Lopettavat tallit ?

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13813
Vissiin Max haluaa vaan näyttää ettei ole mikään hiljainen hyssykkä. Asteittainen budjettikaton alentaminen parissa-kolmessa vuodessa olisi enemmän paikallaan.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Vissiin Max haluaa vaan näyttää ettei ole mikään hiljainen hyssykkä. Asteittainen budjettikaton alentaminen parissa-kolmessa vuodessa olisi enemmän paikallaan.
Äläs nyt, naurettava idea. Siitä oltaisiin voitu päästä jopa sopimukseen. Kaikki tai ei mitään. :cool:
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1424
No tuskin kukaan lähtee. Neuvottelut on kesken ja varmasti molemmat osapuolet tulevat tekemään jonkinlaisia myönnytyksiä.
Siis, ei kai kukaan ihan tosiaan kuvittele, että Ferrari lähtisi sarjasta, heko heko?
Tämä on pelkkä teatteria, eikö kaikki muka sitä tajua, häh?
Miettikääpä kuinka monta kuvaa on joko Ferrarin F1-autoista tai kuskeista (siis jossa aina näkyy joku sponssi samallla), näytetty mediassa tämän "kiistan" tiimoilta. Siinä kuulkaa on saatu OTS:ää (opportunity to see) oikein olan takaa. Markkinointiosasto hyrisee tyytyväisyyttään. Koko jumppahan on tietysti sen takia, että Ferrari ei saa muuten tarpeeksi palstatilaa, kun ei menesty. Nyt tulee mainosta senkin edestä.
Mitä vaihtoehtoja muka Ferrarilla on F1:n sijaan, ei mitään!
 

jade

Well-known member
Liittynyt
19.12.1999
Viestit
378
Sijainti
Helsinki Suomi
Kyllä F1 on nyt oikeassa kriisissä. Syitä on varmaan monia.
Markkinointisopimukset ovat sellaisia, että yksikään ratayhtiö ei saa voittoa kisatapahtumasta, vaan joutuu kompensoimaan markkinointiyhtiötä. Tämmöinen ei voi jatkua pitkään. Kyllä sitä muutaman vuoden Kiinan johtajat ja arabit laittaa rahaa kun saavat mainosta maalleen, mutta kun hyöty on täysin kiinni lajin näkyvyydestä TV:ssä.

Yksikään TV-yhtiö ei osta sarjaa, jos se ei takaa heille voittoa mainoskatkoista ja oheistoiminnasta. TV-sopimukset loppuvat heti kun McLaren ja Ferrari ilmoittavat luopuvansa sarjasta.

Tallien sponsorisopimukset riippuvat myöskin näkyvyydestä. Sponsorisopimukset ovat vähissä, jos tiedetään, että sarjaa näytetään vain Kiinassa, Australiassa ja Andorrassa. Tämän jälkeen budejttikattoa ei tarvita sääntöihin, sillä tallit eivät saa kerättyä rahaa tarpeeksi tallin pyörittämiseen.

Toivottavasti asiassa saadaan sopu ja kriisi saadaan talttumaan. Bernie joutuu tinkimään tuloistaan talleja enemmän, jotta homaa voidaan jatkaa vuoden 2010 jälkeen.

Taitaa nytkin päteä vanha suomalainen sanonta: ahneudella on p......n loppu.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3454
Sijainti
Lahti
Hyrskyn myrskyn vaan. Joskus asioitten täytyy muuttua huonommiksi jotta ne voisivat myöhemmin muuttua paremmiksi. Kuplat puhki ja möhkötauti pois.
 

hercules

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
119
Nyt taidetaan puhua formuloitten tulevaisuudesta ihan aikuisten oikesti jos tuota maikkaria uskoo.
Eli ilmeiesti kaikki tallit ovat tällä hetkellä mukana fia:n mmuutoksia vastaan.
Eli nyt fia kävelee heikoilla jäillä
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kerrotko vielä mitä huonoa siinä on? Lopputuloksessa (MM-sarjan "tappamisessa") ainakin on onnistuttu hyvin.
Muitakin virheitä on tehty mutta pääasiallinen vika MM-rallissa on kulut. Enkä tarkoita edes Subarun lähtöä vaan ylipäätään kilpailukykyisten autojen määrää. F1:ssä yritetään välttää sama tilanne. Miksi FIA haluaa tappaa sarjansa? Tarkennatko mitä FIA hyötyy tilanteesta, jossa sen hallinoima MM-sarjaa kaatuu? Mosley sitä ja tätä ei kelpaa syyksi, Mosley kun ei ole koko autoliitto.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Rallin tilanne on juuri oiva esimerkki. Rallin kaltaista tilannettako kaikki haluavat? Missä on vain 3 tehdastallia, joilla on mahdollisuus harjoitella ympäri vuoden ja 6 kuljettajaa ja loput ovat vain jotain statisteja. 6 parhaimalle jaetaan pisteet. Onpas jännittävää.

Jos se Ferrari on niin tärkeä juttu, Ferrari voi perustaa oman sarjansa, missä on vain Ferrareita. Ei tartte sitten tifosofien kiukkuilla FIA:lle saati muillekaan talleille.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Rallin tilanne on juuri oiva esimerkki. Rallin kaltaista tilannettako kaikki haluavat? Missä on vain 3 tehdastallia, joilla on mahdollisuus harjoitella ympäri vuoden ja 6 kuljettajaa ja loput ovat vain jotain statisteja. 6 parhaimalle jaetaan pisteet. Onpas jännittävää.
Niin WRC-autothan ja vapaammat säännöt olivat FIA:n idea houkutella lisää autonvalmistajia mm-sarjaan. Kyllähän niitä saatiin, mutta kun tilanteeseen ei puututtu ajoissa pääsivät budjetit karkaamaan käsistä. Nyt taas mennään ääripäästä toiseen S2000-autojen kanssa. Samaa selkeää linjaa ne toteuttaa ykkösissäkin tällä hetkellä. Aluksi sallitaan vaikka mitä että saadaan ja sitten yritetään tehdä joku superhalpissarja.
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Niin WRC-autothan ja vapaammat säännöt olivat FIA:n idea houkutella lisää autonvalmistajia mm-sarjaan. Kyllähän niitä saatiin, mutta kun tilanteeseen ei puututtu ajoissa pääsivät budjetit karkaamaan käsistä. Nyt taas mennään ääripäästä toiseen S2000-autojen kanssa. Samaa selkeää linjaa ne toteuttaa ykkösissäkin tällä hetkellä. Aluksi sallitaan vaikka mitä että saadaan ja sitten yritetään tehdä joku superhalpissarja.
Formuloissa sentään suorituskyky tulisi säilymään budjettikaton jälkeenkin suurin piirtein ennallaan, mutta rallissa muutos tulee olemaan kuin vaihtaisi Moto-GP pyörät skoottereihin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Formuloissa sentään suorituskyky tulisi säilymään budjettikaton jälkeenkin suurin piirtein ennallaan, mutta rallissa muutos tulee olemaan kuin vaihtaisi Moto-GP pyörät skoottereihin.
Suorituskyky säilyy tai ehkä jopa kasvaa vanhojen tallien osalta, mutta mitään takeita ei ole siitä että uudet tallit voisivat rakentaa kilpailukykyiset autot. Muistakaa miten toyotalle kävi 2002. Lähes rajattomalla budjetilla rakensivat, testasivat ja kehittivät. Projekti oli alkanut jo vuonna 2000. Silti tulokset olivat Minardi tasoa silloin kun pääsivät maaliin. Kympin sakkiin pääsivät ainoastaan silloin kun yli puolet kisaajista keskeytti. Kyllä ne uudet tallit tulevat olemaan uusia minardeja siinä tapauksessa että kaikki ajavat samoilla säännöillä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Muistakaa miten toyotalle kävi 2002. Lähes rajattomalla budjetilla rakensivat, testasivat ja kehittivät. Projekti oli alkanut jo vuonna 2000. Silti tulokset olivat Minardi tasoa silloin kun pääsivät maaliin. Kympin sakkiin pääsivät ainoastaan silloin kun yli puolet kisaajista keskeytti. Kyllä ne uudet tallit tulevat olemaan uusia minardeja siinä tapauksessa että kaikki ajavat samoilla säännöillä.
Heh, oli minulla näemmä aika kullannut muistot.
Meinasin tilittää tästä viestistä tulikivenkatkuisesti, että Toyotan ensimmäinen kausihan oli odotettua parempi, ensimmäisessä kisassa pisteille jne. Päätin kuitenkin (onneksi) tutustua aiheeseen hieman vielä ennen kirjoittamista ja huomasin että puolet kauden pisteistä tulivatkin sieltä ensimäisestä kisasta jossa vain 8 autoa ajoi maaliin ja 6 tullut salo jäi 2 kierrosta voittajalle. :)

OFFTOPIC, sori.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9360
Toyota oli kyllä ekalla kaudella ihan hyvin keskikastissa mukana, mutta joukossa oli kyllä muutama todella huono kisa. Esimerkiksi Imola, Hungaroring ja Indianapolis. Kokonaisuutta ajatellen viisi tallia oli oikeastaaan koko kauden ajan Toyotaa nopeampia (Ferrari, Williams, McLaren, Renault ja Sauber), mutta muiden kanssa oli tasaisempaa.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
TS, Vasconcelos:
- - Lontoon tapaamisen lisäksi myös yksi erityisryhmä piti kokousta Genevessä ja valmisteli mahdollisuutta kilpailevan sarjan rakentamiseen, jos Mosley tyrmää keskiviikon ehdotukset. Yhteyksiä otettiin ratoihin, promoottoreihin, paikallisiin hallituksiin, tv-yhtiöihin ja sponsoreihin. Eri lähteiden mukaan 14 kilpailua ja 26 tv-yhtiötä olisi hyväksynyt FOTA:n ehdotukset sarjasta, joka käynnistyisi jo ensi vuonna.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Kuulostaa hyvältä. Tässähän oikein toivoo että Mosley tyrmää niin sais ehkä vihdoinkin pystyyn sarjan minkä johdossa ei ole apinalauma.
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Minkähänlaiset sakot sopimuksen rikkomisesta niille F1 tiimeille olisi tiedossa, jotka mahdolliseen kilpailevaan sarjaan hyppäisivät. Frank Williamsin mukaan tiimeillä on voimassa oleva sopimus FOMin ja FIAn kanssa vuoteen 2012 asti.

Ja en kyllä jaksa uskoa tuohon huhuun mahdollisesta kilpailevasta sarjasta, tai että sarjaa näin nopealla aikataululla saataisiin millään aikaiseksi.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
F1-tallien järjestö FOTA esittää keskiviikkoisen kokouksensa tiimoilta Kansainväliselle autoliitolle FIA:lle kompromissia ensi kauden sääntöjä koskien. Asiasta uutisoitiin Autosport-lehden verkkosivuilla.

Useita F1-talleja hiertää FIA:n ensi kaudeksi ajama 45 miljoonan euron kulukatto.

FOTA haluaa budjettikaton astuvan voimaan pehmeän laskun myötä ja esittää menojen kaksiportaista leikkausta, joka tapahtuisi kausina 2010 ja 2011. Budjettikatto laskisi ensin 100 miljoonaan euroon 2010 ja seuraavana vuonna 45 miljoonaan euroon.

Autosportin mukaan FOTA tarjoaa FIA:lle järjestelmää, jossa ensi vuonna aloittavia, budjettikaton alla toimivia talleja autettaisiin nykyisten F1-tallien toimesta. Uusia talleja tuettaisiin muun muassa autonosilla ja suunnittelutiedolla saavuttamaan mielekäs kilpailukyky suhteessa niihin talleihin, jotka eivät siirry 45 miljoonan kulukaton alle.

Ilmoittautumisaika ensi kauden formula ykkösten MM-sarjaan päättyy perjantaina.

(MTV3)

Hajaantukaa, ei ole enää mitään nähtävää, sopu löytyy aivan pian. :thumbup:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kuulostaa liian höveliltä vastaantulolta eli jyrkkää on leikkaus kahdessakin vuodessa. Veikkaanpa, että katon ulkopuolelle on rahdattu dimensioita jotta nyt näyttäisi siltä kuin Max säilyttäisi kasvonsa - eli voisi tän hyväksyä.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
On kyllä yllättävän lepsu tarjous FOTA:lta. Onkohan Ferrari ja Toyota poistettu keskusteluista? :doubtful:

Jos Max ei tuotakaan vielä niele niin sitten tässä on 100% varmasti kyse muustakin kuin lajin tulevaisuudesta. Tai kyllähän se aika selvää on ollu jo muutenkin että FIA testailee arvovaltaansa...

Nyt se oma sarja pystyyn, en halua nähdä mitään pirkkaformuloita parin vuoden päästä radalla :yuck:
 
Ylös