Turkin GP 2009 - kilpailu

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Noh, onneksi bensoilla ja välitankkauksilla pelaaminen loppuu tämän kauden jälkeen ja kisoja päästään jälleen ajamaan yhtenä GP-kokonaisuutena nykyisten silppusprinttien sijaan.
Enpä intoilisi tuon suhteen. Tankkauksia ei nähdä, mutta renkaanvaihtoja nähdään edelleen, joten "silppusprinttejä" on tiedossa jatkossakin. Kahden seoksen käyttöpakkokin taitaa säilyä. No, aika-ajo sentään muuttuu taas perinteisemmäksi kevyen auton haasteeksi. Tietää hyvää Trullille ja Webberille.
TMK sanoi:
Kovalaisen vauhdin hiipuminen loppua kohden outoa.Hamilton pääsi pehmeämmillä renkailla tuloksissa Heikin edelle,vaikka ajoikin niillä loput 27 kierrosta,eli hyvin ilmeisesti kestivät loppuun saakka?
Heikki:
'In the final stint, the engineers elected to turn down the revs to protect my engine."

Kieltämättä ihmettelin itsekin, että Lewis pystyi ajamaan kelvollisesti noin pitkän stintin pehmeämmillä. Rengaskulutus on ollut Hamiltonille ongelma Turkissa aiemmin.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Enpä intoilisi tuon suhteen. Tankkauksia ei nähdä, mutta renkaanvaihtoja nähdään edelleen, joten "silppusprinttejä" on tiedossa jatkossakin. Kahden seoksen käyttöpakkokin taitaa säilyä. No, aika-ajo sentään muuttuu taas perinteisemmäksi kevyen auton haasteeksi. Tietää hyvää Trullille ja Webberille.
Renkaanvaihdot kuuluvat Formula ykkösiin olennaisena osana - välitankkaukset eivät. Renkaanvaihdot eivät pilaa kisakokonaisuutta lähellekään siinä määrin mitä nyt tapahtuu välitnkkausten suhteen. Kisan läpiajaminen yhdellä rengassarjalla pitäisi toki myös tehdä mahdolliseksi.

"Aika-ajon" paluuta takaisin aika-ajoksi on tosiaan myös syytä hehkuttaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Renkaanvaihdot kuuluvat Formula ykkösiin olennaisena osana - välitankkaukset eivät. Renkaanvaihdot eivät pilaa kisakokonaisuutta lähellekään siinä määrin mitä nyt tapahtuu välitnkkausten suhteen. Kisan läpiajaminen yhdellä rengassarjalla pitäisi toki myös tehdä mahdolliseksi.
En minä noissa näe suurta eroa. Kisa on joka tapauksessa jaettu kahteen tai kolmeen stinttiin ja taktiikka paljolti sanelee kisan ja järjestysten määräytymisen varikkokäyntien kautta. Olen kuitenkin seurannut ykkösiä aikana, jolloin renkaanvaihtoja tehtiin vain pakosta ja välitankkaus tuli vasta turbojen myötä 80-luvulla.
"Aika-ajon" paluuta takaisin aika-ajoksi on tosiaan myös syytä hehkuttaa.
Se on hyvä asia, joskin tarkoittaa entistä enemmän sitä, että nopeimmat lähtevät kärjestä karkuun (paria aika-ajospesialistia lukuunottamatta). Siitä en ole vielä mistään lukenut tarkoittaako tuo warm-upin paluuta, vai pitääkö raskaan säädöt etsiä vapaissa, vaikka olosuhteet sunnuntaina olisivat aivan toiset.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Se on hyvä asia, joskin tarkoittaa entistä enemmän sitä, että nopeimmat lähtevät kärjestä karkuun (paria aika-ajospesialistia lukuunottamatta).
Olen eri mieltä. Kuten ehkä aiemmasta keskustelustamme muistat, eivät tilastotkaan tue tätä väitettäsi. Paalupaikalta on kisabensoilla ajettavien aika-ajojen aikana voitettu huomattavasti useammin kuin tyhjillä tankeilla ajettujen.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Olen eri mieltä. Kuten ehkä aiemmasta keskustelustamme muistat, eivät tilastotkaan tue tätä väitettäsi. Paalupaikalta on kisabensoilla ajettavien aika-ajojen aikana voitettu huomattavasti useammin kuin tyhjillä tankeilla ajettujen.
Totta. Jotenkin tämä kisabensoilla kikkailu ei ole koskaan oikein toiminut, vaikka paperilla sen pitäisi mahdollistaa tiukempaa kisailua voitosta.

Itse näkisin mieluusti aika-ajojen top kympin(tai vaikka kasi) ajavan ns. super-polen. Kun on tasan yksi kierros aikaa tehdä se kova kierros, niin kärkipakka voisi olla helpommin enemmän sekaisin.

Jos eilistä Turkin kisaa miettisi ensi kauden säännöillä ja kuvitellaan, että lähtöjärjestys olisi ollut sama, niin voittotaisto olisi voinut olla paljon tiukempi. Tulee samanlaista taktikointia, kuin DTM:ssä, missä nähdään usein hienoja nousuja taktisilla ratkaisuilla. Vaatii se tietysti aina kovia kierroksiakin, mutta viime kisa Lausitzissa on hyvä esimerkki.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Siitä en ole vielä mistään lukenut tarkoittaako tuo warm-upin paluuta, vai pitääkö raskaan säädöt etsiä vapaissa, vaikka olosuhteet sunnuntaina olisivat aivan toiset.
Onhan ne tähänkin asti haettu jo vapaissa ennen sunnuntaita, joten en näe tässä muutosta.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Jos tähän kauteen vertaa, niin raskas auto on kuitenkin aika eripainoinen. Itse sanoisin tämän kauden autoista, että sellainen 80+ kg on raskas lasti. Tuolla lastilla kuitenkin pääsee nippa nappa puoliväliin. Ensi kaudella tankeissa on kisan alussa noin 150 kg polttoainetta. Tuo on aika iso ero tähän kauteen.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Tylsä kisa. Ferrarin tylsääkin tylsempi taktikointi on niin kuivaa. Nyky ykkösissä ei kilpailuhenkeä edelleenkään juuri ole. Kuskit päästää toisaan ohi tietäen, että toinen tulee vielä tankkaamaan, joten voi itse ajaa puhtaammin omasta sijoituksesta kun päästää nopeamman ohi. Kersistä ei mitään hyötyä.

Vettelin virhe alussa vei ainoan mielenkiintoisen kisatapahtuman, vaikka Button olisi kyllä luultavasti voittanut silti. Vettelin lopun Webber painostus oli ainut viihdyttävä asia koko kisassa. No ehkä Rubenin pelleilyjen ohella.

Massan ääliömäisen kiilaamisen vuoksi Kimi menetti mahdollisuuden pisteille :nope:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Kersistä ei mitään hyötyä.
Ei olisi kyllä Heikillä pysynyt Brawni takana ilman Kersiä millään. Suoralla ainoat ohituspaikat niin kun saa vähän eroa kiihdytyksessä niin ei takaa tuleva pääse imuun. Pitää kyllä myöntää että Barrichellolla taisi hetken olla seiskavaihde hukassa.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Ei olisi kyllä Heikillä pysynyt Brawni takana ilman Kersiä millään. Suoralla ainoat ohituspaikat niin kun saa vähän eroa kiihdytyksessä niin ei takaa tuleva pääse imuun. Pitää kyllä myöntää että Barrichellolla taisi hetken olla seiskavaihde hukassa.
Syytti rajoitinta. Ei mun mielestä ainakaan on-boardissa ollut ongelmaa havaittavissa. Hyvin vaihtoi seiskalle ja välitykset tuntui toimivan. Täytyy myöntää, että helpohkosti Heikki otti paikkansa takaisin, mutta mielestäni Heikki oli rinnalla jo paljon ennen, kuin olisi voinut mennä rajoittajalle. KERS näkyi siinä tilanteessa hyvin.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ei olisi kyllä Heikillä pysynyt Brawni takana ilman Kersiä millään. Suoralla ainoat ohituspaikat niin kun saa vähän eroa kiihdytyksessä niin ei takaa tuleva pääse imuun. Pitää kyllä myöntää että Barrichellolla taisi hetken olla seiskavaihde hukassa.
Kai siinä jotain ongelmia taisi olla Rubenilla mutta totta, ei olisi tietty sitä viihdettä nähty.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Tylsääkin tylsempää Formulaa. Kisa oli tosiaan 2 ekan kierroksen jälkeen selvä. Britit on varmaan ainoita joita tämä Button vie kaiken palvelee.

Voitas tää kausi oikeastaan lopettaa tähän antaa Buttonille ja Brawnille pystit. Pidettä kehitys tauko ja aloitettaisiin alusta uudestaan.
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Kauden toistaiseksi tylsin kilpailu on nähty ja turha toivoa, että joku taistelisi vielä buttonia vastaan mestaruudesta :jaska:
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Tylsääkin tylsempää Formulaa. Kisa oli tosiaan 2 ekan kierroksen jälkeen selvä. Britit on varmaan ainoita joita tämä Button vie kaiken palvelee.

Voitas tää kausi oikeastaan lopettaa tähän antaa Buttonille ja Brawnille pystit. Pidettä kehitys tauko ja aloitettaisiin alusta uudestaan.
Täh?? parasta formulaa ikinä!!11! Todella tiukkaa taistelua ja mitä ohituksia!
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Renkaanvaihdot kuuluvat Formula ykkösiin olennaisena osana - välitankkaukset eivät. Renkaanvaihdot eivät pilaa kisakokonaisuutta lähellekään siinä määrin mitä nyt tapahtuu välitnkkausten suhteen. Kisan läpiajaminen yhdellä rengassarjalla pitäisi toki myös tehdä mahdolliseksi.
Täysin samaa mieltä. Välitankkauksessa on se ongelma, että varikolta ulos tuleva kuski on hidas, ja siten pilaa niitten kisoja joitten eteen tulee. Uusilla säännöillä varikolta ulos tuleva on nopea, ja ohitusvastuu on siten pysähdyksen tehneellä.
Olen eri mieltä. Kuten ehkä aiemmasta keskustelustamme muistat, eivät tilastotkaan tue tätä väitettäsi. Paalupaikalta on kisabensoilla ajettavien aika-ajojen aikana voitettu huomattavasti useammin kuin tyhjillä tankeilla ajettujen.
Johtuu siitä että aika-ajossa epäonnistunut nopea kisakuski ei voi korjata taktiikkaansa vastaamaan muuttunutta tilannetta. Ensi vuosi tuskin tuo suurta muutosta tähän, paitsi että varikkopysähdysten ajankohdat ovat joustavempia. Voi myös paremmin pelata ruuhkan kanssa, ja ensin varikolle menevä pystyy tekemään uusilla renkailla nopeampia kierroksia kuin radalle jäänyt.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Täysin samaa mieltä. Välitankkauksessa on se ongelma, että varikolta ulos tuleva kuski on hidas, ja siten pilaa niitten kisoja joitten eteen tulee. Uusilla säännöillä varikolta ulos tuleva on nopea, ja ohitusvastuu on siten pysähdyksen tehneellä.
Taitaa ensi kaudella ulostuleva olla hetkellisesti entistä hitaampi, sillä renkaanlämmittimet on kielletty. Tuo "kisan pilaaminen" on osa taktikointia. Joskin ohittamisen helpottuessa selvästi hitaammasta pääsee nopeasti ohi (paitsi Monacossa).
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Taitaa ensi kaudella ulostuleva olla hetkellisesti entistä hitaampi, sillä renkaanlämmittimet on kielletty. Tuo "kisan pilaaminen" on osa taktikointia. Joskin ohittamisen helpottuessa selvästi hitaammasta pääsee nopeasti ohi (paitsi Monacossa).
Jaajuu. Kylmillä luistelevista saattaa ehkä sitten päästä ohi aluksi, mutta renkaiden lämmettyä nopeusetu on varikolta ulostulleella. Ehkä tuossa tulee jonkunlaisia kilpa-ajotilanteita, joissa taidolla on merkitystä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jaajuu. Kylmillä luistelevista saattaa ehkä sitten päästä ohi aluksi, mutta renkaiden lämmettyä nopeusetu on varikolta ulostulleella. Ehkä tuossa tulee jonkunlaisia kilpa-ajotilanteita, joissa taidolla on merkitystä.
Niin, voisi kuvitella, että tuoreilla kumeilla ajava ottaisi sen hetkeä aikaisemmin ohittaneen kiinni ja ottaisi sijan takaisin. Teoriassa siis on ohituksia tiedossa.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Täh?? parasta formulaa ikinä!!11! Todella tiukkaa taistelua ja mitä ohituksia!
Joo ei paljon lämmitä nuo ohitukset kun kärki on tiedossa ja 2 kierroksen jälkeen. Eikä niitä ohituksia nyt niin paljon ollu etenkään käressä. Hanurista mikä hanurista. KERSeestä :D
 
Ylös