Le Mans 24h 2009

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Toyotahan oli niin varma kuin vain voi olla. Jos Toyota jopa testasi moottoriaan Domessa, niin kyllä sitä jonain merkkinä voidaan pitää. Se sitten, että löytyykö projektille tarvittavat määrät jenejä F1-tallin lisäksi on eri asia. Sanovat ettei, mutta ne "varmat lähteet", jotka tuosta Toyotan LMP1:stä puhuivat "tiesivät" merkin hallituksen jäädyttäneen projektin toistaiseksi, kun nyt ei muutenkaan kellään ole tällä alalla liikaa rahaa.
Oon lukenut ja pitänyt tuota oletettua Dome-yhteyttä hölmönä. Haiskahtaa sellaiselta optimistiselta jutulta missä on liian monta toisistaan irrallista seikkaa väkisin ynnätty.

Audi ilmoitti sitoutuneensa ensi vuoden Le Mansiin.
Ei ehkä pitäisi pitää itsestäänselvyytenä mutta... paluu ALMS:n olisi sen sijaan uutinen.

Olisi tosin mukava nähdä tämän kisan jälkeen R15 myös Petit Le Mansissa ja Laguna Secassa haastamassa Peugeot'ta ja Acuraa, mutta katsotaan nyt...
Autosportin haastattelussa eiliseltä Richardsiakin kiinnosti.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näin pitkän kisan selostushaasteet ovat tyystin toisenlaiset kuin lyhyiden sprinttikisojen, joten interaktiivisuus katselijoiden kanssa sopi mainiosti kuvioon. Varsinkin F1-Forumin hyödyntäminen ja huomioiminen oli aivan loistojuttu. Palautekanavana forum on kuitenkin helpompi ja käyttäjäystävällisempi kuin kännykkä. ES luultavasti menetti jonkin marginaalisen summan, kun ei käytetty maksullista kännykkänumeroa, mutta yleisöpalvelun ja kiinnostavuuden puolella voitti reilusti sen takaisin. Imagovoitto siis.

Torkuin tuskaisimmat ja tapahtumaköyhimmät viimeiset tunnit lähetyksestä, joten en tiedä miten ne loppujen lopuksi menivät, mutta ainakin muutoin homma toimi. Ainahan pientä hiomisen varaa on, ja välillä koppikaksikon keskinäinen nokittelu varasti vähän pääosaa kisan kustannuksella. Ei siinä mitään, tällainen maraton pitääkin ottaa rennosti ja huumorilla, eikä kukaan pystyisi vetämään yli 12 tuntia moitteettomasti ja virheettömästi. Se lisäsi lähetykseen inhimillisyyttä ja sekin on uutta suomalaisessa selostuskulttuurissa, koetun interaktiivisuuden lisäksi.

Töylin rennompi ja henkilökohtaisempi ote selostamiseen on poikkeavuudessaan piristävää, vaikken ihan jokaisesta piirteestä selostustavassa pidäkään. Palttalalta tuli mielenkiintoisia kertomuksia oman uran varrelta ja muutenkin mies oli kommentaattorina ehdotonta eliittiä. Mutta niinhän J. T. lupasikin, että parhaat valittiin. ;)

Ensi vuonna uudestaan! Vaikka tietysti toivon, että Markus olisi mielummin radalla kisaamassa, niin jos se ei ole mahdollista, niin ehdottomasti Eurosportin koppiin uudelleen.

CARTer sanoi:
Parempi TV-grafiikoiden toteutus olisi myös korkealla omalla listalla.
[--]
Graafiseen suunnitteluun ja ilmeeseen kallellaanolevana laittaisin koko ilmeen muutenkin uusiksi ja lisäisin esimerkiksi aina tasatunnein yläkulmaan pienen Rolexin, joka kertoisi jäljellä olleen ajan ($$). Tämä nykyinen graafinentoteutus ja informaation tarjonta on sieltä jostain GP2-sarjasta, jonka TV-toteusta en millään voi ymmärtää. FOMilla luulisi olevan resurssit tehdä niistä vähintään WSR:n tasoista materiaalia, mutta nyt he käyttävät vain päivitettyä versiota -97 vuoden F3000-TV-grafiikoista.
Kieltämättä grafiikkainformaatiota voisi parantaa. Ilman (välillä pettänyttä) live timingia olisi kisaa vaikeampi seurata. No, minä nyt olen niin tottunut live timing dataan, että olisin hukassa pelkän selostuksen ja ruutugrafiikan kanssa muutenkin.

Offtopic, mutta hoitaako FOM tosiaan GP2:nkin grafiikat? Olen jo vuosia ihmetellyt miten niin varakas toimija hoitaa niinkin tärkeän osa-alueen niin huonosti (myös ykkösissä, vaikka siellä onkin parannuksia tullut).
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Mahtaako J.T tietää näyttääkö Eurosport Span 24H -kisan? Muuten tylsä kisa ku ei audit pystyny haastamaan Pösöjä, onneks oli hyvät selostajat :thumbup:
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Kiitokset täältäkin selostajille, vielä kun hoitaisivat grafiikat samalla tasolle niin a vot. Yksi juttu mikä harmitti oli lukuisat haastattelut ja mainoskatkot, kun pätkivät hyviä juttuja. Ehkä joku saa noista haastatteluista enemmän irti, itseä ei oikein nappaa, kun yleensä jutut on sitä samaa perusturinaa. Sama vaiva tietysti joka urheilulajissa.

Kaiken kaikkiaan mukava kokemus oli seurailla ensimmäistä kertaa Le Mansia tiiviimmin. Ei sitä nytkään tullut jatkuvasti tapitettua varmaan yhteensä noin nelisen tuntia + live timingin seurailu netissä ollessa. Ensi vuonna suurinpiirtein sama satsi olisi suunnitelmissa. Mikä mahtaa olla tulevaisuus Le Mansissa? Lisää talleja ainakin itse kaipailisi, kun on tottunut rallia lukuunottamatta, että on useita eri talleja mukana. Onhan tuollakin noita yksityistiimejä muutamien tehdastiimien lisäksi, mutta ainakin näin alkuun vaikea niitä erottaa toisistaan ja ''lokeroida'' päähän. Mutta Le Mans on tietysti Le Mans, lajit ei ole samanlaisia.
 

grand am

Member
Liittynyt
21.11.2008
Viestit
9
Tulipahan pidettyä lupaus ja valvottua koko setti. Aamun lämmittelystä asti maaliin tuloon :eek:


Jännittävä kisahan se oli katsoa ja seurata. :thumbup: Sama on tehtävä sitten vuoden päästä uudestaan. Pösön vuosien panostus palkittiin vihdoin. Itseni kyllä yllätti Audin ainankin näennäinen valmistautumattomuus, joka ilmeni kaikenlaisina lastentaudeiksi luokiteltavina ongelmina. Olisi luullut huomaavan auton imevän kitusiinsa paljon kumia ja roskia jos olisivat ajaneet kisoissa mukana, eikä vain yksikseen testiradalla. :confused:

Hienoa että Salokin sai saavutettua Le Manssin 24H voiton! :thumbup:


Iso peukku myös selostaja kaksikolle, kestittehän tekin hereillä koko kisan :thumbup:
Oli muuten toinen peräkkäin Salolle.
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Veikkaukseni meni pahasti metsään. Pösöillä kantti kesti koko kisan ajan. Ei ihme, että Pösö rikkoi 24h kokonaispituusennätyksen. Vauhti oli tosi kova koko ajan. Renkaat kestivät tuossa kisassa harvinaisen hyvin, rengasrikkoja oli suhteellisen vähän (vrt. aikoinaan Toyotan rengasrikko täydessä vauhdissa...).
En kylläkään tajua, miksi Eurosportti lähetti 4:3 signaalia. Grafiikat olivat vähän kortilla. Onboardit aika poliittisia, eli Audin signaalia välteltiin...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tätä olen ihmetellyt jo WTCC, Formula 2 ja muissa lähetyksissä. Kisat on kuvattu 16:9-formaatissa, mutta Eurosport muuttaa ne 4:3 muotoon. :thumbdown
Vieläpä keskittämällä, jolloin osa grafiikoista jää ruudun reunan taa.
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Todellakin vielä yhdet positiiviset palautteet sinne selostamoon. Eiköhän tämän foorumin käyttäminen ollut kaikkien etu, kopista eivät loppuneet puheenaiheet kesken, eikä katsojienkaan tarvinut pelkästään keskenään jakaa mielipiteitä selostuksesta, tai mistään muustakaan. Tuntui siltä, että Töylillä ja Palttalalla oli vähemmän tylsää 12,5h lähetyksessä, kuin mitä Pulkkisen Timpalla tuntuu olevan reilun tunnin GP2-lähetyksessä. Eli todellakin kiitokset tästä kisasta. :thumbup:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mikä mahtaa olla tulevaisuus Le Mansissa? Lisää talleja ainakin itse kaipailisi, kun on tottunut rallia lukuunottamatta, että on useita eri talleja mukana. Onhan tuollakin noita yksityistiimejä muutamien tehdastiimien lisäksi, mutta ainakin näin alkuun vaikea niitä erottaa toisistaan ja ''lokeroida'' päähän. Mutta Le Mans on tietysti Le Mans, lajit ei ole samanlaisia.
Silleen on nyt (taloustilanteenkin kanssa) hankala tilanne, että säännöt muuttuu 2011 (LMP1 moottorikoot pienenee kautta linjan). Esimerkiksi Peugeot on jo poissulkenut täysin uuden auton ensi vuodelle, koska se siis kelpaisi vain yhdeksi vuodeksi. Joko nyt kolmivuotinen 908 saa vielä vuoden jatkoaikaa (potentiaalia jäljellä?) tai sitten skippaavat...

ALMS:ssähän tietysti on Acura, mutta Le Mansin kohdalla markkinointimielessä ongelma se että Acuraa ei Euroopassa myydä.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Kiitos kaikille foorumisteille, jotka olivat mukana. Ilman teitä LeMans lähetys olisi ollut paljon köyhempi.

Ensi vuonna asioita osataan tehdä jälleen paremmin mutta jos ajatellaan kokonaisuutta, aika paljon asioita ehdittiin puida. Tapa oli ihan jotain muuta kuin missään urheilulähetyksessä aiemmin mutta minun mielestä aika mielenkiintoinen malli. Kaikki aihepiirit pystyttiin käsittelemään joko lähetyksessä tai täällä, mutta mistään aiheesta ei tarvinnut laittaa päätä pensaaseen vaan vastaus löytyi, jos ei meiltä niin viimeistään CARTer tai joku muu kaivoi tiedon jostain....0)..

Mutta palveliko tämä malli meidän katsojia?? Luulen että palveli ja hyvin. Vastaavaa tietomäärää LeMansista ei ole kenelläkään suomessa, minkä saimme kerättyä täältä.
Vaikka en lähetystä seurannutkaan, olen vakaasti sitä mieltä että tällainen selostuskopin ja kotikatsomon interaktiivisuus tekee erityisesti Le Mansin kaltaisen pitkän kisan selostuksesta hilpeän antoisan yhteisen kokemuksen. Ja mikäpä sen hauskempaa?

Kuka ties jotain vastaavaa on saavutettavissa myös lyhyempienkin kisatapahtumien yhteydessä? Aina kannattaa yrittää kehittää jotain uutta vinkkeliä. Samaa vanhaa tekemällä saa aina saman vanhan tuloksen, ja siihen pyrkimykseen ei liene aihetta ennen kuin eläkeiän kynnyksellä, kun inehmon tärkeimpiä huolia elämässä on suolen toiminnan säännöllisyys. :tongue:
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Kiitos vielä minunkin puolestani, että jaksoitte seurata kisaa viikonloppuna! Tämän forumin aktiivinen seuraaminen toi melkoisesti väriä ja aiheita lähetykseen ja auttoi merkittävästi koko viikonlopun ajan. Kiitos ja kumarrus myös selostajavirtuoosi Töylille, että jaksoit hymähdellä lukuisille piikeille ja paikkailla hiljaisia hetkiä.

Olin ensimmäistä kertaa ruudun toisella puolella, tilanne oli uusi ja haastetta sopivasti. Kiitos positiivisesta palautteesta, se lämmittää noviisin mieltä. Toisaalta olisi mukava kuulla kritiikkiäkin, sillä aina voi parantaa. Se on teidän kaikkien etu, jos tuonne koppiin vielä tulee kutsu :)

Ensimmäisenä tulee mieleen kattavampi taustatyö, varsinkin tekniikkapuolella. Osa asioista oli itsestään selviä ja niistä oli helppo höpistä, mutta välillä kun puhuttiin dieseleiden moottorisäännöistä tai vastaavasta, olin pihalla kuin lumiukko. Ulosantia voisi tietenkin myös parantaa (äiti sanoi) ja ääni oli vähän maissa flunssan viemänä. Tilanteen teki haastavaksi asiantunteva katsojakunta, mutta sama poppoo myös auttoi monessa kohdassa ja hyvällä fiiliksellä painettiin porukalla.

Pitkä lähetys tai valvominen sinänsä ei tuottanut ollenkaan vaikeuksia, edes ilman apuvälineitä, mitä nyt Jukka kaipaili kauneusuniaan :wink: Kopissa oli rento fiilis ja se parani loppua kohti. Olisi kai se voinut mennä paljon huonomminkin.

Aika hyvät kisat oli, mutta pettymyksenä tietenkin Audin vaisuus ja GT2-luokassa Porschen katastrofaalinen kilpailu. GT1:n vaisu anti oli odotettavissa, kun mukaan ei valittu yhtään Saleenia tai Maseratia ja Astonilla ei ollut yritystä. Loppuun olisin kaivannut vielä sekuntitaistelua P1:siin tai edes johonkin pienemmistä luokista, mutta ymmärtää tietenkin Pösön ratkaisun. Siitä olisi syntynyt kunnon soppa, jos 8 ja 9 olisivat sählänneet ja Audi olisi surffaillut voittajan maaliin.

Yritin pitää myös muut luokat tapetilla, sillä siellä on todella hyviä tiimejä ja kuljettajia ja he ansaitsisivat mielestäni enemmän huomiota. Kuskin ja tiimin näkökulmasta Le Mansin voitto on yhtä arvokas, oli se sitten mistä luokasta tahansa.

Vielä pari vastausta aiempiin kirjoituksiin.

CARTer ja GOH:n kuskivalinnat:
Tarkoitin sitä, että harvoin tuollainen tiimi valitsee kuljettajia ilman kokemusta joko tuosta kisasta tai samankaltaisesta autosta. Kunimoto läpäisi tuon seulan varmaankin jonkun ihan muun kontaktin avulla japsikuskina tai sitten tuomalla sopivan budjetin. Ajotavan kannalta protot ovat lähempänä formuloita kuin GT-pelejä. Toisaalta formuloiden sprinttikisoilla ei ole mitään tekemistä näiden pitkien kahinoiden kanssa. Käsitin silloin keväällä, että nuo molemmat japanilaiset oli jo lyöty lukkoon ja minun oli lopulta hieman hankala taistella paikasta Maassenin kanssa :rolleyes: Kaveri kyllä lupaili, että pääsisin sitä autoa kokeilemaan vielä tämän vuoden aikana, mutta uskotaan se vasta sitten, jos se oikeasti tapahtuu.. Näistä jutuista yleensä vain murto-osa toteutuu.

Samasta aiheesta vielä sen verran, että tällaisen 24-tuntisen jälkeen koko auto rakennetaan käytännössä uudelleen. Sen vuoksi tuo kolari ei välttämättä jarruta Asian Le Mans –suunnitelmia, jos vain kori säilyi ehjänä. Mielestäni se osuma ei näyttänyt niin pahalta, että runko olisi mennyt solmuun. Palataan tähän, jos kuuluu uutisia.

GT-puolella kisa oli valtava pettymys Porschelle ja heillä on halu revanssiin heti Spassa. ProSpeedin ja BMS:n kanssa on puheita, katsotaan tuleeko niistä mitään. Spa muuten tuskin näkyy Eurosportilla, sillä FIA GT:tä ei ole kanavalla näkynyt sen jälkeen, kun sarja erosi WTCC:stä.

Hyvää kesää kaikille ja toivottavasti palataan joskus samoissa merkeissä!

P.S. jätin sen katsojakilpailun palkinnon Jukalle eli nyt painetta Tampereelle, jos ei ala kuulua!
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Harmi vaan ettei tätä moottoriurheilun juhlaa pääse seuraamaan vielä pariin viikkoon kun tällä korpikoneella ollaan :jaska: kirotut hitaat yhteydet, jää kaikki katsottava välistä. It's 90's all over again...
No niin, nyt ollaan jo vähän aikaa kotona oltu ja oli aika tarkastaa tämä upea tapahtuma läpikotaisin britti-Eurosportilta. Vaikkei minkäänlaista live timingia tai vastaavaa luonnollisesti voinutkaan käyttää, on kieltämättä näin jälkikäteen helpompi katsoa kun ei välttämättä tarvitse yhteen putkeen koko vuorokauden tapahtumaa tapittaa. Sunnuntaina katsastin ensimmäiset 10h, maanantaina 2h, eilen 6h ja tänään viimeiset kohtalontunnit sekä seremoniat.

Mitäpä sitä voisi sanoa mitä ei täällä ole jo sanottu, upea kisa ja paljon draamaa. Ihmeen hyvin sain olla spoilaantumatta nämä pari viikkoa mitä tässä ehti kulua, vain protojen voittajat onnistuin vahingossa kuulemaan. Jännitys kohdistui siis GT1 & GT2 luokkiin, protojen podiumsijoituksiin sekä pariin yksittäisiin suorituksiin (Spyker!! :) ). Mitä se Coronel höpisi jossain vaiheessa iltaa, GT2-podium? :eek:

007 Lola AM ei ikävä kyllä sitten loppujen lopuksi pystynyt nousemaan murheellisen Audin ohi, mutta upea suoritus silti kun miettii mistä tultiin ja miten 008 & 009 menestyivät. Corvetitkin olisivat saaneet tulla maaliin toisessa järjestyksessä, mutta hyvä noinkin. Peugeot :thumbup:

Sää hiukan yllätti, olin varma että sadetta olisi nähty viimeistään tuolloin sunnuntaina. Ilmeisesti pari olematonta pisaraa taisi ripauttaa tuossa aamulla selostajien mukaan, mutta taisi todellakin olla olematonta kun ei mitään näkynyt. Myöskään lauantai-illan (grillaus?)usvaa ei aamuyöllä nähty.

Nigel Mansell huhkui intoa kyllä joka haastattelussa missä mies näkyi, toivottavasti on mukana ensi vuonna myös ajamassa :thumbup:

Ensi vuonna uudestaan.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Audin mainoksen mukaan he elävät hieman eri todellisuudessa kuin me muut. Tai sitten he tietävät jotain mitä me emme ;)

Audi - Success
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ja tuosta Span 24h kisasta vielä... toivottavasti tulee vähän parempi lähetys kuin viime vuonna, ei lainkaan kuvaa yöltä ja muutenkin vain parin hassun tunnin mittainen paketti Sport1:ltä.
 
Ylös