Espanjan GP 2009 - Kilpailu

Poistettu jäsen 5082

Guest
Joo ei tehokkaamman diffun pitäis tuottaa sitä downforcea pelkästään takapäähän vaan se vain levittää sen ilman hyvin auton takana ja saa paremman virtauksen auton alle. Eli downforcen pitäisi jakautua kohtuu tasaisesti koko pohjan alalle eli juurikin optimaalisesti. :rolleyes:

Eli diffu ei itsessään tuota mitään downforcea vaan se ilmavirtaus jonka se saa auton alle aikaiseksi.
 

Nicole

Well-known member
Liittynyt
15.6.2008
Viestit
744
Harmillista, kun englannin taidot ovat näin surkeat :thumbfh:
Voisiko joku kielitaituri hieman käännellä :tongue:
K. (Paulo Ianieri – La Gazzetta dello Sport)
Rubens, muistan Itävallan GP'n muutama vuosi sitten Michaelin kanssa, kauden alussa kun sinut pysäytettiin jotta antaisit hänen voittaa. Pelkäätkö että tämä tapahtuu taas uudestaan nyt kun näet Jensonin voittavan niin usein kun yrität saada pisteitä ja ehkä jopa mestaruutta, että tämä tapahtuisi taas uudestaan siten että tiimi tekisi enemmän Jensonin puolesta ja sinun tehtäväsi olisi suojata hänen selustansa?

RB: Tuota, olen hyvin kokenut siinä ja jos se tapahtuu uudestaan en aio enää noudattaa tallimääräyksiä. Teen tämän nyt selväksi jotta kaikki tietävät sen.

JB: Aion vastata tähän myös sillä se kosketti minua myös. Meidän strategiamme oli että kolmen pysähdyksen taktiikka on nopeampi. Piste.

RB: Se on totta, tämä on paljon erilaisempaa kuin mitä Ferrarilla tapasi olla. Meillä on paljon ystävällisempi ilmapiiri joten en istu tässä syyttämässä sitä tai tätä. Kilpailu päättyi puoli tuntia sitten ja se meni niinkuin se meni. En aio istua itkemässä täällä ja sanoa että minun olisi pitänyt tehdä niin tai näin. On minun etujeni mukaista oppia mikä meni tänään vikaan sillä minulla oli kyky voittaa kisa mutten voittanut sitä ja tämä on lopputulos. Jenson on lennossa ja hänellä menee erittäin hyvin. Uskon tämän viikonlopun olleen erittäin hyvä minulle sillä olen tehnyt paljon työtä säätöjen ja muiden kanssa.

Me molemmat opimme tulemaan paremmiksi, piiskaamme toisiamme erittäin hyvin.. Tietysti minun puolellani on enemmän painetta sillä hän on voittanut neljää kisaa enkä minä ole voittanut yhtäkään kisaa mutta olen tulossa sinne, teen työtä enkä aio lopettaa työntekoani. Olen ehdottomasti kohottamassa käteni kohti taivasta kiittäen sillä tämä on mahtava auto. Ei ollut pitkäkään aika siitä kun ihmiset olivat pistämässä kukkia haudalleni sanoen 'kiitos erittäin paljon tekemästäsi työstä' jne. Joten olen täällä, erittäin elävänä ja onnellisena ja aion saada tämän toimimaan. On aivan kuin muutama vuosi sitten mutta ilmapiiri on paljon ystävällisempi.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Joo ei tehokkaamman diffun pitäis tuottaa sitä downforcea pelkästään takapäähän vaan se vain levittää sen ilman hyvin auton takana ja saa paremman virtauksen auton alle. Eli downforcen pitäisi jakautua kohtuu tasaisesti koko pohjan alalle eli juurikin optimaalisesti. :rolleyes:

Eli diffu ei itsessään tuota mitään downforcea vaan se ilmavirtaus jonka se saa auton alle aikaiseksi.
Just. Onneksi en ole missään vaiheessa väittänyt ihmeemmin tietäväni noista aerodynamiikka-asioista :). Oon ollut siinä käsityksessä, että toi lisääntyvä diffuusorin tilavuus lisää aliohjautuvuutta ja mielessäni kiroillut että Kimi joutuu sopimattomalla autolla ajelemaan. Toisaalta eipä se sopiva auto paljoa auta jos taktiikat on persiistä eikä pirssikään kestä maaliin asti.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Joo ei tehokkaamman diffun pitäis tuottaa sitä downforcea pelkästään takapäähän vaan se vain levittää sen ilman hyvin auton takana ja saa paremman virtauksen auton alle. Eli downforcen pitäisi jakautua kohtuu tasaisesti koko pohjan alalle eli juurikin optimaalisesti. :rolleyes:

Eli diffu ei itsessään tuota mitään downforcea vaan se ilmavirtaus jonka se saa auton alle aikaiseksi.
Ei se ihan näin yksinkertaista ole, vaan diffuusorin suunnittelulla on kyllä selkeä vaikutus tasapainoon. Pohjasta sanomasi pitää periaatteessa paikkansa, mutta diffuusorin vaikutus ei rajoitu pelkästään pohjan ilmavirtauksiin, vaan sen toiminta vaikuttaa merkittävästi myös takasiipeen ja yksinkertaistaen tehokas diffuusori tehostaa takasiiven toimintaa ja täten siirtää aerobalanssia taakse. Pohjan jättövirtauksia muuttamalla voi muutenkin pyrkiä vaikuttamaan tasapainoon, esimerkkinä McLarenin pohjalevyyn takarenkaan etupuolelle tekemät leikkaukset, joilla pyrittiin saamaan pitoa enemmän takapäähän.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Koko postauksesi on melkoista provoskeidaa, mutta kommentoinpa sen verran, että ei taida Massaa kiinnostaa pätkän vertaa, päästikö Vettelin liian myöhään ohi. Virhe on yksin tallin, minkä kanssa Massa joutui elämään. Normaalisti nautin Massan epäonnesta, mutta kaikki tosissaan kilpaa ajavat taistelevat loppuun saakka ja niin teki Massakin tänään. Jos se maksoi yhden mm-pisteen, ni yks hailee paska.
Siinähän mainiota tiimipelaamista sitten vaikka tiimi olikin joka mokasi. Kisainssi huutaa radioon että ajat liian lujaa säästä bensaa ja jätkä vetää silti talla pohjassa. Joka sitten kuitenkin maksoi sen yhden pisteen, kiinnosti se Massaa tai ei. Pisteen joka olisi Ferrarille ollut tälle kaudelle erittäin tärkeä, ropisemalla kun ei pisteitä ole tullut milloin auton milloin kuljettajan takia.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Espanja antoi punaisille jo lupauksia paremmasta. Felipe ajoi loistavan kisan ja taisteli ruutulipulle tallin tekemistä virheistä huolimatta ja avasi ansaitusti pistetilinsä. Kimi oli kohtalaisessa vauhdissa startin (+uusintastartin) jälkeen, mutta valitettavasti tekniikka petti jälleen.

Muut:

+ Brawn GP Button & Barrichello (hieno näytös jälleen, vaikka "peliä" ei tiimin sisällä olisi tarvittukaan pakkaa sekoittamaan)
+ Webber (loistava suoritus kokonaisuudessaan)
+ Alonso (maksimisuoritus Renaultin nykytasolla)

- Vettel (periaatteessa hyvä kisa siedettävällä tuloksella, mutta ennakko-odotuksiin nähden suuri pettymys)
- Kubica (BMW ei ole iskussa, mutta ei kyllä ole puolalainenkaan)
- Piquet Jr (ei pisteitä, ei vauhtia, ei kunnollista yritystä)
- Kovalainen + McLaren (kumpikaan tästä kokonaisuudesta ei edelleenkään ole vakuuttanut)
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Mielenkiintoista nähdä miten nykyautoilla mennään monacossa, saattaa tulla hyväkin kisa. Ferrarilta ei varmaankaan kannata paljoa odottaa kun taktiikka näyttelee Monacossa aika suurta osaa.

Tästä kisasta ei ole paljoa sanottavaa. Vetteliin hiukan petyin, olisi saanut painostaa Massaa rajummin. Ferrarin suoritus oli sitä normaalia tällä kaudella. Kimiltä hieno nousu 10 sijalle heti alussa.
 
Viimeksi muokattu:

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Ei nämä uudet säännöt tuo tippaakaan lisää ohituksia radalle. Kisa oli kauden tylsin vaikka katsoinkin vain koosteen. Tosin Kyllösen pihalla olo pahensi tilannetta entisestään.

Miten Ferrari voi olla noin kuutamolla? Epäluotettava auto ja käsittämmättömän huonoja taktiikoita. No joo olihan tuo odotettavissakin :eek:. Kaikkien aikojen tylsin kausi menossa ja tästä saamme kiittää näitä uusia sääntöjä. Go KERS Go!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei nämä uudet säännöt tuo tippaakaan lisää ohituksia radalle. Kisa oli kauden tylsin vaikka katsoinkin vain koosteen.
Se, että Espanja on tähänastisen kauden tylsin kisa oli odotettavissa, eikä pitäisi yllättää ketään. Ei uudet säännöt huonosta radasta hyvää tee, vaikka ohitukset määrällisesti lisääntyisivätkin. Mutuna sanoisin, että ohituksia nähtiin aiempaa enemmän (viime vuoden kolmesta ei ole vaikea parantaa ;)), mutta pitää odotella Lawrencen vertailukelpoista tilastoa varmistukseksi.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Ei nämä uudet säännöt tuo tippaakaan lisää ohituksia radalle. Kisa oli kauden tylsin vaikka katsoinkin vain koosteen. Tosin Kyllösen pihalla olo pahensi tilannetta entisestään.

Miten Ferrari voi olla noin kuutamolla? Epäluotettava auto ja käsittämmättömän huonoja taktiikoita. No joo olihan tuo odotettavissakin :eek:. Kaikkien aikojen tylsin kausi menossa ja tästä saamme kiittää näitä uusia sääntöjä. Go KERS Go!
On ne tuonut lisää ohituksia. Barcelona vain on ollut aina rata joka on pirun hyvä testirata mutta kilpaa sinne ei pitäisi eksyä, ainakaan formuloilla, ajamaan.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Ei nämä uudet säännöt tuo tippaakaan lisää ohituksia radalle. Kisa oli kauden tylsin vaikka katsoinkin vain koosteen. Tosin Kyllösen pihalla olo pahensi tilannetta entisestään.

Miten Ferrari voi olla noin kuutamolla? Epäluotettava auto ja käsittämmättömän huonoja taktiikoita. No joo olihan tuo odotettavissakin :eek:. Kaikkien aikojen tylsin kausi menossa ja tästä saamme kiittää näitä uusia sääntöjä. Go KERS Go!
Oliko tää Espanjan GP eka kisa minkä katoit tällä kaudella? Vai ootko muuten vaan silmälaput päässä siellä telkkarin ääressä :doubtful:

Kauden alku on ollu mielenkiintosinta pitkään aikaan (tosin pari viime vuottakin ollu jänniä, mutta lähinnä loppupäässä kautta). Ja todellakin on KERS ja aeromuutokset parantanu ohitettavuutta.. se on sitte vaan kuskista kiinni uskaltaako yrittää. Kuskit itekki sanonu että autojen perässä paljon helpompi ajaa ku viime kaudella. KERS ei oo vielä auttanu näitä talleja juurikaan kun niiden auto on ollu muuten hidas ja KERS:n teho on menny sen hitauden paikkaamiseen ja sitä ei oo pystyny vielä käyttää niin hirveesti ohittamiseen vaan melkeinpä sijotuksen pitämiseen. Ferrari on nyt siinä tilanteessa, että kohta siitä alkaa olla todellista hyötyä ohittamisessa.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Joo en saa hirveästi kiksejä siitä kun Button voittaa joka kisan ja Kimbe ja Heikki keskeyttää joka toisen kisan. Uudet sääntömuutokset ovat muokanneet niin paljon tätä kautta, että kiinnostavuus kärsii.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Joo en saa hirveästi kiksejä siitä kun Button voittaa joka kisan ja Kimbe ja Heikki keskeyttää joka toisen kisan. Uudet sääntömuutokset ovat muokanneet niin paljon tätä kautta, että kiinnostavuus kärsii.
Niin, paljon mielekkäämpäähän se olisi seurata, jos kaikki voitot menisivät yhä Ferrari-McLaren akselille. Ei olisi tätä sydäntä raastavaa muutoksen tuskaa. Se on henkisesti todella raskasta, kun vanhat kaavat eivät enää pädekään.
Mihin tässä maailmassa voi enää luottaa, jos ei Ferrarin menestykseen?

