Espanjan GP 2009 - Ennakko ja harjoitukset

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Josko mä nyt kokeilen kynsiäni tämän kanssa.

Ratakartta


Rataesittely

Aikataulut
FRI Practice 1 11:00
FRI Practice 2 15:00
SAT Practice 12:00
SAT Qualifying 15:00
SUN Race 15:00

Teknisiä nippeleitä (Lähde Williams)
Varikkokäynnissä menetetty aika keskimäärin: 22 s
Bensiininkulutus kierroksellla: 2,27 kg

Tallien lehdistöennakot

McLaren
Ferrari
BMW Sauber
Renault
Toyota
Toro Rosso
Red Bull Racing
Williams
Force India
Brawn

Tekniset ennakot
Williams
Renault

Suurin osa edellisistä on tavanomaista lässytystä, joissa ei sanota mitään. Red Bullin ennakossa sitä vastoin sanotaan liikaakin, häkellyttävä sekamelska ilman kappalejakoa lähinnä lentokilometrejä koskien. Williamsilla ja Renaultilla asian eteen on kuitenkin nähty myös vaivaa, joten suosittelen lukemaan ne samoin kuin tallien tekniset ennakot.

Viikonlopun avainkysymyksiä

Tekniikkapäivitykset
Voimasuhteissa voidaan nähdä suuriakin heilahduksia, sillä kaikki tallit tuovat uusia osia Euroopan kauden avaukseen. Erityisesti tämä pitää paikkansa Ferrarin ja Brawnin suhteen, jotka eivät ole muuttaneet autoaan juurikaan avauskilpailuissa, vaan tuovat ison päivityksen kerralla. Ferrarin päivityksistä on kohkattu paljon muualla, joten mainitaan vain niiden pitävän sisälllään kevyemmän auton Räikköselle sekä täysin uusitun aerodynamiikan. Brawnille sitä vastoin on luvassa myös teknisiä uudistuksia - Mercedesin moottorin ja tallin oman vaihteiston yhteistoimintaa ei ehditty hioa vimpan päälle kauden alkuun ja talli tuokin painopistettä laskevan, aiempaa optimoidumman ratkaisun peräpäähän.

Painonjakauma on ollut ongelmana monilla talleilla ja ainakin Red Bull -tallit ja Toyota ovat kompensoineet tätä painavilla etusiivillä. RBR:n keulakartio on niin painava, että sen siirtelyyn käytetään kahta ihmistä. Talli myös siirsi taka-akselia taaemmas Kiinan ja Bahrainin kisoihin painopisteeen siirtämiseksi eteen - tämä on johtanut vetoakseliongelmiin, jotka saattavat vaivata edelleen.

KERS-maailmasta täytynee mainita se, että BMW hylkää järjestelmän toistaiseksi ja keskittyy tärkeämpiin asioihin. Myös sen aerodynamiikan pitäisi uusiutua merkittävästi tähän kilpailuun. Muutoksia tulee keulaan, takasiipeen ja sivuponttooneihin (suuremmat leikkaukset).

Renkaat
Barcelona on rankimpia ratoja renkaille koko vuonna. Käytettävät seokset ovat soft ja hard, joista pehmeämmän voisi kuvitella olevan vaikeuksissa pitkissä vedoissa. Erityisesti vasen eturengas kuluu nopeissa oikeissa - kannattaa tihrustaa tätä TV:stäkin, renkaaseen ilmestyy tumma juova sen mennessä rakoille!

Joko viimein ohituksia?
Espanjan GP on perinteisesti lukeutunut vuoden tylsimpiin, radalla ei vaan pysty ohittamaan. Nyt nähdään, onko uusista säännöistä todella helpotusta siinä, mihin ne on tarkoitettu, eli pystyykö auto seuraamaan toista läpi Barcelonan radan viimeisen kaarteen. Jos pääsuoran päässä nähdään useampia ohituksia, voidaan uusien sääntöjen sanoa todella onnistuneen.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Heh, Ei taida olla yhtään pistettä tuossa Red Bullin ennakossa. Aika hengastyttävää menoa, kun tulee vaan pilkkua ja virkettä toisen perään. :eek:

edit. ei, on siellä 2 pistettä, yksi keskellä ja yksi lopussa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kyllä odotukset on taas hieman korkeammalla tämän kisan suhteen, siis kisan odotukset.

Eli nyt pitäisi sitten voimasuhteitten olla kenties hieman toisenlaiset, kun alkaa porukka saamaan etumatkaa kiinni.

Williams ja BMW mahtaa pudota lopullisesti.
McLaren ja Ferrari kenties ottavat lopullisen askeleen 10 sakkiin.
Brawn ja RB jatkaa kärjessä, Toyota jäänee Larenin ja Ferrarin kastiin B ryhmään mutta top10:iin..
 

Kie

Well-known member
Liittynyt
21.10.2007
Viestit
181
Saas nähdä onko Ferrari päässyt kuinka paljon eteenpäin. Uusi auto, kun on suurin Ferrarin innovaatio kymmeneen vuoteen, mikäli Geneen on uskominen. Kyllä odotukset nousee tuommoisten puheiden jälkeen melko korkealle. Toivottovasti ei joudu taas kerran pettymään.

E. Offtopic. Tyylikäs avaus Bobakilta! :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Luultavaa on, että Ferrarilla, BGP:llä ja RB:llä on tiukin vääntö kuuden sakissa ja perässä tulee Renoo(Alonso) ja Bemari(Kubica). Viimeiset sijat kympin sakista menevät melko varmasti Toyotalle(Trulli) ja Macille(Lewis).
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Luultavaa on, että Ferrarilla, BGP:llä ja RB:llä on tiukin vääntö kuuden sakissa ja perässä tulee Renoo(Alonso) ja Bemari(Kubica). Viimeiset sijat kympin sakista menevät melko varmasti Toyotalle(Trulli) ja Macille(Lewis).
Bemari on kyllä sen verran suossa, että epäilen pärjäävän mclarenille :D
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Hyvä avaus. Onkohan tuo varikolla menetettty aika otettu 80 vai 100 km/h nopeusrajoituksella? Jotenkin tuntui, että ainakin MAXin sankarit oli Bahrainissa vähän yläkantissa noissa niitten arvioissaan, tiedä sitten käyttivätkö viime vuoden tietoja.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hyvä avaus. Onkohan tuo varikolla menetettty aika otettu 80 vai 100 km/h nopeusrajoituksella? Jotenkin tuntui, että ainakin MAXin sankarit oli Bahrainissa vähän yläkantissa noissa niitten arvioissaan, tiedä sitten käyttivätkö viime vuoden tietoja.
No todella toivon, että Williamsilla osataan laskea se nykyisen nopeusrajoituksen mukaan. Aina välillä hiertää, kun käyttävät suoraan varikolla vietettyä aikaa laskuissaan. Eihän se niin mene, vaan siitä täytyy vähentää aika, joka saman matkan taittamiseen kuluu rataa pitkin. Voi olla siitäkin johtuvaa tuo yläkanttiin arviointi.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Luultavaa on, että Ferrarilla, BGP:llä ja RB:llä on tiukin vääntö kuuden sakissa ja perässä tulee Renoo(Alonso) ja Bemari(Kubica). Viimeiset sijat kympin sakista menevät melko varmasti Toyotalle(Trulli) ja Macille(Lewis).
Sanoisin samaa,mutta leevi ja kupika toisinpäin.:confused:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Luultavaa on, että Ferrarilla, BGP:llä ja RB:llä on tiukin vääntö kuuden sakissa ja perässä tulee Renoo(Alonso) ja Bemari(Kubica). Viimeiset sijat kympin sakista menevät melko varmasti Toyotalle(Trulli) ja Macille(Lewis).
Minä en kyllä jaksa millään uskoa että Bemari olisi siellä kympin kärjessä. Korkeintaan viime kauden sijoituksia katselemalla voisi niin luulla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
No todella toivon, että Williamsilla osataan laskea se nykyisen nopeusrajoituksen mukaan. Aina välillä hiertää, kun käyttävät suoraan varikolla vietettyä aikaa laskuissaan. Eihän se niin mene, vaan siitä täytyy vähentää aika, joka saman matkan taittamiseen kuluu rataa pitkin. Voi olla siitäkin johtuvaa tuo yläkanttiin arviointi.
Tästä voi vääntää vieläkin tarkemmaksi. Pitäähän huomioida aika, joka menee kiihdytykseen ja jarrutukseen varikkotielle. Ja kun sinne uppoaa aikaa, niin voihan olla että suoralle (normaali kierros) mennyt aika kompensoituu tällä.

Eli ei tarvikaan ottaa huomioon sitä aika mikä menee pääsuoraapitkin ajaessa. :tongue:

Edit: Ilmeisesti kuivaa tulossa? Onko jollain sään puoleen jotain tietoa?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tästä voi vääntää vieläkin tarkemmaksi. Pitäähän huomioida aika, joka menee kiihdytykseen ja jarrutukseen varikkotielle. Ja kun sinne uppoaa aikaa, niin voihan olla että suoralle (normaali kierros) mennyt aika kompensoituu tällä.

Eli ei tarvikaan ottaa huomioon sitä aika mikä menee pääsuoraapitkin ajaessa. :tongue:
Meinaat, että jarruttamiseen ja kiihdyttämiseen menee sen kolme-neljä sekuntia, mikä varikon ohittamiseen? Aika raju arvio. Varikko useimmissa tapauksissa oikaisee rataan nähden, mikä kyllä kompensoi kiihdytykseen ja jarrutukseen menetetyn ajan.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Edit: Ilmeisesti kuivaa tulossa? Onko jollain sään puoleen jotain tietoa?
Näillä näkyvin kuiva viikonloppu tulossa, mutta sunnuntaiksi on yhä jonkinnäköinen mahdollisuus siihen että sadealue ulottuisi Barcelonaan asti. Lauantai-iltana myös jonkinnäköistä sadetta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Meinaat, että jarruttamiseen ja kiihdyttämiseen menee sen kolme-neljä sekuntia, mikä varikon ohittamiseen? Aika raju arvio. Varikko useimmissa tapauksissa oikaisee rataan nähden, mikä kyllä kompensoi kiihdytykseen ja jarrutukseen menetetyn ajan.
Barcelonassa viimeisessä mutkassa saa ~sekunnin hyödyn ku ajaa pääsuoraa pitkin verrattuna varikolle menijään, siis ennenkuin tämä ehtii jarruttaa.. jarrutuksessa sitten sekunti ja kiihdytyksessä taatusti pari sekuntia.

Ei mun mielestä kovinkaan raju arvio, siis ku puhutaan Barcelonasta.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Lähinnä tässä jännittää, notta miten luonnollisilla suosikeilla BMW:llä ja Ferrarilla menee. Kubicalle soisin mielihyvin pari pistettä vaikkapa, öh, Massan kustannuksella... :eek:
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Ei hirveästi oo yllätyksiä odotettavissa. Iso kysymys tietenkin on pystyykö Kimi ajamaan paikasta palkintopallille. Kisan voittajaksi veikkaan Vetteliä, vaikkei Buttoninkaan voitto yllättäisi. Kisan järjestys on varmaan tälläinen.

1. Vettel
2. Button
3. Räikkönen
 
Ylös