Bobakki
@f1hog
Josko mä nyt kokeilen kynsiäni tämän kanssa.
Ratakartta
Rataesittely
Aikataulut
FRI Practice 1 11:00
FRI Practice 2 15:00
SAT Practice 12:00
SAT Qualifying 15:00
SUN Race 15:00
Teknisiä nippeleitä (Lähde Williams)
Varikkokäynnissä menetetty aika keskimäärin: 22 s
Bensiininkulutus kierroksellla: 2,27 kg
Tallien lehdistöennakot
McLaren
Ferrari
BMW Sauber
Renault
Toyota
Toro Rosso
Red Bull Racing
Williams
Force India
Brawn
Tekniset ennakot
Williams
Renault
Suurin osa edellisistä on tavanomaista lässytystä, joissa ei sanota mitään. Red Bullin ennakossa sitä vastoin sanotaan liikaakin, häkellyttävä sekamelska ilman kappalejakoa lähinnä lentokilometrejä koskien. Williamsilla ja Renaultilla asian eteen on kuitenkin nähty myös vaivaa, joten suosittelen lukemaan ne samoin kuin tallien tekniset ennakot.
Viikonlopun avainkysymyksiä
Tekniikkapäivitykset
Voimasuhteissa voidaan nähdä suuriakin heilahduksia, sillä kaikki tallit tuovat uusia osia Euroopan kauden avaukseen. Erityisesti tämä pitää paikkansa Ferrarin ja Brawnin suhteen, jotka eivät ole muuttaneet autoaan juurikaan avauskilpailuissa, vaan tuovat ison päivityksen kerralla. Ferrarin päivityksistä on kohkattu paljon muualla, joten mainitaan vain niiden pitävän sisälllään kevyemmän auton Räikköselle sekä täysin uusitun aerodynamiikan. Brawnille sitä vastoin on luvassa myös teknisiä uudistuksia - Mercedesin moottorin ja tallin oman vaihteiston yhteistoimintaa ei ehditty hioa vimpan päälle kauden alkuun ja talli tuokin painopistettä laskevan, aiempaa optimoidumman ratkaisun peräpäähän.
Painonjakauma on ollut ongelmana monilla talleilla ja ainakin Red Bull -tallit ja Toyota ovat kompensoineet tätä painavilla etusiivillä. RBR:n keulakartio on niin painava, että sen siirtelyyn käytetään kahta ihmistä. Talli myös siirsi taka-akselia taaemmas Kiinan ja Bahrainin kisoihin painopisteeen siirtämiseksi eteen - tämä on johtanut vetoakseliongelmiin, jotka saattavat vaivata edelleen.
KERS-maailmasta täytynee mainita se, että BMW hylkää järjestelmän toistaiseksi ja keskittyy tärkeämpiin asioihin. Myös sen aerodynamiikan pitäisi uusiutua merkittävästi tähän kilpailuun. Muutoksia tulee keulaan, takasiipeen ja sivuponttooneihin (suuremmat leikkaukset).
Renkaat
Barcelona on rankimpia ratoja renkaille koko vuonna. Käytettävät seokset ovat soft ja hard, joista pehmeämmän voisi kuvitella olevan vaikeuksissa pitkissä vedoissa. Erityisesti vasen eturengas kuluu nopeissa oikeissa - kannattaa tihrustaa tätä TV:stäkin, renkaaseen ilmestyy tumma juova sen mennessä rakoille!
Joko viimein ohituksia?
Espanjan GP on perinteisesti lukeutunut vuoden tylsimpiin, radalla ei vaan pysty ohittamaan. Nyt nähdään, onko uusista säännöistä todella helpotusta siinä, mihin ne on tarkoitettu, eli pystyykö auto seuraamaan toista läpi Barcelonan radan viimeisen kaarteen. Jos pääsuoran päässä nähdään useampia ohituksia, voidaan uusien sääntöjen sanoa todella onnistuneen.
Ratakartta
Rataesittely
Aikataulut
FRI Practice 1 11:00
FRI Practice 2 15:00
SAT Practice 12:00
SAT Qualifying 15:00
SUN Race 15:00
Teknisiä nippeleitä (Lähde Williams)
Varikkokäynnissä menetetty aika keskimäärin: 22 s
Bensiininkulutus kierroksellla: 2,27 kg
Tallien lehdistöennakot
McLaren
Ferrari
BMW Sauber
Renault
Toyota
Toro Rosso
Red Bull Racing
Williams
Force India
Brawn
Tekniset ennakot
Williams
Renault
Suurin osa edellisistä on tavanomaista lässytystä, joissa ei sanota mitään. Red Bullin ennakossa sitä vastoin sanotaan liikaakin, häkellyttävä sekamelska ilman kappalejakoa lähinnä lentokilometrejä koskien. Williamsilla ja Renaultilla asian eteen on kuitenkin nähty myös vaivaa, joten suosittelen lukemaan ne samoin kuin tallien tekniset ennakot.
Viikonlopun avainkysymyksiä
Tekniikkapäivitykset
Voimasuhteissa voidaan nähdä suuriakin heilahduksia, sillä kaikki tallit tuovat uusia osia Euroopan kauden avaukseen. Erityisesti tämä pitää paikkansa Ferrarin ja Brawnin suhteen, jotka eivät ole muuttaneet autoaan juurikaan avauskilpailuissa, vaan tuovat ison päivityksen kerralla. Ferrarin päivityksistä on kohkattu paljon muualla, joten mainitaan vain niiden pitävän sisälllään kevyemmän auton Räikköselle sekä täysin uusitun aerodynamiikan. Brawnille sitä vastoin on luvassa myös teknisiä uudistuksia - Mercedesin moottorin ja tallin oman vaihteiston yhteistoimintaa ei ehditty hioa vimpan päälle kauden alkuun ja talli tuokin painopistettä laskevan, aiempaa optimoidumman ratkaisun peräpäähän.
Painonjakauma on ollut ongelmana monilla talleilla ja ainakin Red Bull -tallit ja Toyota ovat kompensoineet tätä painavilla etusiivillä. RBR:n keulakartio on niin painava, että sen siirtelyyn käytetään kahta ihmistä. Talli myös siirsi taka-akselia taaemmas Kiinan ja Bahrainin kisoihin painopisteeen siirtämiseksi eteen - tämä on johtanut vetoakseliongelmiin, jotka saattavat vaivata edelleen.
KERS-maailmasta täytynee mainita se, että BMW hylkää järjestelmän toistaiseksi ja keskittyy tärkeämpiin asioihin. Myös sen aerodynamiikan pitäisi uusiutua merkittävästi tähän kilpailuun. Muutoksia tulee keulaan, takasiipeen ja sivuponttooneihin (suuremmat leikkaukset).
Renkaat
Barcelona on rankimpia ratoja renkaille koko vuonna. Käytettävät seokset ovat soft ja hard, joista pehmeämmän voisi kuvitella olevan vaikeuksissa pitkissä vedoissa. Erityisesti vasen eturengas kuluu nopeissa oikeissa - kannattaa tihrustaa tätä TV:stäkin, renkaaseen ilmestyy tumma juova sen mennessä rakoille!
Joko viimein ohituksia?
Espanjan GP on perinteisesti lukeutunut vuoden tylsimpiin, radalla ei vaan pysty ohittamaan. Nyt nähdään, onko uusista säännöistä todella helpotusta siinä, mihin ne on tarkoitettu, eli pystyykö auto seuraamaan toista läpi Barcelonan radan viimeisen kaarteen. Jos pääsuoran päässä nähdään useampia ohituksia, voidaan uusien sääntöjen sanoa todella onnistuneen.
Viimeksi muokattu: