WRC kausi 2017

super_1600

Well-known member
Liittynyt
22.8.2005
Viestit
362
Tässä ketjussa pohjustetaan tulevaa kautta. Kenellä on hienoin auto? Parhaat kuljettajat? Alkaako tästä rallin uusi nousukausi?




Toyota Yaris WRC





Volkswagen Polo WRC





Citroen C3 WRC


 

super_1600

Well-known member
Liittynyt
22.8.2005
Viestit
362
Jos joku jaksaisi laittaa tänne uudet vs vanhat säännöt. Kiitos!!
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
KERTOKAA NE SÄÄNNÖT VITTU!
Mitäpä jos itse ottaisit sääntömuutoksista selvää, ja kertoisit meille muillekin.
Noin muuten vaikuttaa vähän naurettavalta, kun toikin aloittaja vaatii kiroilun voimalla toikkiinsa sisältöä muilta.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
KERTOKAA NE SÄÄNNÖT VITTU!
Saavun pelastavana enkelinä paikalle.

-Kuristin kasvaa 3millimetriä, tämä tarkoittaa hevos määrän nousua suht lähelle 400 hujakoille.

-Minimipaino putoaa 25kg.

-Raideleveys kasvaa snadist, en muista paljon.

-Aktiivinen keskilukko tekee paluun

-Enemmän aerodynamiikkaa(=lisää downforcea).

Ja jotain muutakin pikkusälää taisi olla, mutta tuossa pääpiirteittäin. Helpottiko?

Alkaako tästä rallin uusi nousukausi?
Olen pessimisti ja veikkaan että yllämainitut muutokset yhdessä katoavan maalaisjärjen kanssa johtavat vakaviin onnettomuuksiin jotka vaativat katsojien henkiä sekä jokusta kuljettajapariakian voi sattua. Tämän seurauksena fian pukuherra poliitikot toteavat että "Liian vaarallista!" ja ralliautoilun MM sarja lakkautetaan. :thumbdown
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Saavun pelastavana enkelinä paikalle.

1)Kuristin kasvaa 3millimetriä, tämä tarkoittaa hevos määrän nousua suht lähelle 400 hujakoille.

2)Minimipaino putoaa 25kg.

3)Raideleveys kasvaa snadist, en muista paljon.

4)Aktiivinen keskilukko tekee paluun

5)Enemmän aerodynamiikkaa(=lisää downforcea).
Tuon aktiivisen keskilukon olisi voinut jättää pois, kuten likimain kaiken muunkin tietokoneavusteisuuden. Muutoin ihan jees uudistuksia noin tekniikan puolelta.

Olen pessimisti ja veikkaan että yllämainitut muutokset yhdessä katoavan maalaisjärjen kanssa johtavat vakaviin onnettomuuksiin jotka vaativat katsojien henkiä sekä jokusta kuljettajapariakian voi sattua. Tämän seurauksena fian pukuherra poliitikot toteavat että "Liian vaarallista!" ja ralliautoilun MM sarja lakkautetaan. :thumbdown
Ei ne sitä suoranaisesti lakkauta - tekevät vaan samanlaisen päätöksen kuin aikanaan sen tietyn Korsikan rallin jälkeen ja MM-sarjassa siirrytään ajamaan R3T luokan autoilla => Katsojat kaikkoaa kun autot on jotain vaimon kauppakassin näköisiä ja kuulosia koppimopoja.
 

super_1600

Well-known member
Liittynyt
22.8.2005
Viestit
362
Vämpylä on rallimies. Me muut olemme vässyköitä. Onneksi ensi kaudella saamme taas kunnon autoja. Veikkaan että tulevalla kaudella rallin suosio kasvaa paljon!
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Citikka on melko häijyn näköinen.
M-sporttia vielä odotellaan.

Airikkalan Pentti joskus noita tietokone avusteisia lukkoja kritisoi. Hyvä kuljettaja on kuulemma nopeampi mekaanisilla, kun tietokoneen toimintaan liittyy aina pieni viive.
Tosin nyt kymmenen vuotta myöhemmin tietokoneet on kehittyneet.
 

hoogenband

Well-known member
Liittynyt
29.8.2014
Viestit
94
Latvala sano eilen urkkaruudun pätkässä että ois ite jättäny aero pois ens vuoden vehkeistä. Samaa mieltä mutta sillähän sitä näyttävyyttä saa auto olemukseen lisää mitä suuri yleisö on kuulemma halunnut. Sutimista ja meteliä :thumbup: Ens vuonna mennään aika perkeleen lujaa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Sutimista ja meteliä :thumbup: Ens vuonna mennään aika perkeleen lujaa.
Ääntä juu mutta sutimista ei. Kiitos lisääntyneen aerodynaamisen pidon ja aktiivilukkojen autot menevät ensivuonna paljon enemmän keulaedellä kuin tänävuonna. Liipissä ajaessa ei ole pitoa koska siivet ei toimi joten pakko ajaa nätisti jonopyörää. Hypyt lyhenee koska siivet painaa autoa alaspäin reilusti enemmän... Nyt arvellaan että vauhti kasvaa noin 1sek/km, mutta luulen että ens vuoden jyskälään mennessä ollaan jo 1,5-2sek/km edellä nykyisiä autoja. Se on suurempi ero kuin mitä tällä hetkellä on WRC:n ja WRC2:n välillä. Minä en ole uusien sääntöjen ystävä...
 
Viimeksi muokattu:

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Minäkin olisin kanssa jättänyt pois uudet aero vehkeet, ainakin takasiiven osalta. Mieluimmin näkisin myös joidenkin valmistajien käyttävän C-segmentin autoja (Golf, Astra, Megane jne.) koska nämä nykyautot ovat kaikki niin samannäköisiä. Lisäteho ei ole pahitteeksi koska se tekee autoista enemmän aggressiivisia ja niitä voi ajaa enemmän kaasulla. Muistaakseni Vatanen sanoi aikoinaan että B-ryhmän autolla pystyi paikkaamaan pienet ajovirheet kaasulla. Ensi vuoden autot alkaa muistuttaa enemmän tai vähemmän B-ryhmän MG Metroa.

Airikkalan Pentti joskus noita tietokone avusteisia lukkoja kritisoi. Hyvä kuljettaja on kuulemma nopeampi mekaanisilla, kun tietokoneen toimintaan liittyy aina pieni viive.
Tosin nyt kymmenen vuotta myöhemmin tietokoneet on kehittyneet.
Ei se nopeus ole kiinni tietokoneiden nopeudesta vaan hydrauliikan hitaudesta mutta varmaan mekaaninen reagoi nopeammin. VW käytti ainakin alussa pneumaattista käsijarrua juuri nopeuden takia. Ongelmana vaan on että ilmaa ei pysty kierrättämään samalla tavalla kuin hydrauliikka öljyä. Painetta kyllä saisi mutta silloin autossa pitäisi olla kompura joka tuo lisäpainoa ja kuluttaa tehoa. Todennäköisesti hydraulipumppu painaa vähemmän ja vie vähemmän tehoa.

Subarulla on sekä mekaaninen että elektromagneettinen lukko.
http://www.lezo.hu/szerkezettan/hajtas/eroatvitel/kerekhajtas/DCCD_4kerekhajtas.pdf

Tässä mielenkiintoinen artikkeli Antony Warmboldin blogista aktiivisen keskilukon säädöistä.
http://wrcbehindthestages.blogspot.fi/2011/05/chapter-15-differential-extravaganza.html
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
En itsekkään olisi isompia siipiä ottanut, mutta nykyisilläkin autoilla ajetaan kärkimiesten toimesta niin mielipuolista vauhtia, että en usko uusista autoista sen suurempaa ongelmaa syntyvän. Varsinkin kun niitä ei pääse pelkällä rahalla ajamaan. WRC- ja R5-autojen ero kyllä kasvaa, mutta pienellä tehonlisäyksellä eroa saisi kavennettua ja R5-kalusto kelpaisi myös rahamiesten harrastusluokaksi.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mieluimmin näkisin myös joidenkin valmistajien käyttävän C-segmentin autoja (Golf, Astra, Megane jne.) koska nämä nykyautot ovat kaikki niin samannäköisiä.
Ennen kuin näihin päädyttiin oli 2004 pöydällä D-segmenttiin siirtyminen, mutta tämä jäi sitten jonnekin (yhdessä toisen idean kanssa eli moottorisääntöjen muuttaminen polttoainevirtaformulaan, jolloin olisi konfiguraatio vapautunut).

http://www.autosport.com/news/report.php/id/115101
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Ei se nopeus ole kiinni tietokoneiden nopeudesta vaan hydrauliikan hitaudesta mutta varmaan mekaaninen reagoi nopeammin. VW käytti ainakin alussa pneumaattista käsijarrua juuri nopeuden takia. Ongelmana vaan on että ilmaa ei pysty kierrättämään samalla tavalla kuin hydrauliikka öljyä. Painetta kyllä saisi mutta silloin autossa pitäisi olla kompura joka tuo lisäpainoa ja kuluttaa tehoa. Todennäköisesti hydraulipumppu painaa vähemmän ja vie vähemmän tehoa.

Subarulla on sekä mekaaninen että elektromagneettinen lukko.
http://www.lezo.hu/szerkezettan/hajtas/eroatvitel/kerekhajtas/DCCD_4kerekhajtas.pdf

Tässä mielenkiintoinen artikkeli Antony Warmboldin blogista aktiivisen keskilukon säädöistä.
http://wrcbehindthestages.blogspot.fi/2011/05/chapter-15-differential-extravaganza.html
Hyvä tuo Warmboldin artikkeli.

Jaa se lukko toimii hydraulisesti.

Muistankin volkkarilla olleen jotain käsijarruongelmia ekalla kaudella.
 
Ylös