WRC kausi 2017

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Tässä Latvalan tilastoja. Vertailuna maailmanmestari Petter Solbergin tilastot (suluissa), joka ehti ajaa vähän aikaa ennen kahta suurta ranskalaista:
Onkin hienoa verrata Latvalaa kuljettajaan, jonka ajanjakso osui siihen aikaan kun WRCssä oikeasti oli kovin kilpailu ikinä (2000-luvun alku), ja sen jälkeen loppu-ura menikin kaikkien aikojen kuljettajan perässä terveisiä ajellen.


Solberg on muuten maailmanmestari, ja edelleen ainoa kuljettaja, joka on pystynyt Loebin täydessä MM-sarjassa voittamaan.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Onkin hienoa verrata Latvalaa kuljettajaan, jonka ajanjakso osui siihen aikaan kun WRCssä oikeasti oli kovin kilpailu ikinä (2000-luvun alku), ja sen jälkeen loppu-ura menikin kaikkien aikojen kuljettajan perässä terveisiä ajellen.
Kiitos!

Solberg on muuten maailmanmestari, ja edelleen ainoa kuljettaja, joka on pystynyt Loebin täydessä MM-sarjassa voittamaan.
Niinhän kirjoitinkin. Loeb oli tosin noviisi, mestarikin tarvitsi kypsymisvuoden.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Latvala on ollut pettymys, etenkin tänä vuonna. Mutta huonoksi häntä on turha väittää. Sattumoisin kaksi kaikkein aikojen parasta kuskia on hallinnut sarjaa toistakymmentä vuotta ja jättänyt muut varjoonsa.

Tässä Latvalan tilastoja. Vertailuna maailmanmestari Petter Solbergin tilastot (suluissa), joka ehti ajaa vähän aikaa ennen kahta suurta ranskalaista:

WRC-startit: Latvala 168, tilaston neljäs (Solberg 188, 2.)
voitot: 16, 12. (13, 16.)
voitto-osuus: 9,6 %, 31. (6,9 %, 39.)
podiumit: 57, 6. (52, 10.)
podiumien osuus starteista: 33,7 %, 22. (27,7 %, 36.)

Loeb on voittotilaston ylivoimainen ykkönen 78 voitollaan, Ogier on kakkonen 38. Ranskalla on 183 voittoa, Suomella 176. Ruotsi kolmantena, 43. Juwran sivuilta, en tiedä onko ihan ajan tasalla.

Latvala ei ole todellakaan ikäloppu, mutta jonkinlainen herpaantuminen on tapahtunut. Ehkä välivuosi tekisi hyvää, Torppaisi eläköitymissuunnitelmat.
Tässä on paljon totta, kahta suurta mestaria vastaan kuitenkin on pärjännyt suht hyvin ja nopea on kaveri, siitä ei ole epäilystä. Totuus on myös se, että Lappi tarvii sitä näytön paikkaa enemmän sitä näytön paikkaa sekä on sen ansainnut ollessaan tänä vuonna parempi kuin JM (Ainakin Australian tuloksissa :ahem:).

Mitä tahansa nyt tapahtuu niin Latvalan pitää herätä. Viimeinen vuosi on ollut surkea ja paras herätys voisi JMlle olla jäädä nyt ilman tallipaikkaa. Sit jos jotain tapahtuu tai ostopaikalla sais taas sykkeen takaisin. Nyt tuntuu, että todellinen nälkä on poissa ja kaveri pitää paikkaansa itsestään selvyytenä MM -sarjassa.
 

Japapapa

Well-known member
Liittynyt
31.3.2006
Viestit
152
Ogier käynyt tänään testaamassa Toyotaa.

https://www.youtube.com/watch?v=p-WyZkZNmKs

MM-ralli Sebastien Ogier testasi yllättäen jo keskiviikkona Toyota-tallin uutta WRC-autoa.
Espanjasta kantautuu tietoja, että Volkswagenilta lähtenyt Sebastien Ogier pääsi kokeilemaan Tommi Mäkisen johtaman Toyota-tallin autoa keskiviikkona Kataloniassa.

