Onko tämä nyt sitä mitä tilattiin?

Amppeeri

Active member
Liittynyt
30.9.2007
Viestit
29
Ei kai tässä niin pitkä aika ole, kun larenit ja ferrarit taisteli viimeisistä pisteistä, voittoihin ei päästy kuin satunnaisesti, eli lähinnä tuurilla.. joskus talleilla menee hyvin ja joskus ei, williamskin on rämpinyt syvällä vaikka 90 luvulla tuli aimo läjä mestaruuksia, nyt taas näkyy valoa tunnelissa. Et eikös toi nyt ole aika normaalia että ei ole aina samat tallit kärjessä..täytyy vaan toivoa että ei veny ferrarin seuraava mestaruus 20 vuoden päähän.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Joo, on se kumma kun auto tuntuu kulkevan ihan hyvin muualla kuin kisassa, mutta sitten taas kisasuoritustaso on sitä samaa vanhaa williamsia, tai siis sitä vanhaa johon on totuttu muutama kausi.
Ja viime vuonna tähän aikaan Williamsilla oli enemmän pisteitä kasassa :D:D
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Olen itsekin mikaelin kanssa osittain samaa mieltä, sillä voimasuhteet ovat kohdallaan mutta FIA:n toiminta oli kyllä ala-arvoista kauden alla. Samaa mieltä olen siis esim. KERS:stä, aika turha MM-kisa niinkun mikael mainitsi.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Hyvät kuljettajat yhdistettynä oikeisiin miehiin tallin oikeilla paikoilla tuottavat väkisinkin kovaa tulosta. Sikäli en ole lainkaan suuresti yllättynyt Brawnin (Hondan) ja Red Bullin kovasta vauhdista. Toyota on melko lailla samassa tilanteessa kuin vuonna 2005 ja Williamsin viime kauden "tuhlaaminen" meneillään olevaan kauteen on myös ollut nerokas teko joka näyttää kantavan hedelmää.

Ferrarin taaperrusta on toki ollut erittäin ikävää seurata, mutta uskon vakaasti että homma lähtee uudelleen käyntiin Eurooppaan tultaessa. McLaren ja Renault ovat myös kohtalaisen hyvissä asemissa uutta nousua ajatellen. BMW on myös ollut kohtalaisen vahva koko alkukauden, joten kärkitaistelusta on odotettavissa erittäin tiukka ja mielenkiintoinen vääntö kauden edetessä.

Uudet säännöt ovat toimineet kokonaisuudessaan erittäin hyvin (joka tosin oli odotettavissakin), mutta rengassekoilulle toivoisin loppua.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Mitä tulee näihin huippukuljettajiin jotka ovat nyt häntäpäässä ja niihin romuluksiin jotka ovat kärjessä: Itsehän me olemme tehneet jostakin kuljettajasta huippukuljettajan, ja itse me olemme menettäneet uskon niihin jotka on hännillä räpeltäneet.

Itse en esimerkiksi pidä Alonsoa sen kummempana huippukuljettajana kuin jotakuta muutakaan "ei kaksinkertaista maailmanmestaria". On vain mahdotonta todistaa, että hän ei ole sen parempi, kun toisella on heittää jotain vastalauseeksi nimittäin 2 maailmamestaruutta.

Tämä on myös tehnyt sen, että ollaan nähty tähdenlentoja joiksi myös Button luettiin. Ei varmaan lueta enää.
Se on juurikin näin. Itse en ole Alonsoa pitänyt 2007 jälkeen huippukuljettaja lainkaan, vaan lähinnä keskinkertaisena. Pätee edelleen. Hävisi rookie tallikaverille, piste, end of story. Ei saa tapahtua kokeneelle kuljettajalle jos on olevinaan keskimääräistä parempi, saati "huippukuljettaja." Itse asiassa jo 2004 tappio Trullille vaikka oli käytännössä jo silloin ykköskuljettajan asemassa kertoi missä mennään. Useimmat eivät vain tajunneet asiaa, ja näköjään useimmat eivät vieläkään tajua. Pitäisi vissiin olla kaikilla identtiset autot JA tallit/insinöörit, kyllä se sitten kolahtaisi muillekin ettei Kulmis niin kummoinen olekaan. Kaikki kuskien tilastot, eli voitot, mestaruudet yms. on täyttä harhaa lajissa jossa auto ratkaisee 85% ja talli vielä 10% lisää, ja kuskille jää ehkä 5%.

Button on aivan varmasti yhtä hyvä kuin joku Alonso tai Hamilton, todennäköisesti jopa vähän parempi, ehkä jopa parempi kuin Kimikin kukaties. Varsinkin kun Kimi ei ole viime vuosina ollut mielestäni samalla tasolla kuin aikaisemmin. (On silti ainoa kuljettaja tällä vuosikymmenellä joka on voittanut mestaruuden ilman ykköskuljettajan asemaa tallissaan ja ilman luotettavinta autoa. Mutta kuten sanottua, on turha kuvitella että mestaruus todistaisi sinällään mitään.)

Vettel jos kuka vaikuttaa kovalta luulta, eikä vain siksi että auto on nyt niin hyvä, mutta mutta tästäkään ei kyllä oikeasti tiedä...

Todella mielenkiintoinen kausi menossa joka tapauksessa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Itse asiassa jo 2004 tappio Trullille vaikka oli käytännössä jo silloin ykköskuljettajan asemassa kertoi missä mennään.
Tämä on jäänyt minullekin mieleen kun puhutaan Alonson hyvyydestä ja osaltaan vaikuttaa arviooni hänen tasostaan. (edelleenkään tietämättä todellista absoluuttista nopeutta, sitä kun ei koskaan saada tietää)

Toivottavasti en lipsu liikaa offtopicin puolelle.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Itse en ole Alonsoa pitänyt 2007 jälkeen huippukuljettaja lainkaan, vaan lähinnä keskinkertaisena. Pätee edelleen. Hävisi rookie tallikaverille, piste, end of story. Ei saa tapahtua kokeneelle kuljettajalle jos on olevinaan keskimääräistä parempi, saati "huippukuljettaja." Itse asiassa jo 2004 tappio Trullille vaikka oli käytännössä jo silloin ykköskuljettajan asemassa kertoi missä mennään.
Häviö Lewisille 2007? Tasapisteet + FIA sekä McLaren.

Eikä Alonso vuonna 2004 mikään kovin selvä ykkönen Renaultilla ollut.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Periaattessahan kaikki on kohdallaan. Vaihtelua, yllätyksiä ja hyviä kertoimia supertriplassa. Mahtitallit ovat saaneet nöyrtyä pienempien edessä. Konkareiden Newey ja Brawn taidot ovat nousseet taas arvoon arvaamattomaan. Jos joku syö niin kyllä se on Kimin hampaattomat suoritukset, jo toista kautta. Siihen toivoisin muutosta. Tietysti myös Heikille supersuorituksia. Eiköhän kausi jatku mielenkiintoisena edelleen.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Erittäin kaksijakoiset fiilikset on kaudesta tällä hetkellä. Useampi asia v***ttaa melko lailla, toisaalta paljon on hyvääkin.

Huonoihin kuuluu kirottu KERS, joka on tosiaan riippakivi sitä kehittäneille talleille. Kustannussäästöjä? Miten hitossa KERS käy tähän. BMW saa myös haistaa pitkän paskan, kun ajoi tuon KERSin läpi. Eipä se näytä kovin heilläkään toimivan. Ei näin. Diffusoppa, sääntövekslaukset (pistelasku, joka ei onneksi mennyt läpi) ja valehtelujupakka on myös miinuksia. Rengassotkukin taitaa painua enemmän miinukselle, kuin plussalle. Kuninkuusluokkaan tehdään tahallaan huonoja renkaita, se ei oikein käy korvaan. Lisäksi vielä Pöörnin vanhojen ratojen kalenterista siirtäminen ja kisojen alkuajan siirtäminen on huonoja juttuja. Malesian hienosta kisastakin jäi melkein puolet ajamatta. Pakko myös myöntää, että suomalaisten ja Ferrarin rämpiminen kyrsii melko kovasti minua.

Hyviäkin puolia on onneksi. Voimasuhteiden sekoittuminen on piristävää, samoin uusien naamojen näkyminen palkintopallilla. Ohittaminen on myös helpompaa (onnistuneet muutokset) ja kisoissa enemmän tapahtumia. Kakkossuosikkitallini ja suosikkikuskieni menestyminen on myös plussaa. Red Bull, Vettel ja Webber siis.

