Ykkösten pahimmat läheltäpiti-tilanteet

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Niin no, kyllähän ne vauhdin hidasti kohtuullisen paljon turvallisemmin kuin maapenkka. Syitä jo lueteltiinkin, mutta kilpa-autoilussa olivat varsin kertakäyttöisiä ja lisäksi turvallisuusriski, kun verkkoihin sotkeentunutta kilpailijaa oli hankala saada pois. Sikäli kun en pahasti erehdy, niin ovat mm. Zandvoortin ja Suzukan suunnitelleen John Hugenholzin keksintö.
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Äkkiä mietittynä mieleen tulee David Purleyn ulosajo Silverstonessa jarrujen petettyä 1977. Murtumia taisi Purleylle tulla useamman kymmentä ja F1-ura päättyi, mutta henkikulta säästyi sillä kertaa.
Hurjapää kuoli kahdeksan vuotta myöhemmin taitolentokone-onnettomuudessa

Siinä kuva autosta - tai oikeammin sen jäänteistä:

 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Oliko kyseessä F1-kolari? Minusta se sattui jossain toisessa luokassa :F
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Purley piti tuolla tällillään pitkään hallussaan kyseenalaista ennätystä suurimmista G-voimista, joista ihminen on selvinnyt hengissä. Purleyn kokemaksi hidastuvuudeksi arvioitiin 179,8 G. Nykyisin titteliä pitää hallussaan Kenny Bräck, jonka kolarissa IRL-autolla Teksasin ovaalilla 2003 mitattiin 214 G:n huippuarvo.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
... Purleyn kokemaksi hidastuvuudeksi arvioitiin 179,8 G...
Tiedätkö taustaa miten tuo on arvioitu, kuulostaa aika tarkalta lukemalta?

Noilta vanhoilta ajoilta löytynee läheltäpiti tilanteita ihan reilusti, silloin kun kuolemantapauksiakin tapahtui eri tavalla.

Tässä triviahenkisesti yksi uudempi tapaus:
Omaan mieleen on jäänyt Heidfeldin? tapaus jostain 2000-luvun alkupuolelta. Ajettiin letkassa ja Sauberilla oli silloin ongelmia jarrujen lämpöjen kanssa. Nickillä lähti perä irti vauhdikkaasti ja auto sinkoutui nurmikon poikki radan yli autojen välistä pihalle. _Muistaakseni_ tuossa oli aika pahan näköinen tilanne tai sitten aika on muokannut muistoja.

edit: Bleu sen vetäisi. Youtubekin tuntee:
http://www.youtube.com/watch?v=7_rZbnPbYnI
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9189
Tiedätkö taustaa miten tuo on arvioitu, kuulostaa aika tarkalta lukemalta?

Noilta vanhoilta ajoilta löytynee läheltäpiti tilanteita ihan reilusti, silloin kun kuolemantapauksiakin tapahtui eri tavalla.

Tässä triviahenkisesti yksi uudempi tapaus:
Omaan mieleen on jäänyt Heidfeldin? tapaus jostain 2000-luvun alkupuolelta. Ajettiin letkassa ja Sauberilla oli silloin ongelmia jarrujen lämpöjen kanssa. Nickillä lähti perä irti vauhdikkaasti ja auto sinkoutui nurmikon poikki radan yli autojen välistä pihalle. _Muistaakseni_ tuossa oli aika pahan näköinen tilanne tai sitten aika on muokannut muistoja.

Heidfeldin ja Saton välistä kolaria varmaan tarkoitat. A1-Ring 2002 (se sama kisa missä se kuuluisa Ferrarin tallimääräys ja palkintopallitemppuilu)
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Tuon jotakin valoa tähän onnettomuusalttiiseen keskusteluun. En tiedä, oonko patriootti vai peruspositiivinen vai vaan outo, mutta mulle tuli tän otsikon ensimmäistä kertaa lukiessani mieleen Mika Häkkisen Ja Kimi Räikkösen keskeyttämiset viimeisillä kierroksilla johtopaikoilta. Mika Barcelonassa ja Repe Räikkönen Nürrellä.
Läheltäpiti-voitot, niitähän on muutenkin kerääntynyt pojille aika paljon. Enkä tarkoita vain suomalaisia. Giancarlo Fisichella tulee myös mieleen näistä onnekkaista sotureista, joilta on viety voitto viimeisellä kierroksella, ja myös oikeus juhlia saavutettua voittoa. Kaikki varmaan tietävät, että näiden ilojen viejä oli molemmilla kerroilla Kimi Räikkönen, esin Brasiliassa 2003 epäselvän päätöksen vuoksi ja sitten Suzukassa 2006. Voisin toki tarkistaa faktojen paikkansapitävyyden, mutta eiköhän ne kohta joku Bobakki korjaa. ;)
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Tuon jotakin valoa tähän onnettomuusalttiiseen keskusteluun. En tiedä, oonko patriootti vai peruspositiivinen vai vaan outo, mutta mulle tuli tän otsikon ensimmäistä kertaa lukiessani mieleen Mika Häkkisen Ja Kimi Räikkösen keskeyttämiset viimeisillä kierroksilla johtopaikoilta. Mika Barcelonassa ja Repe Räikkönen Nürrellä.
Läheltäpiti-voitot, niitähän on muutenkin kerääntynyt pojille aika paljon. Enkä tarkoita vain suomalaisia. Giancarlo Fisichella tulee myös mieleen näistä onnekkaista sotureista, joilta on viety voitto viimeisellä kierroksella, ja myös oikeus juhlia saavutettua voittoa. Kaikki varmaan tietävät, että näiden ilojen viejä oli molemmilla kerroilla Kimi Räikkönen, esin Brasiliassa 2003 epäselvän päätöksen vuoksi ja sitten Suzukassa 2006. Voisin toki tarkistaa faktojen paikkansapitävyyden, mutta eiköhän ne kohta joku Bobakki korjaa. ;)
Brasilian suhteen olet oikeassa, mutta Suzukassa se oli vuonna 2005, kun Räkä Räikkönen riisti Fisichellalta voiton viimeisen kierroksen ohituksellaan
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Brasilian suhteen olet oikeassa, mutta Suzukassa se oli vuonna 2005, kun Räkä Räikkönen riisti Fisichellalta voiton viimeisen kierroksen ohituksellaan
:thumbup: Mulla on norsun muisti, vaikka kiivaasti lajia seuraan. Kai ne on nää tippaleivät pakoputkien sijasta.
 

Forzacupika!

apina
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
1010
:thumbup: Mulla on norsun muisti, vaikka kiivaasti lajia seuraan. Kai ne on nää tippaleivät pakoputkien sijasta.
Haha, mutta eikös 2003 nimenomaan Fisichella voittanut ja Räkä kakkonen kun se viimeinen kierros hylättiin vaikka oli jo ajettu?
 
Ylös