WTCC 2009

  • Viestiketjun aloittaja Vice
  • Aloituspäivämäärä

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Eilen katsoin kaksi ensimmäistä WTCC-kisaani koskaan. Mun mielestä on mukavaa katsoa vaihteeksi vakioautojen kisailua, kun aikaisemmin olen seurannut vain F1- ja GP2-sarjoja. Porton rata ei vain valitettavasti ollut aivan paras mahdollinen rata ajatellen ohituksia, mutta kolareita olikin sitten niiden edestä. Portimaon rataan vaihtaminen on iso plussa!

Katsoin kisat jälkilähetyksinä Urheilukanavalta, ja pää meinasi hajota selostajaan. Mitäköhän Urheilukanava on ajatellut palkatessaan selostajan, joka on sekä usein pihalla tapahtumista että puhuu katkonaisesti? Urheilukanavan selostaja kalpenee jopa Erkki Vanhasen tai nyky- Matti Kyllösen rinnalla. :eek:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Minun mielestäni Porto on hieno katurata. Ei pelkkiä ysikymppejä ja neulansilmiä vaan vaihtelevia mutkia ja jopa korkeuseroja.

Kun vain saisivat lähtösuoran shikaanin hukattua johonkin...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minun mielestäni Porto on hieno katurata. Ei pelkkiä ysikymppejä ja neulansilmiä vaan vaihtelevia mutkia ja jopa korkeuseroja.

Kun vain saisivat lähtösuoran shikaanin hukattua johonkin...
Vähän parempi, mutta voisivat tosiaan päästä noista "pakollisista" puikkauksista eroon, kun ei niitä Portoonkaan ollut mikään pakko rakentaa. Tai siis turvallisuushan siinä tietysti on takana, kun ei ole lääniä turva-alueille, niin pitää hillitä vauhtia.

Radassa on myös historian havinaa, sillä se kulkee osittain vanhan Boavistan radan profiilia:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Lisää autoja. Volvo käy vierailemassa Brands Hatchissa, WTCC:n viimeisessä kohtaamisessa ennen kesäloman alkua.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Porto taisi muuten olla ensimmäinen kisa, jossa Lada ajoi kärjessä – useampaankin kertaan. Portugalissa turva-autona oli nimittäin Priora.



FIA on muuten päättänyt, että Prioran kilpailupaino tiputetaan 110:n tasolle. Näin ollen uudelle autolle määrätty 60 kilon lisäpaino vaihtuu kehnosta menestyksestä kertovaan 20 kilon tasoitukseen.

Thompsonin Lada painaa siis 80 kiloa vähemmän kuin edellisessä kisassa. Kun Brands Hatch on vieläpä vähintäänkin tuttu rata Thommolle, lienee selvää kuka on tämän viikonlopun nopein mies punakoneen ratissa.

FIA:n sivulta luokituksia selatessa tulee muuten helposti mieleen, että tuo WTCC-Priora saattaakin olla 110 uusilla koripelleillä.

Priora on kyllä luokiteltu A-ryhmään, mutta vain 1,6-litraisena ja ainoa lisäys on turvakaaret. 110 2.0:n kohdalta N-ryhmästä löytyy kuitenkin 1.6.2009 lisäluokitus mm. bodyworkille ja "complementaries info". Eli onko Lada onnistunut luokittelemaan tuohon 2-litraiseen Satakymppiin Prioran näköiset pellit?

Tuo Opel-koneinen Ladahan on kaiketi jonkin pienen pajan 90-luvulla tekemä erikoismalli, jota on luultavasti tuotettu vain luokituksiin tarvittava määrä. Moottorin lisäksi auto eroaa kuulemma merkittävästi normaalista 110:sta (ja Priorasta) myös alustaltaan, joten vanhan S2000 110:n naamioiminen Prioraksi on varmasti Ladan kannalta parempi kuin uuden kisamallin kehittäminen...
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Chevy palasi jälleen kärkeen ja takasi sekoittuneen lähtöjärjestyksen huomiselle. SEAT ei sitten ilmeisesti sandbagannutkaan harkoissa, mutta Michelisz taisi tehdä päivän yllätyksen...

BBC:n ja myweather2:n mukaan Brandsilla saattaa huomenna muutama pisara vettä ripotella (light rain showers), mutta eihän näistä brittien säistä koskaan tiedä.

