Vista ja XP rinnakkain?

Thunder

Vihan aiheuttaja
Kerätääs tähän tojkkiin hyvät neuvot. Ainakin tähän olen löytänyt tuon, kun se uusi kone tulee sitten kai huomenna perille, pitäisi päästä ja hommailemaan rinnakkaiseloa.

Tässä olisi joku ohje, mutta onko muilla kokemusta, että mikä olisi parempi tapa tehdä?:confused:

http://www.apcstart.com/5023/dual_booting_xp_with_vista

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Mitään rinnakkaiseloa, kerralla vaan Vistaan ja homma on sillä selkee. Akkain ja pelkureitten hommia tommoset rinnakkaiskokeilut :eek:

Thunder

Vihan aiheuttaja
OoPee sanoi:
Mitään rinnakkaiseloa, kerralla vaan Vistaan ja homma on sillä selkee. Akkain ja pelkureitten hommia tommoset rinnakkaiskokeilut :eek:
:D Oube, voisitko hieman avautua ja tunnustaa, että olet kuitenkin kokeillut digitaalisia syrjähyppyjä?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Thunder sanoi:
:D Oube, voisitko hieman avautua ja tunnustaa, että olet kuitenkin kokeillut digitaalisia syrjähyppyjä?
No oli mulla joskus XP:n rinnalla Suse, mutta tein homman varman päälle ja käytin korpulle kirjoitettua Linuxin bootmanageria.

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
tähän pätee sama vanha sääntö:

vanhimmasta uusimpaan, eli vanhin ensiksi ja vasta viimeiseksi asennetaan uusin. Jokainen käyttis omalle partitiolle.

näin siksi, että uusin bootloaderi tajuaa aina aikaisemmat käyttikset, mutta ei toisinpäin

Thunder

Vihan aiheuttaja
Dj Ankka sanoi:
tähän pätee sama vanha sääntö:

vanhimmasta uusimpaan, eli vanhin ensiksi ja vasta viimeiseksi asennetaan uusin. Jokainen käyttis omalle partitiolle.

näin siksi, että uusin bootloaderi tajuaa aina aikaisemmat käyttikset, mutta ei toisinpäin
Onnistuu kuulemma toisinpäin myös, mutta sääntö kyllä pätee: vanhasta uusimpaan.

Thunder

Vihan aiheuttaja
Nyt pitäisi rakennella uuteen koneeseen ehkä peräti kolme käyttistä.
Vista, XP, Ubuntu + Beryl.

Thunder

Vihan aiheuttaja
Aikani pähkäiltyä Ubuntun parissa opin jo enemmän Linuxista ja lisää vaan pukkaa. Se on hauskaa kyllä oppia uusia juttuja.

Huomioidaan se, että en ole koskaan edes Linuxia käyttänyt, asentanut SuSe:n olen aiemmin tehnyt ja päästyäni sinne rootille, siihen homma jäi kokonaan kesken ja siitä on muutama vuosi taaksepäin.

Ubuntu asentuu ihan nätisti, osiointitaulukko piti rukata niin, että olisi mahdollisuus pistää myös muut käyttöjärjestelmät eri osioihin.

Hyvältä näytti graafinen työpöytä. Ongelmaksi tuli tämä näytönohjain ja sen littunäyttö, ne ei ole asennettu kunnolla. Esmes näytönsäästäjät toimi liian hitaasti ja resoluution suurentamista kaivattiin.

Luettuani ohjeet ja koitin sitten itse manuaalisesti ja repositeilla asentaa Nvidian ja näytön ajurit automaattisesti.

Sehän onnistui hyvin.
Asensin Berylin manuaalisesti ja voihan pojat! Kyllä on upea 3D-työpöytä! Hakkaa ihan täysin Vistan ulkonäön 107-0! Opettelen vieläkin muiden pluginien käyttöönottamiseksi ja muuta sellaisia efektejä. Ihmeen sulavasti kaikki toimii.

