Yamaha perätuupparin viritys !

jupasierra

Member
Liittynyt
14.5.2009
Viestit
11
Minulla on vanha -85 mallinen 20hv Yamaha perämoottori. Koneeseen pitäisi saada vähän lisää tehoa, että jaksaisi kuljettaa 460r pellingeä paremmin. Eli kaksi pyttyinen yhdellä kaasuttimella, ja ei tuoreöljyvoitelu.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24289
Sijainti
lappeen Ranta
Käsittääkseni jollain perämoottorivalmistajilla on tietyt peräkkäiset (hevosvoimien mukaiset) moottorikoot jotain kaasuttimen kurkun halkaisijaa tms. lukuunottamatta identtisiä. En kyllä osaa sanoa onko kyseessä Yamaha ja edelleen onko kyseessä esim. 20 ja 30 heppaiset myllyt. Jos hyvällä tuurilla noin olisi niin luovalla poran käytöllä saattaisi saada päivitettyä kymmenen heppaa lisätehoa hyvinkin näppärästi.

Ps. Tällä viestillä ei ole takuuta eli jos joku nyt porailee perämoottorinsa paskaksi niin vetäydyn kaikesta vastuusta asian suhteen.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Varmaan Yamaha tulee takaisin ykkösiin ja varmistautuvat kunnon sadekelin kisoihin :thumbup:

No oikeesti jostain veneaiheiselta forumilta saat helposti vinkkiä tohon. Tosiaan perämoottoreissa valmistaja tekee samasta lohkosta eri vireisiä koneita jolloin tehoa joistain koneista saa hyvinkin helposti lisää. Taisipa jossain pienemmässä koneessa olla vain joku prikkaa tehoa syömässä.
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Hyvin paljon mahdollista että onnistuu ottamalla kuristukset kaasarista pois. Meillä oli 20hv Johnson josta sai aikoinaan 25 heppaisen ottamalla yhden kumin pois. Näitä kuristettiin Suomenkin markkinoille aikoinaan siksi että 20hv oli se raja veneen rekisteröintiin.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Tästä toikista muuten tuli tuhannes F1 -vapaaseen tehty toikki! :p
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Eikös se ollu sitte niin että tehon nostosta ei ollu mitään hyötyä jos ei pistä suurempaa potkuria myös vai olenko väärässä? :doubtful:
 

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
En tiedä, mutta ostin veneen viime syksynä ja myyjä kehui, että 50 hv jammustani saa irti 90 hv vaihtamalla kaasarit ja pakosarjan. En aio moista toteuttaa.
 

jupasierra

Member
Liittynyt
14.5.2009
Viestit
11
F1 vapaa

Sä ajattelit että vapaista F1-keskusteluista vois olla apua tähän?

Niin, aloitin keskustelun F1 vapaa-osoilla, ja tein virheen. Onneksi virhe on vähäisimpiä elämässäni tehdyistä. Nyt mennään oikealla thearedilla ja kaikki on tyytyväisiä. Jos löytyy neuvoa miten vanhan (-85) jampin saisi piristettyä kuljettamaan vielä (-74) vanhempaa pellingeä, olisin yllättynyt positiivisesti.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
En tiedä, mutta ostin veneen viime syksynä ja myyjä kehui, että 50 hv jammustani saa irti 90 hv vaihtamalla kaasarit ja pakosarjan. En aio moista toteuttaa.
Mulla on 2-t 50 hv Yamaha, mutta vuosimallia '92. Uskomattoman varmatoiminen moottori. En viritä myöskään. Vie pientä kiulua ihan kyllin hyvin noillakin hepoilla. Yhdysveneenä käytän.
 

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
Mulla on 2-t 50 hv Yamaha, mutta vuosimallia '92. Uskomattoman varmatoiminen moottori. En viritä myöskään. Vie pientä kiulua ihan kyllin hyvin noillakin hepoilla. Yhdysveneenä käytän.
Sama, mutta vuosimalli on 97. Yhdysveneenä myös. Merellä on hyvä olla tuota tehoa, koska mökille tulee aina roudattua kaikkea roinaa... esim. ens lauantaina polttopuita... Bensaahan tuo kuluttaa aivan homona, mutta pakkoko sitä on kahva pohjassa ajaa.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Sama, mutta vuosimalli on 97. Yhdysveneenä myös. Merellä on hyvä olla tuota tehoa, koska mökille tulee aina roudattua kaikkea roinaa...
Järvellä minulla, mutta saareen on mantereen venepaikalta matkaa 4 km. Rakennustarpeita sun muita on tullut kuskattua tonneittain ja ei aina niin järkevästi. Kun ei nouse plaaniin tonnikuormalla, niin sitten vaan lastia enemmän keulapainoiseksi ja kunnolla hanaa, niin vene kulkee tasaisesti, mutta bensaahan se vie. Joskus on ollut todella kiire ukkosen alta kuljettaa gyprokkeja sun muita.

Tuota moottoria on rääkätty ja kuritettu. Vuosittain syysmyrskyissä on leikitty ja potkuri on haukkonut ilmaa karmeilla ylikierroksilla. Vesihiihtoa ja hana pohjassa ajoa on ollut paljon. Käyttötunteja ylipäätään melkoisesti. Kaiken se on kestänyt ja antanut anteeksi. Ei mitään merkkiä sopimuksen irtisanomisesta.
 
Ylös