Ylistys Jumalten Juomalle(K!8 varoitus)

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
McMike sanoi:
Beringereitä olen aikaisemminkin maistanut ja tämä tuntuu kuuluvan toistaiseksi parhaimpiin. Yleensä jenkkiviineistä olen ostanut Paul Massonia mutta silloin tällöin myös Beringeriä.

Tosiaan Massonin viinejähän Suomesta myös saa :D

Kallein jenkkiviini Alkossa on klassikko Beringer Private Reserve Cabernet Sauvignon 1997 63,00 euroa :wink: En ole maistanut!

Sonoma Valleyn punkkuja ei näytä hinnastossa olevan :(

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Sijainti
PDX, OR
ettelbruck sanoi:
Beringer on muuten aivan ehdottomasti vierailun väärti jos sattuu olemaan Napa Valley seuduilla. Hieno kierros ja esittely, viinit kans erinomaisia - ainakin kaikki joita Suomeen asti jaksetaan rahdata.

Kovin monilla on hienoja kierroksia hienoilla viinitiloilla. Sitahan taa Jenkki-meininki on (vai niin se oli Ranskassakin). Me kaytiin vaan yhdella kierroksella (kun muuten voi viinin ja skumpan tekeminen on jo "hallussa", ni mitapa sita kertaamaan), joka oli itse asiassa Benzinger. Siellakin kaytiin sen takia, etta ne ei kayta keinotekoisia lannotteita, lisaravinteita eika myrkkyja. Mielenkiintoinen juttu. Kaikki tehdaan niin kun viinia viljeltiin 1500-luvulla. Maisteluhuoneessa tosin ei saatu kovinkaan erikoista kuvaa heidan viineista, joten ei ostettu mitaan. Oli aika tavallisia.

Isoimmilla (ja tunnetuilla) viinitiloilla ei muutenkaan jaksa kayda varsinkaan ostelemassa heidan tuotteitaan. Niita kun sais kaupastakin...

Otto Hokkanen

Well-known member
Sijainti
Tampere
ettelbruck sanoi:
Ei kannata niitä filosofoida vaan nauttia osana hyvää ruokaa.
Niinhän se varmaan o. Mä en vaan pidä niistä erityisen paljon. Kyllä niitä syö jos tarjolla on (pätee tosin melkein kaikkiin elintarvikkeisiin (oon läski)), mutta eipä noita ostettua tule.

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Sijainti
PDX, OR
Aurinkokuivattu tomaatti on enemmankin mauste kun mitaan muuta. Mainio lisa monessa soossissa ja ruuassa.

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa.

Nopeahuoli sanoi:
Aurinkokuivattu tomaatti on enemmankin mauste kun mitaan muuta. Mainio lisa monessa soossissa ja ruuassa.
En pidä aurinkokuivatusta tomaatista. Liian pistävä on makunsa. Jos joku sitä on tarjoomisiinsa liittänyt, en kavahda, vaan syön, mut jos on valinnan mahdollisuus niin en koske. Tomaattimurskakaan ei oikeen rokkaa.

Vaan tuores tomaatti on mitä mainioin syötävä. Ja siitä ite värkätyt systeemit...

JNF

Well-known member
Pari kertaa oon punaviiniä juonut. Ihan ok oli, mutta ei herättänyt mitään
suuria tunteita. Taidan pysytellä oluessa ja viskissä.

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Sijainti
PDX, OR
Joo, makuja on monia ja kylla ne jannut siella maistitiskin takana sen tietaa. Jos ei tykkaa jostain, niin sen maistin voi huoletta kaataa siihen ampariin siina tiskilla ja pyytaa toista viinia. Tai niin kun meilla on tapana, niin sanotaan suoraan niille, etta Chardonnayta ei sitten maisteta. Tosin Iron Horse:lla kavi niin, etta jannu oli kaatamassa rosee:ta lasiin kun olimme etta: Nooooooo :nope: Noh, jannu siihen, etta samaa sanoo monet, mutta he ovat tehneet hieman erikoisen roseen, jota kannattaa kokeilla. Kokeilimme ja mukaan tarttui kaksi roseeta myymalan puolelta :D :D Hyvaa oli.

Se miksi muuten monet viinit ja viinitilat on "tuntemattomia" johtuu usein siita, etta he eivat viljele/tee niin paljoa viinia, etta sita riittaisi jokaiseen markettiin edes Kaliforniassa. Niinpa heilla on ns "viiniklubit", josta heilta voi tilata suoraan UPSn avittamana viinia himaan. Sellaseen myyntiin (ja viinitilalla suoritettavaan myyntiin) tavaraa riittaa hyvin ja katettakin on, silla oikeen mitaan ei saa alle viidentoista (paitsi valkkaria) ja useimmat viinit on siella kahden kolmenkympin hujakoilla. Eli siis ne tekee viineja paaasiassa omista rypaleista, jolloin tavaraa ei tule esim Julio ja sen veli Gallon tapaan, jotka ostaa rypaleensa ympari laaksoa maanviljelijoilta, jotka ei itse tee viinia, mutta kasvattaa rypaleita myyntiin.

Otto Hokkanen

Well-known member
Sijainti
Tampere
Musta on varmaan tulossa hintti tai nainen. Tein tänään ruuaksi kasvissosekeittoa ja nyt juon punaviiniä. :frown:

Lupu Negru Romaniasta. Jos jotain oikeasti kiinnostaa, niin löytää varmaan oleellista lisätietoa helpommin kuin mä.

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Otto Hokkanen sanoi:
Musta on varmaan tulossa hintti tai nainen. Tein tänään ruuaksi kasvissosekeittoa ja nyt juon punaviiniä. :frown:

Lupu Negru Romaniasta. Jos jotain oikeasti kiinnostaa, niin löytää varmaan oleellista lisätietoa helpommin kuin mä.

Lupu Negruakin parempia viinejä on :rolleyes: Kokeile espanjalaista tai chileläistä! Chilen Santa Helena on hyvä aloitusviini Cabernet Sauvignoniin!

Makkonen

Guest
Se olis varmaanki aika huomenna mennä ostamaan viikonlopuksi viiniä. Lehtori, onko suosituksia? Kovin paljoa en ole vielä viineihin tutustunut, parin viime vuoden aikana olen ostellut n. kerran/kaks kuukaudessa. Tosin viimeaikoina on tullut osteltua hieman keskimääräistä enemmän.

Otto Hokkanen

Well-known member
Sijainti
Tampere
312T4 sanoi:
Lupu Negruakin parempia viinejä on :rolleyes:
Ei oo tullut tähän asti vastaan. Kotosalla oon hörsinyt useampia niin kalliita viinejä, että samaan hintaan sais melkein korin kaljaa... Tuo on ainoita juomakelpoisia punkkuja mitä on maistanut. Valkkarit on sitten asia erikseen, mutta niistäkin uppoaa vaan kuivat.

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Sijainti
PDX, OR
JayR sanoi:
Se olis varmaanki aika huomenna mennä ostamaan viikonlopuksi viiniä. Lehtori, onko suosituksia? Kovin paljoa en ole vielä viineihin tutustunut, parin viime vuoden aikana olen ostellut n. kerran/kaks kuukaudessa. Tosin viimeaikoina on tullut osteltua hieman keskimääräistä enemmän.
Meet Alkoon ja vedat myyjatatia hihasta. Kerrot minkalaisesta suurinpiirteen tykkaat ja mika on hintaluokka. Ne antaa sulle muutaman vaihtoehdon ja kertoo viineista sulle kaiken tarpeellisen. Siita on hyva alottaa.

Voin makin sulle kertoa vaikka mita mun suosikeista, mutta ne on hyvin subjektiivisia vastauksia ja kertoo lahinna omista makutottumuksistani ja mieltymyksistani. Ei valttamatta vastaa sinun vastaavia. Siksi Alko on ykonen, kun haluaa objektiivista ja hyvaa tietoa viineista.

Makkonen

Guest
Nopeahuoli sanoi:
Meet Alkoon ja vedat myyjatatia hihasta. Kerrot minkalaisesta suurinpiirteen tykkaat ja mika on hintaluokka. Ne antaa sulle muutaman vaihtoehdon ja kertoo viineista sulle kaiken tarpeellisen. Siita on hyva alottaa.

Voin makin sulle kertoa vaikka mita mun suosikeista, mutta ne on hyvin subjektiivisia vastauksia ja kertoo lahinna omista makutottumuksistani ja mieltymyksistani. Ei valttamatta vastaa sinun vastaavia. Siksi Alko on ykonen, kun haluaa objektiivista ja hyvaa tietoa viineista.
Joo, näin varmaankin täytyy tehdä. :thumbup:

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
JayR sanoi:

Osta 6-8 euron espanjalaista tai chileläistä punaviiniä! Espanjalaisista Vina Albali ja Senorios Los Lanos ovat edullisia ja laadukkaita punaviinejä crianzasta Gran Reservaan! Don Hugollakin on hyvä aloittaa! Chileläisistä suosittelen Santa Helena gran vino Cabernet Sauvignon sekä Sunrise Merlot/Cabernet Sauvignon! Kaikki chileläiset ovat toki ihan jees! Argentiinastakin ja australiasta tulee myös hyviä ja edullisia punkkuja, muttei niin hyviä kuin Espanjasta ja Chilestä! Parhaat punaiset löytyvät Ranskasta, mutta ne maksavatkin sitten enemmän! Italiasta en ole kovin hyvin perillä; ne ovat vain jotenkin jääneet maistelematta!

Valkoviineiisä Chile on kans varma valinta! :ahem:

Paras viini on kuitenkin se, joka itsestä maistuu parhaalle! :thumbup:

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Nopeahuoli sanoi:

Hyvä ohje! Alkossa on nykyään asiantunteva henkilökunta! :ahem:

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
McMike sanoi:
Taidankin ostaa viikonlopuksi pari punkkua, yksi Yardin ja toinen ehkäpä Beringeriä.

Itse päädyin taas espanjalaiseen eli Gandia reserva cabernet sauvignoniin! Miellyttävän keskitäyteläinen, pehmyen vanilijainen, hieman kuiva, mutta silti miellyttävän tasapainoinen maku :ahem:

tuoksu on kivan vanilijainen, reserva kun on! :thumbup:

Viimeksi muokattu: