Vastauksia:
1 c. Raahe
Tuomioja-Raahe-rataosa avattiin liikenteelle 5.12.1899. Sai siis kunnian olla viimeinen upealla 1800-luvulla avattu rataosa. Muitten kaupunkien osalta onni osui seuraavasti: Iisalmi 1902, Jämsä 1950, Savonlinna 1908, Tornio 1903.
2.
a. Kaskinen (Matkustajaliikenteen osalta Vaasa)
b. Ilomantsi (Matkustajaliikenteen osalta Joensuussa sijaitseva Uimaharjun asema)
3.
Höyryvetureiden kriisivarastoja.
Poistettaessa höyryvetureita liikenteestä 1960- ja 1970-luvulla yhteensä 250 höyryveturia kriisivarastoitiin, koska haluttiin turvata rautateiden kuljetusvarmuus kriisiaikoina. Vetokalustolla, joka ei ole riippuvainen sähköstä tai ulkomailta tuotavasta polttoaineesta. Nämä kolme asevarikkoa valittiin kriisivarastojen sijoituspaikaksi (
Ohenmäki,
Lievestuore,
Kumiseva).
Eipähän kriisisäilytyksestä oikein mitään tullut taivasalla. 1980-luvun alussa muutamalle höyryveturille tehtiin koekunnostus, todettiin liikennekelpoiseksi saattaminen työlääksi ja niinpä kriisivarastot purettiin vähin äänin 1980/1990-lukujen vaihteessa.
4.
Ukko-Pekka.
5.
d. Knut Nylander
Örfil-erikoinen... Knut Nylander oli tunnettu rautatierakennusten rakennuspiirtäjä, C.A. Edelfeltin oppilas. Edelfelt suunniteli asemat Helsinki-Hämeenlinna-rataosalle. Riihimäki-Pietari-rataosan asemat ovat myös Edelfeltin piirtämiä, mutta Nylander muokkasi näistä rautatieasemien rakennuskannan tyypityksen, ns. tyyppipiirrustukset. Nylanderin tyyppipiirrustusten mukaisesti on rakennettu rataosien Hämeenlinna–Tampere, Turku–Toijala, Tampere–Haapamäki–Seinäjoki–Vaasa sekä Seinäjoki–Oulu asemarakennukset. Nylander kuoli onnettomuudessa Bogskärin majakan rakennustyömaalla syyskuussa 1886.
Bruno Granholm toimi vuosina 1892–1926 Rautatiehallituksen pääarkkitehtina. Työnjälkiä näkyy erityisesti rataosilla Haapamäki–Jyväskylä, Jyväskylä–Suolahti, Helsinki–Turku, Kuopio–Iisalmi–Kajaani, Oulu–Tornio sekä Savonlinna–Elisenvaara.
Alvar Aallon ammattitaito ei koskaan riittänyt rautatieasemien suunnitteluun ja Oiva Toikka pelailee lähinnä lasin kanssa.
6.
Fennia Rail
Parhaiten bongattavissa Kemijärvi-Kajaani-Mussalo-reitillä.
Tähän tarjottiin myös Transpointia, mutta Transpoint, yhdistymisten seurauksena itse asiassa VR Transpoint, on pelkkä brändinimi VR-Yhtymän logistiikkapalveluja tuottavalle yksikölle.
7. Yksityinen rautatie.
Karhulan–Sunilan Rautatie Oy on Suomen ainoa yksityinen rautatieyhtiö, joka harjoittaa kaupallista rautatieliikennettä omistamallaan radalla. Yhtiöllä on omistuksessa kaksi veturia, jotka kuljettavat VR:n vaunustoa Kymin aseman ja Sunilan sellutehtaan välillä.
8.
a. Jenni Vartiainen
b. Kari Tapio
9.
Kalasatamassa (ja Itäkeskuksen itään suuntautuvalla raiteella) matkustajalaiturit ovat kulkusuuntaan nähden oikealla puolella, kun kaikilla muilla asemilla laituri on ns. välilaituri. Eli sijaitsee metroraiteiden välissä metron kulkusuuntaan nähden vasemmalla puolella.
10.
1.10.1972.
Pisteitä toivottavasti huomenna...