Hämmästyttävää oli se, että käynnistin Firefoxin ja haen jostain todella jättikuvaa, niin se kuva latautui paljon nopeammin kuin koskaan muilla käyttiksellä.:eek:

Seuraavaksi paneuduin siihen pulmaan, että miten se Logitechin QuickCam Pro 4000 saataisiin asennettua. Se vei aikaa ja monien komentovirheiden ja mokieni aiheuttamina sekoitin asetukset ihan totaalisesti ja graafinen työpöytä katosi kokonaan, Xserveri ei toiminut enää.:jaska: Eikä myöskään verkkokorttia enää ole mailla halmeilla, netti ei toiminut enää millään.:confused:

Asensin kaiken uusiksi ja päätin sitten ottaa Sbackup-ohjelmiston käyttöön ja tallensin sinne kaikki mahdolliset ajurit ja muut. Webkamera asentui hyvin, ymmärrettyäni vasta komentojen merkityksiä ja pakettien tarkoituksia.

Varmuuskopioilla pystyn sitten vaivattomasti siirtämään takaisin omiin hakemistoihin, jos jostain syystä mokaan jälleen, niin Ubuntun graafinen työpöytä on jälleen käytössä palautuksen jälkeen välittömästi.:ahem:

Nyt tutkiskelen tässä aMSN-sovellusta ja miten saada siihen toinen eri versio asennettua, se on jo tuottanut ihmetystä. Olisi sitten varmaan kannattanut ottaa vaan 32-bittinen Ubuntun eikä 64-bittistä versiota, kaikki saa kyllä 32-bittisestä 64-bittiselle mutta se on pitkä työ naputtaa manuaalisesti, jotta esmes Firefoxiin saataisiin Flash, Java, RealPlayer, yms. toimivaksi.
Kyllä tässä jatketaan tutkimusretkiä ja opiskelua.

Vaikuttaa hyvältä!

Tässä kuvaa Ubuntu + Beryl ja 3D-työpöytä:thumbup: :

Näytä liitetiedosto 4767

Makkonen

Guest
Thunder sanoi:
:

Seuraavaksi paneuduin siihen pulmaan, että miten se Logitechin QuickCam Pro 4000 saataisiin asennettua. Se vei aikaa ja monien komentovirheiden ja mokieni aiheuttamina sekoitin asetukset ihan totaalisesti ja graafinen työpöytä katosi kokonaan, Xserveri ei toiminut enää.:jaska: Eikä myöskään verkkokorttia enää ole mailla halmeilla, netti ei toiminut enää millään.:confused:
Kerrotko tarkemmin, miten sait veppikameran toimimaan? Itse olen tuskaillut kauan enkä ole vieläkään saanut toimimaan.
Tosin mulla on käyttiksenä openSuse, mutta josko sun kokemuskista olisi hyötyä minulle tai muille jotka kamppailee tuon asian kanssa.

Thunder

Vihan aiheuttaja
JayR sanoi:
Kerrotko tarkemmin, miten sait veppikameran toimimaan? Itse olen tuskaillut kauan enkä ole vieläkään saanut toimimaan.
Tosin mulla on käyttiksenä openSuse, mutta josko sun kokemuskista olisi hyötyä minulle tai muille jotka kamppailee tuon asian kanssa.
Joo, toki pitää auttaa. Näillä ohjeilla sain kuitenkin toimimaan vaikka kerrotaan ohjeiden käytettynä Dapperissa, mutta soveltuu kyllä tähän Ubuntuun.
---------------
HOWTO: Quickcam IM in Dapper

Introduction

I recently got my Quickcam IM working under Dapper Drake. It is not that difficult, but it requires compiling and installing a more updated version of the spca5xx module than comes with dapper.

In order to make sure you have a Quickcam IM (though this newer version adds support for other webcams as well), make sure you webcam is plugged into a usb port and type the following into the terminal.

Koodi:
lsusb
My output is:
Bus 003 Device 002: ID 046d:08d9 Logitech, Inc.

According to the documentation, the following ID numbers are for this camera as well.

046d:08a0
046d:08a1
046d:08a6

Now, let's get to the fun part.

Compiling

First off, let's grab the source from http://mxhaard.free.fr/spca50x/Downl...0060501.tar.gz

Let's also make sure the needed packages are installed by typing the following:
Koodi:
sudo apt-get install linux-headers-`uname -r` linux-restricted-modules-`uname-r` build-essential
After those packages are done installing, extract the file we downloaded to a folder of your choosing (/usr/local/src works well) and navigate there in a terminal.
Koodi:
tar -xzf spca5xx-20060501.tar.gz
or right-click the file and select Extract Here...

Compile the files:

Koodi:
sudo make
Remove the old spca5xx files:

Koodi:
sudo modprobe -r spca5xx
sudo rm -rf /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/usb/media/spca5xx*
Install the new files:

Koodi:
sudo make install
sudo modprobe spca5xx
Testing

Whenever you plug your camera in, the green light should light up and typing

Koodi:
dmesg
into the console should show the spca5xx module being loaded.

A good program to install in order to test your camera is camorama, it can be installed by typing

Koodi:
sudo apt-get install camorama
and accessed from the Applications menu under Graphics.
---------------------

Muut ohjeet ei sitten ole auttaneet, tuo ohje auttoi ja heti pelitti.

Makkonen

Guest
Kiitos, Thunder. Kokeilen jossain vaiheessa. :thumbup:

Thunder

Vihan aiheuttaja
JayR sanoi:
Kiitos, Thunder. Kokeilen jossain vaiheessa. :thumbup:
Kannattaa olla varovainen, sillä onnistuin jälleen sitten sotkemaan kahdesti. En tiedä johtuuko se sitten 64-bittisyydestä ristiriitaisuudesta ohjaimen kanssa?

Koska muissa ohjeissa oli puhuttu, että on hankalaa saada Logitech Qcam Pro 4000 käyttöönotettavaksi...

Varmuuskopioinnit kannattaa tehdä, niin voi sitten palauttaa järjestelmänsä.

Thunder

Vihan aiheuttaja
Nyt kun olen kokeillut ja saanut kolme käyttöjärjestelmää Grubin käynnistyslistalle.

------------------------------
Ubuntu
Windows Vista Loader
(Windows loaderin alla "Earlier Version of Windows")
------------------------------

Mutta nyt pitää tutkia, että mikä aiheuttaa tuon Windows XP:n pamahtaminen siniseksi. Se vielä toimi hyvin ennen Vistan asentamista. :jaska:

Käyttöjärjestelmien acentaminen oli aika yksinkertaista.
Piti ensin tehdä kiintolevy alustamattomaksi ja jakaa niin, että kiintolevyn koko on kokonaisuudessa 320 Gt.
Käytetään Windows XP:n levyä osiointiin.
Windows XP:lle luodaan uusi osio 50 Gt C-asemalle ja toinen osio 100 Gt D-asemalle Vistaa varten.

Windows XP asennettu C:lle
Windows Vista asennettu D:lle
Ubuntu asennettu jäljelle jäänneelle alustamattomalle kapasiteetille.
Ubunttussa käytetään asennuksessa suurinta mahdollista jatko-osiota, jolloin se tekee sitten uuden osion Ubuntulle ja Linux Swapin.

Siniseksi pamahtaminen jotenkin viittaisi siihen, että Windows XP oli tyrkätty tuonne Windows Loaderin alle ja Windows Loader puolestaan on laitettu Grubin käynnistyslistan alle. Jos se Windows XP sen takia sekoaa heti ja väittää virheellisen käynnistymisen?

Grub-lista:
Ubuntu
|
|
---->Windows Loader
_________Windows Vista
_________|
_________|
_________---->Windows XP

Pitäisi kai yrittää kokeilla lisätä tuo Windows XP tuonne Grub-listan alle? Tiedä sitten toimiiko se XP?:jaska:

Ubuntu
Windows XP
Windows Loader

Thunder

Vihan aiheuttaja
Ubuntu 8.04 LTS työpöydälle on saapunut heti klo 14. Merkittäviä uutuuksia.

Kokeilen heti Wubia Windowsiin kunhan imagen poltto on valmis.

Törni

Well-known member
Thunder sanoi:
Nyt pitäisi rakennella uuteen koneeseen ehkä peräti kolme käyttistä.
Vista, XP, Ubuntu + Beryl.
Mielenkiintoista kuulla about puolen vuoden päästä mikä käyttis on se, joka vei sydämesi :thumbup: