Omasta mielestäni toinen kynnys tulee siinä, voiko ykkösissä ylipäänsä olla mukana järjellisillä kustannuksilla ja samalla niin, että päästään näyttämään omaa osaamista. Pienet tallit ovat kyllä kivoja mutta lajin kannalta lienee tärkeämpää saada mukaan keskisuuria autonvalmistajia. Keskisuuret autonvalmistajat kuten Audi tai VW eivät lähde hakkaamaan päätään seinään luokassa joka on niiden kilpailuresurssien kannalta aivan liian kallis.Ilmari sanoi:
Kynnyskysymys on nimenomaan pienten tallien pitäminen sarjassa ja kynnyksen laskeminen niin että sarjaan saataisiin jopa uusiakin talleja.
Onko edes f1:ten historiassa ollut sellaista tilannetta jossa sarjassa on 5 autonvalmistajaa, jotka eivät ole saavuttaneet mestaruutta nykyisellä kokoonpanolla, mutta ovat kukin tahollaan luvanneet että parissa vuodessa ollaan huipulla. Yksityistallihan voi luvata mitä tahansa, mutta autonvalmistajalle mestaruustavoitteen asettaminen on riski. Imagotappioita seuaa, jos tavoitteessa ei onnistuta. Ollaan eräänlaisella vedenjakajalla - parin kolmen seuraavan vuoden aikana tavoitteet joko saavutetaan, tai sitten koko sarjasta luovutaan. Löytyykö kolmen seuraavan vuoden aikana varmasti 3 uutta tallia täyttämään odotettavissa olevaa katoa ja mitä tapahtuu jos tässä ei onnistuta. Eikö silloin olisi edessä se hyvin tramaattinen muutos, josta jossain määrin koetin antaa viitteitä aiemmin.
Käsittääkseni juuri ajettavuuden parantamisessa käytetävän tekniikan osalta ykköset on kaukana rata-autosarjojen takana. Tekninen ylivoima ei ole näin ollen olisi kaiken kattavaa.Ilmari sanoi:
Jos verrataan F1 auton tekniikkaa muihin sarjoihin, voidaan todeta autojen olevan teknisiltä ratkaisuiltaan aivan eri maailmasta kuin mikään muu kilpa-auto. On tietysti aivan luonnollista että ne tallit joilla on enemmän rahaa käytettävissään, kehittävät tuotteitaan enemmän. Tämä ei poista sitä tosiasiaa että F1 autot edustavat kilpa-autoilun maailmassa aivan ehdotonta teknistä kärkeä jonka lähelle ei pääse yksikään toinen kilpa-autoluokka. Tämän asian kiistäminen on pään hakkaamista tiiliseinään. Sitäkin voi tietysti halutessaan harrastaa jos siitä nauttii.
Ilmari sanoi:
Ykköset ovat aina pyörineet muutamien huipputallien varassa. Tällä sapluunalla se kuitenkin on noussut nykyiseen asemaansa. Se että jotkut tallit eivät menesty huippukovilla budjeteilla aiheuttaa varmasti pitkässä juoksussa joidenkin autonvalmistajien vetäytymisen sarjasta.
Iso kysymys onkin mielestäni se, riittääkö lajin kiinnostuksen säilymiseen enää se, että kaksi tallia tappelee keskenään ylhäisessä yksinäisyydessään ja perässä tulevat erilaisia Supertec tyylisiä virityksiä käyttävät tallit. Williamsin sanottiin olleen todellisessa kriisissä 90-luvulla Renaultin jätettyä lajin mestarina ja vertauksia tehdään jopa Jordan talliin tänä päivänä. Voidaanko olettaa, että 8 Jordanin tasolla olevaa talllia ja 2 huipputallia pystyvät pitämään lajin kiinnostavuuden yllä myös jatkossa?
Mitä tapahtuisi, jos toinen näistä huippu talleista olisikin puhtaasti kiinalainen kokoonpano. Etenkin kun samaan aikaan Euroopassa alemmat formula luokat ja rata-autosarjat pyörisivät kymmenesosan kustannuksilla ja sisältäisivät n. 4 kertaa enemmän tunnettuja automerkkejä. Suomi on ainakin tilastolliesti merkittävässä asemassa, kun F1:ten sanotaan olevan täällä suositumpaa kuin missään muualla. Voisiko kuitenkin käydä niin, että seuraavalla kerralla kun kahden tallin F1 sirkus kohtaa DTM:n kaltaisin Helsingissäkin yhden osakilpailun ajavan haastajan, on edessä F1:ten tappio. F1 on kallista mukana olevien tallien ohella myös tv-yhtiöiden kannalta. Lajin tv-kiinnostavuuden varaan lasketaan paljon ja nimenomaan tv-rahojen uusjaolla yritetään lajin ongelmia ratkoa. Uusi edullisempi ja monipuolisempi haastava sarja voisi tehdä F1:ten televisioinnista Euroopassa täysin kannattamatonta.
Viimeksi muokattu: