Lopettavat tallit ?

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Taitaisi olla päteviä kuljettajia tarjolla enemmän kuin paikkoja.
Muuan K.Räikkönen taitaisi olla aika heikoilla jos Ferrari vetäytyy, kukapa tahtoisi kaksi kautta alisuorittaneen kuljettajan suurella hintalapulla?
Kuinka suurella marginaalilla Kimin olisi pitänyt voittaa mestaruus 2007, jottei olisi mielestäsi alisuorittanut?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sitähän sinä ilmeisesti pohjimmiltasi haluatkin, jostain kumman syystä.
Lähinnä haluan sitä, ettei talleille anneta viestiä, että ne voivat kiristämällä ja uhkailemalla kävellä FIA:n yli. Muuten ne tekisivät sitä jatkuvasti. Lähtevät tai jäävät, niiden tulee saada nenilleen moisen yrittämisestä. Muuten minulle kyllä sopisi F1 ilman tehdastalleja. Torres tuossa hyviä syitä jo luettelikin. Lisäksi päästäisiin tällaisesta "kahden kerroksen väkeä"-tilanteesta.
Jos vanhat tallit päättävät jättää leikin sikseen, riittääkö yleisön mielenkiinto?
Riittää. Vain Ferrarilla on merkittävästi itse tallin fanittajia. Muut fanittavat pääasiassa kuskeja.
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Taitaisi olla päteviä kuljettajia tarjolla enemmän kuin paikkoja.
Muuan K.Räikkönen taitaisi olla aika heikoilla jos Ferrari vetäytyy, kukapa tahtoisi kaksi kautta alisuorittaneen kuljettajan suurella hintalapulla?
Varmasti löytyisi maailmanmestarille tallipaikka, mutta ei Kimi Räikkönen enää ykkösissä ajaisi.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kannattaa nyt oikeasti miettiä että kuinka pitkälle nykyisten tallien juuret ulottuu. Se että omistaja vaihtuu ei tarkoita että talli katoaisi jonnekin. Nykyisestä kymmenestä tallista kahdeksan on ollut mukana yli 15 vuotta ja kuusi yli 25 vuotta. En usko että tallit katoaisivat vaikka suuret autonvalmistajat joskus päättäisivät lähteä formuloista.

Vaikka Honda lähti tilalle jäi Brawn GP. Sauber aloitti formulat Mercedeksen tukemana eikä sen ajot loppuneet kun Mercedes vaihtoi McLarenille. Stewart aloitti Fordin tehdastallina ja kun Ford lähti ykkösistä myytyään Jaguarin jäi silti jäljelle Red Bull Racing. Kun puhutaan uusista tulijoista jotka ovat aloittaneet ilman tehtaan tukea niin niitä on tullut ja mennyt. Mainittakoon mm. 90-luvulla forti, simtek ja pacific.

En usko että kulukatto toisi suurta muutosta tähän. Yksityiset rahoittajat ovat tulleet ja menneet. Minkäs teet kun sponsori sanoo kauden päätteeksi lopettavansa tallin tukemisen tai sitten vetää tukensa jopa parin kisan jälkeen. Isot valmistajat eivät tule sarjaan vain kaudeksi kerrallaan katsomaan miten sitä pärjätään vaan niillä on pitkäjänteisemmät suunnitelmat, jotka ei kaadu yhteen huonoon kauteen. Toki suuret maailmanlaajuiset lamat vaikuttavat, mutta enemmän ne vaikuttavat pieniin talleihin joilla ei ole suurta vakaata rahoittajaa.

McLaren on ollu sarjassa vuodesta 1966 lähtien.
Ferrari vuodesta 1950.
Toro Rossoa edeltänyt Minardi vuodesta 1985.
Brawn GP:n juuret ylettyy Tyrrelliin ja vuoteen 1968.
Red Bull Racing pohjaa 1997 aloittaneeseen Stewart GP:n.
Renault'n F1 talli on alun alkujaan 1981 aloittanut Toleman.
Force India on periaatteessa 1991 aloittanut Jordan.
BMW Sauber eli alunperin 1993 aloittanut Sauber.
Toyotan ensimmäinen kisa oli vuonna 2002
Williams on ajanut vuodesta 1978 lähtien.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Automerkkien vallatessa ykköset, olen jäänyt kaipaamaan sympaattisia yksityistalleja. Ei F1:iin tarvita mitään hitaita Arrows/Minardi-talleja, vaan haluaisin nähdä sellaisia talleja, joilla on mahdollisuuksia ottaa edes jotain pisteitä. Jordan ja Sauber olivat hyviä yksityistalleja, ei isoja, mutta ei niin huonojakaan. Tälläisiä F1 tarvisi enemmän.
Arrowsia ja Minardiahan F1 nimenomaan jäi kaipaamaan. Yksityistalleja jotka pysyivät sitkeästi mukana rakkaudesta lajiin vaikka menestystä ei tullut juuri lainkaan. Sauberin ja Jordaninkin toki ottaisin samantien takaisin enemmän kuin mielelläni.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8803
Sijainti
Vantaa
Arrowsia ja Minardiahan F1 nimenomaan jäi kaipaamaan. Yksityistalleja jotka pysyivät sitkeästi mukana rakkaudesta lajiin vaikka menestystä ei tullut juuri lainkaan. Sauberin ja Jordaninkin toki ottaisin samantien takaisin enemmän kuin mielelläni.
Samoin täysin yksityisomistuksessa olevan McLarenin. McLarenhan on periaatteessa tällä hetkellä puoliksi yksityistalli. Eikös osakkeista vain 40% ole Mercedesin hallussa? Dennis ja se kello-miljonääri omistavat 15% mieheen ja 30% Bahrainilainen sijoitusyhtiö. Kieltämättä Dennis on pelannut aika fiksusti hommansa. Nyt kun autotehtaat ovat kuralla, ei matto mene täysin alta, vaikka Mersu päättäisi vetäytyä. Toki taloudellisesti sekin olisi kovin suuri takaisku, varsinkin jos vetäytyminen koskisi muitakin liiketoimintoja kuten urheiluautojen valmistusta jne.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Se nyt taisi kuitenkin ratketa, ettei kaksia sääntöjä tule, koska niitä ei halua kukaan.
Sehän kulkee käsi kädessä itse kynnysasian kanssa. Eli jos budjettikatosta ei edelleenkään päästä sopuun...

edit
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Olin kirjottamassa vastinetta juuri kuin korjasit :D Tuon lähteen mukaan juuri Mersu omistaa 40% McLaren Groupista, näin nopeasti lukaistuna! Siis Daimler tarkasti sanottuna
Itse asiassa mä vaan kämmäsin. Ei ollut korjattavaa. Taannoin tätä Googlasin ja silloin löysin erään Autosportin jutun missä oli puhe McLaren-tallin omistuksesta. Mutta siinä tarkoitettiinkin asiayhteydestä huolimatta koko McLaren Groupia, jonka tajusinkin vasta nyt.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sehän kulkee käsi kädessä itse kynnysasian kanssa. Eli jos budjettikatosta ei edelleenkään päästä sopuun...
Ei kulje enää. Mosley sanoi siinä haastattelussa, että kahdet säännöt on nyt unohdettu, ja siitä asiasta kaikki ovat yksimielisiä. Nyt siis kyse on enää siitä lähtevätkö kaikki tallit mukaan kulukattoformulaan ja saako tallit taivuteltua FIA:n nostamaan kulurajaa. En pidä mahdollisena, etteikö kulukattoa tulisi. Ne, jotka eivät pääse sopuun on tallit siitä mitä haluavat ehdottaa FIA:n sääntöjen tilalle.

Jos jotkin tallit (näillä näkymin vain Toyota ja Ferrari) eivät ilmoittaudu mukaan ensi kauteen 29.5. mennessä, FIA voi korvata ne uusilla tulokkailla (jos uskottavia hakijoita löytyy viisi). Sen jälkeen ne pääsevät takaisin vain ostamalla jonkin noista uusista, jos kaikki 13 paikkaa on jo täynnä. Ferrari pelaa kovaa peliä. Toyota saattaa lähteä joka tapauksessa, sille tuo kulukatto tulee vain sopivana keppihevosena, jonka varjolla se voi lähteä "kasvojaan menettämättä", mikä japanilaisille on niin tärkeää.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ei kulje enää. Mosley sanoi siinä haastattelussa, että kahdet säännöt on nyt unohdettu, ja siitä asiasta kaikki ovat yksimielisiä.
Katsoin sen perjantaina, joten en enää muista tarkasti, mutta eikö Mosley sanonut, että yksimielisiä että yhdet säännöt olisi toivottavaa ("desirable") kaikkien mielestä.

