Lopettavat tallit ?

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
No jaa, aika moni tälle kaudelle ehdotettu asia toteutui sellaisenaan tai vähän muokattuna. Mm. 8 koneen sääntö, julkistetut polttoaineet ja tv-lähetyksen parantaminen. Ensi kaudelle haluaisivat varikkostoppipisteet ja lyhennetyn kisan.
Kuluja karsivia ehdotuksia oli lisääkin kaudelle 2010.

Tottakai mukana jo olleilla on samoilla säännöillä etulyöntiasema uusiin talleihin nähden. Max vertasi tilanteeseen, jossa vain uudet tallit olisivat menneet kulukaton alle.
Sanoin huonosti... muotoilen uusiksi: ymmärrän toki tuon, mutta en ymmärrä miksi Maxie noin sanoi. (Ja tästä aasinsilta: jos/kun kaikki menevät katon alle, niin otetaanko sääntövapaudet pois kun enää ei olisi tarvetta tehdä kulukattotalleista parempia. Eikä "autot ovat liian nopeita" ongelmaa tulisi.)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuluja karsivia ehdotuksia oli lisääkin kaudelle 2010.
No, ei kaudelle 2010 ehdotettuja ole vielä tietenkään otettu käyttöön. ;) 5 miljoonan moottorihinta tulee, standardi-KERS ehkä tulee. FOTA myös ehdotti radikaalia vähennystä aerodynamiikkan kehityskuluihin ja testeihin. FIA antaa mahdollisuuden talleille itse päättää mihin roposensa laittavat.
Sanoin huonosti... muotoilen uusiksi: ymmärrän toki tuon, mutta en ymmärrä miksi Maxie noin sanoi.
Selittääkseen mikä oli kaksien sääntöjen tarkoitus ja miksi siitä luovuttiin.
(Ja tästä aasinsilta: jos/kun kaikki menevät katon alle, niin otetaanko sääntövapaudet pois kun enää ei olisi tarvetta tehdä kulukattotalleista parempia. Eikä "autot ovat liian nopeita" ongelmaa tulisi.)
Jollain aikavälillä varmasti. Autot tulevat olemaan liian nopeita. Jos sääntöjä vapautetaan tästä vuodesta, niin tottahan ne nopeutuvat.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
No, ei kaudelle 2010 ehdotettuja ole vielä tietenkään otettu käyttöön. ;) 5 miljoonan moottorihinta tulee, standardi-KERS ehkä tulee. FOTA myös ehdotti radikaalia vähennystä aerodynamiikkan kehityskuluihin ja testeihin. FIA antaa mahdollisuuden talleille itse päättää mihin roposensa laittavat.
Moottorien hinta oli lähinnä FIA:n sanelemilla ehdoilla (standardimoottoriuhkaus). Osa ehdotuksista sivuutettiin.

Selittääkseen mikä oli kaksien sääntöjen tarkoitus ja miksi siitä luovuttiin.
Puhuin tästä (ei sanasta sanaan mutta jotenkin näin): "kun nykyiset tallit siirtyvät kulukaton alle, he saavat siitä edun". No shit?

