Bluffaako Ferrari?

Uskotko, että Ferrari vetäytyy F1:n MM-sarjasta jos kulukatto toteutuu?

  • En

    Äänet: 46 37,7%
  • Kyllä

    Äänet: 76 62,3%

  • Äänestäjiä yhteensä
    122

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Ei todellakaan. Kysehän on taas vain politikoinnista. Ja olisihan se kelle tahansa isolle tallille noloa jos kuka tahansa pienempi talli kyykyttäisi heitä.
Jonkinlainen "nahkapäätös" sieltä tulee.
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Kumpikin puoli ampuu kovilla. En usko että Ferrari on lähdössä oikeasti mihinkään, kunhan nyt laittaa tosissaan FIA:lle hanttiin. Sovinto löytynee joskus alkusyksystä, ilmoittautuminen ensi kautta varten avataan uudestaan ja kaikki on kuten ennenkin...
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Ei lähde, koska kulukatto ei toteudu. Tai ainakaan siinä mittakaavassa, mitä suunnitellaan.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Kyl ne lähtee jos tollasenaan menee läpi. Veikkaan, että aika moni on saamassa tarpeekseen tästä nykyisestä pelleilystä. Tässä on hyvä hetki vetää se viiva tälle säätämiselle ja tallit näyttää nyt sen viivan vetävän.

Voihan Ferrari mennä vaikka kilpailemaan Audin ja Peugeotin kanssa LMP sarjaan, jos tallien oma sarja ei toteudu.

PS: LMP:ssä ongelman voi muodostaa se, että ilman diiseliä on vaikee pärjätä, eikä Ferrari varmaan voi rakentaa diiseliä ilman, että Enzo kääntyy haudassaan ;)
 
Viimeksi muokattu:

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Mitenkähän kalliiksi moinen vetäytyminen tulisi? Onko Ferrari osannut sijoittaa esim. sponsorisopimuksiin moisen vetäytymispykälän? Luulisi monivuotisten sponsorien tykkäävän kyttyrää jos eivät saakaan vastinetta rahoilleen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Koska tuplasäännöt ovat nyt historiaa, tarkoittaa se käytännössä sitä, että kaikki jäljellejäävät tallit kisaavat tavalla tai toisella jonkinlaisen kulukaton alla. Tallit yrittävät vielä päästä yksimielisyyteen siitä mitä he ehdottavat, mutta jos siellä on vähintään kaksi vastaanhankaajaa, niin yksimielisyyttä ei saavuteta. Mikä jättää valtit FIA:lle. Tallit sitten päättävät mitä tekevät, ja ainakin itse pidän selvänä, että valtaosa talleista jatkaa F1:ssä.

FIA:n vastaantulo kulukaton nostossa 30 miljoonasta punnasta 40 miljoonaan jo on pistänyt uusien tulokkaiden, ainakin USF1:n suunnitelmia uusiksi, joten lisänosto vaarantaa niiden mukaantulon. Monet eivät pidä uusia talleja olennaisina, mutta sitä ne ovat, sillä F1:llä ei ole varaa kaventaa lähtöruudukkoa nykyisestä. Kuten Mosley sanoi, tilanne, jossa F1:ssä on jatkuvasti vapaita vakansseja talleille kertoo siitä, ettei tilanne ole terve.

Mahdollisten lähtijöiden joukko jää niin pieneksi, että oma sarja on utopistinen ajatus, eikä aikataulukaan oikein enää riitä sarjan käynnistämiseen ensi vuonna. Le Mans on toki vaihtoehto, mutta lähtijät joka tapauksessa ovat hävinneet pelin, johon lähtivät.
 

bond85

Well-known member
Liittynyt
20.5.2009
Viestit
222
Sijainti
Rovaniemi
Kyllä luulen, että Ferrari lähtee jos budjettikatto ja kaksoissäännöt toteutuu siinä muodossa niinkuin niitä on nyt suunniteltu.
Mutta! Olen melko varma, että siihen tilaanteeseen ei ikinä päästä vaan jonkinlainen sopimus saadaan tehtyä joka tyydyttää kaikkia osapuolia. Eli eiköhän siellä jonkinlainen sopu saada aikaan ja kaikki nykyisetkin tallit on ensi kaudella mukana. Se vain, että koska se sopu saadaan niin voi hyvinkin mennä vaikka syksyyn asti. En pidä kovinkaan vedenpitävänä tuota toukokuun lopun päivämäärää jolloin pitäisi ilmoittautua ensi kauden MM-sarjaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se vain, että koska se sopu saadaan niin voi hyvinkin mennä vaikka syksyyn asti. En pidä kovinkaan vedenpitävänä tuota toukokuun lopun päivämäärää jolloin pitäisi ilmoittautua ensi kauden MM-sarjaan.
Ei se sitä olekaan, ja se on Mosleynkin suulla todettu. Tulihan Brawn GP:kin mukaan vasta tämän vuoden puolella.

Ainut "ongelma" on se, että jos uusista ilmoittautujista tulee riittävästi vakavastiotettavia talleja, takaisinpalaajille ei välttämättä ole enää tilaa. Ne joko jäävät rannalle, tai ostavat jonkin pikkutekijän pois osallistuakseen. Riippuu täysin siitä, montako ilmoittautumista tämän kuun lopussa tulee. Uusistakin ainakin Prodrive nyt näyttää miettivän vielä. Saattaa johtua myös moottoririntamasta. Jos ennakolta mietitty/sovittu moottoritoimittaja vetäytyy, uusi talli onkin yht'äkkiä tyhjän päällä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Koska tuplasäännöt ovat nyt historiaa, tarkoittaa se käytännössä sitä, että kaikki jäljellejäävät tallit kisaavat tavalla tai toisella jonkinlaisen kulukaton alla. Tallit yrittävät vielä päästä yksimielisyyteen siitä mitä he ehdottavat, mutta jos siellä on vähintään kaksi vastaanhankaajaa, niin yksimielisyyttä ei saavuteta. Mikä jättää valtit FIA:lle. Tallit sitten päättävät mitä tekevät, ja ainakin itse pidän selvänä, että valtaosa talleista jatkaa F1:ssä.

FIA:n vastaantulo kulukaton nostossa 30 miljoonasta punnasta 40 miljoonaan jo on pistänyt uusien tulokkaiden, ainakin USF1:n suunnitelmia uusiksi, joten lisänosto vaarantaa niiden mukaantulon. Monet eivät pidä uusia talleja olennaisina, mutta sitä ne ovat, sillä F1:llä ei ole varaa kaventaa lähtöruudukkoa nykyisestä. Kuten Mosley sanoi, tilanne, jossa F1:ssä on jatkuvasti vapaita vakansseja talleille kertoo siitä, ettei tilanne ole terve.

Mahdollisten lähtijöiden joukko jää niin pieneksi, että oma sarja on utopistinen ajatus, eikä aikataulukaan oikein enää riitä sarjan käynnistämiseen ensi vuonna. Le Mans on toki vaihtoehto, mutta lähtijät joka tapauksessa ovat hävinneet pelin, johon lähtivät.
Heikki Kullan mukaan FOTA on päässyt asiasta yksimielisyyteen ja ehdottaa 80 miljoonan euron budjettikattoa vuodeksi 2010, jota sitten asteittain laskettaisiin.

Sikäli kun tallit uuden sarjan polkaisevat pystyyn, niin eiköhän runkona olisi A1GP Ferrari-kytköksen kautta. Jos kaikki tehdastallit sekä molemmat Red Bull -tallit siirtyisivät, olisi talleja seitsemän. Kolmea autoa ajattamalla ruudukkoon saataisiin 21 autoa, enkä pitäisi lainkaan mahdottomana tämän toteuttamista lyhyelläkään varoitusajalla. Pitkällä tähtäimellä en usko autonvalmistajien sarjan millään toimivan, mutta sellaisen luomisen näkisin kyllä mahdolliseksi.

Mitä tulee pienien tallien mukaantuloon ja vapaisiin paikkoihin, niin epäterve tilanne on pitkälti FIA:n itsensä aiheuttama. Taustalla on jatkuvasti ollut epäselvyys pitkän tähtäimen suunnitelmista, mikä vesitti Prodriven mukaantulon ja oli kaataa Toyotankin osallistumisen jo vuosituhannen vaihteessa. Ongelma on toki todellinen, mutta vastaavanlainen lyhytnäköisyys jo mukana olevien tallien kohdalla tuskin on ratkaisu. F1 tarvitsee sekä uusia yrittäjiä että nykyisiä talleja, eikä FIA voi tässä tilanteessa oikein lähteä hylkimään kumpaakaan.

Uusien tulokkaiden tilanteen ei pitäisi antaa olla budjettikaton muutosten esteenä, vaan niiden osallistuminen ja kohtuullinen kilpailukyky kohtuullisin kustannuksin tulisi taata muilla keinoin. FIA:han on jo lähtenyt tähän suuntaan Cosworth-moottorit halpaan hintaan varmistamalla. Tätä voisi soveltaa tekniikkaan laajemminkin, minkä lisäksi tehdastallien runkojen käytön voisi väliaikaisesti sallia ja velvoittaa nämä myymään vanhat runkonsa tiettyyn hintaan. Samoin tulokkaille voitaisiin tietyin ehdoin antaa mahdollisuus testata kauden aikana ja näin kompensoida tehdastallien paremmasta infrastruktuuristaan saamaa etua.
 

bond85

Well-known member
Liittynyt
20.5.2009
Viestit
222
Sijainti
Rovaniemi
Minusta kun tuntuu, että jos tämä jupakka jatkuu vielä pitempäänkin ja sopu saadaan aikaiseksi niin kyllä esim. Ferrarille paikka löytyy varmasti suosiolla sarjasta, vaikka kaikki paikat olisi jo siinä vaiheessa mennyt. Tuskin siinä tilanteessa tarvitsisi Ferrarin alkaa ostamaan jotain tallia ulos, jotta pääsee mukaan. :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sikäli kun tallit uuden sarjan polkaisevat pystyyn, niin eiköhän runkona olisi A1GP Ferrari-kytköksen kautta. Jos kaikki tehdastallit sekä molemmat Red Bull -tallit siirtyisivät, olisi talleja seitsemän. Kolmea autoa ajattamalla ruudukkoon saataisiin 21 autoa, enkä pitäisi lainkaan mahdottomana tämän toteuttamista lyhyelläkään varoitusajalla.
Tarkoittanet pelkkää kisaorganisaation hyödyntämistä, eli uusi sarja ajaisi samoina viikonloppuina samoilla radoilla? A1GP konseptina tai Ferrarivetoisuus sinällään ei mielestäni ole se, mihin muut tallit suostuisivat.
Mitä tulee pienien tallien mukaantuloon ja vapaisiin paikkoihin, niin epäterve tilanne on pitkälti FIA:n itsensä aiheuttama. Taustalla on jatkuvasti ollut epäselvyys pitkän tähtäimen suunnitelmista, mikä vesitti Prodriven mukaantulon ja oli kaataa Toyotankin osallistumisen jo vuosituhannen vaihteessa. Ongelma on toki todellinen, mutta vastaavanlainen lyhytnäköisyys jo mukana olevien tallien kohdalla tuskin on ratkaisu. F1 tarvitsee sekä uusia yrittäjiä että nykyisiä talleja, eikä FIA voi tässä tilanteessa oikein lähteä hylkimään kumpaakaan.
Prodriven mukaantulo kariutui Williamsin protestiin (jos oikein muistan). Sehän perustui oletukseen, että saa käyttää toisen tekemiä autoja. Tarpeeseen saada uusia talleja on havahduttu liian myöhään, se on totta. Eikä tuota aiempaa uusien tallien ilmoittautumista oltu ilmeisesti ajateltu loppuun asti, koska se ei johtanut mihinkään.
Uusien tulokkaiden tilanteen ei pitäisi antaa olla budjettikaton muutosten esteenä, vaan niiden osallistuminen ja kohtuullinen kilpailukyky kohtuullisin kustannuksin tulisi taata muilla keinoin.
Totta, mutta se edellyttää entistä voimakkaampaa standardointia. Ja siihen ei välttämättä tehdastallit ole halukkaita. FOTA taisi ehdottaa, että talleilta edellytettäisiin vähintään kahden tallin varustamista, mitä se sitten tarkalleen ottaen tarkoittikaan.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Heikki Kullan mukaan FOTA on päässyt asiasta yksimielisyyteen ja ehdottaa 80 miljoonan euron budjettikattoa vuodeksi 2010, jota sitten asteittain laskettaisiin.
Mielenkiintoista nähdä miten hyvin pitää kutinsa. Kulta nyt kuitenkin kohtuullisen luotettava.

FOTA taisi ehdottaa, että talleilta edellytettäisiin vähintään kahden tallin varustamista, mitä se sitten tarkalleen ottaen tarkoittikaan.
Tuo taisi olla jossain aiemmassa Heikki Kullan jutussa ja käytti nimenomaan termiä varustaminen, pakko tarkottaa moottorintoimitusta?

ps. Miten vapaan alueen ketjusta tuli näin asiapitoinen? :D
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tarkoittanet pelkkää kisaorganisaation hyödyntämistä, eli uusi sarja ajaisi samoina viikonloppuina samoilla radoilla? A1GP konseptina tai Ferrarivetoisuus sinällään ei mielestäni ole se, mihin muut tallit suostuisivat.

Prodriven mukaantulo kariutui Williamsin protestiin (jos oikein muistan). Sehän perustui oletukseen, että saa käyttää toisen tekemiä autoja. Tarpeeseen saada uusia talleja on havahduttu liian myöhään, se on totta. Eikä tuota aiempaa uusien tallien ilmoittautumista oltu ilmeisesti ajateltu loppuun asti, koska se ei johtanut mihinkään.

Totta, mutta se edellyttää entistä voimakkaampaa standardointia. Ja siihen ei välttämättä tehdastallit ole halukkaita. FOTA taisi ehdottaa, että talleilta edellytettäisiin vähintään kahden tallin varustamista, mitä se sitten tarkalleen ottaen tarkoittikaan.
Sitä nimenomaan tarkoitin, että A1GP:n organisaatiota ja sopivilta osin myös olemassa olevia sopimuksia (radat, mahdollisesti televisio ja esim. renkaat) hyödynnettäisiin. Sarjan kalenterin käyttöön tuskin olisi tarvetta, jos pian toimittaisiin, ensi vuoden kisojaan kun ei ole sopinut vielä mikään sarja. Konsepti olisi toki nykyistä F1-sarjaa myötäilevä.

Prodriven mukaantulo tosiaan kaatui Williamsin vastustukseen, mutta toisaalta Toro Rosso toimii edelleen käytännössä samalla periaatteella kuin mikä Prodrivelta kiellettiin. Tilannetta ei loppujen lopuksi ratkaistu kumpaankaan suuntaan, mistä FIA voi kyllä ottaa vastuun.

En ole ihan samaa mieltä siitä, että voimakkaampaa standardointia tarvittaisiin. Moottorin lisäksi myös rungon ja voimansiirron aiheuttamat suorituskykyerot ovat nykysäännöillä loppujen lopuksi varsin pieniä ja FIA kykenisi mahdollistamaan näiden hankinnan pienillä kustannuksilla ilman standardisointejakin. Esimerkiksi voisi ottaa Super Agurin, joka kykeni kilpailukykyisiin suorituksiin pienellä budjetilla vastatessaan itse käytännössä vain aerodynamiikasta.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuo taisi olla jossain aiemmassa Heikki Kullan jutussa ja käytti nimenomaan termiä varustaminen, pakko tarkottaa moottorintoimitusta?
Ei kai sen pakko pelkkää moottorintoimitusta ole tarkoittaa, tehdastallithan eivät oikeastaan missään vaiheessa ole olleet asiakastalleja vastaan. Nykypoppoosta syytä asiakastallien vastustukseen ei ole enää kuin Williamsilla.
 
Viimeksi muokattu:

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Ei uuden sarjan pykääminen sentään niin vaikeaa ole tälläkään varoitusajalla. Tekniset säännöthän tulevat luonnollisesti olemaan samat. Ratoja riittää ympäri maailman, ja GPWC voi tarjota radanomistajille huomattavasti parempia sopimuksia kuin Bernie. Eivätköhän Damon Hill ja BRDC allekirjoittaisi GPWC-sopparin riemusta kiljuen... Legendaarisista neljästä radasta käsittääkseni vain Spalla on F1-sopimus ensi kaudesta, eikä Amerikan mantereella ajeta kisan kisaa. Kannattaa myös muistaa, että autonvalmistajien kannalta ei ole ideaalitilanne, että F1 pyörii jossain Maxilla. Mainostamisen kannalta sarjan olisi parasta näkyä maksuttomassa verkossa.

Ferrarin menetys olisi vain ikävä asia vailla suurempaa merkitystä, mutta lähes kaikkien nykytallien loikkaaminen jättäisi F1:n todella pahaan rakoon.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ei kai sen pakko pelkkää moottorintoimitusta ole tarkoittaa, tehdastallithan eivät oikeastaan missään vaiheessa ole olleet asiakastalleja vastaan. Nykypoppoosta syytä asiakastallien vastustukseen ei ole enää kuin Williamsilla.
Jokin muu kuin voimansiirron toimitus olisi kulujen säästön kannalta vähän oudon kuuloista. Toisekseen, jos tarkoittaisi kakkostalleja niin mihin ne mahtuisi...
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Nähtävästi tähän polliin tullaan saamaan todellinen vastaus kun kulukatto on toteutumassa.
 
Ylös