Visaliiga; Kiskoliikenne Suomessa - päättymisaika 1.3.2017 klo. 23:59

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Muistui mieleen, että Lievestuoreella taisi tapahtua räjähdys ammusvarastossa. Piti lisätä se vastauksiin, mutten muistanut tai ehtinyt ajoissa.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
Vastauksia:
1 c. Raahe
Tuomioja-Raahe-rataosa avattiin liikenteelle 5.12.1899. Sai siis kunnian olla viimeinen upealla 1800-luvulla avattu rataosa. Muitten kaupunkien osalta onni osui seuraavasti: Iisalmi 1902, Jämsä 1950, Savonlinna 1908, Tornio 1903.

2.
a. Kaskinen (Matkustajaliikenteen osalta Vaasa)
b. Ilomantsi (Matkustajaliikenteen osalta Joensuussa sijaitseva Uimaharjun asema)

3.
Höyryvetureiden kriisivarastoja.
Poistettaessa höyryvetureita liikenteestä 1960- ja 1970-luvulla yhteensä 250 höyryveturia kriisivarastoitiin, koska haluttiin turvata rautateiden kuljetusvarmuus kriisiaikoina. Vetokalustolla, joka ei ole riippuvainen sähköstä tai ulkomailta tuotavasta polttoaineesta. Nämä kolme asevarikkoa valittiin kriisivarastojen sijoituspaikaksi (Ohenmäki, Lievestuore, Kumiseva).

Eipähän kriisisäilytyksestä oikein mitään tullut taivasalla. 1980-luvun alussa muutamalle höyryveturille tehtiin koekunnostus, todettiin liikennekelpoiseksi saattaminen työlääksi ja niinpä kriisivarastot purettiin vähin äänin 1980/1990-lukujen vaihteessa.

4.
Ukko-Pekka.

5.
d. Knut Nylander
Örfil-erikoinen... Knut Nylander oli tunnettu rautatierakennusten rakennuspiirtäjä, C.A. Edelfeltin oppilas. Edelfelt suunniteli asemat Helsinki-Hämeenlinna-rataosalle. Riihimäki-Pietari-rataosan asemat ovat myös Edelfeltin piirtämiä, mutta Nylander muokkasi näistä rautatieasemien rakennuskannan tyypityksen, ns. tyyppipiirrustukset. Nylanderin tyyppipiirrustusten mukaisesti on rakennettu rataosien Hämeenlinna–Tampere, Turku–Toijala, Tampere–Haapamäki–Seinäjoki–Vaasa sekä Seinäjoki–Oulu asemarakennukset. Nylander kuoli onnettomuudessa Bogskärin majakan rakennustyömaalla syyskuussa 1886.

Bruno Granholm toimi vuosina 1892–1926 Rautatiehallituksen pääarkkitehtina. Työnjälkiä näkyy erityisesti rataosilla Haapamäki–Jyväskylä, Jyväskylä–Suolahti, Helsinki–Turku, Kuopio–Iisalmi–Kajaani, Oulu–Tornio sekä Savonlinna–Elisenvaara.

Alvar Aallon ammattitaito ei koskaan riittänyt rautatieasemien suunnitteluun ja Oiva Toikka pelailee lähinnä lasin kanssa.

6.
Fennia Rail

Parhaiten bongattavissa Kemijärvi-Kajaani-Mussalo-reitillä.

Tähän tarjottiin myös Transpointia, mutta Transpoint, yhdistymisten seurauksena itse asiassa VR Transpoint, on pelkkä brändinimi VR-Yhtymän logistiikkapalveluja tuottavalle yksikölle.

7. Yksityinen rautatie.
Karhulan–Sunilan Rautatie Oy on Suomen ainoa yksityinen rautatieyhtiö, joka harjoittaa kaupallista rautatieliikennettä omistamallaan radalla. Yhtiöllä on omistuksessa kaksi veturia, jotka kuljettavat VR:n vaunustoa Kymin aseman ja Sunilan sellutehtaan välillä.

8.
a. Jenni Vartiainen
b. Kari Tapio

9.
Kalasatamassa (ja Itäkeskuksen itään suuntautuvalla raiteella) matkustajalaiturit ovat kulkusuuntaan nähden oikealla puolella, kun kaikilla muilla asemilla laituri on ns. välilaituri. Eli sijaitsee metroraiteiden välissä metron kulkusuuntaan nähden vasemmalla puolella.

10.
1.10.1972.


Pisteitä toivottavasti huomenna...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
9.
Kalasatamassa (ja Itäkeskuksen itään suuntautuvalla raiteella) matkustajalaiturit ovat kulkusuuntaan nähden oikealla puolella, kun kaikilla muilla asemilla laituri on ns. välilaituri. Eli sijaitsee metroraiteiden välissä metron kulkusuuntaan nähden vasemmalla puolella.
No hö. Olisin vastannut noin, ellet olisi täsmentänyt, ettei vastaus liity aseman rakenteisiin. Arvelin, että laiturit ovat aseman rakenteisiin liittyvä juttu, joten ei siis voi olla haettu asia. Piti keksiä jotain muuta.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
Pisteet:
Albert Oil 5,5
Antero Tynninen 5
Tsuhna 4,5
Zoe 4
Antsa Rieppo 3,5
Andy 3,5
lfb 3,5
Jjusban 3,5
Webslave 3,5
Bleu 3
Sörsselssön 3
Captain Howdy 2,5
Il Tempo Gigante 2,5
jupla 2,5
maradona 2,5
uuci 2,5
JPP 2
Nurtsi 1

Keskiarvo 3,22

Kysymyksistä ja arvosteluista:
Protestoinnin seurauksena Webslavelle puoli pistettä kysymyksestä 9, koska olen paska muotoilija.

Helpoin kysymys nro. 4, pistekeskiarvo 0,94
Vaikein kysymys nro. 6, pistekeskiarvo 0,00.

Tsuhnalle tuoppi kolmoskysymyksen täydellisestä vastauksesta!

Ehkä sitten ensi liigassa uudestaan...
 
Viimeksi muokattu:

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
Kiitos. Ottaisin mielelläni myös yhden pinnan lisää.
Omien laskujeni mukaan:
2. b) 0,5
3. 1
4. 1
5. 1
8. b) 0,5
10. 0,5
=> 4,5

?
Protesti on jätetty protestiajan aikana ja protestimaksu on maksettu. Protesti käsitellään.
.
.
.
Protesti hyväksytään.
Tsuhnalle määrätään visasta 4,5 pistettä ja protestimaksu ryypätään kolmistaan Alpun kämpillä.

Pistelasku päivitetty myös tuonne ylemmäksi.
 
Ylös