Le Mans 24h 2009

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Ilmeisesti Euro2:sta eivät Töyli/Palttala selostele vaan se tulee englanniksi.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
KSM:n Lola-Mazda ei tunnu selviävän näistä testipäivistä kisaan naarmuitta. Viime vuonna Hideki Noda ajoi massiivisen onnettomuuden aika-ajoissa ja nyt Jean de Pourtales pyörähti märästä Dunlop-mutkasta renkaisiin melko railakkaan näköisesti. Auto nousi ilmaan ja melkein kiepsahti ympäri.

Tässä autokunnassa kolmantena kuljettajana on muuten Macaon Grand Prix'n vakioautokisoista tuttu toimittaja/kilpa-ajaja Matthew Marsh, josta tuli viime vuonna WTCC-sarjan päätöskilpailussa ensimmäinen hongkonilainen maailmanmestaruuspisteillä. Marsh oli myös vuosikymmenen puolivälissä perustamassa hongkongilaista tiimiä, jonka tarkoituksena oli kilpailla Le Mansissa Darryl O'Young kanssa. Hanke ei kuitenkaan toteutunut toivotussa mittakaavassa ja Marshista tuli vasta pari vuotta sitten ensimmäinen hongkongilainen, joka on osallistunut 24 tunnin klassikkoon.

Tänä vuonna hänestä tulee ensimmäinen hongkongilainen protokuljettaja Le Mansissa ja myös O'Young on mukana GT2-luokassa. Marsh ja O'Young ajavat Hong Kongia hienosti maailmankartalle siitäkin huolimatta, että Marsh on alkujaan englantilainen ja O'Young kanadalainen. :D
Ilmeisesti Euro2:sta eivät Töyli/Palttala selostele vaan se tulee englanniksi.
Tietääkseni Eurosport 2:lla ei ole lainkaan pohjoismaalaista selostusta, vaan ohjelmaa tarjotaan vain Euroopan pääkielillä.
 
Viimeksi muokattu:

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Rauha maassa, olemme Markuksen kanssa äänessä vain ESP1 eli international kanavalla. Kakkosella on jotain nimettömiä miehiä, Shaw ja Haven + 5 muuta...

Päätimme Markuksen kanssa että jos on kysyttävää, tänne voi niitä kysymyksiä laittaa ennen kisaa ja kisan aikana, seuraamme foorumia aktiivisesti, esim salon tiimiin on suora yhteys...pitäisikö perustaa ihan oma topic näille kysymyksille, ois helpompi seurata...keskustelu voisi olla tässä topicissa?

Toki tekstareita voi lähettää ja ne luetaan ihan varmasti mutta forumkin on siis koko kisan ajan auki,vastaamme sielläkin jos vaan ehditään...

Suosikit täällä on jo kartoitettu, mutta pieni huomio tuolta Martinilta (Haven, ei Aston) paikapäältä....jos vettä tulee edes saman verran kuin vapaissa harkoissa, Pessulla (tarkoittaa Peugeotin tehdastiimiä + Pescaroloa)on pieni etu kun vesi ei tule suoraan kabiiniin. Katsojille se ei ei tunnu niin paljon mutta kuljettajat ei siitä kauheasti pidä kun pitää visiiriä putsailla ja ajovuoron lopussa on ..hmm...se märkänä. Ihan suoraan tauluun se vesi ei tule, avomalleissakin on sellainen muutaman sentin pleksi joka käsittämättömän paljon ohjaa kyllä sitä ilmaa/vettä pois...mutta silti..

Suosittelen sitä playeriä, se ei ole paha hinta varsinikin kun jos nyt ottaa sen, niin ehtii pari wtcc kisaakin katsomaan + F2 +formula masteria ja vähän kaikkea muutakin. Suurin osa ottaa sen kuukauden jälkeen vuoden diilin veikkaan..:0)..

Tänä iltana Palttalan tekee debyytin, pari tuntia suorana aika-ajoista. Ja forumia me käytetään jo nyt.
 
