Wales Rally GB 2011

Funktio

Well-known member
Liittynyt
23.2.2001
Viestit
319
Sijainti
Sonkajärvi
Kyllä tää sarja alkaa olla lähes haudattu ei niistä Hirvosista ja latvaloista ole todelliseksi mestareiksi ja ei edes Räikkönen tuo mitään hohtoa kuin nolotusta vaan.
Hienoa kannustusta taas suomalaiselta!! Jatka vaan samaan malliin. Ensi vuonna olet kuitenkin ylistämässä J-M mestarina.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1377
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Hienoa kannustusta taas suomalaiselta!! Jatka vaan samaan malliin. Ensi vuonna olet kuitenkin ylistämässä J-M mestarina.
Näinpä. Olis ollu hienoa nähdä Mikko mestarina vaikka sitten Loebin siirtymäkolarien ansiosta ihan vaan sen takia että ois saanu kuunnella sitä takkien kääntymistä ja sanojen syöntiä.

Noh, ens vuonna nähdään (toivottavasti) mikä ero on tehtaan autossa ja "tehtaan" autossa, jos Mikko ja Seb2 vaihtaa paikkaa. Veikkaan, että tulokset voi olla yllättäviä.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Näinpä. Olis ollu hienoa nähdä Mikko mestarina vaikka sitten Loebin siirtymäkolarien ansiosta ihan vaan sen takia että ois saanu kuunnella sitä takkien kääntymistä ja sanojen syöntiä.

Noh, ens vuonna nähdään (toivottavasti) mikä ero on tehtaan autossa ja "tehtaan" autossa, jos Mikko ja Seb2 vaihtaa paikkaa. Veikkaan, että tulokset voi olla yllättäviä.
Ulkomaan medioissa osaavat arvostaa Mikkoa ja Jari-Mattia. MSa:n mukaan Mikko on täydellinen adjutantti Loebille; nopea joka alustalla ja varma tallipisteiden kerääjä. Jari-Matti on taas koko rallisirkuksen ehkäpä halutuin kuski; nuoresta iästä huolimatta kokenut, nopea kaikilla alustoilla ja varmuuttakin alkaa löytymään. Kummankin suomalaisen arvoa nostaa lojaalisuus tallia kohtaan, ei aleta itkemään ja arvostelemaan julkisesti tallin päätöksiä kovin helposti.
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Kotiuduttu ollaan. Huima viikonloppu kyllä takana. On tuo Wales jo pelkillä maisemillaan hengenpysäyttävä paikka :)

Raporttia kirjoittelen vasta tuossa vähän myöhemmin, nyt täytyy hetki vetää henkeä. Tällä kertaa ei osunut kohdalle ulosajoja, mutta likitilanteita oli sitten senkin edestä, jo ihan siirtymillä asti meidän porukalla :D kyllä tuo vääränpuoleinen liikenne vaan tuottaa tuskaa aina silloin tällöin :)
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1978
Sijainti
Vyborg
Hienoa kannustusta taas suomalaiselta!! Jatka vaan samaan malliin. Ensi vuonna olet kuitenkin ylistämässä J-M mestarina.
Tarkoitin että he eivät ole samanlaisia mestareita kuten Kankkunen ja Grönholm tai Vatanen oli siis on heistä mestareiksi mutta sarjasta on kadonnut se hohto taso ja automerkit kuten ennenvanhaan oli.
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
Fordilla on voitettu mestaruus viimeeks -81 joten onko jotenkin ihme ettei Mikko ja Jari-Matti pärjää?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Itse kyllä luotan ainakin Latvalaan.
Hirvonenkin välillä väläytteli ihan kilpailukykyistä vauhtia, vaikka yleisesti oli melko aneeminen. Voisi Hirvoselle tallin vaihto tehdä hyvää.
Yllättävän varmoja on suomalaiset tiedotusvälineet Hirvosen siirrosta Citikalle.
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Nonniin..

Torstaina aamusta lentokoneeseen Helsinki-Vantaalta kohti Manchesteria. Lento sujui mukavasti ilman sen ihmeempiä. Perille saavuttiin aikataulussa ja kentältä otettiin Aviksen vuokra-autoksi Audin A4:n.. Heti alkuun meinas käydä ensimmäisessä liikenneympyrässä pikku onnettomuus kun oikealta tuleva oli puskea etuajo-oikeuden omaavana Audin kyljestä sisään :) noh tästä selvittiin säikähdyksellä ja matka jatkui.

Suunnistettiin lentokentältä suoraan pienen Mc Donalds pitstopin kautta EK3:lle Clocaenogiin. Englantilaisten yhteyshenkilöiden opastamana mentiin autoparkkiin (muistaakseni C-parkkiin) ja täältä lähdettiin talsimaan pitkää siirtymää kohti ensimmäistä katselupaikkaa. Tässä välissä on pakko sanoa että Walesissa tämä "välitie / katsojaparkki" - systeemi on huomattavasti huonompaa kuin Suomessa. Pitkällekin pätkälle saattaa olla vain yksi välitie josta sitten kävellään minne haluaa... Eka kävelymatka olikin siinä n.5km yhteen suuntaan...

Ensimmäiseksi katselupaikaksi valittiin pienellä aukolla varustettu pudottava vasuri ennen takapiikkiristeys oikeaa. Huono puoli tilanteita odottavan katsojan puolesta oli vaan että vanhoista incar-videoista katsottuna paikan aukkoon oli kasvanut turhan iso puu keskelle.. Tässä fiilisteltiin koko autoletka läpi. Yksi spinni venäläissubarukuskin tarjoamana. Ja sitten talsittiin illan pimeydessä takaisin autolle ja siirtymä kohti Aberystwyth nimistä pikkukaupunkia jossa meidän mökki sijaitsi.

Perjantaiaamuna herätys oli sitten paikallista aikaa kello 5. Aamutoimien jälkeen taas autoon ja kohti Dyfnant 1:stä. Täällä porukkamme jakautui välitien risteyksestä kahteen suuntaan. Molemmissa paikoissa nähtiin pari likitilannetta, mutta ei sen isompaa.. Hirvosen huonoa tuuria kirottiin urakalla :frown:

Dyfnant 2:lle tehtiin brittikavereiden kanssa uusi suunnitelma ja siirryttiin hieman toiselle suunnalle. Mentiin päivystämään vanhaa David Higginsin paikkaa (nyppy + tiukka oikea, hakkuu takana). Kärkikuskit veti iltahämärässä tosi leveällä linjalla. Taisi hämärä ja ajovalojen osuminen hakkuuseen hieman hämätä verrattuna päivänvaloon.. Sitten alkoi perinteinen RAC-keli, eli vettä alkoi sataa pirusti ja hernerokkasumu laskeutui. Tästä syystä vauhti putosi aivan helvetisti. Ilman sumua paikka olis kyllä tarjonnut äksöniä, sen verran kärkikuskit jo näytti suuntaa...

Lauantaina herätys olikin sitten hieman myöhemmin eli kello 6.. Ruhtinaalliset 8 tuntia unta! Kisan kolmantena päivänä suunnistettiin Hafrenin pätkälle pirun pitkään oikeaan mikä kirraa lopussa, hakkuu ja pirusti alaspäin viettävä rinne mutkan takana.. Tänne oli melkoinen extreme kävely jyrkkää rinnettä ylös reilun kilometrin verran. Siinä oli huipulla jalat ihan hapoilla :D

Paikka oli todella viihdyttävä vaikka kukaan kuski ei rinnettä lähtenytkään pyörimään. Monen monta kunnon latikaista ja reunalla taiteilua tuli nähtyä ja pätkän toiselle rundille tuli jopa Wilsonin vaimo helikopterin kyydissä katsomaan tuota mestaa... Näyttävimmät suoritukset tuli Virolaisilta Ott Tänakilta ja Karl Kruudalta. Täytyy kyllä sanoa että varsinkin Kruuda veti todella näyttävästi! Tästä kaverista kuullaan tulevaisuudessa vielä ihan varmasti lisää! :)

Lauantain alkuillan ohjelmaksi otettiin käynti huoltoparkissa Builth Wellsissä. Enpä voi muutakuin haukkua huoltoparkin lyttyyn. Tilat olivat kyllä sellaiset että autoja mahtui huoltamaan vaikka perkeles miljoonaakin, mutta yleisön kulkuväylät olivat todella ahtaita. Esimerkiksi Fordin tehdastallin edessä oli n. kolme metriä leveä aidoilla eristetty väylä mitä yleisön oli tarkoitus kulkea. Noh väylän molemmilla puolilla oli tosiaan huolto käynnissä, toisella puolella Latvalan Fordia ja toisella puolella S2000 luokan autoja. Ja yleisöä todellakin seuraamassa molempia huoltoja. Yritäppä siinä sitten puskea keskeltä läpi kohti myyntikojuja.... Tämän jälkeen sitten pikkusählinkien jälkeen takaisin majoitukseen, muutama "tilanne" mahtui siirtymällä meidän autokunnalle :D

Sunnuntaina olikin sitten rankka herätys jo kello kolmelta. Aberystwythistä siirtymä kohti Halfwayn pätkää ja täältä valittiin katselupaikaksi monessa brittirallissa toimintaa tarjonnut tiukka oikea jyrkän alamäen jälkeen.. Brittiammojen mukaan paikassa olisi aikanaan livennyt myös Rovanperä ja Gardemeisterkin.. Noh tälläkertaa tämä mesta ei tarjonnut kuin muutaman leveän latikaisen. Näyttävimmät suoritukset taisi olla Latvalan kunnon tappisladi ja Kruudan linjat.

Sitten alkoikin pitkä matka kohti Manchesterin lentokenttää taas.. Pakollinen pitstop jälleen Mäkkäriin, eväät nassuun ja taas autoon puuduttamaan persettään. Manun kentälle päästiin ilman sen isompia kommelluksia, lukuunottamatta pientä liikenneympyrän kunniarundia ;)

Lentokoneeseen ja matka kotimaahan.. And thats it :)

Tässä pieni kuva-albumi: http://kkmotorsport.ota.fi/albumi/vuosi2011/walesrallygb/

Ensi vuonna uusiks!!! :thumbup:
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17754
Sijainti
East of Eden
Ensi vuonna ralli ajetaan jo syyskuussa 13.-16.9.2012. Tarkoitus minullakin lähteä katsomaan paikan päälle ja yhdistää samaan matkaan noin viikon reissu Skotlantiin kisan jälkeen.
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Juu.. Paikalliset yhteyshenkilöt toimii runkifilmikuvaajina joten mestat oli aika hyvin tiedossa ja saatiin monta videoklippiä paikoista ennen matkaanlähtöä että pääsi tekemään vähän omia päätöksiäkin mihin sijoittuu katsomaan.. Kaikenkaikkiaan hieno palvelu pojilta tänne suuntaan... Luvattiin toki auttaa niitä suomessa ens vuoden F-Cup kisoissa jos sattuvat tulemaan penkalle :)


edit..
tarkennetaan nyt hieman tuota raportin "välitie" juttua että siis tokihan siellä pätkille menee montakin välitietä, mutta niistä on yleisölle yleensä auki vain yksi. Muut on aidoilla ja porteilla suljettuja ja niitä vahditaan ettei kukaan pääse aitaa siirtämällä ajamaan sinne..
 
Viimeksi muokattu:
Ylös