On se Tarquini kyllä ihme äijä kun kahdesti top10:n sisälle mahtuu:
Näytä liitetiedosto 9795
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Ei se lada 80 kiloa ole pois saanut, uudelle mallille tulee aina + 40 kiloa normaaliin painoon lisää mutta pienellä anomisella he saivat sen putoamaan -20 kg tilaan eli 60 kg putos pois.Silti se vauhti on kaikkea muuta kuin kohdallaan. Jos minä vastaisin tuosta projektista niin ottaisin autot pois ja tehtäs töitä ennenkuin mentäs takaisin, Volvo näytti miten asiat voidaan tehdä jos osataan.

Tuo luokittelujuttu on vähintään outo, hyvin kaivettu Otto.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tuo luokittelujuttu on vähintään outo, hyvin kaivettu Otto.
Niin no. Ei mulla varsinaisesti ole hajuakaan meneekö se oikeasti noin, joten ei sitä ainakaan varmaksi tiedoksi kannata väittää :)

Olisi kyllä kiva saada jonkun asioista oikeasti tietävän kommentti aiheesta...

Ajaakos Volvo muuten tällä kertaa samalla polttoaineella kuin muut? Edellisellä vierailullahan heillä oli omat etanolisotkut mukana, sillä STCC:ssä Volvo ajaa E85:lla. Sitä en tiedä onko Volvossa muitakin erikoisuuksia, kun on luokiteltu vain kansallisesti, enkä pidä ollenkaan mahdottomana sitä, että Ruotsissa olisi myönnetty kotimaiselle merkille vähän vapauksia.

STCC:ssähän on muutenkin vielä WTCC:n turbodiesel vs. bensiini -tasapainottelua hankalampaa säätöä kun mukana on FIA S2000-autoja, kansallisesti luokiteltuja S2000-autoja (joista Volvolla eri polttoaine kuin muilla) ja lisäksi maakaasulla käyvä turbo-VW.
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Martin H. ja kumppanit selvittää tuota Lada juttua, kukaan muu ei ole tainnut muistaa katsoa noita FIA:n julkaisuja kuin Otto...:0)...
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Chervoletille kaksoisvoitto, kiitos Huffin peittelyn ja onnistuneen tallipelin, kun Huff päästi Menun ohitseen takasuoralla. Näkyi muuten ihan hyvin tv-kuvissa tuo ohitus. ;) Priaulx menetti kakkospaikan suureksi osaksi siinä, kun Tarquini pääsi kuittaamaan ja hidastamaan Priaulxin vauhtia, kunnes BMW pääsi kuittaamaan Seatin takaisin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
En nähnyt kisaa (vielä), mutta katselin live timingiä... Van Lagen oli hämmentävän korkealla ennen keskeytystään. Ensimmäisen kierroksen jälkeen taisi olla 11. Kuinka paljon van Lagen mahtoi varastaaa startissa, vai miten ihmeessä Jaap pystyi tuohon?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
En nähnyt kisaa (vielä), mutta katselin live timingiä... Van Lagen oli hämmentävän korkealla ennen keskeytystään. Ensimmäisen kierroksen jälkeen taisi olla 11. Kuinka paljon van Lagen mahtoi varastaaa startissa, vai miten ihmeessä Jaap pystyi tuohon?
Ensimmäisen kierroksen Druids Bendin kolarisumalla oli varmaan suuri merkitys, kun Jaap pääsi puikkelehtimaan siinä tilanteessa muiden ohi.