Uutta tallipaikkaa haeskeleva Ogier ajoi Toyota Yaris WRC:llä ensin aamupäivällä asvaltilla. Sen jälkeen ranskalaiskuljettaja jatkoi soralla.

Ogier oli todennut, että Toyotan WRC-auton jousitusta pitää parantaa vielä paljon. Nelinkertainen maailmanmestari oli kuitenkin myös sanonut, että autossa on potentiaalia.

http://www.iltasanomat.fi/ralli/art-2000004879080.html
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Aikamoista jännitysnäytelmää tämä kuljettajaruletti.
Hyundai: kuskikolmikko jo päätetty.
Citroen: samoin päätetty, mutta haluavat vielä Ogierin neljänneksi porukkaan mukaan jos saavat lisärahoitusta. Eivät kuitenkaan anna autoa Ogierille testattavaksi ennen mahdollista sopimusta.

Ford: kuskit ilmeisesti muuten päätetty, mutta haluavat Ogierin. Eivät Latvalaa eikä välttämättä Mikkelseniäkään. Ogier menee lähipäivinä Britanniaan testaamaan.
Toyota: Hänninen ja Lappi päätetty, haluavat vielä Ogierin. Japanin päästä lyöty kannustimeksi ennätysmäinen 10milj. euron palkka, mutta Ogier ei ole kovin vakuuttunut autosta. Latvala Tommin mukaan listalla kakkosena ja Mikkelsen kolmosena. Melko varmasti tämän kolmikon jälkeen seuraavana vaihtoehtona Suninen. Teemu ei kuitenkaan sopimusta saa, koska Latvalaa ei muihin tiimeihin haluta ja hänen ainut oljenkorsi on Toyota jos ei Ogier paikkaa häneltä vie. Joten käytännössä Toyotan vapaan paikan ottaa joko Ogier tai Latvala. Menisikö Mikkelsen sitten Dmackille? Tai jopa Suninen?
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Ei se mikään oikeusmurha olisi, jos Latvala jäisi ilman paikkaa. Kokemukseen ja mahdollisuuksiin nähden surkea tulos tällä kaudella ja ensi kaudella kilpailu kovenee. Oma mielenkiinto on kokonaan uudessa sukupolvessa. Mäkinen voisi pistää Latvalan kolmosautoon, kun Toyotalla ei ensi vuonna mestaruudesta ajeta. Lapille täysi sarja olisi paljon tärkeämpi.
Kieltämättä sarja kaipaa jo uutta verta ja nuoret lahjakkuudet, lähinnä Lappi ja Suninen ansaitsevat mahdollisuuden näyttää taitonsa. Latvala on noita mahdollisuuksia saanut jo riittämiin, eikä kehitystä ole varmuuden osalta tapahtunut yhtään. Kaikesta huolimatta J-M on yksi porukan nopeimpia kuljettajia ja harvassa ovat ne kuljettajat, jotka on pystynyt Ogierille laittamaan edes joskus kampoihin. Onhan niitä voittoja ja podium-sijoituksia Latvalalalle sentään jonkin verran kertynyt. Ei siihenkään saavutukseen moni kuski pysty. Mestaruuksista tuolla varmuusprosentilla ei tosin taistella.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Tässä on paljon totta, kahta suurta mestaria vastaan kuitenkin on pärjännyt suht hyvin ja nopea on kaveri, siitä ei ole epäilystä. Totuus on myös se, että Lappi tarvii sitä näytön paikkaa enemmän sitä näytön paikkaa sekä on sen ansainnut ollessaan tänä vuonna parempi kuin JM (Ainakin Australian tuloksissa :ahem:).

Mitä tahansa nyt tapahtuu niin Latvalan pitää herätä. Viimeinen vuosi on ollut surkea ja paras herätys voisi JMlle olla jäädä nyt ilman tallipaikkaa. Sit jos jotain tapahtuu tai ostopaikalla sais taas sykkeen takaisin. Nyt tuntuu, että todellinen nälkä on poissa ja kaveri pitää paikkaansa itsestään selvyytenä MM -sarjassa.
Toisaalta jo siirtyminen uuteen talliin saattaa riittää antamaan riittävän nosteen Latvalalle, varsinkin kun hyvin todennäköisesti Toyotalle päästessään hän olisi lähtökohtaisesti ykköskuljettaja.