Jollain aikavälillä varmasti. Autot tulevat olemaan liian nopeita. Jos sääntöjä vapautetaan tästä vuodesta, niin tottahan ne nopeutuvat.
Mutta jos/kun kaikki tallit menevät kulukaton alle, kuten sanoin, ei ole tarvetta tehdä kulukattotalleista nopeampia, kun kaikki ovat kulukattotalleja. (Nykyinen vauhti lienee FIA:lle sopiva, tai ehkä vähän liikaakin, jos tämän vuoden sääntömuutosten oli tarkoitus neutralisoida slicksien vaikutus ja sehän meni vähän alakanttiin.)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Puhuin tästä (ei sanasta sanaan mutta jotenkin näin): "kun nykyiset tallit siirtyvät kulukaton alle, he saavat siitä edun". No shit?
Niin, verrattuna alkuperäiseen ajatukseen. Mikä tuossa nyt on niin vaikeaa?
Mutta jos/kun kaikki tallit menevät kulukaton alle, kuten sanoin, ei ole tarvetta tehdä kulukattotalleista nopeampia, kun kaikki ovat kulukattotalleja. (Nykyinen vauhti lienee FIA:lle sopiva, tai ehkä vähän liikaakin, jos tämän vuoden sääntömuutosten oli tarkoitus neutralisoida slicksien vaikutus ja sehän meni vähän alakanttiin.)
Ei kyse enää olekaan itsetarkoituksellisesta epätasa-arvosta tai nopeuttamisesta, vaan focuksen siirtämisestä innovaation puolelle. Samat rajoitetut resurssit, kuka hyödyntää ne parhaiten. Taloustilanteen parantuessa kulukattoa tultaneen nostamaan, jolloin lienee syytä kiristää sääntöjä nopeuksien kasvaessa. Luultavasti jo aiemmin.

Toisaalta, täysien tankkien takia autot ovat aika hitaita alkukierroksilla.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Ja osittain median ja tallien luoma illuusio. Jonkun on tehtävä kipeitä päätöksiä.
No maXilla on kipeistä päätöksistä kokemusta.

FIA on kattojärjestö, sillä se valta on ja kuulukin olla. Nimenomaan jatkuvuutta Mosley yrittää varmistaa. Jos haluttaisiin jatkuvuutta tuhlaukselle, ruudukossa olisi kohta vain 10 autoa.
Tallit kuitenkin rahoittavat ja pyörittävät sirkusta, joten he haluavat olla päättämässä mihin ja miten heidän rahansa kulutetaan, ja toisaalta olla jakamassa mahdollista pottia. FIA:n viimeaikainen tuuliviirimäinen päätöksenteko kaikkine muutoksineen on maksanut yhden sun toisenkin taalan, joten aiheestakin tallit haluavat lisää valtaa. Näillä päätöksillä kun ei sen kummempaa muutosta voimasuhteisiin ole saatu, lukuunottamatta tätä kautta. FIA:lla kuuluisi olla valta määrittää teknisiin ja kilpailullisin yksityiskohtiin liittyviä sääntöjä, mutta muutokset tulisi valmistella yhteistössä tallien tai heidän edustajiensa kanssa. Suuremmat linjat liittyen taloudellisiin näkökohtiin, rahanajakoon ja myös sen kulutukseen, tulisi tehdä yhdessä muiden osallistuvien tallien kanssa. Koko sirkus tulisi sääntöineen kaikkineen nähdä yrityksenä. Tallit ja "bööni" ovat osakkaita, ykkösille tulisi valita hallitus ja toimitusjohtaja ja päätöksenteosta tulisi tehdä näin johdonmukaista, niin että kaikilla on vaikutustusvaltaa, muttei diktatuuria. Uskon, että näinkin päästäisiin samaan jatkumoon ja kustannusten leikkauksin, jotka kaikki tallit hyväksyisivät. Kun kaikille annetaan yhtäläinen äänioikeus, tai kenties FIA:lle voitaisiin antaa hieman muita suurempi osuus, jolloin kaikki pääsevät vaikuttamaan omalla tavallaan. Minusta Formula 1 ei ole varsinaista urheilua, se on sirkusta, viihdettä kilpailullisessa muodossa. Siksi sitä ei tulisi yleistää muihin urheilulajeihin.

Ja toisaalta eihän SM-liigaakaan tai NHL:ää hallitse Kansainvälinen Kiekkoliitto mielin määrin. Sieltä tulevat säännöt, mutta taloudesta vastaavat liigat itse, ja jopa osan säännöistä. Miksi ykkösissä kansainvälisellä kattojärjestöllä tulisi olla sitten näistä erottuva mahtivalta? Tässä on mennyt jotenkin puurot ja vellit sekaisin, kun FIA puuttuu sellaisiin asioihin mihin sillä ei pitäisi olla asiaa. Olen kyllä kanssasi samaa mieltä edelleenkin siitä, että ykkösten tulevaisuus ei ole häävi, jos ylenpalttista rahankäyttöä ei lopeteta. Kuitenkaan päätöksenteon ei tulisi olla yksipuolinen vaan siinä tulisi kuunnella kaikkia osapuolia, myös talleja. No, kuunnellaanhan niitä nytkin, mutta ei silloin kun sääntöjä valmistellaan, ja niillä ei ole kuitenkaan nyt minkäänlaista juridista vaikutusvaltaa niitä koskeviin asioihin, mikä on minusta väärin.


Ei ihmiset tallipäälliköiden takia formuloita seuraa. Kuskit olisi kuitenkin samoja ehkä muutamaa lukuunottamatta, mutta poistumaa tapahtuu muutenkin jatkuvasti).
Ei kai täällä tallipäälliköistä kukaan ole puhunutkaan. Minulle on aivan sama vaikka kaikki tallipäälliköt vaihtuisivat. "Kasvoilla" viittasin lähinnä talleihin ja mahdollisesti kuskeihin. Jos nyt joku vielä väittää etteikö ykköset kaipaa vaikkapa Ferraria, on täyttä paskaa. Ferrari kuuluu ykkösiin ja sielä se tulee toivottavasti pysymäänkin.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Minusta Formula 1 ei ole varsinaista urheilua, se on sirkusta, viihdettä kilpailullisessa muodossa. Siksi sitä ei tulisi yleistää muihin urheilulajeihin...

...Ja toisaalta eihän SM-liigaakaan tai NHL:ää hallitse Kansainvälinen Kiekkoliitto mielin määrin... blaa blaa blaa...
Ja kuitenkin yleistät?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Niin, verrattuna alkuperäiseen ajatukseen. Mikä tuossa nyt on niin vaikeaa?
Kuulosti että se on Maxien mielestä ongelma.

vaan focuksen siirtämisestä innovaation puolelle.
Tai totuudenmukaisemmin voisi sanoa, että parina viime vuotena tehtyjen rajoitustien väljentämisestä...

Jos tallit pääsevät sopuun sopivasta budjetista, niin näkisin että FIA poistaa nämä hölmöt standardialustat ja liikkuvat takasiivet säännöistä (kun "tehdäämpä budjettikattoisista parempia" tarvetta ei enää olisi).
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tallit kuitenkin rahoittavat ja pyörittävät sirkusta, joten he haluavat olla päättämässä mihin ja miten heidän rahansa kulutetaan, ja toisaalta olla jakamassa mahdollista pottia.
Provosointi: miksi autovalmistajien markkinoinnin pitäisi olla +/- hommaa saati tuottavaa?
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tallit ei nyt vaan pysty yhdessä päättämään juuri mistään. Oma vika. :rolleyes:
 

hercules

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
119
- Jos ne perustaisivat oman sarjan, he pystyisivät laatimaan omat sääntönsä ja kun me tarkistaisimme heidän turvallisuutensa, se tarina olisi siinä, ilkkui Mosley Autosportille.

- Lisäksi tallien täytyisi neuvotella promoottoreiden ja tv-yhtiöiden kanssa sopimuksista ja ne epäilemättä ottaisivat talleilta aikamoiset rahat lajin markkinointiin.

- Ja epäilen, että tuossa vaiheessa toisella puolella pöytää olisi eräs herra Bernie Ecclestone, totesi Mosley.

(MTV3)


Ei jumakauta oikeasti nyt, noita möslekin uusimpia kommentteja voisi melkein käyttää varmaan todistusaineistona oikeudessa.
Varmasti sotii aika montaa pykälää vastaan jossain eu-istuimessa tuommoinen suora boikotointi ja monopolonointi.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Ei jumakauta oikeasti nyt, noita möslekin uusimpia kommentteja voisi melkein käyttää varmaan todistusaineistona oikeudessa.
Varmasti sotii aika montaa pykälää vastaan jossain eu-istuimessa tuommoinen suora boikotointi ja monopolonointi.
Älähän nyt. Kyllähän eräs werkko-orja viimeistään löytää tällekkin diktatuurille juridisesti pätevän syyn. Muutenkin haluaisin kuulla päteviä perusteluita väitteelle että, FIA:lla pitäisi olla ehdoton yksinvalta lajia koskevissa päätöksissä. Formula 1 on kuitenkin noussut jo sellaiseksi bisnekseksi että, siihen on jo kohta EU:n vaikea olla puuttumatta. Ennekaikkea Formula 1 on kuitenkin liiketoimintaa jota pitäisi ohjata samat säännöt kuin muutakin liiketoimintaa. Ei siellä vuosiin (jos koskaan) ole enää ajettu pelkän urheilun takia.
Sivuhuomautuksena voisin mainita että, tehdastallit kuuluvat formuloihin siinä kuin yksityis tallitkin. Ovat kuitenkin olleet jo ihan alusta asti mukana. (Mercedes-bentz, Auto Union??)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
- Jos ne perustaisivat oman sarjan, he pystyisivät laatimaan omat sääntönsä ja kun me tarkistaisimme heidän turvallisuutensa, se tarina olisi siinä, ilkkui Mosley Autosportille.

- Lisäksi tallien täytyisi neuvotella promoottoreiden ja tv-yhtiöiden kanssa sopimuksista ja ne epäilemättä ottaisivat talleilta aikamoiset rahat lajin markkinointiin.

- Ja epäilen, että tuossa vaiheessa toisella puolella pöytää olisi eräs herra Bernie Ecclestone, totesi Mosley.

(MTV3)


Ei jumakauta oikeasti nyt, noita möslekin uusimpia kommentteja voisi melkein käyttää varmaan todistusaineistona oikeudessa.
Varmasti sotii aika montaa pykälää vastaan jossain eu-istuimessa tuommoinen suora boikotointi ja monopolonointi.
Priimaa käännöstyötä Maikkarilta. Irroitettu asiayhteydestä ja suorastaan vääristelevä.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/05/880684

vs.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/75420

Mosley has also made it clear that if the rebel teams opt to set up a breakaway series, then the FIA would be happy to sanction it.

"Absolutely. We would have to do that, and we would do that. And if they did a breakaway, they could write their own rules and we would check them over for safety. And that would be it.
[ei tarinan loppu, vaan FIA:n osallisuus tjsp]

"Then, they would go off and negotiate with promoters and television companies, who would no doubt charge them a great deal of money as they would be there for marketing purposes.

"And rumour has it, when they went to negotiate with the promoters they would find Bernie on the other side of the table! I don't know if there is anything in that, but it is just a suggestion..."


Siis lähinnä vähättelyä ja että lopulta löytäisivät itsensä kumminkin puoleksi samasta veneestä.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kyllä pitää ihmetellä miten Frank Williams voi olla varma ettei mikään talli lähde pois?:thumbfh:

Tosiasiassa Williams kulukaton suosiana yrittää vaan vesittää muiden painostusta ja samalla kulukaton nostoa. Uskon että Sir Frank ei ole kovin suosittu tällä hetkellä Toyotan, Ferrarin tai Renaultin leireissä.
 

popolon

Well-known member
Liittynyt
6.3.2004
Viestit
143
On kyllä perseestä että lööpeissä ei yhtään puhuta siitä että uusien sääntöjen myötä (kulukaton lisäksi) FIA saisi oikeuden muuttaa sääntöjä miten lystää ilman tallien suostumusta!!!!:mad_old: Kuka hitto on ostanut jo suomalaisen lehdistönkin?
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
On kyllä perseestä että lööpeissä ei yhtään puhuta siitä että uusien sääntöjen myötä (kulukaton lisäksi) FIA saisi oikeuden muuttaa sääntöjä miten lystää ilman tallien suostumusta!!!!:mad_old: Kuka hitto on ostanut jo suomalaisen lehdistönkin?
Maikkaria ainakin pyörittää joku Bernien soppakauhaosasto, sen verran sensaatiohakuista ja kaukana ammattitaitoisesta on uutisointi viime aikoina ollut. Alkuperäisistä lausunnoista lainataan, mitä huvittaa ja otsikot ovat usein suorastaan tarkoituksellisen harhaanjohtavia.

