Äläs nyt, naurettava idea. Siitä oltaisiin voitu päästä jopa sopimukseen. Kaikki tai ei mitään.Vissiin Max haluaa vaan näyttää ettei ole mikään hiljainen hyssykkä. Asteittainen budjettikaton alentaminen parissa-kolmessa vuodessa olisi enemmän paikallaan.
Siis, ei kai kukaan ihan tosiaan kuvittele, että Ferrari lähtisi sarjasta, heko heko?No tuskin kukaan lähtee. Neuvottelut on kesken ja varmasti molemmat osapuolet tulevat tekemään jonkinlaisia myönnytyksiä.
Kerrotko vielä mitä huonoa siinä on? Lopputuloksessa (MM-sarjan "tappamisessa") ainakin on onnistuttu hyvin.Tuo rallivertaus on aika huono.
Muitakin virheitä on tehty mutta pääasiallinen vika MM-rallissa on kulut. Enkä tarkoita edes Subarun lähtöä vaan ylipäätään kilpailukykyisten autojen määrää. F1:ssä yritetään välttää sama tilanne. Miksi FIA haluaa tappaa sarjansa? Tarkennatko mitä FIA hyötyy tilanteesta, jossa sen hallinoima MM-sarjaa kaatuu? Mosley sitä ja tätä ei kelpaa syyksi, Mosley kun ei ole koko autoliitto.Kerrotko vielä mitä huonoa siinä on? Lopputuloksessa (MM-sarjan "tappamisessa") ainakin on onnistuttu hyvin.
Niin WRC-autothan ja vapaammat säännöt olivat FIA:n idea houkutella lisää autonvalmistajia mm-sarjaan. Kyllähän niitä saatiin, mutta kun tilanteeseen ei puututtu ajoissa pääsivät budjetit karkaamaan käsistä. Nyt taas mennään ääripäästä toiseen S2000-autojen kanssa. Samaa selkeää linjaa ne toteuttaa ykkösissäkin tällä hetkellä. Aluksi sallitaan vaikka mitä että saadaan ja sitten yritetään tehdä joku superhalpissarja.Rallin tilanne on juuri oiva esimerkki. Rallin kaltaista tilannettako kaikki haluavat? Missä on vain 3 tehdastallia, joilla on mahdollisuus harjoitella ympäri vuoden ja 6 kuljettajaa ja loput ovat vain jotain statisteja. 6 parhaimalle jaetaan pisteet. Onpas jännittävää.
Formuloissa sentään suorituskyky tulisi säilymään budjettikaton jälkeenkin suurin piirtein ennallaan, mutta rallissa muutos tulee olemaan kuin vaihtaisi Moto-GP pyörät skoottereihin.Niin WRC-autothan ja vapaammat säännöt olivat FIA:n idea houkutella lisää autonvalmistajia mm-sarjaan. Kyllähän niitä saatiin, mutta kun tilanteeseen ei puututtu ajoissa pääsivät budjetit karkaamaan käsistä. Nyt taas mennään ääripäästä toiseen S2000-autojen kanssa. Samaa selkeää linjaa ne toteuttaa ykkösissäkin tällä hetkellä. Aluksi sallitaan vaikka mitä että saadaan ja sitten yritetään tehdä joku superhalpissarja.
Suorituskyky säilyy tai ehkä jopa kasvaa vanhojen tallien osalta, mutta mitään takeita ei ole siitä että uudet tallit voisivat rakentaa kilpailukykyiset autot. Muistakaa miten toyotalle kävi 2002. Lähes rajattomalla budjetilla rakensivat, testasivat ja kehittivät. Projekti oli alkanut jo vuonna 2000. Silti tulokset olivat Minardi tasoa silloin kun pääsivät maaliin. Kympin sakkiin pääsivät ainoastaan silloin kun yli puolet kisaajista keskeytti. Kyllä ne uudet tallit tulevat olemaan uusia minardeja siinä tapauksessa että kaikki ajavat samoilla säännöillä.Formuloissa sentään suorituskyky tulisi säilymään budjettikaton jälkeenkin suurin piirtein ennallaan, mutta rallissa muutos tulee olemaan kuin vaihtaisi Moto-GP pyörät skoottereihin.
Heh, oli minulla näemmä aika kullannut muistot.Muistakaa miten toyotalle kävi 2002. Lähes rajattomalla budjetilla rakensivat, testasivat ja kehittivät. Projekti oli alkanut jo vuonna 2000. Silti tulokset olivat Minardi tasoa silloin kun pääsivät maaliin. Kympin sakkiin pääsivät ainoastaan silloin kun yli puolet kisaajista keskeytti. Kyllä ne uudet tallit tulevat olemaan uusia minardeja siinä tapauksessa että kaikki ajavat samoilla säännöillä.
F1-tallien järjestö FOTA esittää keskiviikkoisen kokouksensa tiimoilta Kansainväliselle autoliitolle FIA:lle kompromissia ensi kauden sääntöjä koskien. Asiasta uutisoitiin Autosport-lehden verkkosivuilla.
Useita F1-talleja hiertää FIA:n ensi kaudeksi ajama 45 miljoonan euron kulukatto.
FOTA haluaa budjettikaton astuvan voimaan pehmeän laskun myötä ja esittää menojen kaksiportaista leikkausta, joka tapahtuisi kausina 2010 ja 2011. Budjettikatto laskisi ensin 100 miljoonaan euroon 2010 ja seuraavana vuonna 45 miljoonaan euroon.
Autosportin mukaan FOTA tarjoaa FIA:lle järjestelmää, jossa ensi vuonna aloittavia, budjettikaton alla toimivia talleja autettaisiin nykyisten F1-tallien toimesta. Uusia talleja tuettaisiin muun muassa autonosilla ja suunnittelutiedolla saavuttamaan mielekäs kilpailukyky suhteessa niihin talleihin, jotka eivät siirry 45 miljoonan kulukaton alle.
Ilmoittautumisaika ensi kauden formula ykkösten MM-sarjaan päättyy perjantaina.
(MTV3)