei se määrä, vaan se laatu."

Yritetään lopuksi jatkaa Vicen viitoittamalla tiellä ja paikata rönsyilevää keskustelua ja puhua sivuavasti Aasian GP2:stakin. Motorsport Weekendissä näytettiin syy Kobayashin ripustusrikkoon. Yoongin autosta irtosi jokin iso osa, joka lensi ilmaan ja johon japanilainen törmäsi. Sen enempää ei tilanne sitten auennutkaan. Mikä osa se oikein oli ja miten Yoong kuitenkin pystyi ajamaan maaliin yhdeksänneksi? Tämä oli vain yksi asia, joka jäi kokonaan ilman mainintaa varsinaisessa kisakoosteessa. Toivon todella, ettei tarkoitus ole näyttää jatkossakin sunnuntain sprinttejä vain ”näppärinä” koosteina.
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Ensinnäkin Gp2 sprinttilähetykseen vastauksia:
Kooste tehtiin sen takia, että samaan aikaan tuli MotoGp suorana, jos nämä Gp2 lähetykset näkyyy jatkossa, veikkaan että tuleva molemmat suorina.

Suurin vaikuttaja on siis raha, ja toinen joka voi vaikuttaa on se millaiset oikeudet lähetykseen on. Noita lähetysoikeuksiakin menee ja tulee, tällä kaudella mulle on tainnut tulla 2-3 peruutusta, mm F1 paatteja piti tulla muttei tullutkaan ja samoin kävi speedwaylle..Eli jos olen käsittänyt oikein ,niin joku maa voi ostaa täydet oikeudet johonkin lajiin ja sen jälkeen eurosportin soppari onkin mennyttä...sarjat on eri juttu mutta pistelähetyksissä näin voi käydä.

Tätä leikkausta tehdään siis vain livelähetyksissä, esim Gp2 sprint lähetys olis koostettu, josta saimme 5-6 rivin selonteon mitkä kohdat on mukana ja loput piti vetää hihasta. Ja siinä kun ei enää ollut live timingiä mukana niin se oli aika kamala tehdä...:(..

Illan motorsport weekendin kässärissä ei ollut siitä Koban saamasta tällistä mitää sen kummempaan kuin sanoin, se oli joku osa Yoongin autosta, mitä tarkempaa tietoa ei ollut. Hiton iso pala, jos vahingoittaa tukivarsia.
 
Viimeksi muokattu:

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Tarkoittaa siis yksittäistä kisaa tai tapahtumaa niin että kyseessä ei ole sarja. Moottoriurheilussa näitä on harvemmin, mutta en ole sopimusasiantuntija joten en pysty tarkalleen tästä sanomaan, joten syvällisempää analyysia miksi tehdään tai tuotetaan jollain tavalla en pysty antamaan, ne ihmiset ovat Ranskassa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3200
Sijainti
Lahti
Onko sinulla jo tässä vaiheessa tietoa ensi kauden lähetyksistä Eurosportilla?

MotoGP putoaa kuulemma pois, mutta onko esim. sinun "leipäpuusi" ,WTCC, yhtälailla näkyvissä kuin tänäkin vuonna? Missä mennään ja kuka maksaa?:eek!:
 
Ylös