Vuoden rata-autoilija

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nyt kun likimain kaikki merkittävät rata-autoilusarjat ovat päätöksessään, on kai hyvä aika aloittaa jokavuotinen kädenvääntö siitä kuka ansaitsisi vuoden suomalaisen rata-autoilijan tittelin. Ainoa kv. mestaruuteen yltänyt kuljettaja oli kai Pertti A.Kuismanen joka putsasi pöydän totaalisesti BelCar-sarjassa.
 

tarkkailija

Member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
13
Kyllä kai kaikkein kovin saavutus on F1:ssä Häkkisen kokonaissijoitus ja yksittäiskilpailun voitot, lopettamisestaan huolimatta eli vuoden rata-autoilija kansainvälisiltä kentiltä on taas kerran Häkä. Kuismasen Belcar mestaruus on Belgian pappaluokan mestaruus, joten sillä ei kovasta lehdistörummutuksesta huolimatta tienaa vuoden rata-autoilijan titteliä, mini tonneissakin on vaikeampi saavuttaa merkkimestaruus kuin Belcarissa luokkamestaruus. Koko em. sarjan voitto on kyllä hatunnoston arvoinen asia sinänsä. Kotimaisen vuoden rata-autoilijan tittelistä ei liene epäselvyyttä: sport 2000 on kotimaan kovin (=tasaväkisin, seuratuin, arvostetuin ja osanottajarikkain) SM-sarja ja sen Suomenmestari Olli Haapalainen saanee arvonimen ilman mukinoitä.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ellei F1:siä lasketa, lienee seuraavat hemmot vakavasti otettavia:

kotimaa
Sport 2000 Tour: Olli Haapalainen

Eurooppa
Pikkuformulat: Heikki Kovalainen
Touring Cars: Mikko Lempinen, Markus Palttala, Pertti A. Kuismanen

Lempisen kyllä nostan Kuismasen edelle. Luokan taso on korkea, LMS ja Lempinen ekaa kertaa reissussa, huomattavasti pienemmillä resursseilla ja vanhalla autolla.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Kuten aikaisemmissa topiceissa mainittiin Mineissä mestaruuden saavuttaminen ei ole helppoa. Joten kotimaisessa sarjassa oma ehdotukseni:
Mini 1000 Kimmo Joutvuo

Mutta kaipa tuon kokonaispotin silti vie Häkä
 

Mauri

Active member
Liittynyt
28.2.2001
Viestit
33
Zepin listaan omat kommenttini.

Kotimaa:
Voisi nostaa esiin Haapalaisen lisäksi myös Ullakon ja Vuorisen hyvät suoritukset. Kukaan heistä ei tosin yllä vuoden rata-autoilijan titteliin.

Euroopan pikkuformulat:
Heikki Kovalainen on todellakin ajanut loppukaudesta hienosti ja on oikealla tiellä kohti huippua. Hänelle tittelin voisi myöntääkin! Saksan kolmospojat eivät oikein onnistuneet.

Koppiautot:
Kuismanen voitti Belgian kansallisen sarjan (vaikka puhutaan Beneluxista). Ei sovi liikaa vähätellä, sillä sarja ei ole heikkotasoinen, mutta Severin suoritukset ja tyyli eivät kyllä ole huomionosoituksen arvoisia. Ostamalla media-aikaa kuka tahansa voi pönkittää egoaan.

Lempinen ajoi hyvin, mutta kalusto oli heikko. Jatkuvasti puolen välin huonommalla puolella ajaminen ei suorituksena riitä vuoden rata-autoilijan titteliin. Oli sarjassa kymmenes, mutta mukana alle 20 autoa. Tarvitsee kunnon auton, jotta selviää mihin todella pystyy.

Palttala ajoi hyvin pitkissä kisoissa (kaksi luokkavoittoa?), mutta oli vaisu EM-sarjassa kaluston vuoksi. Rikkonainen kausi, pari voittoa ei riitä valintaan. Kannattaisi varmaan suunnata GT-puolelle, sinne kaivataan lisää suomalaisia!

Mahtaakohan F1-kuljettajat olla mukana tässä valinnassa vai kisaavatko vain Vuoden Autourheilijan arvonimestä? Edellä mainituista äänestäisin Heikki Kovalaista.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No jos ykköskuljettajat unohdetaan, niin kyllä heidän jälkeen ylivoimaisesti parhaan tulee JJ Lehto, joka ajaa ammatikseen kilpaa ALMS:ssa. JJ taisi olla voittamassa Bemarille GT3 luokan merkkimestaruutta ja luokankin mestaruus karkasi yksin Müllerille vain ihmeellisen pistelaskujärjestelmän takia.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kuinka saatoinkaan unohtaa Jykän??? Miehen ammattitaito arvostetaan sarjassa korkealle, vaikka taisi prototyyppiluokan kuskien joukossa olla pientä pelkoa luokansiirron tullesssa ilmi. Jykä kun taisi ensimmäiseksi julistaa olla antamatta tietä... :) Valitettavasti Jyrki ei ehkä ikään tule voittamaan mestaruutta. Vaikka hän onkin autokunnan ykköskuski ja yleensä ratkaisevimmassa asemassa voittoa haettaessa, ei pistelaskusysteemi suosi hänen ajotyyliään.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Pekpoy:

sija/pisteet
1. / 25
2. / 21
3. / 19
4. / 17
5. / 15
6. / 14
7. / 13
.
15./ 5

* Kymmenen parasta sijoitusta 12:sta mahdollisesta kisasta lasketaan.
* 6 tuntia tai 1000 km kestävissä (tai enemmän) kilpailussa pisteet kuten yllä +5 lisäpistettä kaikille 15 parhaalle.
* Yksi lisäpiste kaikille kokonaiskilpailua vähintään kierroksen johtaneelle
* "Eniten johtanut" kuljettaja saa myös yhden lisäpisteen.
* Luokan nopeimman kierroksen kellottaneelle kuskille lisäpiste.

Müller voitti JJ:n juuri tuollaisen nopean kierroksen tuomalla pisteellä. Lopullisesti peli ratkesi, kun BMW laittoi miehet eri autoon viimeiseen kisaan. Mestaruuden voittaneet kuljettajat ovat jo vuosia parjanneet systeemiä, koska yhtäläisessä asemassa oleva auton toinen kuski ei saa ansaitsemaansa kunnioitusta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by tarkkailija:
<STRONG>Kyllä kai kaikkein kovin saavutus on F1:ssä Häkkisen kokonaissijoitus ja yksittäiskilpailun voitot, lopettamisestaan huolimatta eli vuoden rata-autoilija kansainvälisiltä kentiltä on taas kerran Häkä. Kuismasen Belcar mestaruus on Belgian pappaluokan mestaruus, joten sillä ei kovasta lehdistörummutuksesta huolimatta tienaa vuoden rata-autoilijan titteliä, mini tonneissakin on vaikeampi saavuttaa merkkimestaruus kuin Belcarissa luokkamestaruus. Koko em. sarjan voitto on kyllä hatunnoston arvoinen asia sinänsä. Kotimaisen vuoden rata-autoilijan tittelistä ei liene epäselvyyttä: sport 2000 on kotimaan kovin (=tasaväkisin, seuratuin, arvostetuin ja osanottajarikkain) SM-sarja ja sen Suomenmestari Olli Haapalainen saanee arvonimen ilman mukinoitä.</STRONG>
Kyllä minä ainakin arvostan BelCar divisioona ja yleismestaruudet huomattavasti korkeammalle kuin jonkun Mini1000 tai Sport2000 "mestaruuden". Itseasiassa Kartingin puoleltakin voisi löytyä isommista luokista varteenotettavia haastajia mm. Haapalaiselle vuoden kotimaisen rata-autoilijan titteliin. En vain osaa nimetä ketään, kun en ole kartingia seurannut. BelCar vs. Mini1K/S2K vertailussa painavat vaa'an selkeästi BelCarin eduksi mm. seuraavat seikat: 1) kisojen pituus: on huomattavasti vaativampaa ajaa kilpaa 2h - 6h kuin joku muutaman kierroksen rykäisy silloin tällöin. 2) BelCar 650 hv vs. S2K 280 hv tai Minin >100 hv.. Ei taida olla ihan helppoa hypätä jostain Minin tai S2K Volkkarin ratin takaa johonkin Viperiin tms. kun käytössä on yli kaksinkertainen määrä tehoa ja huippunopeudet radoilla ovat nekin ihan jotain muuta kuin mihin täällä kotisuomessa on totuttu.
 