Voisi kai sanoa, että kilpailu on mielenkiintoista ja piristäviä muutoksia tapahtunut voimasuhteissa, mutta tavoista millä nämä muutokset on tulleet en ole kovinkaan iloinen. Melko sekavaa on ollut.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Tämä on jäänyt minullekin mieleen kun puhutaan Alonson hyvyydestä ja osaltaan vaikuttaa arviooni hänen tasostaan. (edelleenkään tietämättä todellista absoluuttista nopeutta, sitä kun ei koskaan saada tietää)
Sinulle ja Calvinille: satuitteko katsomaan sitten kautta 2003 laisinkaan? Yhden kauden Minardilla ajanut testikuski hyppää puikkoihin ja pieksee Trullin selvästi.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Helposti, X määrä rahaa, autossa on neljä rengasta, painaa Y verran, ei saa olla isompi kuin alue Z, tehkää autot :thumbup:
Ei enää tulkinnanvaraisuuksia kun ei ole sääntöarmadaa.
Jo pelkästään tuo "x määrä rahaa" tarvitsisi muutaman sivun tekstiä :) Ymmärsin ettet tosissaan "unlimited"-sarjaa ehdottanut. Sikäli kun säännöt ovat niin tiukat, niin out of the box -ajattelu on vaikeaa ilman että mennään heti tulkinnanvaraisuuksiin.
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Kyllähän tämä kolmen kauppaa on - Brawn, RB ja Toyota. Toyotan surkea viime viikonloppu vähän hämäsi.
Williams on tuhonnut omat mahdollisuutensa surkeilla taktiikoilla ja heppoisilla kuskisuorituksilla.
Ennen kauden alkua ajateltiin, että kolme parasta olisi: Ferrari, BMW ja Brawn. Malesiaan mentäessä, että diffyysöritallit ja Kiinaan mentäessä myös. Nyt ne onkin Brawn, RB ja Toyota. Olen muuten ihan varma, että kauden lopuksi noi ei ole eniten tallipointseja keränneet tallit. Jos kattoo vaikka jostain 90-luvun puoliväistä Williammsin dominointia, niin ne oli jo heti ekoissa aika-ajoissa 1,5 sekunttia nopeampia kun muut ja sama jatku kauden loppuun. Nyt noi voimasuhteet voi muuttua ja ne ovat jo näiden kolmen kisan aikana muuttuneet.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Sinulle ja Calvinille: satuitteko katsomaan sitten kautta 2003 laisinkaan? Yhden kauden Minardilla ajanut testikuski hyppää puikkoihin ja pieksee Trullin selvästi.
Kyllä tuli katsottua. Mitä voimme siis päätellä, kun toisella kaudella Alonso vie mutta toisella ei? Ei varmaan muuta kuin ettei kuljettajat niin maagisia ole eroiltaan toisiin nähden.

Mitä tulee tuohon 2003, niin lähinnä mieleen on jäänyt Alonson seinään ajo tunnelissa Monacossa. Tosin, en ole varma oliko se 2003 vai 2004, mutta mieleen se jäi keskarin kans.
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Helposti, X määrä rahaa, autossa on neljä rengasta, painaa Y verran, ei saa olla isompi kuin alue Z, tehkää autot :thumbup:
Ei enää tulkinnanvaraisuuksia kun ei ole sääntöarmadaa.
Tuo on kyllä totta. Jos ne rajoitukset olisi täysin minimaaliset, silloin niitä ei oikein voisi rikkoa. Toinen vaihtoehto, että kun 50 vuoden kokemuksen jälkeen joku aina nakertaa sääntöjä, niin tehdään täysin standardit koslat. Jokaisen auton on oltava kuution muotoinen:D Ei olisi epäselvää. Mutta ensi kautta varten voisi poistaa diffuusorit. Kun joku keksii taas jonkun yllärin, niin seuraavalle kaudelle sen voi kieltää jos se rikkoo sääntöjä, muussa tapauksessa se kopioidaan.

Kun riittävän monta vuotta menee, niin autot ovat melkein yhtä nopeita. Mutta ykkösiin vaan kuuluu, että kun pikkutallit saa kiinni, niin sitten vaihdetaan sääntöjä ja taas ne pikkutallit on vikana. Kerrankin on käynyt vähän toisinpäin ja heti vingutaan.
 

