Lopettavat tallit ?

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Eihän tuo Bernien ehdotus Ferrarin omasta budjettikaton tilintarkastuksesta toimi alkuunkaan. Miten ihmeessä voisi, eikö se ole samanlailla sitten kahdenkerroksen sarja, jos yksi saa itse plärätä omat tilikirjat läpi ja antaa oman budjettilausunnon ilman kattojärjestön tilintarkastusoikeutta?
Se, että Ferrari saisi tarkastaa itse omat tilinsä ei tarkoita että VAIN Ferrari saisi tehdä niin. Juttu on vaan kirjoitettu Ferrari mielessä, mutta sääntö luultavasti koskisi kaikkia talleja (alkuperäinen teksti saattaisi selventää asian).

Yleisesti ottaen omien tilintarkastajien käyttö on ihan ok - tarkastavathan firmat muutenkin omat tilinsä, eivätkä kaikki silti veroja kierrä. Kunnon sanktiot pitää luonnollisesti olla jos kiinni jää, ja jonkunlainen oikeus FIA:lla asiaa tutkia, jos riittävä epäilys löytyy.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Se, että Ferrari saisi tarkastaa itse omat tilinsä ei tarkoita että VAIN Ferrari saisi tehdä niin. Juttu on vaan kirjoitettu Ferrari mielessä, mutta sääntö luultavasti koskisi kaikkia talleja (alkuperäinen teksti saattaisi selventää asian).

Yleisesti ottaen omien tilintarkastajien käyttö on ihan ok - tarkastavathan firmat muutenkin omat tilinsä, eivätkä kaikki silti veroja kierrä. Kunnon sanktiot pitää luonnollisesti olla jos kiinni jää, ja jonkunlainen oikeus FIA:lla asiaa tutkia, jos riittävä epäilys löytyy.
Ferrarilla on Fian ihan oma 5 millin toleranssi ollut jo vuodesta 1999.:p
 

hercules

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
119
Bernie alkaa tuntumaan "fiksulta" kaverilta mutta tota mosleyta :jaska:
Ecceli on sitä mieltä että sovinto syntyy kyllä mutta natsipaska on sitä mieltä että jos osa nykyisistä talleista lähtee niin tilalle on tulossa lisää.
Ei itseä jaksa kyllä kiinnostaa jos f1 ajaa 2-3 nykyistä tallia ja 8 jotain newer know tallia.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
.Ei itseä jaksa kyllä kiinnostaa jos f1 ajaa 2-3 nykyistä tallia ja 8 jotain newer know tallia.
Sama homma. Jopa Ecclestone tuntuu tietävän kuinka tärkeä Ferrari on fykkösille, mutta Mosley luottaa siihen, että uudet tallit korvaavat. Ei herranjestas sentään..
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mistä huomaa pelin menevän hiljalleen oikeaan suuntaan? Siitä, että Mosleyn lausunnoissa alkaa esiintyä sovittelua ja jopa hieman järkeä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Näyttäisi olevan suoraan BBC:n videohaastattelusta (postattu F1 tekee kuolemaa -ketjuun). Hauskasti vaan Mosley ei sitten kerro, että miten tuo tulee tapahtumaan, koska budjettikatosta ei luovuta. Ristiriitaista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näyttäisi olevan suoraan BBC:n videohaastattelusta (postattu F1 tekee kuolemaa -ketjuun). Hauskasti vaan Mosley ei sitten kerro, että miten tuo tulee tapahtumaan, koska budjettikatosta ei luovuta. Ristiriitaista.
Siten, että kaikki suostuvat kulukattoon. Kulujen karsimisen välttämättömyydestähän kaikki asiaankuuluvat ovat yhtä mieltä. Paitsi ilmeisesti Toyota, jonka edustaja yritti aikaansaada ulosmarssin neuvotteluista, kun kulukatosta alettiin puhua. Rakentava neuvottelutapa. ;)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Siten, että kaikki suostuvat kulukattoon.
Se miten se toteutuu käytännön tasolla jäänee nähtäväksi. Niinhän Maxie on jo aiemminkin sanonut, että kaksia sääntöjä ei tule jos kaikki menevät kulukaton alle... "ei tule, mutta tuleepa kumminkin".

Paitsi ilmeisesti Toyota, jonka edustaja yritti aikaansaada ulosmarssin neuvotteluista, kun kulukatosta alettiin puhua. Rakentava neuvottelutapa. ;)
Niinhän Maxie tosiaan sanoi. Edustaja eli Howett.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se miten se toteutuu käytännön tasolla jäänee nähtäväksi. Niinhän Maxie on jo aiemminkin sanonut, että kaksia sääntöjä ei tule jos kaikki menevät kulukaton alle... "ei tule, mutta tuleepa kumminkin".
Ongelmahan on se, että uudet tallit tulevat mukaan vain, mikäli kulukatto toteutuu. Samaten jotkin mukana olevat tallit haluavat kilpailla kulukaton alla. Ja jotkin eivät moista halua kuullakaan - Ferrari ja Toyota ilmeisesti etunenässä. Aika sovittamaton tilanne, joten jonkun vain on taivuttava. Jos vastustavat tallit tekevät asiasta kynnyskysymyksen, niin en näe kuin yhden ratkaisun - niiden on poistuttava.

Se nyt taisi kuitenkin ratketa, ettei kaksia sääntöjä tule, koska niitä ei halua kukaan.
 
Viimeksi muokattu:

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Näyttäisi tällä hetkellä siltä että lähinnä Mercedes toimittaa ensi kauden uuden budjettisarjan moottorit...

Koodi:
2010 FIA Formula One World Championship

No      Driver          Entrant                         Constructor
        Hamilton        Vodafone McLaren Mercedes       McLaren-Mercedes
        TBA             Vodafone McLaren Mercedes       McLaren-Mercedes
        Rosberg         Williams                        Williams-???
        TBA             Williams                        Williams-???
        Sutil           Force India F1 Team             Force India-Mercedes
        TBA             Force India F1 Team             Force India-Mercedes
        Button          Brawn GP Formula One Team       Brawn-Mercedes
        TBA             Brawn GP Formula One Team       Brawn-Mercedes
 

Kulkki

Well-known member
Liittynyt
21.10.2007
Viestit
245
Jos ferrarit ja muut lähtee ja sarjasta tulee "normi-sarja" niin kiinnostus kyllä katoaa.

Pitänee siirtyä lopullisesti sitten MP-sarjonen pariin..
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Ongelmahan on se, että uudet tallit tulevat mukaan vain, mikäli kulukatto toteutuu. Samaten jotkin mukana olevat tallit haluavat kilpailla kulukaton alla. Ja jotkin eivät moista halua kuullakaan - Ferrari ja Toyota ilmeisesti etunenässä. Aika sovittamaton tilanne, joten jonkun vain on taivuttava. Jos vastustavat tallit tekevät asiasta kynnyskysymyksen, niin en näe kuin yhden ratkaisun - niiden on poistuttava.
Sitähän sinä ilmeisesti pohjimmiltasi haluatkin, jostain kumman syystä.

Tilanne on sovittamaton, mutta minusta tässä unohdetaan yksi olellinen asia. Uusia talleja on tyrkyllä, mutta mikä takaa niiden jatkuvuuden? Vanhat tehdastallit ovat olleet ykkösissä vuosia ja haluavat jatkaa, mutta ymmärrettävästä syystä päästä vaikuttamaan sarjan hallintaan ja sääntöjen määrittelyyn.

Jos vanhat tallit päättävät jättää leikin sikseen, riittääkö yleisön mielenkiinto? Sieltä rahat kuitenkin tulevat. Ja jos näin käy se voi "tappaa" ykköset. Sarja voi teknisesti jatkua, mutta yleisön mielenkiinto ainakin tilapäisesti laantuu, TV-oikeuksista ei haluta maksaa, kun "kukaan" ei enää halua katsella tuntemattomien "minardien" taistelua. Sponsorien mielenkiinto lopahtaa ja pikkubudjeteilla toimivien yksityistallien rahoitus joutuu vaikeuksiin ja niiden on pakko poistua areenalta. Jälleen ollaan ongelmissa ja mennänkö sitten takaisin autotehtaiden luokse käsi ojossa?

Tulevaisuutta on mahdoton ennustaa, mutta tämäkin on täysin mahdollinen skenaario. Ferrarin merkitystä sarjalle ja sen glamourille on mahdotonta arvioida. Kiinnostaako yleisöä oikeasti "B-luokan" tallien taistelu? Tai Mercedes sarja?