Mauri

Active member
Liittynyt
28.2.2001
Viestit
33
JJ:n tosiaan unohdin myös edellisestä arviostani. Hän on todella kovan luokan kuljettaja ja maailmalla huomattavasti arvostetumpi kuin täällä kotomaassa. Ansaitsee arvostusta ajotaidoillaan ja persoonallaan. Toisaalta JJ ei selvästikään innostunut pestistään "kakkossarjaan".

Don Vitolle kommentit:
Kartingissa jaetaan käsittääkseni oma Vuoden Kartingkuljettajan titteli eli ne pojat eivät kuulu kohderyhmään vaikka moni sen ansaitsisikin.

Sporttien tehot eivät nyt aivan ole 280hv, mutta olit kyllä oikeassa muuten mielipiteessäsi. Pidemmät kisat ja suuremmat tehot tuovat aivan uusia ulottuvuuksia ja vaatimuksia ajamiseen. Virheet kostautuvat moninkertaisesti kestävyyskisoissa.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by Don Vito:
<STRONG>

2) BelCar 650 hv vs. S2K 280 hv tai Minin >100 hv.. Ei taida olla ihan helppoa hypätä jostain Minin tai S2K Volkkarin ratin takaa johonkin Viperiin tms. kun käytössä on yli kaksinkertainen määrä tehoa ja huippunopeudet radoilla ovat nekin ihan jotain muuta kuin mihin täällä kotisuomessa on totuttu.</STRONG>
Asiaa pitää myös ajatella toisin päin: Ei ole helppoa hypätä ylivoimaisesta autosta tasaväkisiin kalustoihin. :)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Jamppa Maijala:
<STRONG>
Asiaa pitää myös ajatella toisin päin: Ei ole helppoa hypätä ylivoimaisesta autosta tasaväkisiin kalustoihin. :)</STRONG>
Niinhän sitä moni luuli viime keväänä, mutta mun nähdäkseni Ruohis pärjäs kyllä aika mukavasti... ;)
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Ylivoimaisesti suurimmasta otoksesta kouliutui Sami Autio.
 

Mauri

Active member
Liittynyt
28.2.2001
Viestit
33
Ruohis oli vanhallakin pelillä Ahvenistolla kolmas!
 

Norman2

Banned
Liittynyt
28.12.2001
Viestit
37
Sijainti
History
Vuoden rata-autoilija on ehdottomasti Severi "Pertti" Kuismanen, vanhalla ja alitehoisella taksi-korisella Audilla pieksee jopa GT-luokan Vipperit ja Porshet. Siihen ei joka toinen kaveri pystyisikään. Lisäksi kun muistetaan että hän oli aikoinaan keskinkertainen jääkiekkoilija ja ei ole todellakaan ikinä saanut kunnolla rahan kanssa ajaa vaan aina on täytynyt nipistää pennejä sieltä sun täältä.

Ehdottomasti suomen paras rata-autoilija sitten Leo Kinnusen Porscche aikojen.
 

Mauri

Active member
Liittynyt
28.2.2001
Viestit
33
Norman:
Severin autossa on enemmän tehoa kuin sen sarjan yhdessäkään Porschessa tai Viperissa. Ja jylläys tapahtuu vain ja ainoastaan rahalla, jota on niin ettei paskalle taivu. Hieno saavutus sarjavoitto on, mutta ei se ainakaan "alitehoisella autolla hienosti taistellen" -legendaan sovi alkuunkaan.
 
Ylös