Lisäksi budjettikaton myötä peli muuttuisiEi bluffaa. Vaan Ferrari 'pelaa peliä'. JJ:kin sen tietää: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/05/876974
Ei tässä kysytty toteutuuko kulukatto vai ei, vaan että lähteekö Ferrari sarjasta JOS kulukatto toteutuu.Ei lähde, koska kulukatto ei toteudu. Tai ainakaan siinä mittakaavassa, mitä suunnitellaan.
Ei se sitä olekaan, ja se on Mosleynkin suulla todettu. Tulihan Brawn GP:kin mukaan vasta tämän vuoden puolella.Se vain, että koska se sopu saadaan niin voi hyvinkin mennä vaikka syksyyn asti. En pidä kovinkaan vedenpitävänä tuota toukokuun lopun päivämäärää jolloin pitäisi ilmoittautua ensi kauden MM-sarjaan.
Heikki Kullan mukaan FOTA on päässyt asiasta yksimielisyyteen ja ehdottaa 80 miljoonan euron budjettikattoa vuodeksi 2010, jota sitten asteittain laskettaisiin.Koska tuplasäännöt ovat nyt historiaa, tarkoittaa se käytännössä sitä, että kaikki jäljellejäävät tallit kisaavat tavalla tai toisella jonkinlaisen kulukaton alla. Tallit yrittävät vielä päästä yksimielisyyteen siitä mitä he ehdottavat, mutta jos siellä on vähintään kaksi vastaanhankaajaa, niin yksimielisyyttä ei saavuteta. Mikä jättää valtit FIA:lle. Tallit sitten päättävät mitä tekevät, ja ainakin itse pidän selvänä, että valtaosa talleista jatkaa F1:ssä.
FIA:n vastaantulo kulukaton nostossa 30 miljoonasta punnasta 40 miljoonaan jo on pistänyt uusien tulokkaiden, ainakin USF1:n suunnitelmia uusiksi, joten lisänosto vaarantaa niiden mukaantulon. Monet eivät pidä uusia talleja olennaisina, mutta sitä ne ovat, sillä F1:llä ei ole varaa kaventaa lähtöruudukkoa nykyisestä. Kuten Mosley sanoi, tilanne, jossa F1:ssä on jatkuvasti vapaita vakansseja talleille kertoo siitä, ettei tilanne ole terve.
Mahdollisten lähtijöiden joukko jää niin pieneksi, että oma sarja on utopistinen ajatus, eikä aikataulukaan oikein enää riitä sarjan käynnistämiseen ensi vuonna. Le Mans on toki vaihtoehto, mutta lähtijät joka tapauksessa ovat hävinneet pelin, johon lähtivät.
Tarkoittanet pelkkää kisaorganisaation hyödyntämistä, eli uusi sarja ajaisi samoina viikonloppuina samoilla radoilla? A1GP konseptina tai Ferrarivetoisuus sinällään ei mielestäni ole se, mihin muut tallit suostuisivat.Sikäli kun tallit uuden sarjan polkaisevat pystyyn, niin eiköhän runkona olisi A1GP Ferrari-kytköksen kautta. Jos kaikki tehdastallit sekä molemmat Red Bull -tallit siirtyisivät, olisi talleja seitsemän. Kolmea autoa ajattamalla ruudukkoon saataisiin 21 autoa, enkä pitäisi lainkaan mahdottomana tämän toteuttamista lyhyelläkään varoitusajalla.
Prodriven mukaantulo kariutui Williamsin protestiin (jos oikein muistan). Sehän perustui oletukseen, että saa käyttää toisen tekemiä autoja. Tarpeeseen saada uusia talleja on havahduttu liian myöhään, se on totta. Eikä tuota aiempaa uusien tallien ilmoittautumista oltu ilmeisesti ajateltu loppuun asti, koska se ei johtanut mihinkään.Mitä tulee pienien tallien mukaantuloon ja vapaisiin paikkoihin, niin epäterve tilanne on pitkälti FIA:n itsensä aiheuttama. Taustalla on jatkuvasti ollut epäselvyys pitkän tähtäimen suunnitelmista, mikä vesitti Prodriven mukaantulon ja oli kaataa Toyotankin osallistumisen jo vuosituhannen vaihteessa. Ongelma on toki todellinen, mutta vastaavanlainen lyhytnäköisyys jo mukana olevien tallien kohdalla tuskin on ratkaisu. F1 tarvitsee sekä uusia yrittäjiä että nykyisiä talleja, eikä FIA voi tässä tilanteessa oikein lähteä hylkimään kumpaakaan.
Totta, mutta se edellyttää entistä voimakkaampaa standardointia. Ja siihen ei välttämättä tehdastallit ole halukkaita. FOTA taisi ehdottaa, että talleilta edellytettäisiin vähintään kahden tallin varustamista, mitä se sitten tarkalleen ottaen tarkoittikaan.Uusien tulokkaiden tilanteen ei pitäisi antaa olla budjettikaton muutosten esteenä, vaan niiden osallistuminen ja kohtuullinen kilpailukyky kohtuullisin kustannuksin tulisi taata muilla keinoin.
Mielenkiintoista nähdä miten hyvin pitää kutinsa. Kulta nyt kuitenkin kohtuullisen luotettava.Heikki Kullan mukaan FOTA on päässyt asiasta yksimielisyyteen ja ehdottaa 80 miljoonan euron budjettikattoa vuodeksi 2010, jota sitten asteittain laskettaisiin.
Tuo taisi olla jossain aiemmassa Heikki Kullan jutussa ja käytti nimenomaan termiä varustaminen, pakko tarkottaa moottorintoimitusta?FOTA taisi ehdottaa, että talleilta edellytettäisiin vähintään kahden tallin varustamista, mitä se sitten tarkalleen ottaen tarkoittikaan.
Sitä nimenomaan tarkoitin, että A1GP:n organisaatiota ja sopivilta osin myös olemassa olevia sopimuksia (radat, mahdollisesti televisio ja esim. renkaat) hyödynnettäisiin. Sarjan kalenterin käyttöön tuskin olisi tarvetta, jos pian toimittaisiin, ensi vuoden kisojaan kun ei ole sopinut vielä mikään sarja. Konsepti olisi toki nykyistä F1-sarjaa myötäilevä.Tarkoittanet pelkkää kisaorganisaation hyödyntämistä, eli uusi sarja ajaisi samoina viikonloppuina samoilla radoilla? A1GP konseptina tai Ferrarivetoisuus sinällään ei mielestäni ole se, mihin muut tallit suostuisivat.
Prodriven mukaantulo kariutui Williamsin protestiin (jos oikein muistan). Sehän perustui oletukseen, että saa käyttää toisen tekemiä autoja. Tarpeeseen saada uusia talleja on havahduttu liian myöhään, se on totta. Eikä tuota aiempaa uusien tallien ilmoittautumista oltu ilmeisesti ajateltu loppuun asti, koska se ei johtanut mihinkään.
Totta, mutta se edellyttää entistä voimakkaampaa standardointia. Ja siihen ei välttämättä tehdastallit ole halukkaita. FOTA taisi ehdottaa, että talleilta edellytettäisiin vähintään kahden tallin varustamista, mitä se sitten tarkalleen ottaen tarkoittikaan.
Ei kai sen pakko pelkkää moottorintoimitusta ole tarkoittaa, tehdastallithan eivät oikeastaan missään vaiheessa ole olleet asiakastalleja vastaan. Nykypoppoosta syytä asiakastallien vastustukseen ei ole enää kuin Williamsilla.Tuo taisi olla jossain aiemmassa Heikki Kullan jutussa ja käytti nimenomaan termiä varustaminen, pakko tarkottaa moottorintoimitusta?
Jokin muu kuin voimansiirron toimitus olisi kulujen säästön kannalta vähän oudon kuuloista. Toisekseen, jos tarkoittaisi kakkostalleja niin mihin ne mahtuisi...Ei kai sen pakko pelkkää moottorintoimitusta ole tarkoittaa, tehdastallithan eivät oikeastaan missään vaiheessa ole olleet asiakastalleja vastaan. Nykypoppoosta syytä asiakastallien vastustukseen ei ole enää kuin Williamsilla.