Viimeksi muokattu:

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Suosikit täällä on jo kartoitettu, mutta pieni huomio tuolta Martinilta (Haven, ei Aston) paikapäältä....jos vettä tulee edes saman verran kuin vapaissa harkoissa, Pessulla (tarkoittaa Peugeotin tehdastiimiä + Pescaroloa)on pieni etu kun vesi ei tule suoraan kabiiniin. Katsojille se ei ei tunnu niin paljon mutta kuljettajat ei siitä kauheasti pidä kun pitää visiiriä putsailla ja ajovuoron lopussa on ..hmm...se märkänä. Ihan suoraan tauluun se vesi ei tule, avomalleissakin on sellainen muutaman sentin pleksi joka käsittämättömän paljon ohjaa kyllä sitä ilmaa/vettä pois...mutta silti..
2007, kun 908 oli uusi, Radio Le Mansilla oli puhetta umpiautoista ja sateesta. Heidän mielestä näkyvyys perinteisestä avoautosta on selvästi parempi sateella. Visiirin puhtaana pito öljystä, kumista, hyönteisistä yms moskasta tear-offeilla on paljon helpompaa kuin tuulilsin.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
pitäisikö perustaa ihan oma topic näille kysymyksille, ois helpompi seurata...keskustelu voisi olla tässä topicissa?
Toi vois olla ihan kätevä systeemi :thumbup:

Markus on varmaan nyt tuopin ääressä, ettei sit lähetyksen alkaessa jännitä niin paljoa.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
2007, kun 908 oli uusi, Radio Le Mansilla oli puhetta umpiautoista ja sateesta. Heidän mielestä näkyvyys perinteisestä avoautosta on selvästi parempi sateella. Visiirin puhtaana pito öljystä, kumista, hyönteisistä yms moskasta tear-offeilla on paljon helpompaa kuin tuulilsin.
Ja vaikka Peugeot 908 - kuskit selviävätkin ajovuoroistaan kuivin jaloin, niin ainakin viime vuonna auton ajo-ominaisuudet huononivat huomattavasti kun rata kastui. Tietenkin siihen vaikutti myös se, ettei harjoituksia oltu ajettu märällä radalla, mutta jostain syystä Michelinin sadekelin renkaat toimivat Audeissa paremmin. Kuten tuolla aiemmin taisin mainitakin, niin Peugeot ja Michelin ovat viime vuoden jälkeen panostaneet paljon saadakseen renkaat toimimaan kostealla radalla paremmin. Audi R15:n kilpailukyky sateella on vielä pieni kysymysmerkki, mutta eilisen jälkeen Audit tuskin ovat ongelmissa jos ja kun vettä viikonloppuna tulee.

John Hindhaugh arveli eilen vapaiden harjoitusten aikana, että syy Peugeot'n rajuun protestointiin on se, että 908-projekti on nyt kolme vuotta vanha (yhtä vanha kuin Audin R10 oli silloin kun Peugeot julkistettiin) ja kaikki ongelmat ja sudenkuopat on nyt pitänyt korjata niin autossa kuin taktiikassa kuin henkilöstössäkin. Nyt Peugeot'n on voitettava tai muuten päättäjät lyövät todennäköisesti rahahanat kiinni. Ranskalainen ylpeys ja kunnia on siis enemmän kuin kulunut cliché la Sarthen varikolla tänä vuonna.

Sam Collins oli muuten ollut Mulsannen suoralla mittaamassa autojen huippunopeuksia ja vaikka nopeudet ovatkin viime vuodesta laskeneet 7-8 kilometriä tunnissa, niin Peugeot oli ainakin eilen uudella aeropaketillaan nopein suoranopeuksissa. Lola-Aston Martin (sanoi Richards mitä tahansa "rumasta ankanpojasta niin se on Lola-Aston ei Aston Martin) oli toiseksi nopein ja Audi R15 vasta kolmas. Tosin kuten todettua, todelliset nopeudet saadaan selville vasta tänään, joten aika-ajojen jälkeen tähän vertailuun kannattaa palata tarkemmin.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Viimeksi muokattu:

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Pakko kysyä selostajaduolta, että onko jo etukäteen selvillä, montako kierrosta voi kuljettajat ajaa yhdellä tankkauksella? Kenellä on tämän suhteen etuasema? Audeilla, Pösöillä vai bensa-Astoneilla? Kestävyyskilpailua voisi verrata halpalentoyhtiöihin :D
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Vaihtoivat sitten aika-ajoon joten kuten toimivan live timingin flash-viritykseen, joka ei toimi ollenkaan.
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Vaihtoivat sitten aika-ajoon joten kuten toimivan live timingin flash-viritykseen, joka ei toimi ollenkaan.
Nyt vaihtoivat vanhaan, mutta eiköhän tuokin prakaan pari kertaa. Viiteen vuoteen ei ole kertaakaan live timing toiminut 24 tuntia.
RLM vääntää puujalkavitsejä protestista "Peugeot must have protested the live timing" :D
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Vaikka tiimin sisältä tulevat kommentit onkin ihan eri asia kuin mitä johtokunnassa ajatellaan, niin näyttäisi siltä että suunnitelmia on jo vuodelle 2011.
Kuten Brackleyn tiimikin oli suunnitellut asioita täksi vuodeksi Hondan väreissä...

Suurimmat ja nopeimmat prototyypit tietenkin kiinnostavat kaikkein eniten yleiskilpailun kärjessä, mutta olisi hyvä huomioida, että LMP2:ssa Porsche näyttää hallitsevan tänäkin vuonna Spyder RS:llä. Japanilainen Team Goh on palannut Le Mansiin ostamalla Van Merksteijnin viime vuoden voittoauton. Vuonna 2004 Audi R8:lla Le Mansin voittaneen tiimin ykköskuljettajana on jälleen Kazimuchi Gohin luottokuljettaja Seiji Ara ja ajokolmikon täydentää Porschen tehdaskuljettaja Sascha Maassen sekä viime vuonna Macaon F3 GP:n voittanut japanilais/eteläkorealainen Keisuke Kunimoto, joka osallistuu ensimmäiseen Le Mansiinsa.

Porschen tehdastuesta nauttii myös tanskalainen Team Essex, joka viime vuonna sijoittui LMP2-luokassa toiseksi. Viime vuoden Dunlopin renkaat ovat vaihtuneet Michelineiksi ja auton sininen väri Michelin Green Challangen vuoksi vihreävalkoiseksi. Casper Elgaard on ainoa, joka palaa viime vuotisesta kolmikosta, sillä Maassen on siis siirtynyt Gohille ja Mr. Le Mans - ainakin Tanskassa - eli John Nielsen ei ole tänä vuonna lainkaan mukana. Heidän paikkansa Essexillä ovat ottaneet WTCC:stä tuttu Kristian Poulsen sekä Porschen kuljettaja, kokenut Le Mansin kävijä ja Prostin, Benettonin sekä Arrowsin entinen F1-testaaja Emmanuel Collard.

LMP2:sta on myös huomioitavaa neljä Mazda-moottorista autoa. Vuonna 1991 Le Mansin voittanut japanilaismerkki on muutaman viime vuoden aikana palannut kovalla panoksella mukaan moottoriurheiluun mm. ALMSissa, Champ Carissa ja erilaisten Mazdan juniorformulaluokkien kuten Atlantic-sarjan kautta. Tänä vuonna Mazdan epävirallisen tehdastiimin Chris Dyson on mukana RML-Lola-Mazdalla, joten ehkä muutaman vuoden päästä näemme jälleen Mazdaspeedin tehdasjoukkueen Le Mansissa.
imsa sanoi:
RLM vääntää puujalkavitsejä protestista "Peugeot must have protested the live timing"
P-sanastahan on Le Mansin varikolla kyllä vedetty melkoista huumoria koko eilisillan ja miksi meno muuttuisi yhtään tämän päivän puolella? Hollantilaisilla faneilla kuului olevan jo I protest -paitojakin :D
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Jaaha, Montagnyllä paloi sitten hermot jo tässä vaiheessa viikkoa :thumbfh:

Hindhaugh sanoi juuri saaneensa tiedon, että Audi keskittyy kisasäätöihin, eivätkä tule käyttämään aika-ajorenkaita. Peugeot luultavasti ottaa sitten paalun tänäkin vuonna...
 
Viimeksi muokattu:

PohjoisenPike

Nappula
Liittynyt
15.12.2007
Viestit
1258
Sijainti
JJ:n pelaamo
Joo, kyllä Diesel-Peugeot nro 8 näyttää menevän aika hyvää vauhtia.

Salon autokunta muuten GT2-luokassa toistaiseksi 5.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Audi sitten pluffasikin. Massiivinen viimeinen veto McNishiltä ensimmäisen osoin loppuun :eek!:
 
Ylös