Mielestäni tuossa haastattelussa Maxie yritti vähän pestä kasvoja. Esimerkiksi Autosportin uutisesta (perjantailta) saa hivenen eri kuvan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Katsoin sen perjantaina, joten en enää muista tarkasti, mutta eikö Mosley sanonut, että yksimielisiä että yhdet säännöt olisi toivottavaa ("desirable") kaikkien mielestä.
Katsoin sen uudelleen kahdesti tänään. Kyllä Mosley tuota sanaa käyttää, mutta ei pidä takertua yhteen sanaan, vaan ymmärtää kokonaisuus. Kaksien sääntöjen sarja ei ole enää käytännön vaihtoehto, vaikka säännöt periaatteessa sen edelleen mahdollistavat. Jos kukaan ei sitä halua, niin eihän siihen silloin mennä.
Mielestäni tuossa haastattelussa Maxie yritti vähän pestä kasvoja. Esimerkiksi Autosportin uutisesta (perjantailta) saa hivenen eri kuvan.
Luottaisin enemmän itse nähtyyn haastatteluun kuin jonkin tiedotusvälineen toimittamaan juttuun, johon on valikoitu toimituksen valitsemia otteita jostain haastattelusta. Toki videostakin oli jotain pätkitty pois.

Mielestäni siinä videossa ei ollut mistään kasvojenpesusta kyse, vaan Mosley hyvinkin selkeästi selitti mistä neuvoteltiin, miten neuvottelut menivät ja mikä hänen/FIA:n kanta on. Ja millaisia tulevaisuudennäkymiä tämänhetkisellä tilanteella on ennustettavissa, riippuen tallien toimista.

Se tuli ilmi, että kahdet säännöt oli laadittu uusia talleja varten, mutta kun jo mukana olevat tallitkin halusivat kilpailla kulukaton alla, osoittautui välttämättömäksi saada kaikki noudattamaan samoja sääntöjä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Katsoin sen uudelleen kahdesti tänään. Kyllä Mosley tuota sanaa käyttää, mutta ei pidä takertua yhteen sanaan, vaan ymmärtää kokonaisuus.
Katsoin uudelleen, siinä oli kaksi kohtaa kaksoissarjasta ja toinen oli toki selkeämpi vastaus: "certainly no two-tier championship". Mutta edelleenkään Mosley ei halua korottaa budjettirajaa, eikä tiimit halua(isi) nykyrajaan suostua... ristiriita.

Luottaisin enemmän itse nähtyyn haastatteluun kuin jonkin tiedotusvälineen toimittamaan juttuun, johon on valikoitu toimituksen valitsemia otteita jostain haastattelusta. Toki videostakin oli jotain pätkitty pois.
Totta.... Ehkä kasvojen pesu oli väärä termi mutta jonkinlaista FIA hyvä, FOTA paha -juttua. Koska kokouksesta kuitenkin poistuttiin ilman ratkaisua, niin ei välttyä kuvalta että Mosley veti kotiin päin kaikessa positiivisuudessaan. Ja mitä se nyt sanoikaan FOTA:n keskusteluhaluttomuudesta. Jäipä samalla mainitsematta se, että FIA ja WMSC käytti vessapaperiksi FOTA:n aiemmin jo talvella tekemän ehdotuslistan.

Se tuli ilmi, että kahdet säännöt oli laadittu uusia talleja varten, mutta kun jo mukana olevat tallitkin halusivat kilpailla kulukaton alla, osoittautui välttämättömäksi saada kaikki noudattamaan samoja sääntöjä.
Suoraan sanottuna en ymmärrä kohtaa, jossa Mosley sanoo, että nyt tallien mahdollisesti siirtyessä kulukaton alle ne saavat edun vrt. uusien talleihin. Ja sitten mukaan tuleekin jo tämä teknisten tietojen vaihto... eh. Mutta niinhän Mosley viisasteli jo pari viikkoa sitten, että tulee yhdet säännöt, jos kaikki menevät kulukaton alle.
 
Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Lähinnä haluan sitä, ettei talleille anneta viestiä, että ne voivat kiristämällä ja uhkailemalla kävellä FIA:n yli. Muuten ne tekisivät sitä jatkuvasti. Lähtevät tai jäävät, niiden tulee saada nenilleen moisen yrittämisestä. Muuten minulle kyllä sopisi F1 ilman tehdastalleja. Torres tuossa hyviä syitä jo luettelikin. Lisäksi päästäisiin tällaisesta "kahden kerroksen väkeä"-tilanteesta.
Ja se on sitten ihan ok, että FIA harrastaa itse ylimielistä johtamista ja Jody Scheckteriä lainatakseni: "Laji on mielestäni nyt diktatuurin vallassa". Mosley on tavoitteineen periaattessa oikeilla jäljillä, mutta tapa millä perinteikkäitä ja koko sirkusta rahoittaneita talleva vedetään pitkin korvia on jokseenkin käsittämätöntä. Tämä FIA:n neuvottelutaktiikka kaikkine ylilyönteineen ei sinusta ole sitten kiristämistä ja uhkailemistä? Paljonko FIAlla on rahaa pelissä? Eikö jatkuvuudella ole mitään merkitystä? Kyllä tähän rakentavimpiakin tapoja voisi olla, mutta FIAn tapa vetää säännöt ensin äärimmäisyyksiin ja sitten pikku hiljaa vedätetään kohti tallien hyväksymää linjaa.

Jos tähän ottaisi vertauskuvan vaikka SM-liigasta. Kiekkoliitto ilmoittaa, että energiatehokkuuden vuoksi harjoitukset keinojäällä on kielletty. Pelit pelataan tästä lähtien muovilla ja rullaluistimilla. Samoin joukkueille asetetaan budjettikatto. HIFK, Jokerit, Kärpät, TPS ja muutama muu ilmoittaa että ei voi hyväksyä muutosta. Kiekkoliiton johto ilmoittaa myös että uusia kiinnostuneita joukkueita on tuloillaan ja heille sallitaan muuten sitten maalivahdille suuremmat patjat ja maalin eteen voidaan asentaa pleksilasi. Joukkueet tulevat yksi kolmosdivarista, toinen buulaakisarjasta ja sitten on pari muuta, joita ei ole vielä olemassa. Joten tulokkaita on, panetteko nimet alle? Neuvotellaan ja neuvotellaan, ja vihdoin hyväntahdon eleenä Kiekkoliitto ilmoittaa, että suuremmat patjat ja plexilasi voidaan unohtaa, mutta muovilla pelataan, piste. Kiekkoliiton johto toteaa vielä, että tämä on SM-liiga ja kyllä yleisöä kiinnostaa se ja ainoastaan se, huolimatta siitä mitkä joukkueet siellä pelaavat. Kyllä tuo kolmosdivarin jengi on kyllä kiinnostava ja ne pelaa hyvin, puhumattakaan noista muista, joita ei ole vielä edes olemassa. Entäs nämä perinteikkäät SM-liigajoukkueet? No, ne voi poistua sarjasta jos tämä ei kiinnosta, minä sanon että yleisöä kyllä kiinnostaa SM-liiga, koska se on SM-liiga, ihan sama kuka siellä pelaa.

