pmv
Well-known member
Ihan mielenkiintoinen kysymyksen asettelu. Mielestäni kumminkaan ei voi sanoa, että Williamsin kuskit olisivat alisuoriuteneet kovin pahastikausilla 2002 ja 2003. 2004 nyt oli selkeästi jo heikompi, osasyynä tietysti se että Ralf missasi ison osan kaudesta.
Missään tapauksessa ei kannata lähteä hakemaan noita vertailuja tallikavereiden kesken turhan paljoa. Se että Ralf ei ole tällä kaudella aivan pysynyt Trullin kyydissä on tosiasia. Mutta tosiasia on myös se, että Ralf on kerännyt ihan kohtuullisesti pisteitä, eikä ole niissä nyt niin mahdottomasti Jarnoa jäljessä. Aika-ajoissa Jarno on aina ollut vahva, niin nykyisellä systeemillä kuin vanhalla formaatilla. Sama tulppa-tendenssi on kumminkin nähtävissä vieläkin kisoissa. Silverstonessa Ralf oli maalissa ennen Jarnoa vaikka italialianen oli selkeästi nopeampi aika-ajoissa.
Montoyan kohdalla tilanne on kummallisempi. Mies missasi tärkeän osan kautta ja pääsi kohtuulliseen vauhtiin vasta Kanadassa. Sen jälkeen on mennyt vaihtelevasti. Hockenheimin aika-ajovirhe oli tietysti uskomaton kämmi. Sen verran on kumminkin todettava, että näitä sattuu kaikille. Myös Kimille on sattunut. Mielenkiintoista on verrata Haugin kommentteja, jotenkin minulle tuli sellainen vaikutelma että Montoyan ulosajosta tuli suuremmat haukut kuin Kimin vastaavasta(josta toki on jo aikaa...). Montyn pitäisi kuulemma oppia tiimin tavoille. Ei Kimi ole joutunut vastaavan julkisen ripityksen alle vastaavassa tilanteessa.
Kuuluko timin tapoihin siis se, että ykkös-kuski niinkin saa yliyrittää joskus ja lipsahdukset lasketaan työtapaturmiksi kun taas kakkosen pitää ajaa varmasti tasaista tulosta tehden. Kumminkin julkinen mantra on sitä, että molemmat kuskit ovat tasa-arvoisia. Toki Montoyalla olisi ollut täydet mahdollisuudet ottaa itselleen ajamalla tuo suosikkikuskin asema.
Mielestäni Williams-BMW:n suurimmat ongelmat kausina 2002-2003 olivat epäselkeä tallin johto. Kuskien keskinäinen kisaaminen aiheutti valtvasti ongelmia jotka eskaloituivat 2003 Ranskassa ja varmasti heijastuivat 2004 kauteen. Jos Ferrari ja tietyllä tasolla Mclaren ajattavat selkeää ykköskuskia jonka tietä ei pyritä ainakaan vaikeuttamaan tallin sisäisillä kamppailuilla, niin tuollainen kahden kuskin vastakkain asettaminen tuhoaa molempien mahdollisuudet. 2003 kaudella Montoya olisi voinut voittaa mestaruuden, jos olisi saanut tiimiltä apuja heti alkukaudesta.
Montoya on aivan selkeästi kuski joka tarvii tallin ohjausta suurimpien tunteiden tasoittamiseen. Aikaisemmin pidin Montoyaa itsevarmana kuskina, tyyliin Keke Rosberg tai Nigel Mansell, mutta nyt on nähtävissä se että todellakin jonkun pitäis jäähdyttää kaveria. Mies on valtavan nopea ja kykenävinen huimiin juttuihin radalla, mutta kun se paketti ei pysy kasassa koko kautta.
Missään tapauksessa ei kannata lähteä hakemaan noita vertailuja tallikavereiden kesken turhan paljoa. Se että Ralf ei ole tällä kaudella aivan pysynyt Trullin kyydissä on tosiasia. Mutta tosiasia on myös se, että Ralf on kerännyt ihan kohtuullisesti pisteitä, eikä ole niissä nyt niin mahdottomasti Jarnoa jäljessä. Aika-ajoissa Jarno on aina ollut vahva, niin nykyisellä systeemillä kuin vanhalla formaatilla. Sama tulppa-tendenssi on kumminkin nähtävissä vieläkin kisoissa. Silverstonessa Ralf oli maalissa ennen Jarnoa vaikka italialianen oli selkeästi nopeampi aika-ajoissa.
Montoyan kohdalla tilanne on kummallisempi. Mies missasi tärkeän osan kautta ja pääsi kohtuulliseen vauhtiin vasta Kanadassa. Sen jälkeen on mennyt vaihtelevasti. Hockenheimin aika-ajovirhe oli tietysti uskomaton kämmi. Sen verran on kumminkin todettava, että näitä sattuu kaikille. Myös Kimille on sattunut. Mielenkiintoista on verrata Haugin kommentteja, jotenkin minulle tuli sellainen vaikutelma että Montoyan ulosajosta tuli suuremmat haukut kuin Kimin vastaavasta(josta toki on jo aikaa...). Montyn pitäisi kuulemma oppia tiimin tavoille. Ei Kimi ole joutunut vastaavan julkisen ripityksen alle vastaavassa tilanteessa.
Kuuluko timin tapoihin siis se, että ykkös-kuski niinkin saa yliyrittää joskus ja lipsahdukset lasketaan työtapaturmiksi kun taas kakkosen pitää ajaa varmasti tasaista tulosta tehden. Kumminkin julkinen mantra on sitä, että molemmat kuskit ovat tasa-arvoisia. Toki Montoyalla olisi ollut täydet mahdollisuudet ottaa itselleen ajamalla tuo suosikkikuskin asema.
Mielestäni Williams-BMW:n suurimmat ongelmat kausina 2002-2003 olivat epäselkeä tallin johto. Kuskien keskinäinen kisaaminen aiheutti valtvasti ongelmia jotka eskaloituivat 2003 Ranskassa ja varmasti heijastuivat 2004 kauteen. Jos Ferrari ja tietyllä tasolla Mclaren ajattavat selkeää ykköskuskia jonka tietä ei pyritä ainakaan vaikeuttamaan tallin sisäisillä kamppailuilla, niin tuollainen kahden kuskin vastakkain asettaminen tuhoaa molempien mahdollisuudet. 2003 kaudella Montoya olisi voinut voittaa mestaruuden, jos olisi saanut tiimiltä apuja heti alkukaudesta.
Montoya on aivan selkeästi kuski joka tarvii tallin ohjausta suurimpien tunteiden tasoittamiseen. Aikaisemmin pidin Montoyaa itsevarmana kuskina, tyyliin Keke Rosberg tai Nigel Mansell, mutta nyt on nähtävissä se että todellakin jonkun pitäis jäähdyttää kaveria. Mies on valtavan nopea ja kykenävinen huimiin juttuihin radalla, mutta kun se paketti ei pysy kasassa koko kautta.