Ykkösnick
Heh, Massa!
Joo vauhti korjaa virheet..eiku!Nyt oli kyllä hyvä vertaus. Veti ihan kyllä sanattomaksi ja ehkä Latvala onkin urallaan vielä kehitysvaiheessa.
Joo vauhti korjaa virheet..eiku!Nyt oli kyllä hyvä vertaus. Veti ihan kyllä sanattomaksi ja ehkä Latvala onkin urallaan vielä kehitysvaiheessa.
Onkin hienoa verrata Latvalaa kuljettajaan, jonka ajanjakso osui siihen aikaan kun WRCssä oikeasti oli kovin kilpailu ikinä (2000-luvun alku), ja sen jälkeen loppu-ura menikin kaikkien aikojen kuljettajan perässä terveisiä ajellen.Tässä Latvalan tilastoja. Vertailuna maailmanmestari Petter Solbergin tilastot (suluissa), joka ehti ajaa vähän aikaa ennen kahta suurta ranskalaista:
Kiitos!Onkin hienoa verrata Latvalaa kuljettajaan, jonka ajanjakso osui siihen aikaan kun WRCssä oikeasti oli kovin kilpailu ikinä (2000-luvun alku), ja sen jälkeen loppu-ura menikin kaikkien aikojen kuljettajan perässä terveisiä ajellen.
Niinhän kirjoitinkin. Loeb oli tosin noviisi, mestarikin tarvitsi kypsymisvuoden.Solberg on muuten maailmanmestari, ja edelleen ainoa kuljettaja, joka on pystynyt Loebin täydessä MM-sarjassa voittamaan.
Jonkan haastattelu alkuvuodelta:Mainio sivu!
Tässä on paljon totta, kahta suurta mestaria vastaan kuitenkin on pärjännyt suht hyvin ja nopea on kaveri, siitä ei ole epäilystä. Totuus on myös se, että Lappi tarvii sitä näytön paikkaa enemmän sitä näytön paikkaa sekä on sen ansainnut ollessaan tänä vuonna parempi kuin JM (Ainakin Australian tuloksissa :ahem.Latvala on ollut pettymys, etenkin tänä vuonna. Mutta huonoksi häntä on turha väittää. Sattumoisin kaksi kaikkein aikojen parasta kuskia on hallinnut sarjaa toistakymmentä vuotta ja jättänyt muut varjoonsa.
Tässä Latvalan tilastoja. Vertailuna maailmanmestari Petter Solbergin tilastot (suluissa), joka ehti ajaa vähän aikaa ennen kahta suurta ranskalaista:
WRC-startit: Latvala 168, tilaston neljäs (Solberg 188, 2.)
voitot: 16, 12. (13, 16.)
voitto-osuus: 9,6 %, 31. (6,9 %, 39.)
podiumit: 57, 6. (52, 10.)
podiumien osuus starteista: 33,7 %, 22. (27,7 %, 36.)
Loeb on voittotilaston ylivoimainen ykkönen 78 voitollaan, Ogier on kakkonen 38. Ranskalla on 183 voittoa, Suomella 176. Ruotsi kolmantena, 43. Juwran sivuilta, en tiedä onko ihan ajan tasalla.
Latvala ei ole todellakaan ikäloppu, mutta jonkinlainen herpaantuminen on tapahtunut. Ehkä välivuosi tekisi hyvää, Torppaisi eläköitymissuunnitelmat.
Hienoa toimintaa! En tiennyt että on suomalainen sivusto, ja yhden hepun tekemä. MotoGP:ssä on yksi aika hyvä saksalainen sivusto, mutta onko F1:ssä vastaavanlaista?Jonkan haastattelu alkuvuodelta:
https://rallirinki.net/2016/03/06/tiedonkeraajat-osa-2-ralliakateemikko-jonkka-tilastoi-mm-rallin-historiaa/
MM-ralli Sebastien Ogier testasi yllättäen jo keskiviikkona Toyota-tallin uutta WRC-autoa.
Espanjasta kantautuu tietoja, että Volkswagenilta lähtenyt Sebastien Ogier pääsi kokeilemaan Tommi Mäkisen johtaman Toyota-tallin autoa keskiviikkona Kataloniassa.
Uutta tallipaikkaa haeskeleva Ogier ajoi Toyota Yaris WRC:llä ensin aamupäivällä asvaltilla. Sen jälkeen ranskalaiskuljettaja jatkoi soralla.
Ogier oli todennut, että Toyotan WRC-auton jousitusta pitää parantaa vielä paljon. Nelinkertainen maailmanmestari oli kuitenkin myös sanonut, että autossa on potentiaalia.
http://www.iltasanomat.fi/ralli/art-2000004879080.html
Kieltämättä sarja kaipaa jo uutta verta ja nuoret lahjakkuudet, lähinnä Lappi ja Suninen ansaitsevat mahdollisuuden näyttää taitonsa. Latvala on noita mahdollisuuksia saanut jo riittämiin, eikä kehitystä ole varmuuden osalta tapahtunut yhtään. Kaikesta huolimatta J-M on yksi porukan nopeimpia kuljettajia ja harvassa ovat ne kuljettajat, jotka on pystynyt Ogierille laittamaan edes joskus kampoihin. Onhan niitä voittoja ja podium-sijoituksia Latvalalalle sentään jonkin verran kertynyt. Ei siihenkään saavutukseen moni kuski pysty. Mestaruuksista tuolla varmuusprosentilla ei tosin taistella.Ei se mikään oikeusmurha olisi, jos Latvala jäisi ilman paikkaa. Kokemukseen ja mahdollisuuksiin nähden surkea tulos tällä kaudella ja ensi kaudella kilpailu kovenee. Oma mielenkiinto on kokonaan uudessa sukupolvessa. Mäkinen voisi pistää Latvalan kolmosautoon, kun Toyotalla ei ensi vuonna mestaruudesta ajeta. Lapille täysi sarja olisi paljon tärkeämpi.
Toisaalta jo siirtyminen uuteen talliin saattaa riittää antamaan riittävän nosteen Latvalalle, varsinkin kun hyvin todennäköisesti Toyotalle päästessään hän olisi lähtökohtaisesti ykköskuljettaja.Tässä on paljon totta, kahta suurta mestaria vastaan kuitenkin on pärjännyt suht hyvin ja nopea on kaveri, siitä ei ole epäilystä. Totuus on myös se, että Lappi tarvii sitä näytön paikkaa enemmän sitä näytön paikkaa sekä on sen ansainnut ollessaan tänä vuonna parempi kuin JM (Ainakin Australian tuloksissa :ahem.
Mitä tahansa nyt tapahtuu niin Latvalan pitää herätä. Viimeinen vuosi on ollut surkea ja paras herätys voisi JMlle olla jäädä nyt ilman tallipaikkaa. Sit jos jotain tapahtuu tai ostopaikalla sais taas sykkeen takaisin. Nyt tuntuu, että todellinen nälkä on poissa ja kaveri pitää paikkaansa itsestään selvyytenä MM -sarjassa.
Tässä on vaarana juuri se, että Latvalalle tulee välivuosi, koska veisikö Mikkelsen sen Toyota paikan. ei vaikuta Toytan auto olevan valmis. Citroenille jos kyse on lisärahasta, niin varmasti sellaista on luvassa, jos Ogier sen valitsee, autoo ovat saaneet testata hyvin ja vaikuttaa ihan menopelille. M-sportilla on ens kaudella yllättäjän roolia tarjolla tosiaa...Jos Ogier tarttuukin Toyotan tarjoukseen, niin Latvalalla voi oikeasti olla välivuosi edessä. Uskoisin kuitenkin, että valitsee Fiestan.
Ei oikein hyvälle näytä varsinkaan märällä asfaltilla tuo Toyota, vaikka kuskina on Ogier:
https://www.youtube.com/watch?v=p-WyZkZNmKs&feature=youtu.be
Ja näin, joskus näkee totuuksiakin tällä palstalla. Ei kannata haaveilla liikaa Toyotasta ensi kaudella. Aika karmean näköistä oli meno Ogierinkin hanskassa, eikä ollut Ogier kuulemma yhtään tyytyväinen auton alustaan.No ei kai voikaan vaikuttaa jos autoa on kehitetty Mäkisen halujen mukaan. Jotkut tuntuvat kuvittelevan että Puuppolan mies olisi joku virtuoosi auton kehittäjä ja säätäjä kun voitti Mitsulla neljä mestaruutta. Pitää kuitenkin muistaa että ne autot trimmasi eräs Lasse Lampi. Ei pärjännyt Tommi niin erinomaisesti Prodriven Subarulla. Kahteen kauteen yksi voitto ja yksi kakkostila. WRC pisteissä molemmilla kausillaan kahdeksas.
Eikö tuon ny nähnyt silmään jo Mr. Mäkisen "pumppailujen" jäljiltäkin? Tojossa todella kovan oloinen alusta, pienet joustovarat ja aliohjaa pahoin tuossa Ogieerilläkin..kehittää pitää oli mestarin tuomio. Soralla tuo on mennyt Hännisen käskemänä puoliluomaasesti jotenkuten, potentiaali on toki olemassa.Ei oikein hyvälle näytä varsinkaan märällä asfaltilla tuo Toyota, vaikka kuskina on Ogier:
https://www.youtube.com/watch?v=p-WyZkZNmKs&feature=youtu.be
Joo tää ei hyvältä näytä, vahvistaa entisestään ennakkokäsityksiäni... :nope: En yhtään ihmettele jos Ogierista auto tuntuu Polo testailujen jälkeen niin hirveältä ettei kauheammin nappaa. Toivottavasti ongelmat on säädettävissä pois eikä kyse kyseessä ole mitään perustavanlaatuista. Näinhän Hyundaille kävi että alkoivat kyhätä uutta autoa ajeltuaan alkuperäisellä tuotoksella vain yhden kauden. Ja onhan tää uusi malli ollut selkeä parannus.Ja näin, joskus näkee totuuksiakin tällä palstalla. Ei kannata haaveilla liikaa Toyotasta ensi kaudella. Aika karmean näköistä oli meno Ogierinkin hanskassa, eikä ollut Ogier kuulemma yhtään tyytyväinen auton alustaan.
Ei ole yhdestä äijästä kiinni, mutta kyllähän Lampi oli vuosina 1983–2007 Mitsubishillä testikuljettajana ja teknisenä johtajana todella isossa roolissa auton kehityksessä. Hän ymmärsi alustaratkaisuista paljon ja osasi tehdä Tommin ajotyylille sopivan auton...Ei ne jutut ihan niin yksioikoisia ole että Lampi teki Tommille kaiken valmiiksi. Oli toki merkittävässä roolissa mutta ei ne jutut sentään ihan yhdestä ukosta kiinni ole. Se on ryhmätyötä. Oli jo Mitsun ja Tommin kultavuosien aikaan ja niin se on tänäpäivänäkin ihan missä tahansa teamissa.