Välivuotta Latvala tuskin pitää vaan mikäli hän ei löydä itselleen tallipaikkaa hän ajanee ensi kauden yksityiskuljettajana.

Mitä taas Lappiin tulee niin hän kyllä tulee saamaan näytönpaikan, mutta se tapahtunee vasta sitten kun Toyota saa kolmannen autonsa kisaan mukaan, koska Hännisen ohella kaikki kisat Toyotalla tulee ajamaan joko Ogier tai Latvala.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Kyllä olisi outoa, että maailman suurin autonvalmistajan suurimpia moottoriurheilu-projektia vedettäis ensi vuosi lähes täysin suomalais voimin. Hänninen-Latvala-Lappi. Tämä ensi kausi voi mennä näin hyvin harjoitellessa. En usko samanlaiseen "menestystarinaan", kuin VW.

Hänninen kehittää. Latvala testaa osien kestävyyden eikä ei ole mikään "susi" asfaltilla ja Lappi harjoittelee WRC-kuskin uraa. Vaikkei koko kautta ajaisi, saa silti testata varmasti kokokauden. Tuskin Toyotalle 1v. sopparille on menossa... Tämä kaikki manaaminen täällä ja muualla saattaa oikeasti kääntyä Jari-Matin lottovoitoksi ja ykköskuskin paikaksi. Tuskin Lappikaan uralle parempaa lähtöä voisi saada, kun kokonaan melkein suomalaistiimissä ja legendojen opeissa.

Toivottavasti jo hieman kyllästynyt Ogier menee M-sportille tai Citroenille. Hän menee Citroenille, koska siellä ennenkin ollut. Mikkelsen ottaa sitten varmaa sen M-sportin paikan. Tänäkki näyttänyt, että kyllä autolla kerkee.

Ps. Toyotan mukaantulo varmaa vetää mukaan myös toisen japanilaisen, uskoisin, että Mitsun.:cool:
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Jos Ogier tarttuukin Toyotan tarjoukseen, niin Latvalalla voi oikeasti olla välivuosi edessä. Uskoisin kuitenkin, että valitsee Fiestan.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Jos Ogier tarttuukin Toyotan tarjoukseen, niin Latvalalla voi oikeasti olla välivuosi edessä. Uskoisin kuitenkin, että valitsee Fiestan.
Tässä on vaarana juuri se, että Latvalalle tulee välivuosi, koska veisikö Mikkelsen sen Toyota paikan. ei vaikuta Toytan auto olevan valmis. Citroenille jos kyse on lisärahasta, niin varmasti sellaista on luvassa, jos Ogier sen valitsee, autoo ovat saaneet testata hyvin ja vaikuttaa ihan menopelille. M-sportilla on ens kaudella yllättäjän roolia tarjolla tosiaa...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ei oikein hyvälle näytä varsinkaan märällä asfaltilla tuo Toyota, vaikka kuskina on Ogier:

https://www.youtube.com/watch?v=p-WyZkZNmKs&feature=youtu.be

No ei kai voikaan vaikuttaa jos autoa on kehitetty Mäkisen halujen mukaan. Jotkut tuntuvat kuvittelevan että Puuppolan mies olisi joku virtuoosi auton kehittäjä ja säätäjä kun voitti Mitsulla neljä mestaruutta. Pitää kuitenkin muistaa että ne autot trimmasi eräs Lasse Lampi. Ei pärjännyt Tommi niin erinomaisesti Prodriven Subarulla. Kahteen kauteen yksi voitto ja yksi kakkostila. WRC pisteissä molemmilla kausillaan kahdeksas.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
No ei kai voikaan vaikuttaa jos autoa on kehitetty Mäkisen halujen mukaan. Jotkut tuntuvat kuvittelevan että Puuppolan mies olisi joku virtuoosi auton kehittäjä ja säätäjä kun voitti Mitsulla neljä mestaruutta. Pitää kuitenkin muistaa että ne autot trimmasi eräs Lasse Lampi. Ei pärjännyt Tommi niin erinomaisesti Prodriven Subarulla. Kahteen kauteen yksi voitto ja yksi kakkostila. WRC pisteissä molemmilla kausillaan kahdeksas.
Ja näin, joskus näkee totuuksiakin tällä palstalla. Ei kannata haaveilla liikaa Toyotasta ensi kaudella. Aika karmean näköistä oli meno Ogierinkin hanskassa, eikä ollut Ogier kuulemma yhtään tyytyväinen auton alustaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
Vähän lappuja pois silmiltä nyt... Jos se Tommi on ihan paska auton tekijä niin miten Solberg sitten voitti maailmanmestaruuden Tommin tekemällä autolla? Koska Petter se vasta paska autonsäätäjä on... Lampi ei ollut enää Subarulla "tekemässä" Tommille autoa. Ja se miksei Tommi itse pärjännyt Subella johtui siitä että maha oli jo täynnä. Motivaatio ja nälkä menestykseen oli jo tyydytetty.

Ei ne jutut ihan niin yksioikoisia ole että Lampi teki Tommille kaiken valmiiksi. Oli toki merkittävässä roolissa mutta ei ne jutut sentään ihan yhdestä ukosta kiinni ole. Se on ryhmätyötä. Oli jo Mitsun ja Tommin kultavuosien aikaan ja niin se on tänäpäivänäkin ihan missä tahansa teamissa.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Ei oikein hyvälle näytä varsinkaan märällä asfaltilla tuo Toyota, vaikka kuskina on Ogier:

https://www.youtube.com/watch?v=p-WyZkZNmKs&feature=youtu.be
Eikö tuon ny nähnyt silmään jo Mr. Mäkisen "pumppailujen" jäljiltäkin? Tojossa todella kovan oloinen alusta, pienet joustovarat ja aliohjaa pahoin tuossa Ogieerilläkin..kehittää pitää oli mestarin tuomio. Soralla tuo on mennyt Hännisen käskemänä puoliluomaasesti jotenkuten, potentiaali on toki olemassa.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Ja näin, joskus näkee totuuksiakin tällä palstalla. Ei kannata haaveilla liikaa Toyotasta ensi kaudella. Aika karmean näköistä oli meno Ogierinkin hanskassa, eikä ollut Ogier kuulemma yhtään tyytyväinen auton alustaan.
Joo tää ei hyvältä näytä, vahvistaa entisestään ennakkokäsityksiäni... :nope: En yhtään ihmettele jos Ogierista auto tuntuu Polo testailujen jälkeen niin hirveältä ettei kauheammin nappaa. Toivottavasti ongelmat on säädettävissä pois eikä kyse kyseessä ole mitään perustavanlaatuista. Näinhän Hyundaille kävi että alkoivat kyhätä uutta autoa ajeltuaan alkuperäisellä tuotoksella vain yhden kauden. Ja onhan tää uusi malli ollut selkeä parannus.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
..Ei ne jutut ihan niin yksioikoisia ole että Lampi teki Tommille kaiken valmiiksi. Oli toki merkittävässä roolissa mutta ei ne jutut sentään ihan yhdestä ukosta kiinni ole. Se on ryhmätyötä. Oli jo Mitsun ja Tommin kultavuosien aikaan ja niin se on tänäpäivänäkin ihan missä tahansa teamissa.
Ei ole yhdestä äijästä kiinni, mutta kyllähän Lampi oli vuosina 1983–2007 Mitsubishillä testikuljettajana ja teknisenä johtajana todella isossa roolissa auton kehityksessä. Hän ymmärsi alustaratkaisuista paljon ja osasi tehdä Tommin ajotyylille sopivan auton.

Tuossa nyt voisi Yarista ensialkuun kokeilla toisenlaisilla vakaajilla jos ei auta, niin vähän löysempää jousta tai löysemmäksi shimmattua iskaria alle, niin eiköhän jossain kohtaa alkaa Tojota kääntymään asfaltillakin, eikä puske pässin lailla.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös