www.eroakirkosta.fi

haju

Banned
Jos ajattelee yleistä sivistystasoa, autoritääristä perhe-elämää ja hallintoa sekä uskonnon erittäin voimakasta asemaa en pidä lainkaan hämmästyttävänä että mitä tahansa saadaan uskoteltua.
Mitä tahansa saadaan uskoteltua, kun harhojen syöttäminen vain aloitetaan yhteiskunnan tukemana riittävän varhaisessa vaiheessa. Esimerkiksi suomalaisista noin puolet ajattelee kirkon oppien mukaisesti Jeesuksen palaavan aikojen lopussa maan päälle tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Näin siis on, jos Kirkon tutkimuskeskukseen on uskomista. Tuollaiseen hölynpölyyn uskomisen voi kai luokitella umpi-idiotismiksi? Vakavaksi asian tekee se, että jos suuri osa väestöä saadaan uskomaan tuollaisia sinänsä melko harmittomia satuja, samalla kuitenkin luodaan pohja sille, että vastaaville - mutta vaarallisille – ääriajatuksille löytyy helpommin käytännön toteuttajia.

Mangelo

Well-known member
Kunhan jättäisivät sen tuomitsemisen jeesukselle, eivätkä itse moiseen erehtyisi.

Sijainti
Oslo
Mitä tahansa saadaan uskoteltua, kun harhojen syöttäminen vain aloitetaan yhteiskunnan tukemana riittävän varhaisessa vaiheessa. Esimerkiksi suomalaisista noin puolet ajattelee kirkon oppien mukaisesti Jeesuksen palaavan aikojen lopussa maan päälle tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Näin siis on, jos Kirkon tutkimuskeskukseen on uskomista. Tuollaiseen hölynpölyyn uskomisen voi kai luokitella umpi-idiotismiksi? Vakavaksi asian tekee se, että jos suuri osa väestöä saadaan uskomaan tuollaisia sinänsä melko harmittomia satuja, samalla kuitenkin luodaan pohja sille, että vastaaville - mutta vaarallisille – ääriajatuksille löytyy helpommin käytännön toteuttajia.
On kyllä pöyristyttävä tuo "Suomalaisten käsityksiä lopun ajoista" -taulukko.
Hyvinvointivaltioksi Suomi näyttää taikauskon suhteen olevan vielä melkoinen takapajula.

WebSlave

Trackman
Miltäköhän luvut näyttävät Lähi-idässä? :eek:
Tai katolisissa hyvinvointivaltioissa?

Vaikuttaa vähintäänkin epäilyttävältä tuo tutkimus. Paitsi ettei tutkimuksen tekijää voi pitää puolueettomana tahona niin mitä siinä on todellisuudessa kysytty? Jo pelkkä viittaus "lopun aikoihin" kun on uskonnollinen. Olisikohan tässä osa vastannut siihen mitä heille on koulussa opetettu ns. lopun ajoista eikä siihen mitä itse uskovat.

Viimeksi muokattu:
Sijainti
Oslo
Vaikuttaa vähintäänkin epäilyttävältä tuo tutkimus. Paitsi ettei tutkimuksen tekijää voi pitää puolueettomana tahona niin mitä siinä on todellisuudessa kysytty? Jo pelkkä viittaus "lopun aikoihin" kun on uskonnollinen. Olisikohan tässä osa vastannut siihen mitä heille on koulussa opetettu ns. lopun ajoista eikä siihen mitä itse uskovat.
Täytyy todella toivoa ettei tuo taulukko pidä paikkaansa.

Lancer

Realisti
Sijainti
taas Suomessa
Tai katolisissa hyvinvointivaltioissa?

Se on niin että jokaiselta ihmiseltä löytyy jokin ei-niin-järkevältä-kuulostava asia johon pitää uskoa. Yleensä kai sillä on tekemistä sen suhteen missä ympäristössä kasvaa, niin kuin mainitsitkin.

Lähi-idästä en tiedä, mutta ton sun postauksesi kohdalla on luvut 666. :doubtful:
Joo mä oon itse Piru. Nais tu miit juu.

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
Vaikuttaa vähintäänkin epäilyttävältä tuo tutkimus. Paitsi ettei tutkimuksen tekijää voi pitää puolueettomana tahona niin mitä siinä on todellisuudessa kysytty?
Erikoista tuossa on mielestäni varsinkin se, että joka kohdassa vuosiluvut on esitetty oikealta vasemmalle. Syntyy illuusio että usko kirkon opetuksiin on lisääntynyt, vaikka tilanne on päinvastoin.

Voi tietysti kysyä että mitä se on muilta pois, jos kristityt uskovat Kristuksen toiseen tulemiseen...

Lancer

Realisti
Sijainti
taas Suomessa
Suomi on esimerkki hyvinvointivaltiosta jossa on epätodennäköisen paljon uskonnollisuutta. Euroopassa samankaltaisia valtioita ovat vaikkapa Italia ja Irlanti.
Täytyy todella toivoa ettei tuo taulukko pidä paikkaansa.
Suomessa lutherilaisuuden alasajo on jo niin pitkällä että päättäjät ovat joutuneet keksimään monikulttuurisuuden täyttämään kristinuskon jättämä arvotyhjiö.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Viimeksi muokattu:
Sijainti
Oslo
Tänään kuulin radiosta, että jonkun uuden tutkimuksen mukaan suomi on euroopan vähiten taikauskoinen maa.
Tuli just puhelu, joten en kuullut koko juttua.
Täytyypä kaivaa netistä enemmän faktaa.

Edit:
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/eun-tiedebarometri-selvitti-suomalaiset-vahiten-taikauskoisia/182317
Onko tuossa tutkimuksessa kristinusko laskettu taikauskoksi kuten itse tein?

Nuo Jeesuksen uudet tulemiset ovat ihan samanlaista huuhaata kuin usko kristalleihin ja onnennumeroihin.

Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Onko tuossa tutkimuksessa kristinusko laskettu taikauskoksi kuten itse tein?
Ei aavistustakaan.

Nuo Jeesuksen uudet tulemiset ovat ihan samanlaista huuhaata kuin usko kristalleihin ja onnennumeroihin.
Tästä minä olen hyvinkin tarkasti samassa uskossa.
Vaan uskokoon kukin puolestani mihin uskoo. Joulupukkiin tai iänkaikkiseen elämään.
Eräänlaista uskoahan sekin kaiketi on, että uskoo, ettei edellämainittuihin ole syytä uskoa.