Ihmeen vähän on tosiaan tätä esille tuomaasi asiaa missään käsitelty. Jatkuva sääntöjen muuttelu ei ole lajin kannalta edullista. Jonkinnäköisen pysyvyyden kautta myös kustannukset laskisivat, kun joka vuosi ei tarvitsisi aloittaa auton suunnittelua puhtaalta pöydältä.

Nopeuden rajoittamiseksi voisi sitten tehdä pikku muutoksia vuosittain, jos työryhmä näkee sen tarpeelliseksi, ei madmax. Mielestäni on ihan sama, ovatko FIA:n päätökset olleet hyviä vai ei, niin vallan keskittäminen yhdelle taholle ei ole koskaan hyvä asia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
mustakaari sanoi:
FIA:n viimeaikainen tuuliviirimäinen päätöksenteko kaikkine muutoksineen on maksanut yhden sun toisenkin taalan, joten aiheestakin tallit haluavat lisää valtaa. Näillä päätöksillä kun ei sen kummempaa muutosta voimasuhteisiin ole saatu, lukuunottamatta tätä kautta.
Standardointisäännöt - vaikka aiheuttavatkin kertaluonteisia kustannuksia pitemmällä aikavälillä tuovat säästöjä. Esim. moottoreita ei ole kehitetty muutamaan vuoteen (paitsi Renault erikoisluvalla). Mutta eihän tallit niitä säästyneitä rahoja jättäisi käyttämättä. Vain kulukatolla aikaansaadaan todellinen rajoitus menoille. Ja vain sillä mahdollistetaan uusien tulokkaiden mukaantulo.

Voimasuhteiden muuttuminen ei ole ollut päämäärä, vaan erojen pieneneminen - missä onkin onnistuttu.
muutokset tulisi valmistella yhteistössä tallien tai heidän edustajiensa kanssa. Suuremmat linjat liittyen taloudellisiin näkökohtiin, rahanajakoon ja myös sen kulutukseen, tulisi tehdä yhdessä muiden osallistuvien tallien kanssa.
Näin tapahtuukin. Technical Working Group ja Sporting Working Group koostuu tallien edustajista. FIA:n ääni ratkaisee niissä vain, mikäli tallien äänet menevät tasan. Samaten FOTA:n ehdotuksista osa meni läpi. Raha-asioista päättää ja neuvottelee pääasiassa Ecclestone.
Ja toisaalta eihän SM-liigaakaan tai NHL:ää hallitse Kansainvälinen Kiekkoliitto mielin määrin. Sieltä tulevat säännöt, mutta taloudesta vastaavat liigat itse, ja jopa osan säännöistä. Miksi ykkösissä kansainvälisellä kattojärjestöllä tulisi olla sitten näistä erottuva mahtivalta?
Viitannet kulukattoon, koska muut raha-asiat kuuluvat FOMille. Tallit eivät ole päässeet yksimielisyyteen miten säästöt tulisi toteuttaa. Jos pääsevät, FIA kuuntelee ja säännöt on vielä muutettavissa. Mutta jonkun oli jotain tehtävä tai aika loppuu kesken.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Webslave, noinhan se menee, ainakin teoriassa. Päätöksenteko ei tällä nykyjärjestelmällä ole toimiva, nähdäänhän se jo tästä, kun jurputusta riittää molemmin puolin. Jos päätöksenteko olisi selkeä ja päätöksille olisi selvät kriteerit, ei olisi mitään ongelmaa - kaikki olisivat siihen sitoutuneet ja sillä siisti. Kunhan isot ja vähän pienemmätkin herrat saavat palikkansa järjestykseen ja päästään taas jatkamaan formuloiden seuraamista muualla kuin erilaisissa kabineteissa ja oikeusasteissa. Politikointi vittuun ja asiaan.

Tässä kulukatossa voi tulla eteen mielenkiintoisia juttuja. Esimerkiksi sponsorointi ja TV-tulojen jako talleille. Mitä paremmin menestyt, sitä enemmän saat TV-rahaa ja toisaalta sitä vähemmän ulkoista sponsorirahaa talli vuosittain tarvitsee. Aikaisemmin tässä ei ole ollut mitään ongelmaa, kun kaikki mitä on tullut on surutta laitettu kehitykseen. Nyt kun talleilla on kulukatto, niin sitä suurempaa summaa ei "periaatteessa" ole tarvetta kerätä, tietysti seuraaville vuosille...tai parempiin kestityksiin, motorhomeihin, kuskien palkkoihin jne - tällähän ei ole sitten auton nopeuden kanssa mitään tekemistä. Jos oletetaan, että nuo muut kulut on vakiot, niin tällöin "mainospaikka" hyvin menestyvässä tallissa on suhteessa halvempi kuin huonommin menestyvässä. Näinhän ei tietysti ole, mutta nyt se "ylimääräinen" raha suuntautuu puhtaan auton kehityksen ulkopuolelle - eli siis kuskien taskuun tai hienompaan motorhomeen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos päätöksenteko olisi selkeä ja päätöksille olisi selvät kriteerit, ei olisi mitään ongelmaa - kaikki olisivat siihen sitoutuneet ja sillä siisti. Kunhan isot ja vähän pienemmätkin herrat saavat palikkansa järjestykseen ja päästään taas jatkamaan formuloiden seuraamista muualla kuin erilaisissa kabineteissa ja oikeusasteissa. Politikointi vittuun ja asiaan.
Siitä vaan sorvaamaan ehdotusta päätöksentekoprosessiksi, johon kaikki olisivat sitoutuneita, tyytyväisiä, joka tuottaisi vain kaikkia tyydyttäviä päätöksiä. Onnea yritykselle. ;)

Politikointi on todellisuutta ja siitä eroonpääsyä voi odottaa vain utopiassa. Kun kyse on kilpailusta, joku aina yrittää vetää kotiinpäin.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tässä kulukatossa voi tulla eteen mielenkiintoisia juttuja. Esimerkiksi sponsorointi ja TV-tulojen jako talleille. Mitä paremmin menestyt, sitä enemmän saat TV-rahaa ja toisaalta sitä vähemmän ulkoista sponsorirahaa talli vuosittain tarvitsee. Aikaisemmin tässä ei ole ollut mitään ongelmaa, kun kaikki mitä on tullut on surutta laitettu kehitykseen. Nyt kun talleilla on kulukatto, niin sitä suurempaa summaa ei "periaatteessa" ole tarvetta kerätä, tietysti seuraaville vuosille...tai parempiin kestityksiin, motorhomeihin, kuskien palkkoihin jne - tällähän ei ole sitten auton nopeuden kanssa mitään tekemistä. Jos oletetaan, että nuo muut kulut on vakiot, niin tällöin "mainospaikka" hyvin menestyvässä tallissa on suhteessa halvempi kuin huonommin menestyvässä. Näinhän ei tietysti ole, mutta nyt se "ylimääräinen" raha suuntautuu puhtaan auton kehityksen ulkopuolelle - eli siis kuskien taskuun tai hienompaan motorhomeen.
Berniehän tahtoo paluun vanhaan sopimukseen, jossa tiimit saa vähemmän tv-tuloja. Ja kun tiimien budjetit pienenee katon takia niin sehän sopii syyksi. Tästä 'ylimääräiseksi' jäävä raha ei mene Bernien taskuun, vaan CVC Capital Partnersin velan maksamiseen...

esim. http://pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=37919
 
Viimeksi muokattu:
Ylös