Espanjan GP 2009 - Kilpailu

fan1

Well-known member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
292


Hei, ihan tosi. Älä nyt viitsi! Kyllä säkin saat vielä voittaa...niin siis siinä tapauksessa jos mä keskeytän.:frown:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Täysin samaa mieltä. En oikein ymmärrä mikä tässä kaudessa nyt on niin mahtavaa, sekö että on eri autot kärjessä?
Se. Ja se, että ohituksia tehdään myös radalla.

Tietenkään brittejä lukuunottamatta tuskin kukaan toivoo tällaista dominointia, mutta tähän asti kisat eivät ole olleet ennakolta selviä (kuten pahimman Ferraridominoinnin aikaan). No, ehkä Malesiaan mentäessä Brawnin potentiaaliin uskottiin, mutta siinä arpapelissä olisi voinut käydä toisinkin. Kiinassa sitten voittikin joku muu, jonka jälkeen Brawnien voittoa ei ole pidetty itsestäänselvyytenä. Itse ainakin odotin Vettelin voittavan Espanjassa. Ja odotan itse asiassa Vettelin voittavan Monacossakin.
Lisäksi närästää se kuinka teennäisesti on tämäkin saatu aikaan sekä pelleily renkailla.
Sääntömuutokset on sääntömuutoksia. Ei ne sen teennäisempiä ole kuin muutkaan sääntömuutokset ovat olleet. Rengaspelleily on mennyt siihen suuntaan mihin toivoinkin, eli että seoksilla on silminnähtävää eroa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Se. Ja se, että ohituksia tehdään myös radalla.

Tietenkään brittejä lukuunottamatta tuskin kukaan toivoo tällaista dominointia, mutta tähän asti kisat eivät ole olleet ennakolta selviä (kuten pahimman Ferraridominoinnin aikaan). No, ehkä Malesiaan mentäessä Brawnin potentiaaliin uskottiin, mutta siinä arpapelissä olisi voinut käydä toisinkin. Kiinassa sitten voittikin joku muu, jonka jälkeen Brawnien voittoa ei ole pidetty itsestäänselvyytenä. Itse ainakin odotin Vettelin voittavan Espanjassa. Ja odotan itse asiassa Vettelin voittavan Monacossakin.

Sääntömuutokset on sääntömuutoksia. Ei ne sen teennäisempiä ole kuin muutkaan sääntömuutokset ovat olleet. Rengaspelleily on mennyt siihen suuntaan mihin toivoinkin, eli että seoksilla on silminnähtävää eroa.
En näen yhtään enempää yllätyksiä voittajissa kuin parina viime vuotenakaan. Ja rengaspelleily on todella mennyt siihen, ettei useille radoille löydy lainkaan sopivia renkaita - joita on kuitenkin kaikkia huonoimpiakin pakko käyttää.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Voi hellanlettas näitä tallien välisistä tasoeroista itkijöitä. Seuraattekohan te nyt hiukan väärää sarjaa? :eek:

Se GP2 on suunnattu teille jotka ette kestä että autoissa on eroja. F1 on aina ollu tallien välistä kilpailua tekniikassa ja nokkeluudessa. Jos ei tätä ymmärrä voi mielestäni lopettaa F1:sen seuraamisen kokonaan tai edes tajuta miksi näin on. Ymmärrättekö edes että tässä on tarkoitus kilpailla paremmuudesta? Vai pitäisikö kärkitallin huonontaa autoa jos se kulkee liian kovaa :D

Brawnin johtoasema ei ole mitenkään turvallinen tällä kaudella. Niin kuin nähtiin niin muut tallit on ottanu jo suurimman eron kiinni, varsinkin Ferrari on nyt RB:n kanssa ihan kannassa hiillostamassa. Brawni tulee todennäköisesti jäämään parin tallin taakse kun kausi etenee. Ootte kyllä uskomattoman malttamattomia katsojia. Pitäiskö nää kisat käydä käsikirjottaa teille etukätee ni ei tulis pettymyksiä. :rolleyes:

Jos ylemmät oli provoja ni sori että tartuin... alko vaan keittää tää jatkuva ininä. FIA:n päätöksistä olen samaa mieltä.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
tätä menoa alkaa vaikuttamaan, että ensi kaudesta tulee äärimmäisen mielenkiintoinen kun mikään talli ei sarjaan osallistu! Ei myöskään nickin talli.
Joo, siis noi sääntökikkailut pitäis lopettaa liian kanssa. Viimeiset 2 vuotta oli todella mielenkiintoisia. Ja uskon että nyt näillä säännöillä tulisi myös mielenkiintoiset 2-4 vuotta, jos ei liikaa aleta kikkaileen.

Kuinka usein on about 15 autoa aika-ajossa sekunnin sisään? Ja sitten on minusta todella hienoa että muutkin kuin Ferrari ja McLääreni voittaa.

Nyt vain mennään näillä säännöillä ja katsotaan miten tää tästä kehkeytyy. Kulukaton vois laittaa johki 100. Ehkä se ois sopiva kompromissi kaikessa, ja ei erioikeuksia kellekkään. Samat säännöt, samat katot, tiukat kisat.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
En näen yhtään enempää yllätyksiä voittajissa kuin parina viime vuotenakaan. Ja rengaspelleily on todella mennyt siihen, ettei useille radoille löydy lainkaan sopivia renkaita - joita on kuitenkin kaikkia huonoimpiakin pakko käyttää.
Miksi sitten pitäisi edes käyttää eri renkaita, jos niissä ei ole mitään eroa? Mitä järkeä on ylipäätänsä sitten käyttää "erilaisia seoksia", jos eroja ei ole ollenkaan. Meitsi diggaa oikein urakalla että eri renkailla on myös eroja.

Se että radalle tuodaan renkaat, joista ei ollenkaan löydy sopivaa, niin se nyt ei ole ehkä parasta parhautta. Ehkä voitaisiin valita renkaat jotka sopii parhaiten niistä mitä on, mutta silti säilyttää ero renkaiden välillä.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Vai pitäisikö kärkitallin huonontaa autoa jos se kulkee liian kovaa :D

Brawnin johtoasema ei ole mitenkään turvallinen tällä kaudella. Niin kuin nähtiin niin muut tallit on ottanu jo suurimman eron kiinni, varsinkin Ferrari on nyt RB:n kanssa ihan kannassa hiillostamassa. Brawni tulee todennäköisesti jäämään parin tallin taakse kun kausi etenee. Ootte kyllä uskomattoman malttamattomia katsojia. Pitäiskö nää kisat käydä käsikirjottaa teille etukätee ni ei tulis pettymyksiä. :rolleyes:

Jos ylemmät oli provoja ni sori että tartuin... alko vaan keittää tää jatkuva ininä. FIA:n päätöksistä olen samaa mieltä.
Meitsi katselee F1:siä kuitenkin kisojen takia. Enkä ole elämässäni tylsempää kautta katsellut kun erään Kengäntekijän ja Ferkun dominointikausi. Olihan se varmasti tekniikkafriikeille tosi hieno kausi. Talvitesteissä kuolattiin kuinka uusi ferrari on 4s nopeampi kierroksella kuin muut, ja sitten todettiin kisoissa että niinhän se oli.

Meitsi diggaa kisoista jotka mahdollisimman tasaisia ja kaudesta joka ratkeaa vikassa kisassa. Mutta toiset tykkää tyttärestä toiset äitistä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Onhan se nyt hieman eri asia kun Buttonen täpärästi ottaa johtopaikan ekalla varikkostopilla ja sitten puskee 0.2 sekunnin erolla karkuun, kuin että Schumacher ajaa kärjessä 1 sek kovempaa kuin kukaan, menee ekojen joukossa varikolle ja palaa kaikkien eteen. Toisaalta on tuo Buttonin ajokin aika tylsää, ei näytä taistelulta ollenkaan, se vaan istuu ja ajaa siellä, ja päätyy kärkeen pienen suorituskykyedun ja taktiikan turvin. Schumacher sentään laittoi menemään runttaamalla.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Miksi sitten pitäisi edes käyttää eri renkaita, jos niissä ei ole mitään eroa? Mitä järkeä on ylipäätänsä sitten käyttää "erilaisia seoksia", jos eroja ei ole ollenkaan. Meitsi diggaa oikein urakalla että eri renkailla on myös eroja.

Se että radalle tuodaan renkaat, joista ei ollenkaan löydy sopivaa, niin se nyt ei ole ehkä parasta parhautta. Ehkä voitaisiin valita renkaat jotka sopii parhaiten niistä mitä on, mutta silti säilyttää ero renkaiden välillä.
En minäkään ymmärrä miksi pitää käyttää erilaisia renkaita. Mikä siihen johtaa - ei mitään käsitystä. Jos kerran on yksi rengastoimittaja - miksei se tee vaikka 5 rengasseosta ja tallit saavat itse päättää niistä korkeintaan kahta erilaista per kisa mitä käyttävät. Silloin autoa voisi sovitella erilaisille renkaille erona toiseen talliin, voisi säätää ja kehittää sitä valmiiksi omanlaiseksi suhteessa muihin ja se toisi myös eroa ja kilpailutekijän - vaikka yksi rengastoimittaja olisikin. Nyt on tämmöinen älytön rengasvalmistajan show joka määrää renkaat ja FIAn kekkulisäännöt vielä määräävät niitä molempia käyttämään - sopi ne autolle tai ei. Oli ne paskat tai ei.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Se. Ja se, että ohituksia tehdään myös radalla.

Tietenkään brittejä lukuunottamatta tuskin kukaan toivoo tällaista dominointia, mutta tähän asti kisat eivät ole olleet ennakolta selviä (kuten pahimman Ferraridominoinnin aikaan). No, ehkä Malesiaan mentäessä Brawnin potentiaaliin uskottiin, mutta siinä arpapelissä olisi voinut käydä toisinkin. Kiinassa sitten voittikin joku muu, jonka jälkeen Brawnien voittoa ei ole pidetty itsestäänselvyytenä. Itse ainakin odotin Vettelin voittavan Espanjassa. Ja odotan itse asiassa Vettelin voittavan Monacossakin.

Sääntömuutokset on sääntömuutoksia. Ei ne sen teennäisempiä ole kuin muutkaan sääntömuutokset ovat olleet. Rengaspelleily on mennyt siihen suuntaan mihin toivoinkin, eli että seoksilla on silminnähtävää eroa.
Ei mua ainakaan kiinnosta se että jossain hännillä ohitellaan. Ei paljoa iloa irtoa myöskään siitä että kärjessä on eri tallit, tallit on pelkkiä nimiä ja autojen värityksiä.

No näennäisesti ei selviä kun kukaan ei vieläkään tohdi uskoa että Brawn on murskaavan ylivoimainen, aina odotetaan että josko nyt joku muu, mutta ei niin ei. Okei jonain hyvänä päivänä siellä voi joku muukin voittaa, mutta veikkasin että Brawnille menee tällä kaudella vähintään 10 voittoa.

Miksi formuloissa näitä sääntömuutoksia tehdään jatkuvasti? Alkaa syömään hivenen koko lajin uskottavuutta. Saahaanhan sillä tietenkin teennäisesti sekoitettua pakkaa ja katsojat hurraamaan kun edelliskausien jämätallit ja kuskit onkin kärjessä.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Nykytilanteesta haaveilisin eteenpäin mentävän näin:

Renkaita siis sliksejä tehdään 7-8 erilaista kovuutta joita tallit saavat käyttää 1-2 / kisa valintansa mukaan. Tilaisivat ne hieman etukäteen. Optimoisivat sitten autoansa kovemmille tai pehmeämmille.

Kerssit jorpakkoon ja tilalle vaikka kierrosrajoittimen poistonappi jos niikseen.

Tupladiffut pois kun kerran mentiin aerodynaamisen pidon vähentämisen linjalle ja sliksien painotukseen. Tuossa alustan reijityksessä ei ole tiedossa muuten vielä mihin se päätyy.

Etusiipi / takasiipi - mennään nyt sitten näillä määrityksillä.

Testiaikaa lisää kauden ajalle jotta tallikohtaista karkaamista ei nykymäärin tapahtuisi. Samaten jotta rengasvalinnat eivät menisi arpomiseksi.

Painorajaa ylemmäksi.

Voittajalle muutama piste enemmän ( FOTA ).

Aika-ajot myös Q3ssa kevyillä autoilla, muuten nykykonsepti. Bensamäärän Q3 päässeet ilmoittaisivat direktotaatille ennen viimeistä aika-ajo-osiota.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Sehän tässä vitsikästä onkin, että jos Kimi tai Massa olisi vienyt neljä kisaa viidestä, niin näitä inisijöitä olisi huomattavasti vähemmän. Mutta nyt kun "väärä" talli dominoi, niin eiköhän "säännöt ole huonot" ym. päin persiitä.

En sano, että olisin tämän hetkiseen tilanteeseen kovin tyytyväinen itsekään, mutta sääntöjen syyttäminen on lapsellista. KERS on ainoa asia, jota voidaan pitää selkeänä virheenä tälle kaudelle, mutta yksin sitäkään ei voi syyttää mistään.

Veikkaanpa, että kauden edetessä Brawnin dominanssi hiipuu ja mestaruudesta käydään vielä kunnon vääntö. Viime kisa oli todella väsähtänyt, se myönnettäköön, mutta oma kirves on ainakin toistaiseksi tallessa.
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
En sano, että olisin tämän hetkiseen tilanteeseen kovin tyytyväinen itsekään, mutta sääntöjen syyttäminen on lapsellista.
Tietysti voi syyttää tai no en syyttäisi itse sääntöjä vaan sitä tapaa millä tavalla ne vaan arvotaan random generaattorilla noin joka vuosi uusiksi luomaan teennäistä "pakka sekaisin" -tilannetta, ei mitään motogp:n/rallin tapaista melko tasaista jatkumoa. Toiseksi ne vähän väliä ampuvat vain itseään jalkaan, esimerkiksi juuri kers, taas piti säästää ja keksiä uusi lelu jolla tehdään ekologisempi laji, mutta päädyttiin vaan tilanteeseen, että miljoonia taas paloi ja tallit heittävät koko virityksen roskiin. Sama juttu diffun kanssa, eikun vanha auto roskiin ja piirtelemään uutta tehtaalle. Mutta nämä kaikki ovat makuasioita eikä ne säännöt pelastaisi kuitenkaan mm. ferrarin taktisia neronleimauksia, enemmän vain ketuttaisi kun varmat voitot karkaavat bensan loppumiseen :D

Mutta nyt kun "väärä" talli dominoi, niin eiköhän "säännöt ole huonot" ym. päin persiitä.
Aika perusilmiö, jos oma suosikki/omat suosikit ei dominoi niin sitten mieluusti erittäin tasaista. Nyt mun suosikki ei dominoi niin toivoisin tasaista kautta, joka ei ainakaan vielä ole antanut itsestään minkäänlaista merkkiä (en lue tähän toistaiseksi yhtä satunnaista redbull voittoa). Onneksi sentään bööni 'mitali' ecclestone ei toteutunut, koska nyt näyttäisi vielä varmemmalta kauden ratkeaminen muutaman kilpailun päästä.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Aika-ajot myös Q3ssa kevyillä autoilla, muuten nykykonsepti. Bensamäärän Q3 päässeet ilmoittaisivat direktotaatille ennen viimeistä aika-ajo-osiota.
Kolme aika-ajosessiota on vähän liikaa, etenkään jos uusia renkaita ei riitä niille jotka joutuu tekemään kovan työn päästäkseen Q3:seen.

Jos villejä ideoita pitäis heittää, niin aika-ajossa vois ensin olla karsinta jolla porukka jaetaan kahteen ryhmään. Sitten hitaamman ryhmän kuskit ajavat oman sessionsa sijoista 11-20 ja lopuksi nopeamman ryhmän kuskit sijoista 1-10.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Rengaslotto...kaikki seokset peliin ja kuskit vetää pitkää tikkua minkä saa :eek: Kimi ajaisi koko kauden kovilla kumeilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En näen yhtään enempää yllätyksiä voittajissa kuin parina viime vuotenakaan.
En minä sellaista väittänytkään. Sanoin vain, ettei tulokset ole olleet etukäteen selvillä.
En minäkään ymmärrä miksi pitää käyttää erilaisia renkaita. Mikä siihen johtaa - ei mitään käsitystä. Jos kerran on yksi rengastoimittaja - miksei se tee vaikka 5 rengasseosta ja tallit saavat itse päättää niistä korkeintaan kahta erilaista per kisa mitä käyttävät.
Rahasta tässäkin on kysymys. Bridgestone minimoi valmistuskustannukset sillä, että kisoihin rahdataan vain sellaisia renkaita, joita myös käytetään (poislukien saderenkaat). Ei olisi minkään valtakunnan järkeä valmistaa ja kuskata viisinkertaista määrää renkaita kulutukseen nähden. Kaksilla seoksilla varmistetaan, että rengasvalmistaja saa myös näkyvyyttä, eli vastinetta kuluilleen.
Doubtful sanoi:
Ei mua ainakaan kiinnosta se että jossain hännillä ohitellaan. Ei paljoa iloa irtoa myöskään siitä että kärjessä on eri tallit, tallit on pelkkiä nimiä ja autojen värityksiä.
Ei, vaikka kyse olisi nousua tekevistä Kimistä ja Heikistä? No, minua kiinnostaa kaikki kisailu, ei vain kärkisijoista taistelu.

Toki tallit (ja kuskit) ovat vain nimiä ja värejä, mutta vaihtelu virkistää silti.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
F1 on aina ollu tallien välistä kilpailua tekniikassa ja nokkeluudessa. Jos ei tätä ymmärrä voi mielestäni lopettaa F1:sen seuraamisen kokonaan tai edes tajuta miksi näin on. Ymmärrättekö edes että tässä on tarkoitus kilpailla paremmuudesta? Vai pitäisikö kärkitallin huonontaa autoa jos se kulkee liian kovaa :D
Aika pitkälti näin, mutta tuurilla on aivan liian iso merkitys kun säännöt muuttuvat näinkin radikaalisti. Pienet sääntömuutokset toivat ennen lajiin mukavan lisän jota oli mielenkiintoista seurata.

Etenkin kun miettii miten kauan Honda teki kaikki päin persettä ja yhtenä kautena onnistui porsaanreiäin (tupladiffu) kautta saavuttamaan nykyisen aseman. tämä ei ole sellaista pitkäjänteistä kehitystyötä vaan silkkaa tuuria.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aika pitkälti näin, mutta tuurilla on aivan liian iso merkitys kun säännöt muuttuvat näinkin radikaalisti. Pienet sääntömuutokset toivat ennen lajiin mukavan lisän jota oli mielenkiintoista seurata.

Etenkin kun miettii miten kauan Honda teki kaikki päin persettä ja yhtenä kautena onnistui porsaanreiäin (tupladiffu) kautta saavuttamaan nykyisen aseman. tämä ei ole sellaista pitkäjänteistä kehitystyötä vaan silkkaa tuuria.
Ei sitä kehitystyötä tuurilla tehdä. Honda valitsi aikaisessa vaiheessa 2009-auton kehittämisen, ja se tuotti hedelmää. Ei auto pelkästään tupladiffuusorin takia pärjää.

Voihan asian nähdä niinkin päin, että vain radikaalit muutokset luovat insinööreille todellisen haasteen, koska on aloitettava tyhjästä. Sadasosien hiominen valmiista sapluunasta ei ole lainkaan niin haastavaa, vaan lähinnä tuulitunneleiden ja tietokoneiden pyörittämistä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Etenkin kun miettii miten kauan Honda teki kaikki päin persettä ja yhtenä kautena onnistui porsaanreiäin (tupladiffu) kautta saavuttamaan nykyisen aseman. tämä ei ole sellaista pitkäjänteistä kehitystyötä vaan silkkaa tuuria.
Eipä se brawnin vauhti pelkästään tupladiffusta johdu. Red Bull'in kyyti on lähes samaa, eikä niillä ole tupladiffua. Brawnin ja Red Bullin autot ovat hyvin suunniteltuja. Ferrari, McLaren ja BMW pistivät suunnitteluresursseja tolkuttomasti kiinni KERS'iin, mutta runko ei toimikaan hyvin.
 
Ylös