P.S. Tämä oli sarkasmia
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Niin, paljon mielekkäämpäähän se olisi seurata, jos kaikki voitot menisivät yhä Ferrari-McLaren akselille. Ei olisi tätä sydäntä raastavaa muutoksen tuskaa. Se on henkisesti todella raskasta, kun vanhat kaavat eivät enää pädekään.
Mihin tässä maailmassa voi enää luottaa, jos ei Ferrarin menestykseen?

P.S. Tämä oli sarkasmia
Sarkasmista huolimatta kommentoin tätä sen verran että edellisinä vuosina siellä oli sentään kaksi tallia jotka taistelivat maailmanmestaruudesta ja mm. 2007 lopullisissa pisteissä kolme kuljettajaa mahtui yhden pisteen sisään.

Huvittaa kyllä se että kovin moni (en tarkoita Torresia vaan yleistä käsitystä) tuntuu olevan sitä mieltä tämä on parasta mitä F1:lle on tapahtunut yli vuosikymmeneen. Kysyisin vaan että mitä hienoa on siinä että yksi talli dominoi koko MM sarjaa ja tästä kaudesta saattaa olla tulossa vuoden 2004 tyylinen yhden miehen juhla.

Enkä nyt sano tätä suomalaisten puolesta tai sen takia että erityisesti Jönssönin voitot ärsyttäisi vaan koska en itsekkään kovin paljoa innostu siitä että yksi mies voittaa 90 % kauden kisoista, tapahtui siellä keskikastissa kuinka paljon ohituksia tahansa.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Sarkasmista huolimatta kommentoin tätä sen verran että edellisinä vuosina siellä oli sentään kaksi tallia jotka taistelivat maailmanmestaruudesta ja mm. 2007 lopullisissa pisteissä kolme kuljettajaa mahtui yhden pisteen sisään.

Huvittaa kyllä se että kovin moni (en tarkoita Torresia vaan yleistä käsitystä) tuntuu olevan sitä mieltä tämä on parasta mitä F1:lle on tapahtunut yli vuosikymmeneen. Kysyisin vaan että mitä hienoa on siinä että yksi talli dominoi koko MM sarjaa ja tästä kaudesta saattaa olla tulossa vuoden 2004 tyylinen yhden miehen juhla.

Enkä nyt sano tätä suomalaisten puolesta tai sen takia että erityisesti Jönssönin voitot ärsyttäisi vaan koska en itsekkään kovin paljoa innostu siitä että yksi mies voittaa 90 % kauden kisoista, tapahtui siellä keskikastissa kuinka paljon ohituksia tahansa.
No siinä oot oikeassa että nyt menny liikaa yhdelle tallille. Pitäisi tasottua lisää. Mutta silti veikkaan että suunta on oikea. Ens kaudesta voi tulla äärimmäisen mielenkiintoinen, jos säännöt ei nyt tästä liikaa muutu... mikä kylläkin näyttää olevan suunta.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Mutta silti veikkaan että suunta on oikea. Ens kaudesta voi tulla äärimmäisen mielenkiintoinen, jos säännöt ei nyt tästä liikaa muutu... mikä kylläkin näyttää olevan suunta.
tätä menoa alkaa vaikuttamaan, että ensi kaudesta tulee äärimmäisen mielenkiintoinen kun mikään talli ei sarjaan osallistu! Ei myöskään nickin talli.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Sarkasmista huolimatta kommentoin tätä sen verran että edellisinä vuosina siellä oli sentään kaksi tallia jotka taistelivat maailmanmestaruudesta ja mm. 2007 lopullisissa pisteissä kolme kuljettajaa mahtui yhden pisteen sisään.