Yleisön mielenkiinto varmasti vähenisi molemmissa tapauksissa, ainakin aluksi. Muutama säännöt hyväksynyt vanha talli dominoisi muutaman vuoden sarjaa ylivoimaisesti, koska kukaan ei rakenna autoaan/tiimiään tyhjästä voittajatalliksi oli budjettikatto tai ei - vanhoilla talleilla tulee aina olemaan runsas etumatka, koska tekniset säännöthän ei tässä kuitenkaan radikaalisti muutu. Niitä valmiita osia kun ei edelleenkään ole myytävänä moottoria lukuunottamatta. Menisi varmasti muutama vuosi ennen kuin tilanne tasaantuisi ja saataisiin aidosti hyvää kilpailua. Ja miten tilanne muuttuisi nykyisestä? Kestäisikö yleisön mielenkiinto odottaa montaa vuotta? Riippuu paljolti talouden ala- ja ylämäistä, riittääkö vuosittain kerättävät sponsorirahat ilman pysyviä rahoittajia? Tarvitseeko ja arvostaako Formula 1-yleisö enemmän perinteitä ja pysyvyyttä vai uusia kasvoja, joista kukaan ei tiedä mitään ja kuinka kauan heidän mielenkiinto säilyy. Haluavatko kaikki Formula sarjan jota hallitsee diktaattori vai olisko järkevämpää perustaa koko ykkösille uusi hallintomalli, jossa sirkusta pyörittävät ja rahoittavat tallit päättävät demokraattisesti yhdessä kattojärjestön kanssa mihin suuntaan sarjaa halutaan viedä? Diktatuureilla ei noin yleisesti ole ollut kovinkaan pitkä historia, mutta ei se mitään. Potkitaan vaan vahvat tallit pois ja jätetään perässähiihtäjät jäljelle, näin saadaan varmasti kestävälle pohjalle rakennettu sarja, jota hallinnoi yksinoikeutetusti MadMax Suuri.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kuinka suurella marginaalilla Kimin olisi pitänyt voittaa mestaruus 2007, jottei olisi mielestäsi alisuorittanut?
NOH, 1,25kautta alisuorittanut. Toisaalta viime kaudella alku meni vielä hyvin, eli voitaneen pyöristää yhteen kauteen.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Kyllähän tämä tulee päättymään niin että Mosley antaa periksi ja kulukatto nostetaan ~100 miltsiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja mitä se nyt sanoikaan FOTA:n keskusteluhaluttomuudesta. Jäipä samalla mainitsematta se, että FIA ja WMSC käytti vessapaperiksi FOTA:n aiemmin jo talvella tekemän ehdotuslistan.
No jaa, aika moni tälle kaudelle ehdotettu asia toteutui sellaisenaan tai vähän muokattuna. Mm. 8 koneen sääntö, julkistetut polttoaineet ja tv-lähetyksen parantaminen. Ensi kaudelle haluaisivat varikkostoppipisteet ja lyhennetyn kisan.
Suoraan sanottuna en ymmärrä kohtaa, jossa Mosley sanoo, että nyt tallien mahdollisesti siirtyessä kulukaton alle ne saavat edun vrt. uusien talleihin.
Tottakai mukana jo olleilla on samoilla säännöillä etulyöntiasema uusiin talleihin nähden. Max vertasi tilanteeseen, jossa vain uudet tallit olisivat menneet kulukaton alle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja se on sitten ihan ok, että FIA harrastaa itse ylimielistä johtamista ja Jody Scheckteriä lainatakseni: "Laji on mielestäni nyt diktatuurin vallassa". Mosley on tavoitteineen periaattessa oikeilla jäljillä, mutta tapa millä perinteikkäitä ja koko sirkusta rahoittaneita talleva vedetään pitkin korvia on jokseenkin käsittämätöntä.
Ja osittain median ja tallien luoma illuusio. Jonkun on tehtävä kipeitä päätöksiä.
Tämä FIA:n neuvottelutaktiikka kaikkine ylilyönteineen ei sinusta ole sitten kiristämistä ja uhkailemistä? Paljonko FIAlla on rahaa pelissä? Eikö jatkuvuudella ole mitään merkitystä?
FIA on kattojärjestö, sillä se valta on ja kuulukin olla. Nimenomaan jatkuvuutta Mosley yrittää varmistaa. Jos haluttaisiin jatkuvuutta tuhlaukselle, ruudukossa olisi kohta vain 10 autoa.
Yleisön mielenkiinto varmasti vähenisi molemmissa tapauksissa, ainakin aluksi. Muutama säännöt hyväksynyt vanha talli dominoisi muutaman vuoden sarjaa ylivoimaisesti, koska kukaan ei rakenna autoaan/tiimiään tyhjästä voittajatalliksi oli budjettikatto tai ei - vanhoilla talleilla tulee aina olemaan runsas etumatka, koska tekniset säännöthän ei tässä kuitenkaan radikaalisti muutu.
Sen verran kuitenkin, että tuhlauksen sijaan pääpaino on innovatiivisuudella. Säännöt vapautuvat nykyiseen verrattuna.
Menisi varmasti muutama vuosi ennen kuin tilanne tasaantuisi ja saataisiin aidosti hyvää kilpailua.
Hyvää kilpailua tullaan näkemään heti ensimmäisellä kaudella. Toki uusilla talleilla menee jokunen vuosi nousta peräjoukoista keskikastiin, mutta niinhän se on ennenkin mennyt. Vanhoja talleja on kuitenkin mukana 7-10.
Tarvitseeko ja arvostaako Formula 1-yleisö enemmän perinteitä ja pysyvyyttä vai uusia kasvoja, joista kukaan ei tiedä mitään ja kuinka kauan heidän mielenkiinto säilyy.
Ei ihmiset tallipäälliköiden takia formuloita seuraa. Kuskit olisi kuitenkin samoja ehkä muutamaa lukuunottamatta, mutta poistumaa tapahtuu muutenkin jatkuvasti).
 
Ylös