Edit...ja alkaa selvitä miksi McLaren Mercedes selvisi niin pienillä rangaistuksilla... uhkailu ja kiristys. Nyt ollaan hiljaa ja alistutaan Maxin ruoskan alle.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Näyttäisi tällä hetkellä siltä että lähinnä Mercedes toimittaa ensi kauden uuden budjettisarjan moottorit...
Noilla talleillahan on jo nykyäänkin mersut alla... paitsi siis williamsilla jossa kysymysmerkit perässä.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
BMW, Toyota, Renault... Kukaan ei muistele kaiholla, jos päättävät poistua sarjasta. Tämän vuosituhannen aikana formulat ovat muuttuneet yhä enemmän talouskilpailuksi, mikä on ajanut yksityistalleja ulos toinen toisensa jälkeen. Jostain syystä jotkut pitävät rajoittamatonta rahan käyttöä hyvänä asiana, mutta jo pitkään on ollut selvää, että tilanne on lajin kannalta kestämätön.

Nykyinen rahankulutus alkaa olla jo monille emoyhtiöillekin liikaa eikä syyksi voida lukea pelkästään tiukentunutta taloustilannetta. Muun muassa Renault oli jo muutama vuosi sitten hyvin lähellä jättää lajin ja muidenkin tehdastallien jatko on ollut monesti tarkastelun alla. Samaan aikaan yksityistalleilla on ollut liian suuri vuori kiivettävänään lajin huipulle, mikä on pudottanut useita värikkäitä talleja pois ruudukosta.

Itse vaihtaisin hajuttomat ja mauttomat tehdastallit yksityisiin koska tahansa. Esimerkiksi Toyotan missio on projektin alusta alkaen ollut nousta kärkeen, maksoi mitä maksoi. Tämä kuvastaa hyvin Formuloiden nykytilaa ja itse näkisin mieluummin sarjan, missä kekseliäin ja rahojaan tehokkaimmin kuluttava tiimi taistelisi kärjessä eikä se, jonka lompakosta löytyy paksuin nippu tuohta.

Olen sitä mieltä, että tallin kiinnostavuus perustuu pitkälti henkilöihin ja persoonallisuuksiin. Eddie Jordan, Peter Sauber, David Richards, Paul Stoddart. Siinä nimiä vain muutaman mainitakseni, jotka tekivät pienet tiiminsä tunnetuiksi omalla persoonallisuudellaan. Samoin Renault henkilöityy Briatoreen, mutta kuka edes muistaa Toyotan tiimipäällikön nimeä? Siinä missä yksityistallit henkilöityvät persoonallisiin omistajiinsa, Toyota, Red Bull ym. henkilöityvät edustamaansa automerkkiin tai energiajuomaan. Tämän takia ihmettelen syvästi näitä kommentteja, että ykstyistallit ovat niitä "ei ketään". Oma näkemykseni on täysin päinvastainen.

Kauden alussa monet parjasivat Richard Bransonin ilmestymistä formulapiireihin, mutta juuri hänen kaltaisiaan persoonia laji kaipaa ja persoonallisuuksien merkitys on moninkertainen verrattuna automerkin tai energiajuomatölkin logoon.
 
Viimeksi muokattu:

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
BMW, Toyota, Renault... Kukaan ei muistele kaiholla, jos päättävät poistua sarjasta. Tämän vuosituhannen aikana formulat ovat muuttuneet yhä enemmän talouskilpailuksi, mikä on ajanut yksityistalleja ulos toinen toisensa jälkeen. Jostain syystä jotkut pitävät rajoittamatonta rahan käyttöä hyvänä asiana, mutta jo pitkään on ollut selvää, että tilanne on lajin kannalta kestämätön.

Nykyinen rahankulutus alkaa olla jo monille emoyhtiöillekin liikaa eikä syyksi voida lukea pelkästään tiukentunutta taloustilannetta. Muun muassa Renault oli jo muutama vuosi sitten hyvin lähellä jättää lajin ja muidenkin tehdastallien jatko on ollut monesti tarkastelun alla. Samaan aikaan yksityistalleilla on ollut liian suuri vuori kiivettävänään lajin huipulle, mikä on pudottanut useita värikkäitä talleja pois ruudukosta.

Itse vaihtaisin hajuttomat ja mauttomat tehdastallit yksityisiin koska tahansa. Esimerkiksi Toyotan missio on projektin alusta alkaen ollut nousta kärkeen, maksoi mitä maksoi. Tämä kuvastaa hyvin Formuloiden nykytilaa ja itse näkisin mieluummin sarjan, missä kekseliäin ja rahojaan tehokkaimmin kuluttava tiimi taistelisi kärjessä eikä se, jonka lompakosta löytyy paksuin nippu tuohta.

Olen sitä mieltä, että tallin kiinnostavuus perustuu pitkälti henkilöihin ja persoonallisuuksiin. Eddie Jordan, Peter Sauber, David Richards, Paul Stoddart. Siinä nimiä vain muutaman mainitakseni, jotka tekivät pienet tiiminsä tunnetuiksi omalla persoonallisuudellaan. Samoin Renault henkilöityy Briatoreen, mutta kuka edes muistaa Toyotan tiimipäällikön nimeä? Siinä missä yksityistallit henkilöityvät persoonallisiin omistajiinsa, Toyota, Red Bull ym. henkilöityvät edustamaansa automerkkiin tai energiajuomaan. Tämän takia ihmettelen syvästi näitä kommentteja, että ykstyistallit ovat niitä "ei ketään". Oma näkemykseni on täysin päinvastainen.

Kauden alussa monet parjasivat Richard Bransonin ilmestymistä formulapiireihin, mutta juuri hänen kaltaisiaan persoonia laji kaipaa ja persoonallisuuksien merkitys on moninkertainen verrattuna automerkin tai energiajuomatölkin logoon.
Olen aika pitkälti samaa mieltä.

En oikein osaa muodostaa kunnollista kantaa. Kulukatto on vähän typerää rajoittamista, mutta toisaalta tuo eräiden tallien rahankäyttö on riistäytynyt aivan käsistä. Ferrari kuuluu F1:iin, mutta toisaalta voisi olla mielenkiintoista seurata Formula 1:iä ilman näitä Ferrareita ja Bemareita.

Automerkkien vallatessa ykköset, olen jäänyt kaipaamaan sympaattisia yksityistalleja. Ei F1:iin tarvita mitään hitaita Arrows/Minardi-talleja, vaan haluaisin nähdä sellaisia talleja, joilla on mahdollisuuksia ottaa edes jotain pisteitä. Jordan ja Sauber olivat hyviä yksityistalleja, ei isoja, mutta ei niin huonojakaan. Tälläisiä F1 tarvisi enemmän.

Joku taisi tässä topicissa aikaisemmin pohtia, mahtaako näiltä mahdollisilta ensi kauden talleilta olla pitkäikäisyyttä. Miksei olisi? Onko nämä tehdastallit muutamaa poikkeusta lukuunottamatta olleet pitkäikäisiä? Renault on jo kerran vetäytynyt ja toinen vetäytyminen tuntuu olevan vain ajan kysymys. Toyotan jatkokin tuntunut mielestäni pidemmän aikaa kysymysmerkiltä. Honda ei kestänyt 2000-luvulla edes niin kauan kuin 60-luvulla. Alfa Romeo, Jaguar, Porsche jne.. Ei tehdastallius todellakaan ole mikään pitkäaikaisuuden merkki.

Aika kinkkinen tilanne tämä. F1:t kaipaisi mielenkiintoisia talleja, mutta niitä ei tule jos ei ole alhainen kulukatto. Toisaalta F1:ssä ei pitäisi olla kahta eri sääntöjä, eli kahta eri luokan autoa.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kuskimarkkinat vasta mielenkiintoisiksi menisivät jos 70-80% nykyisistä talleista lähtisi pois tämän kauden jälkeen...
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kuskimarkkinat vasta mielenkiintoisiksi menisivät jos 70-80% nykyisistä talleista lähtisi pois tämän kauden jälkeen...
Taitaisi olla päteviä kuljettajia tarjolla enemmän kuin paikkoja.
Muuan K.Räikkönen taitaisi olla aika heikoilla jos Ferrari vetäytyy, kukapa tahtoisi kaksi kautta alisuorittaneen kuljettajan suurella hintalapulla?
 
Ylös