Lopettavat tallit ?

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Kimi on ilmaissut mielipiteensä Ferrarin uhkauksesta:
Kimi Räikkönen tukee Ferrari-tallin uhkausta olla osallistumatta ensi kauden F1-sarjaan.

- En voi kuvitellakaan, että kuljettajat ajaisivat toisiaan vastaan eri sääntöjen mukaan rakennetuilla autoilla. Se ei olisi hyvä asia lajille itselleen eikä faneille. Siksi ymmärrän täysin, että Ferrarin kaltainen yhtiö harkitsee kilpailemista jossakin muualla, Räikkönen kertoo Ferrarin nettisivuilla.

Toissa vuoden maailmanmestarin mielestä F1-sarjan kiinnostavuus romahtaisi, jos Ferrari ei olisi enää mukana.

- On vaikea ajatella formula ykkösiä ilman Ferraria. Kun ajoin McLarenilla, niin Maranellon talli oli aina se vertailukohta.

- Kun saavuin Ferrarille, ymmärsin, että se on paljon enemmän kuin vain talli. Se on legenda, Räikkönen sanoo.

(Iltasanomat) http://www.iltasanomat.fi/urheilu/t/formula1/1685609
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Ei näytä Kimille olevan ihan sama tällä kertaa.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
FIA ja F1 ovat nesteessä. Espanjassa on ollut vireillä parikin tallihanketta. Nämä hankkeet perustuvat siihen, että 45 miljoonalla pääsee mukaan. Osa nyt mukana olevista talleista on taas ilmoittanut, että jos kulukatto tulee niin he lähtevät.

Mikä neuvoksi? Kompromissi? Sellaista kompromissia ei taida olla näköpiirissä, että nyt virinneet tallihankkeet pysyisivät hengissä ja lähdöllä uhkaavat tallit jäisivät. On myös täysin mahdollista, että osa nykyisistä talleista lähtee joka tapauksessa.

Usko siihen, että kaikki jatkuu suunnilleen entisenkaltaisena, alkaa olla mennyttä. Päätösten tekemisellä ensi kauden sapluunasta alkaa olla enemmän kuin kiire. Aikaa ei ole kauden loppuun asti, niin kuin sinisilmäisimmät saattavat kuvitella.

Kulisseissa tehdään tällä hetkellä päätöksiä F1:n tulevaisuudesta. Ja vaihtoehdot ovat vähissä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Omien sarjojensa osalta voi. Ei sen ole mikään pakko käyttää samoja ratoja vuodesta toiseen.

Ei lopu. Se voi vaikuttaa siihen, ettei kyseinen rata löydy ainakaan F1:n, WTCC:n eikä FIA GT:n kalentereista vähään aikaan.
Pidin tuota nyt niin itsestään selvänä, ettei tuota tarvinnut edes mainita. Tietenkin FIA:lla on oikeuksia omiin sarjoihinsa, toisaalta F1:n kalenterin laatii ja sitä maailmanneuvostolle esittää FOM ja FIA GT:ssä sen tekee Stéphane Ratelin poppoo. WTCC taitaakin olla ainoa, jonka kalenterin FIA laatii itse, mutta sielläkin kuunnellaa promoottorina toimivaa Eurosportia ja autonvalmistajia.
Eli FOM saa ratoja tuolla tavalla "kiristää", mutta FIA ei?
Eihän FOMin ole pakko tuoda tuotettaan minnekään, minne se ei sitä halua. FOM on kaupallinen taho, joka myy tuotettaan, joten se saa itse päättää mihin se sitä myy. Halutessaan "ostaa" F1-kilpailun ratayhtiöt tietenkin voivat sopia siitä, ettei radalla nähdä muita suuria formulasarjoja.

FIA tosin urheilujärjestönä ja urheilun sääntöjen tarkkailijana ei voi monopoliasemassaan lähteä vetämään mattoa yksityisten sarjojen alta. Omiaanhan se voi sabotoida mielin määrin ja on niin loistavasti tehnytkin urheiluautojen MM-sarjan, rallin MM-sarjan ja nykyisen F1:n toimiessa loistavina esimerkkeinä. Jos FOTA tarjoaa radoille omia yksityyppisarjojaan kuten WSR:n, Formula BMW:n, Ferrari Cuppeja ja jopa DTM:ää, niin FIA:n Champ Car - vastineena toimiva "F1" ei tule saamaan ostajia ja FIA:n sarjojen painoarvo vähenee entisestään. Varsinkin, jos BMW vielä lähtee WTCC:stä, niin FIA:n sarjojen varikoista tulee melko autonvalmistajaköyhiä paikkoja...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mikä neuvoksi? Kompromissi? Sellaista kompromissia ei taida olla näköpiirissä, että nyt virinneet tallihankkeet pysyisivät hengissä ja lähdöllä uhkaavat tallit jäisivät. On myös täysin mahdollista, että osa nykyisistä talleista lähtee joka tapauksessa.
Ei mitään kompromisseja. FIA:n tulee olla vahva asiassaan. Federaation ei pidä nyt nöyristellä. Fuhrer Mosleyn tulee osoittaa olevansa todellinen lajin johtaja ja hänen valtansa tulee olla ehdoton. Mikäli FIA nyt perääntyy sentinkään verran ehdotuksessaan, niin silloin on sen painoarvo mennyt tyystin. Sillä ei ole enää viimeisintäkään merkitystä moottoriurheilun parissa.
Max Mosley sanoi:
There is an element of who is running F1. I'd like to make sure it's me.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Mosley haluaa olla poliitikko kuten isänsä :eek:

"Kattokaa pojat, mulla on valtaa!" vai onko, ei ainakaan kauaa. Max on kaivanu itelleen nyt niin syvän haudan että sinne mahtuis Maxin lisäksi ainakin Eiffel-torni.

Oikeastaan toivoisin että Max nyt pitäisi pintansa ja nähtäisiin F1:n tuho ja uuden "F1":n nousu. Todella toivoisin että Max lopultakin saisi turpaan oikein olan takaa ja jäisi pyörittämään FIA:n omaa nappulaliigaa yhdessä Bernie-sedän kanssa. :tongue:
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
FIA ja F1 ovat nesteessä. Espanjassa on ollut vireillä parikin tallihanketta. Nämä hankkeet perustuvat siihen, että 45 miljoonalla pääsee mukaan. Osa nyt mukana olevista talleista on taas ilmoittanut, että jos kulukatto tulee niin he lähtevät.

Kulisseissa tehdään tällä hetkellä päätöksiä F1:n tulevaisuudesta. Ja vaihtoehdot ovat vähissä.
Täysin totta. Miellyttääkö tehdastalleja, jotka saattavat lähteä vaikka kulukattoa ei tulisikaan vai yrittää "pelata" pikkaisen tulevaisuuteen houkuttelemalla kulukatolla yksityistalleja mukaan?

Yhdyn Carterin mielipiteeseen, FIAn pitäisi pysyä vahvana (ehkä pienin myönnytyksin kuitenkin, mutta pitää pääpiirteittäin ehdotetut säännöt) ja katsoa ferrarin kortit.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Täällä on puhuttu siitä, miten FIA voisi halutessaan estää kilpailevan sarjan nousua uhkailemalla ratoja omien sarjojensa pois vetämisellä.

Kattojärjestönä FIA on johtavassa markkina-asemassa ja tällaista uhkailua tai muuta kilpailua rajoittavaa toimintaa pidetään vallitsevan markkina-aseman väärinkäyttönä ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa, EU ei katsele sormiensa lävitse tuollaista toimintaa.

Miettikää nyt, mikä skandaali siitä nousisi, jos kävisi ilmi, että FIA on uhkaillut radanomistajia vetäytymisellä, jos sallivat kilpailevan sarjan pääsyn radoilleen.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Renault liittyy kerhoon
Ranskalaistalli ilmoitti keskiviikkona, ettei talli osallistu ensi kauden sarjaan, jos 45 miljoonan euron kulukatto kaikkine sääntöineen tulee voimaan.

- Renault on aina pitänyt formula ykkösiä moottoriurheilun huippuna ja parhaana näyttämönä esitellä tekniikan erinomaisuuksia. Sitoutumisemme lajiin ei horju, mutta emme voi olla mukana sarjassa, joka toimii kaksilla eri säännöillä, Renaultin F1-tallin puheenjohtaja Bernard Rey kertoi
.
Luca di Montezemolo
Jos meidän täytyy vetäytyä, lupaan, että automme tulevat ajamaan muissa kisoissa, joissa - ja olen tästä täysin varma - tulemme jakamaan miljoonien faniemme intohimot ja innostuksen. Kilpa-ajo on osa Ferrarin DNA:ta ja se ei tule koskaan muuttumaan.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
No niinhän minä sanoin:

"Ilman lisärajoituksia autot nopeutuvat sekuntikaupalla per vuosi, joten vauhtia on säännöin hillittävä käytännössä vuosittain."
Ei tuo yhtä helposti käy kuin ennen. Kuten edellä totesin, ei kokonaisuus ole lähelläkään sitä mitä ennen.
 
Viimeksi muokattu:

Ned Flanders

Diddlido springfielder
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
393
Sijainti
Next door to Homer!
Kuka näitä, Bernien lisäksi, haluaa 45 millin forceindia-superagureita tonne kierroskamaksi? Tuleeko siitä parempi show jos Button varvaa kierroksella 15 autoa?

Eikö Gp2 riitä 'haistapaska'-sarjaksi?
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
...Kulisseissa tehdään tällä hetkellä päätöksiä F1:n tulevaisuudesta. Ja vaihtoehdot ovat vähissä.
Ei muuta kuin FIA romukoppaan ja tallien oma sarja pystyyn. Sitä olen tässä rummutuksessa jo tovin odottanut. Ja se tulee toimiin luultavasti heti, kun siitä päätetään. Ei fanit seuraa FIA:aa vaan ne seuraa Ferraria, McLääreniä, BMW:tä, Kimiä, Alonsoa ja Hamiltonia.

Samantien ku noi pistää oman sarjan pystyyn, kaikki fanit alkaa seurata sitä, josta seuraa välitön rahantulo. Joten kyllä tolle tallien omalle sarjalle on suht nopeasti edellytykset mielestäni.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Mulla ois kanssa roppakaupalla mielenkiintoa nähdä mimmonen sarja saataisiin aikaiseksi tallien järjestämänä. Minkälaiset säännöt, rahanjako, kuinka sopusoinnussa asioista päätetään... Ainakin TV-oikeuksista rahnat ohjautuisi varmaan nykyista oikeudenmukaisemmin.

Tallien ois varmaan pakko olla keskenään hivenen herrasmiesmäisempiä, jotta se toimis, kun asioista päätetään keskenään, eikä ole toista osapuolta sopimassa, neuvottelemassa tai junttaamassa päätökset väkisin läpi.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
ILTASANOMAT sanoi:
Uuteen formulasarjaan tulisi kolmen auton tallit
14.05.2009 08:57


Ainakin seitsemän nykyistä F1-tallia aikoo perustaa uuden formulasarjan, mikäli Kansainvälinen autoliitto FIA ja sen puheenjohtaja Max Mosley eivät peräänny budjettisääntökiistassa.

Gazzetta dello Sportin mukaan tallit ovat alustavasti keskustelleet sarjasta, jossa ne voisivat käyttää kolmea autoa.

Ferrari, McLaren-Mercedes, BMW, Renault ja Toyota ajattaisivat kolmea ajokkia. Red Bull ja sen sisartalli Toro Rosso saisivat käyttää kahta autoa. Näin mukaan saataisiin 19 formulaa.

F1-sarjaan jäisivät nykyisistä talleista vain Brawn GP, Williams ja Force India. Niistä ainakin Brawn harkitsee jo vakavasti siirtymistä sääntökiistassa Ferrarin ja muiden suurtallien puolelle.
Itseasiassa kolme kuskia samanlaisella autolla olisi hienoa keskinäistä seurattavaa.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Flavio Briatore / Mtv3

Renault'n tallipäällikkö Flavio Briatore ei usko formula ykkösistä vetäytymistä harkitsevien tallien perustavan uutta F1:n kanssa kilpailevaa formulasarjaa.

- Se on kaukainen hypoteesi, jonka kaikki haluavat välttää, Briatore sanoi uuden formulasarjan mahdollisuudesta Gazzetta dello Sport -lehden haastattelussa.

Vielä 2000-luvun alussa F1-tallit olivat kiivaasti perustamassa omaa GPWC-sarjaansa, mutta nyt tallien tähtäimessä on pysyä formula ykkösissä, kunhan säännöt saadaan niiden haluamiksi.

Tallit ovat tällä hetkellä närkästyneitä siitä, että Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley on jyrännyt sääntöihin omia budjettikattoideoitaan ilman tallien suostumusta.

- Tallit ovat formula yksi. Kansainvälisen autoliiton pitäisi olla vain tuomari. Säännöt pitäisi laatia meidän toimestamme, eikä siten, että Max määrää ne puhumatta kenellekään, Briatore linjasi.

(MTV3-Reuters)
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Barrichello latoo faktaa pöytään.

Ferrarin F1-tallia vuosina 2000-05 edustanut Rubens Barrichello on paljastanut, miten Ferrari-kuskien käyttäytymistä säännellään ylhäältä käsin.

- Ferrarilla paine oli valtava. Usein minulle jopa määrättiin, mitä minun piti sanoa haastatteluissa, Barrichello paljasti spox.comin haastattelussa.

- Nautin kuudesta vuodestani siellä, mutta joskus se tuntui aivan liian painostavalta, nykyään Brawn-tallissa ajava Barrichello lisäsi.

(MTV3)
Ferrari ei bluffaa.

Autotehdas Ferrarin osaomistaja Piero Ferrari vakuuttaa, ettei uhkaus F1-sarjan jättämisestä ole pelkkää tyhjää puhetta.

- Tämä ei ole lehdistötiedotteilla käytävää sotaa, Piero Ferrari sanoi The Guardian -lehden haastattelussa.

Edellisen kerran Ferrari uhkasi tosimielellä F1:stä vetäytymisellä vuonna 1986, jolloin automerkin perustaja, Pieron isä, Enzo Ferrari johti yritystä. Silloin kiista koski Ferrarin haluaman 12-sylinterisen moottorin kieltämistä. Enzo Ferrari meinasi siirtää tallinsa Pohjois-Amerikan CART-sarjaan, mutta luopui ajatuksesta, kun sai tahtonsa läpi F1:n moottoriasiassa.

- Hän ei bluffannut, vaan oli vakavissaan. Ja niin olemme mekin, Piero Ferrari viittasi vuoden 1986 tapahtumiin.

Ferrari aikoo lopettaa formula ykkösissä kilpailemisen, mikäli lajiin tulee ensi kaudella 45 miljoonan euron vapaaehtoinen budjettikatto, johon sitoutuneet tallit saavat teknisiä erivapauksia autonsa suunnitteluun.

Piero Ferrari hakee uusien F1-sääntöjen epäoikeudenmukaisuudelle vertailukohtaa jalkapallosta.

- Italiassa on Internazionale, joka voittaa ja käyttää valtavia rahasummia parhaisiin pelaajiin. Mutta Serie A:ssa on myös Catanian kaltainen joukkue, jolla ei ole rahaa. Sanotaanko Catanialle "te voitte pelata 12 pelaajalla" ja Interille "teidän täytyy pelata 9 pelaajalla"? Ei sellainen olisi reilua. Mutta uudet F1-säännöt ovat tällaiset. Emme voi hyväksyä niitä. Kaikkien lähtöruudukossa olevien täytyy käyttää samoja sääntöjä, muuten kyse ei ole kilpailusta, vaan siitä, että joku muu päättää, kuka voittaa, Piero Ferrari sanoi.

(MTV3)
Ecclestone haluaa sovinnon

F1:n kaupallisten oikeuksien hallinnoija Bernie Ecclestone vakuuttaa löytävänsä sovinnon Ferraria hiertävissä F1-sääntöasioissa perjantain kriisikokouksessa, johon kiistan osapuolet, Ferrari-pomo Luca di Montezemolo ja Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley, osallistuvat.

- Ferrari on avainasemassa F1:lle. He ovat olleet mukana 60 vuotta. He ovat meidän kumppaneitamme. He ovat niitä ihmisiä, jotka meidän täytyy huomioida. Tällä hetkellä kaikki pitävät kiinni omasta näkökannastaan. Kunhan se saadaan ratkaistua, niin tilanne on OK, Ecclestone totesi The Daily Telegraph -lehden mukaan.

The Times -lehden mukaan Ecclestone on jo luvannut ratkaisun kahteen Ferraria hiertävään asiaan. Ecclestone ei aio sallia sitä, että F1-sarjan autoja rakennettaisiin ensi kaudella kaksilla erilaisilla säännöillä. Lisäksi Ecclestone järjestelee budjettikattoon liittyvät tilintarkastukset siten, ettei kukaan ulkopuolinen FIA:n tarkastaja pääse tutkimaan Ferrarin kuitteja, vaan asian hoitavat Ferrarin omat tilintarkastajat.

(MTV3)
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Lisäksi Ecclestone järjestelee budjettikattoon liittyvät tilintarkastukset siten, ettei kukaan ulkopuolinen FIA:n tarkastaja pääse tutkimaan Ferrarin kuitteja, vaan asian hoitavat Ferrarin omat tilintarkastajat.
Hahhahaa no nyt vakuuttaa! Pukki kaalimaan vartijana. Noilla ehdoilla tuleva budjettikatto tulee varmasti toimimaan.:D

Yllättäen ollaan taas menossa metsään niin että rytisee. :jaska: Salaa jo toivoin että, kaikki tallit olisivat lähteneet omaan sarjaansa, niin oltaisiin viiimeinkin saatu bernie the ahne ja sadisti max heivattua helkuttiin sekoilemasta.
Mikä ihme siinä on niin vaikeaa kuunnella tallien tekemiä ehdotuksia? Nehän siellä kilpaa ajavat. Muutenkin mennyt aivan naurettavaksi viimevuosina tuo kädenväänto eli valtataistelu formuloissa. Ymmärrän hyvin tallien närästyksen. Samalla kun pitäisi kuluissa säästää niin sääntöjä muutetaan joka vuosi tai tehdään ne niin leväperäisesti, että autonsa joutuu rakentamaan alusta uudestaan kesken kauden. Sitä ei tehdä 45 miljoonalla ei ehkä edes 100 miljoonalla.

Mielestäni FOTA:n ehdotus säännöistä jotka mahdollistavat kilpailukykyisen tallin pyörittämisen 60 miljoonalla ei ole ollenkaan huono. Formula 1 ei ole kuitenkaan mikään jokamiesluokka jonne jokaisen persaukisen pitäisi päästä ajelemaan. Jos bernie pappa ja max setä haluavat lisää tulijoita mukaan ja 60 miljoonaa on heille liikaa, niin voisivat hyvin antaa omistaan puuttuvat setelit. Berniellä niitä ainakin riittää. Itse ainakin seuraan mieluummin formuloita jossa ajavat vanhat macferrariwilliamit ja muut kuin tusina hoblahoblatsatsatsaa ja hormonihirmulastentappaja-usa tallia.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Bernie/Max miettivät parhaillaan päänsä puhki keinoja jolla saisivat hajoitettua tallien rintaman. Lopputulos on että pari tulee mukaan suopeasti, pari vastentahtoisesti, ja pari jää pois leikistä.

Ferrarin erikoistilintarkastajat voisi olla yksi tällainen ehdotus :frank:
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Hahhahaa no nyt vakuuttaa! Pukki kaalimaan vartijana. Noilla ehdoilla tuleva budjettikatto tulee varmasti toimimaan.:D

Yllättäen ollaan taas menossa metsään niin että rytisee. :jaska: Salaa jo toivoin että, kaikki tallit olisivat lähteneet omaan sarjaansa, niin oltaisiin viiimeinkin saatu bernie the ahne ja sadisti max heivattua helkuttiin sekoilemasta.

Mikä ihme siinä on niin vaikeaa kuunnella tallien tekemiä ehdotuksia? Nehän siellä kilpaa ajavat. Muutenkin mennyt aivan naurettavaksi viimevuosina tuo kädenväänto eli valtataistelu formuloissa. Ymmärrän hyvin tallien närästyksen.
Eihän tuo Bernien ehdotus Ferrarin omasta budjettikaton tilintarkastuksesta toimi alkuunkaan. Miten ihmeessä voisi, eikö se ole samanlailla sitten kahdenkerroksen sarja, jos yksi saa itse plärätä omat tilikirjat läpi ja antaa oman budjettilausunnon ilman kattojärjestön tilintarkastusoikeutta? Ei kai Ecclestone hae tällä muuta kuin lisää bensaa flemmuihin ja yritys on taas vaan hajoittaa tallien rivejä.

Bernie ja Max ärsyttävät henkilöinä melkolailla suurta porukkaa. Tuskin menisi vettä keuhkoon minullakaan, jos nämä herrat tipahtaisivat norsunluutorneistaan. Vaikka se merkitsisi ihan uuden autourheilun kuniinkuusluokan luomista. Aikansa kutakin. Voi olla, että nämä kaksi pappaa toinen vallantunnossaan ja toinen silkkaa ahneuttaan ajavatkin rollaattorinsa umpikujaan. Joskus jossakin muodossa se tie päättyy tältäkin sarjalta. Se voi käydä nopeammin kuin siirtyminen scifi-tyylisiin leijuviin ajopeleihin a la Wipeout F1.

Se ettei talleja kuunnella on vain sitä silkkaa valtapolitiikkaa tietenkin. Se ettei talleja kuunnella käytännössä juuri yhtään on aliarvioimista ja heidän rahojensa haaskaamista. Sille tässä tulevaisuutta miettien eniten pitää tulla stoppi. Vika on pääsääntöisesti Mosleyssä, ja lähestulkoon yhtälailla Berniessä.
 
Ylös