Ferrari -> Fiat -> Italialaiset

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Siis eipä voi ku ihmetellä tuota Ferrarin nykyistä menoa. Paskan "blogin" kirjoitti Mustakari mut se ainut järkevä pointti kyseisessä blogissa oli se, että nyt se näkyy kun on täysin uudet säännöt, miten se homma toimii Italialaisten käsissä :nope:

Ei siis riitä se, ettei autoja saada riittävän nopeaksi mutta että siihen päälle vielä luotettavuus ja taktikointi yms on täysin lapsen kengissa.

Fiateissa on aina tuntunut Italialaisten käden jälki. Ei pysy ovat kiinni, kun tulee kaks astetta miinusta, vesi aiheuttaa ties minkälaisia sähköongelmia jopa tuoreisiin autoihin. Saatikka vanhoihin missä sähköt toimii, jos toimii ja ihan miten sattuu.

Näyttäis kovasti siltä, että Ferrarilla ollaan Fiatin linjoilla nyt kun Brawnin ja Todtin taitoja ei voi enää käyttää muokkaamalla vanhaa. Heti kun piti tehdä uusi auto, niin eipä toimi. Liekköhän saavat toimimaan koko kauden aikana, on sen verran ylimielistä väkeä. Ja jos tämän jälkeen viittivät Italilaisten puolelta laittaa jotain kuskien piikkiin, niin kyllä loppuu Ferrarin kannatus siihen paikkaan. Vaan liekkö tuolla heille mitään väliä? Tuskin. Mut eipä kyllä ole minullekkaan.
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Naurahdin jo ensimmäiselle virkkeelle.

"Siitä on 27 vuotta (1981) kun Ferrarin kauden alku on ollut yhtä surkea kuin tällä kaudella."
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Sivuhuomautuksena mainittakoon että nuo Mustakarin kolmen kappaleen "blogit" todellakin ovat p*skaa. Itsestäänselvää maalikkotekstiä.
Agree. Vastaavantasoista blogia voisi pitää jokainen F1-forumilainen, suurin osa jopa parempaa.

Luulisi että henkilö joka kiertää kaikki kauden kisat paikan päällä pystyisi keksimään asioihin jonkin sellaisen näkökulman jota me kotona nakottavat kaljamahat emme tule miettineeksi. Toki voihan olla että Eki on vain niin huono kirjoittaja että sellaista ei irtoa sitten millään.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Vai italialaisista se nyt johtuukin. Olivatko saapasmaan miehet ja FIAT kenties vastuussa esim. McLarenistakin vuosina 2002, 2004 ja 2005?
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Menestys tekijät ferrarilla olivat Byrne, Brawn ja Schumacher. Komennon vaihto takaisin italialaisille näkyy myös autossa. Brawn toi okean "menestysreseptin" hondalle, vaikka ei itse autoa olekkaan suunnitellut. Italiassa ollaan mennyt jo unohdettu.




Italialaiset:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Miten ihmeessä se komennonvaihto näkyy autossa, jos kahdella edelliskaudella on otettu neljästä mahdollisesta mestaruudesta kolme ja puhdas neljän suora jäi vaivaisen pisteen päähän?

Eikä tätäkään kautta vielä pidä mihinkään haudata vaikka alku on ollutkin perin surkea.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Vai italialaisista se nyt johtuukin. Olivatko saapasmaan miehet ja FIAT kenties vastuussa esim. McLarenistakin vuosina 2002, 2004 ja 2005?
No ei tietenkään. Sehän johtui Mersusta ja sen luotettavuudesta. Ei pidä ottaa liian vakavasti ;)

Miten ihmeessä se komennonvaihto näkyy autossa, jos kahdella edelliskaudella on otettu neljästä mahdollisesta mestaruudesta kolme ja puhdas neljän suora jäi vaivaisen pisteen päähän?

Eikä tätäkään kautta vielä pidä mihinkään haudata vaikka alku on ollutkin perin surkea.
Kyllähän tästä nyt voi vetää jotain johtopäätöksiä. Ei ne välttämättä paikkaansa pidä mutta tietty kuvio löytyy.

2006 auto oli vielä Brawnin jälkeistä aikaa ja Todt jatkoi kauden 2007. Kaiken kaikkiaan auto 2008 oli enemmän tai vähemmän kehitysversiota kaudesta 2006 eteenpäin. Lähinnä siksi koska eipä säännötkään muuttuneet.

Milloin valtikka on viimeksi ollut lähes täysin Italilaisten käsissä, silloin homma ei toiminut.

En tiedä "huudetaanko" Ferrarilla, kuten JJ ilmaisi, en usko. Mutta jokin siellä on pielessä.

Toki uuden auton lapsentaudit voidaan laittaa myös sen piikkiin, että edellinen kausi meni niin tiukille. Mutta onhan tuo vähän hassua, että esim. McLaren suurin piirtein samaluokan budjetilla työstää uusia osia liukuhihnalta. Huomattavasti köyhempi Renaultkin tuo uusia osia. Ja mitä tekee Ferrari? Tuo niin hienosti viritellyn etusiiven paikalle, ettei edes erota onko siihen tehty jotain? Italialaista tehokkuutta, vai?

Mutta siis ei kannata ottaa liian vakavasti, lähinnä siksi avauduin tänne vapaan puolelle tällä topicilla :thumbup:
 

Gotcha

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
146
Sijainti
Saksa
Niki Lauda on kerrankin samaa mieltä kanssani. Veikkaan, että aina siihen asti kun Ferrarille löytyy dream-team tyyliin Todt-Brawn-Byrne-Schumacher, niin talli ei aivan siellä terävimmässä kärjessä ole. Jotenkin tuntuu, että italialaisille Ferrari on liian suuri juttu - onhan ainakin nähty esimerkkejä italialaisista kuljettajista Ferrarin ratissa ja aikamoinen yliyrittämisen makuhan siinä oli. Voi olla, että tallin nykyisellä henkilökunnalla on sama ongelma. Ulkomaalaisille Ferrari-legendalla ei ole niin suurta merkitystä, eli he voivat paremmin hyödyntää tallin potentiaalin, jota siis Ferrarilla kiistatta piisaa.

Ennustan sellaista 1990-luvun alun ja puolivälin meininkiä Ferrarille ainakin pariksi seuraavaksi vuodeksi. Eli siellä kärjessä ollaan monesti, muttei aivan siellä terävimmässä. :wink: Henkilökohtaisesti en pistä edes pahakseni, sillä pitäähän niiden kärkitallienkin vaihtua aina välillä, että homma pysyy mielenkiintoisena.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Olisivat vaan odottaneet pari vuotta ja sitten ihan rauhassa oisivat huonontuneet. Ois se Kimi saanut ne pari maailmanmestaruutta lisää. Nyt jäi yhteen harmin paikka. :frown:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
No ei tietenkään. Sehän johtui Mersusta ja sen luotettavuudesta. Ei pidä ottaa liian vakavasti ;)
Aivan, jopa kellontarkat germaa.....siis saksalaiset onnistuvat useasti tyrimään asioita.

Ja mitä, eikö tässä väännetäkään tosissaan? :doubtful: ;)

Kyllähän tästä nyt voi vetää jotain johtopäätöksiä. Ei ne välttämättä paikkaansa pidä mutta tietty kuvio löytyy.

2006 auto oli vielä Brawnin jälkeistä aikaa ja Todt jatkoi kauden 2007. Kaiken kaikkiaan auto 2008 oli enemmän tai vähemmän kehitysversiota kaudesta 2006 eteenpäin. Lähinnä siksi koska eipä säännötkään muuttuneet.

Milloin valtikka on viimeksi ollut lähes täysin Italilaisten käsissä, silloin homma ei toiminut.
Radikaalimmat sääntömuutokset sekoittavat aina pakkaa. Esimerkiksi vuosina 1998 ja 2005. Jälkimmäinen oli Ferrarille täysi katastrofi, vaikka mukana olivat menestystiimin kaikki osatekijät.

Kun muistellaan aikaa 80-luvulta ja 90-luvun alkupuolelta, niin tuolloin mukana olivat mm. Harvey Postlethwaite, John Barnard, Gustav Brunner, Jean-Claude Migeot ja Steve Nichols. Kaikki suuria nimiä ja huom. kansallisuudeltaan ei-italialaisia, mutta menestys kulki akselilla siedettävä-surkea. Ainuttakaan kuljettajien mestaruutta nämä eivät pystyneet Maranelloon tuomaan (vaikka joukon kauneimmat kilpa-autot kyllä toden sanoakseni kiistatta loivatkin).

Enkä nyt malta olla muistuttamatta siitä, että silloin kun Ferrari ennen Schumin, Brawnin ja Todtin sekä kumppaneiden aikaa menestyi mestaruustaistelussa 60- ja 70-luvulla, oli suunnittelu italialaisen Mauro Forghierin käsissä.

Tallin nykyistä ydinryhmää analysoitaessa voidaan ottaa esiin myös Nicholas Tombazis, joka ei myöskään ole italialainen.

En tiedä "huudetaanko" Ferrarilla, kuten JJ ilmaisi, en usko. Mutta jokin siellä on pielessä.

Toki uuden auton lapsentaudit voidaan laittaa myös sen piikkiin, että edellinen kausi meni niin tiukille. Mutta onhan tuo vähän hassua, että esim. McLaren suurin piirtein samaluokan budjetilla työstää uusia osia liukuhihnalta. Huomattavasti köyhempi Renaultkin tuo uusia osia. Ja mitä tekee Ferrari? Tuo niin hienosti viritellyn etusiiven paikalle, ettei edes erota onko siihen tehty jotain? Italialaista tehokkuutta, vai?
Erona McLareniin ja Renaultin tilanteeseen lienee se, että Ferrari aikoo uusia autoaan Euroopan kauden aloitukseen tultaessa huomattavasti perusteellisemmin kuin kaksi edellä mainittua ja siksi jättää pienet päivitykset pois välistä resursseja ja aikaa tuhlaamasta.

Mutta siis ei kannata ottaa liian vakavasti, lähinnä siksi avauduin tänne vapaan puolelle tällä topicilla :thumbup:
Piristäväähän tämä on :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ferrarista on tässä uudistusvimmassa tulossa uusi päämäärättömästi lainehtiva ökyorganisaatio jossa hyvistä tuloksista on turha haaveilla. Talli on taantunut Hondan ja Jaguarin tasolle niin suorituskyvyssä kuin rahankäytössä ja henkilöstöpolitiikassa. Brawn ulos, Todt ulos ja Schumacher ulos ja Domenicali sisään, Massa sisään ja koko henkilökunta Italiasta amispajalta sisään. Tulos: kumpikin kuljettaja nauttii superpalkkaa turhautuneena onnettoman epäluotettavassa shitboxissa pistesijojen ulkopuolella. Ilmeisesti ainoa tekninen asia mikä Ferrarilla on toiminut oli Malesian pitlanein cooler josta Kimi sai moitteettomat jäätelöt ja limut, tosin helteessä meinasi sen jäden kanssa tulla ongelmia mutta nopeana miehenä homma hoitui hienosti.

Ferrari onkin perimässä nyt lajin rikkaimman häviäjän manttelin vihdoin paskaa suorituskykyä harteiltaan karistavalta Toyotalta. Henkilöstön osalta ollaan epäonnistuttu armotta. Räikkösestä oltaisiin voitu leipoa samanlainen legenda kuin Schumacherista, mutta kun autoa lähdettiin kehittämään kauden 2007 jälkeen aivan väärään suuntaan. Epäluotettavuus johtuu organisaation laiskuudesta ja kylläisyydestä supervuosien jäljiltä, ja nyt on herätty päiväunilta paniikissa housut märkinä kun kaikki menee vihdoin päin persettä. Näin rajua wake up-callia ei olla Maranellossa nähty oikeasti vuosiin.

Domenicalin johdolla tuhon partaalle ajaman organisaation nostaminen takaisin jaloilleen vaatii vuosien työn jo senkin vuoksi, että kilpailijoilla ollaan tuotu kovat tykit pöydälle. Brawn menestyy kärjessä vielä monta vuotta jos Ross jatkaa ja Red Bullillakin ollaan ehkä jo päästy Williamsin 90-luvun kaltaisen dominanssin juurelle takaisin Neweyn ansiosta. Et voi voittaa jos organisaatiossa vaihtuvat johtohenkilöt, ja Brawnin ja Todtin häipymistä voinee verrata Benettonin asteittaiseen hiipumiseen dream teamin hajottua. Ferrarilla kävi tuuri nyt kun koko konsepti romahti täysin ja ravisteli tiimin hereille. Benettonilla varsinainen sekamelska alkoi vasta kun pampun paikalle roudattiin jotain italialaisen muotiperheen vesaa.

En nyt sano, että italialaiset eivät osaa mitään ja ovat täysin pihalla formuloista. Olivat he hyviä 50-luvulla ja osaavat varmasti perusduunit siinä missä suomalaiset tai britit. Mutta johtoportaassa tuntuu tökkivän. Italialainen taitaa vain olla parempi renki kuin isäntä. Vähän sama juttu tulen kanssa, ja syttymisherkkiä ovat molemmat asiat...
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Olenko ymmärtänyt oikein että joka tallin menestykseen tarvitaan joku enlantilainen tai muuten ei homma toimi?
 
Ylös