Ladan ja van Lagenin puolustukseksi täytyy kyllä sanoa, että tämä kokoonpano oli vähän aikaa aika-ajoissa tuolla samalla sijalla, joten kyllä siellä jotain on tehty ja eteenpäin on menty. Jos Thommo saisi kengurut pois tankistaan, niin tämä olisi ollut hyvä viikonloppu Ladalle päästä hätyyttelemään kymmenen kärkeä ihan tosissaan. Kuten aamun warm-upissa ensimmäistä kertaa kävikin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Menee hiukan OT-osastolle, mutta kun noita kisoja on TV:stä seuraillut, niin WTCC alkaa erehdyttävästi muistuttamaan DTM-kisoja, joissa näennäisesti itsenäiset tallit ajavat kilpaa mutta viimeisen sanan sanoo kuitenkin aina autotehdas (DTM:ssä Mersu vs Audi ja WTCC:ssä Chevy vs. Seat vs. BMW). Pitäisi saada enemmän automerkkejä mukaan (vrt. FIA GT4 Cup) ja enintään kolme autoa per automerkki jotta saataisiin aitoa kilvanajoa ilman että tarvitsisi taktikoida niin kauhiasti.
Teknisesti WTCC- ja etenkin DTM-autot toki ovat edistyksellisempiä kuin GT4 tai edes GT3 autot, jotka ovat enemmän tai vähemmän kaarilla ja kilpa-penkeillä viritettyjä siviiliautoja.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Menee hiukan OT-osastolle, mutta kun noita kisoja on TV:stä seuraillut, niin WTCC alkaa erehdyttävästi muistuttamaan DTM-kisoja, joissa näennäisesti itsenäiset tallit ajavat kilpaa mutta viimeisen sanan sanoo kuitenkin aina autotehdas (DTM:ssä Mersu vs Audi ja WTCC:ssä Chevy vs. Seat vs. BMW).
Paitsi että ainoastaan BMW:llä on näennäisesti itsenäisiä talleja. Seatin viiden auton armadahan on kaikki osa samaa tallia, samoin RML-Chevyn kolme autoa. Vain BMW vielä uskottelee ulkomaailmalle, että Italia-Espanjan Travaglian BMW-tiimi on eri kuin Brittien BMW.

Tämä on lähinnä purrut BMW:tä vain takapuoleen, koska siinä missä Muller saa hyödyn Seat-kumppaneiltaa, esim. Prialux ei saa mitää taustatukea säätöihin muista BMW-kuskeista. Mutta sitten kuitenkin Andyn täytyy noudattaa baijerilaisten määräyksiä, kun siitä on merkille hyötyä. Fiaskohan tämä tallien ja merkin sisäisen kilpailun kannalta on, mutta minkäs teet...
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
F-kakkosten surullinen tradegia jää kyllä edelleenkin viikonlopun suurimmaksi puheenaiheeksi, mutta olipahan show minkä WTCC järjesti Brands Hatchilla! Parasta kisailua pitkään aikaan ja YM:ltä kertakaikkisen upea nousu kakkoslähdössä. Ladakin vaikutti jo autolta välillä.

Murray Walker näytti olevan ihan täpinöissään Bemarin varikkopilttuussa Chevroletin poksahdettua kestittäjänsä edestä.

Teknisesti WTCC- ja etenkin DTM-autot toki ovat edistyksellisempiä kuin GT4 tai edes GT3 autot, jotka ovat enemmän tai vähemmän kaarilla ja kilpa-penkeillä viritettyjä siviiliautoja.
Joidenkin autojen ulkonäöstä puhumattakaan...
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Jos tässä sarjassa olisi yhtä tiukat tallimääräyssäännöt kuin DTM:ssä, olisi joka ikisen kisan tulokset takuuvarmasti kyseenalaisessa valossa. Ei enää kisoja, joissa useat kuskit päivänselvästi jarruttelisivat top8:n ulkopuolelle saadakseen tallinsa kärkimiehen paalupaikalle. Ei enää kisoja, joissa paras ei välttämättä oliskaan paras...

Lisää rangaistuksia toki ei kaipaisi enää kukaan.
 
Viimeksi muokattu:

matti.katajainen

TEAM DIVEBOMB
Liittynyt
2.8.2009
Viestit
225
Chevy palasi jälleen kärkeen ja takasi sekoittuneen lähtöjärjestyksen huomiselle. SEAT ei sitten ilmeisesti sandbagannutkaan harkoissa, mutta Michelisz taisi tehdä päivän yllätyksen...

BBC:n ja myweather2:n mukaan Brandsilla saattaa huomenna muutama pisara vettä ripotella (light rain showers), mutta eihän näistä brittien säistä koskaan tiedä.

On se Tarquini kyllä ihme äijä kun kahdesti top10:n sisälle mahtuu:
Näytä liitetiedosto 9795
täytyy nostaa hattua tarquinille, ei kovin moni veijari tohon pysty:thumbup:
 
Ylös