Huvittaa kyllä se että kovin moni (en tarkoita Torresia vaan yleistä käsitystä) tuntuu olevan sitä mieltä tämä on parasta mitä F1:lle on tapahtunut yli vuosikymmeneen. Kysyisin vaan että mitä hienoa on siinä että yksi talli dominoi koko MM sarjaa ja tästä kaudesta saattaa olla tulossa vuoden 2004 tyylinen yhden miehen juhla.

Enkä nyt sano tätä suomalaisten puolesta tai sen takia että erityisesti Jönssönin voitot ärsyttäisi vaan koska en itsekkään kovin paljoa innostu siitä että yksi mies voittaa 90 % kauden kisoista, tapahtui siellä keskikastissa kuinka paljon ohituksia tahansa.
Täysin samaa mieltä. En oikein ymmärrä mikä tässä kaudessa nyt on niin mahtavaa, sekö että on eri autot kärjessä? yksi talli dominoi ( 4 voittoa 5 kisasta + 2/5 kaksoisvoittoa, joiden määrää rajoittaa onneksi barikellon kädettömyys ) ja muut vikisee, parilla menneellä kaudella ei kuitenkaan kukaan ole täysin sarjaa hallinnut. Lisäksi närästää se kuinka teennäisesti on tämäkin saatu aikaan sekä pelleily renkailla.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kritisoin jo kauden alussa sudenkuoppia uudistusten vanassa ja kritisoin yhä.

Minusta on varsin tylsyttävää, että monessa kisassa renkaiden rooli on niin suuri. Ikäänkuin tässä ajettaisiin jotain Bridgestone-cupia. Ja kaiken kukkuraksi niiden ympärillä pyöritään, ei siksi että ne olisivat kuninkuussarjan huippuja vaan, että ne eivät kestä ja niitä osaa hyödyntää vain osa autokunnista jos osaavat ja milloin osaavat.

No Kers on myös elementti joka ei jotenkin tunnu luontevalta niin suureen rooliin kilpa-ajossa kuin se on. Hybridikisat F1:ssä ja kaiken lisäksi ei käy selville onko tuo mötikkä minkäänlainen etu vaiko vain painava haitta.

Ja tupladiffuusorisääntösekoilu on sitten ihan oma lukunsa. Porsaanreikä jota rakennettiin tietoisesti sääntöihin, hyväksikäytettiin ja johon FIA ei jaksanut ajoissa puuttua kun mietti mitaleita sun muita pistehömpötyksiään. Missä asemassa Neweyn auto olisikaan ilman tätä. Tai kuinka paljon se söikään puheita säästöpyrkimyksien suhteen.

Kaikkein ikävintä on FIAn umpiniskainen tarve muuttaa sääntöjä yhä kiihtyvällä tahdilla ja säännöillä jotka jatkossakin mahdollistavat niiden ympäripyöreän tulkinnan. Näin satunnaisten etujen saavuttaminen, kuka ne vain keksii, on jatkossakin mahdollista. Eikä näin talleilla ole tasaisena rintamana mahdollisuutta päästä sääntötulkintojen sisälle ja samalle viivalle.

Nyt tästä on tullut tallien välinen nokkeluus- ja häikäilemättömyyskisa josta todellakaan ei löydy edes pientä ohjenuoraa urheilullisen paremmuuden tarkasteluun.

Ja nämä tarkastelupaikat tuntuvat määrittyvän yhä enemmän Bernien kaupallisten tai ties minkä itressien mukaan jotka tuntuvat hämmästyttävästi menevän ristiin viihdyttävien kisojen kanssa. Vai onko Berniellä jotakin ihan erityistä ihastusta esim Unkarin tai Valencian kisapaikoissa. Hirveät määrät panoksia uhrataan miettien miten saataisiin lisää ohituksia ja sitten radat ovat tälläisiä.

Tässä ei paljoa auta se, että jotkin aerodynaamiset tai rengasuudistukset olivat mahdollisesti sarjalle hyväksi. Tai että entinen häntäpää on nyt kärki.
 
Ylös