Juggis

Well-known member
Liittynyt
29.1.2008
Viestit
244
Sijainti
Espoo
Yksi parhaimmista kausista ikinä kolmen ensimmäisen kisan perusteella. Minusta on täysin naurettavaa, että ihmiset valittavat tallien voimasuhteiden muutoksista. Näinhän se on aina mennyt. Missä olivat nämä vinkujat, kun Ferrari tipahti kaudella 2005 aivan terävimmästä kärjestä? Entä 1998, kun Williams ei enää ollutkaan voittaja-auto? Tai Rellun romahdus vaikka kaudella 2007... esimerkkejä kyllä riittää. (tähän kohtaan taitaa olla turha taas lisätä kommenttia siitä, että suomalaiset ovat menestyshullua kansaa, eivätkä urheiluhullua)

Olisi vain kiva saada se yksi normaalikisa alle, että tallien "todelliset" voimasuhteet tulisivat esille.
Eiköhän tulevana viikonloppuna sellainen kisa nähdä. Melkoinen ihme on, jos Bahrainissa sataa :D

Williams ei terävimpään kärkeen ole päässyt yli kymmeneen vuoteen, vaikka oli 90 -luvulla paras talli. Mistä sitä tietää, jos vaikka Ferrarilla pakka olisi niin sekaisin, että kohtalo on sama. Sieltä kuitenkin puuttuu suuret miehet, kuten Brawn ja Todt. Jotenkin tuntuu, että osasyynä surkeisiin suorituksiin on tuo Laudan mainitsema "spagettikulttuuri".

Mutta itse aiheeseen; kyllähän tätä haettiin. Itse olen aina ollut sitä mieltä, että ei tuolla oikeasti huonoja kuskeja ole, jos ei lasketa näitä maksukuskeja, kuten kaikenmaailman Yoongit ja Mazzacanet. Osa kuskeista on ainoastaan yliarvostettuja, kuten M. Schumacher. Veikkaisin ettei kerppenin rehtori pärjäisi tämän hetkisen ferkun ohjaimissa sen paremmin kuin Kimi & Massa. Kyllä Button ja kumppanit ovat tämän ansainneet, vaikka suomalaisena harmittaakin Kimin ja Heikin tämän hetkinen tilanne.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Mitä voimme siis päätellä, kun toisella kaudella Alonso vie mutta toisella ei?
Tallikavereitaan Alonso on vienyt lähes jokaisella kaudella kuin kuoriämpäriä. Tässä tilastossa hän on tällä hetkellä ajavista kuljettajista ykkönen. Ainoan poikkeuksen muodostaa kausi 2007, jolloin Hamilton oli tasapisteissä Alonson kanssa kauden päätyttyä.
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Kaikki kuskien tilastot, eli voitot, mestaruudet yms. on täyttä harhaa lajissa jossa auto ratkaisee 85% ja talli vielä 10% lisää, ja kuskille jää ehkä 5%.
Vaikka nuo prosentit pitäisi paikkansa, niin kuskille ei jää viittä prosenttia koska se voi vaikuttaa noihin muihin tekijöihin, ainakin autoon. Se miksi joku häviää toiselle yhdellä kaudella ja voittaa seuraavalle ei liity ratin kääntämiseen kilpailussa vaan testeissä ja ajotyyliin. Siksi "paras kuljettaja" on
teoreettinen käsite. Säännöt muuttuvat. Jos (taas teoreettisesti) takasiiven poistaisi kokonaan, niin voi olla että planeetan paras kuski ei edes olisi mukana noissa karkeloissa.

Se mikä ei juurikaan muutu, on itse asiassa kuljettaja. Jos ottaa teoreettisesti vaikka seniorikuski Kimin joka olisi vuoden nuorempi, kaksi vuotta nuorempi jne. ja laittaa ne ajamaan noi kolme ekaa kisaa, niin tulos olisi sama 0 pistettä.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3358
Sijainti
Lahti
Mitään en ole tilannut ja kaikki tuli täytenä yllätyksenä! Ja tosi hyvä näin. Mclarenit ja Ferrarit ovat saaneet nautiskella nekkunektaria vuodesta toiseen, ja juuri noiden tallien ajajapaikkoja on himoittu kieli pitkällä, joten vaihtelu virkistää tässäkin. Varmaan aika moni ajatteli Buttonin, Barrichellon ja kenties Webberinkin jo menettäneen tilaisuutensa? Toivottavasti Toyota ja Williams pystyvät nekin säilyttämään suorituskykynsä läpi kauden. Minusta tämä on ihan niin kuin pitääkin. Ainoa häikkä tietysti vain se, että yksikään suomalainen ei noita bilikoita käskytä. Pakko se on tämäkin kestää.
 
Ylös