Turkin GP 2009 - kilpailu

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eikä niitä ohituksia nyt niin paljon ollu etenkään käressä.
Kärjessähän niitä ohituksia on paha tehdä jos autot on nopeusjärjestyksessä. En tiiä minkälainen rata/säännöt pitäisi olla että Webber pystyisi ohittamaan Buttonin kun auto on vain hivenen huonompi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kärjessähän niitä ohituksia on paha tehdä jos autot on nopeusjärjestyksessä. En tiiä minkälainen rata/säännöt pitäisi olla että Webber pystyisi ohittamaan Buttonin kun auto on vain hivenen huonompi.
Sellaiset säännöt että ajettais aika-ajot tyhjillä tankeilla ja pääsis starttaamaan kärjestä ilman ohitustarvetta. Nythän Webber ottaa aina kierroksen pari enemmän polttoainetta, koska se on varmin taktiikka ajaa isoille pisteille ja podiumille, mutta voitosta taistelu on vaikeaa kun aina joku pääsee edelle kevyemmän auton turvin.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Häkellyttävää kuinka tässä satojen miljoonien eurojen ja kymmenien tuhansien työntekijöiden sirkuksessa yhden miehen tietotaito pystyy vuosi vuodelta nostamaan edustamansa tallin suoranaiseen dynastian asemaan F1:sissä. Tämä koskee samanaikaisesti niin nopeutta, luotettavuutta kuin taktiikoiden erinomaisuutta.

Benetton, Ferrari ja nyt Brawn GP. Kausi 2009 muistetaan yhden todellisen mestarin yhtenä (hänelle todennäköisesti rakkaimpana) näytöksenään. Sen mestarin nimi on Ross Brawn.

Tuolla autolla ajaisi Niki Laudan tituleeraama Apinakin voitosta voittoon, ollenkaan väheksymättä Buttonia. Todetkaamme nyt lopuksi kuitenkin, että tuskin kukaan häntä voi keskivertoa parempana kuljettajana silti pitää. Mikäli on F1:iä seurannut tätä kautta pidempään. Auto on maaginen. Yhdistelmä toimii. Haloo Ferrari, haloo MäcLaren
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Sellaiset säännöt että ajettais aika-ajot tyhjillä tankeilla ja pääsis starttaamaan kärjestä ilman ohitustarvetta. Nythän Webber ottaa aina kierroksen pari enemmän polttoainetta, koska se on varmin taktiikka ajaa isoille pisteille ja podiumille, mutta voitosta taistelu on vaikeaa kun aina joku pääsee edelle kevyemmän auton turvin.
Jep, mutta ohituksia ei varmaan edelleenkään (mainitsemallasi säännöllä) tulisi sen enempää.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tuolla autolla ajaisi Niki Laudan tituleeraama Apinakin voitosta voittoon, ollenkaan väheksymättä Buttonia. Todetkaamme nyt lopuksi kuitenkin, että tuskin kukaan häntä voi keskivertoa parempana kuljettajana silti pitää. Mikäli on F1:iä seurannut tätä kautta pidempään. Auto on maaginen. Yhdistelmä toimii. Haloo Ferrari, haloo MäcLaren
Hmm.. Itse kyllä ajattelen asian niin, että jos joku on seurannut ykkösiä kymmenen vuotta niin ei olisi pitänyt tulla yllätyksenä Buttonin menestys.

Vertailuhan tapahtuu luonnollisesti Barrichelloon, ja kun viime vuosina on vertailtu heitä niin jotkut ovat oikeutetusti ajatelleen Rubensin olevan vanhana kääkkänäkin Jensonia nopeampi. Itselleni oli pässin lihaa Buttonin menestys Rubensiin nähden. Ja kun puhutaan ylivoimaisesta autosta, niin sitähän se pitäisi olla Barrichellollakin. Tulokset ovat samoja kuin Ferrari aikoina.

Button on kova kuski, samoin kuin Schumacher. Itse vaan en pidä Schumia parhaimpana kuljettajana, enkä siis Buttonia. Mutta ehdottomasti keskivertoa parempia ovat, ja Button oli sitä jo aikoinaan vaikka nyt 2006 vuonna..
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
:l Ylivääpelin kanssa samaa mieltä.

Paitsi, että Rubens on palkattukin talliin tukemaan Buttonia. Brawn on alunperin tarjonnut paikkaa siten, että nappiin satsataan ja Rubens saa auttaa siinä, rahaa vastaan, tietty. Se mitä Barrichello esittää tasapuolisuutta vaatiessaan on silkkaa feikkiä jotta homma ei näyttäisi niin läpinäkyvältä. Jo kauden alussa Barrichello tiesi asemansa ihan niin kuin tiesi Shcumi/Brawn/Todt -aikoinaankin.
 
Viimeksi muokattu:

JButton7

Well-known member
Liittynyt
5.3.2008
Viestit
637
Aika vahva väite.
Olisin kiinnostunut kuulemaan jonkinlaisia todisteita asiasta? Muitakin kuin omia huomioita.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Tässä Rubensin haastattelusta kisan jälkeen. Joku voi sanoa PR-löpinäksi, mutta Rubens tuntuu uskovan, että saa ajaa voitosta, eikä ole kakkoskuskin roolissa.

Q. Ross said before the race that you were free to race.

RB: It's more frustrating for that. I didn't have clean air during the whole race. The only positive that I'm going to take out of this race is that I fought my way until the very end. Because people could think that since I couldn't win I stopped in the pits. But I knew I had some chance of getting back into the points. It was just frustrating that I was having that limiter for some five seconds on the straight. It was really wrong.

Q. What was the point of Brawn telling you and Jenson you are free to race?
RB: We both want to win, and I wanted to understand if after the second pitstop we had to be careful and reduce the revs. So we both went into Ross's office and explained the case to him. It was very good from Jenson, very good from me, very good from Ross. It was different than in my Ferrari times, so I felt very good. I felt it was a good day to get back some of the points but unfortunately there is happiness on Jenson's face but not on mine.

Q. Do you feel better that you are allowed to race freely?
RB: Yeah, for six years I couldn't, so now that I can, I do.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Aika vahva väite.
Olisin kiinnostunut kuulemaan jonkinlaisia todisteita asiasta? Muitakin kuin omia huomioita.
No varmasti visusti pitävät todisteet pöytälaatikossa eli omiksi huomioiksi jää - tosin monivuotisiksi. Ja tottahan siellä jotakin urheilullistakin porkkanaa on, mutta lähtökohdat, näin uskon, ovat nämä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tässä Rubensin haastattelusta kisan jälkeen. Joku voi sanoa PR-löpinäksi, mutta Rubens tuntuu uskovan, että saa ajaa voitosta, eikä ole kakkoskuskin roolissa.
No ainakin se nyt myöntää olleensa Ferrarilla kakkoskuski. Silloin se kielsi senkin vaikka kaikki sen tiesi.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Vertailu Barrichelloon Sumin ajoilta on vähän ontuva. Kaverihan tekee kohta f1-kuskien ikäennätyksen, joten olisi suorastaan outoa jos vauhti ja reaktiot olisivat sitä luokkaa kuin vielä muutama vuosi sitten, puhumattakaan 2000-luvun alusta..

Button olisi jäänyt tod näk ilman työpaikkaa tällekaudelle ilman ex-Hondan jatkoa Brawnin "muodossa", niin haluttu mies lahjojensa puolesta on alan ammattilaisten keskuudessa. Eivätkä meriitit ennen kautta 2009 todellakaan puhu tätä käsitystä vastaan. Toki hyvä keskisarjalainen ja kun auto on kenties F1-historian ylivoimaisin, niin jälki on tällä yhdistelmällä suorastaan murhaavaa muiden tallien kannalta.

Saan kylmiä väreitä pelkästä ajatuksesta, että tuolla autolla ajaisi Räikkönen tai edes Alonso, silloin nimittäin rikottaisi kierrosennätyksiä sekunttien marginaaleilla:frank:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Saan kylmiä väreitä pelkästä ajatuksesta, että tuolla autolla ajaisi Räikkönen tai edes Alonso, silloin nimittäin rikottaisi kierrosennätyksiä sekunttien marginaaleilla:frank:
Tai sitten ei, Alonson tai Kimin suoritus Turkissa ei ero mitenkään siitä, mitä Button esitti keskitason kalustolla. Kuljettajien nopeuserot ovat enintään muutamia kymmenyksiä, kun kuljettajilla on alla tasapuolinen kalusto.
 

keke-82

Well-known member
Liittynyt
31.3.2009
Viestit
188
Sijainti
Espoo
Tai sitten ei, Alonson tai Kimin suoritus Turkissa ei ero mitenkään siitä, mitä Button esitti keskitason kalustolla. Kuljettajien nopeuserot ovat enintään muutamia kymmenyksiä, kun kuljettajilla on alla tasapuolinen kalusto.
:ahem:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Tai sitten ei, Alonson tai Kimin suoritus Turkissa ei ero mitenkään siitä, mitä Button esitti keskitason kalustolla. Kuljettajien nopeuserot ovat enintään muutamia kymmenyksiä, kun kuljettajilla on alla tasapuolinen kalusto.
Button on ajanut uransa aikana Williamsilla, Benettonilla, Renault'lla, BAR-tallissa ja Hondalla sekä nyt Brawn GP:llä. Ensimmäiseen voittoon tarvittiin alle 112 osakilpailua.

Jos nyt verrataan Alonsoon, niin: Alonso ajanut urallaan Rellulla, Minardilla ja McLarenilla. Aikanaan kaikkien aikojen nuorin maailmanmestari. Kaikkien aikojen nuorin tuplamestari.. Jne..

Aika isot on erot ihan statistiikassakin. Ja niin, se tärkein meinasi unohtua: Jos sä olet lahjakas ja nopea, sä pääset nopeasti huipputalliin koska huipputallit tahtoo parhaat itselleen ja niillä on resurssit myös saada parhaat. Niin kävi esimerkki-Alonsolle ja Kimille. Jos et sä tee vaikutusta tässä mielessä, sä jäät polkemaan niihin "keskisarjalaisiin" koko uraksi.

Näin kävi Jensonille jopa niin että siihen oli hänen uransa tyssätä, mutta Brawnin megalomaaninen hittinousu tuli ja on jo tässä vaiheessa kautta F1-historiaa. Ei silti, kaikki kunnia tuolle paketille Brawn+Button, se on sirkuksen nopein yhdistelmä. Joka olisi silti roppakaupalla hitaampi kuin Räikkönen+Brawn tai Alonso+Brawn, edelleen:alppu:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
:ahem: . Jep. Sieltä löytyy varmaan 15 kuskia jotka ovat 2 kymmenyksen sisällä. Merkittävämmät erot tulevat sitten tasaisuudessa, paineensiedossa, sun muussa kisailussa. Tyhjällä baanalla kierrosaikaerot ovat hyvin pieniä tosi monella.
 

keke-82

Well-known member
Liittynyt
31.3.2009
Viestit
188
Sijainti
Espoo
:ahem: . Jep. Sieltä löytyy varmaan 15 kuskia jotka ovat 2 kymmenyksen sisällä. Merkittävämmät erot tulevat sitten tasaisuudessa, paineensiedossa, sun muussa kisailussa. Tyhjällä baanalla kierrosaikaerot ovat hyvin pieniä tosi monella.
Joo, ja kyllä huippukalustollakin voi sählätä, Jenson vaan vetää ilman virheen virhettä. Ja aika suoraviivaista on käyttää ajotaidon absoluuttisena mittarina pääsyä huipputallin, kyllähän siihen vaikuttavat niin monet tekijät. Ja taisi Häkäkin tavoitella eka voittoa lähes seitsemän kautta ja siitähän sitten taivas aukeni
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
oikeassa olet Häkän suhteen, ei hänkään hetkessä noussut mestariksi. Toisaalta Mika säväytti jo heti nuorena tullessaan ykkösiin,muun muassa pesemällä muuan aika-ajo-specialisti Ayrton Sennan ekoissa aika-ajoissaan..

Kimihän aloitti myös keskisarjalaisessa, mutta antoi sellaiset näytöt että eteni hetkessä McLarenille. Alonso aloitti vielä huonommassa tallissa,Minardilla, mutta antoi sellaiset näytöt että eteni Rellulle mestaruuksia voittamaan varsin nopeasti.
 

Aanrii

Well-known member
Liittynyt
25.2.2004
Viestit
1205
Sijainti
Täällä
oikeassa olet Häkän suhteen, ei hänkään hetkessä noussut mestariksi. Toisaalta Mika säväytti jo heti nuorena tullessaan ykkösiin,muun muassa pesemällä muuan aika-ajo-specialisti Ayrton Sennan ekoissa aika-ajoissaan..
Ei nyt sentään ekoissa aika-ajoissaan, olihan Mikalla takanaan jo pari kautta Lotuksen ratissa. Ekoissa aika-ajoissaan McLarenin ratissa tosin.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
No onhan Buttonilla ainakin mikroautoista ja alemmista formulaluokista aika kovat näytöt ykkösissä sitten hiukan huonoa tuuria talli valinnoissa + luotti siihen, että Honda nousee isoksi tekijäksi, kun on paljon rahaa käytössä aika ironista, että se tapahtui Hondan vetäytymisen jälkeen.
 
Ylös