Kiitos vielä minunkin puolestani, että jaksoitte seurata kisaa viikonloppuna! Tämän forumin aktiivinen seuraaminen toi melkoisesti väriä ja aiheita lähetykseen ja auttoi merkittävästi koko viikonlopun ajan. Kiitos ja kumarrus myös selostajavirtuoosi Töylille, että jaksoit hymähdellä lukuisille piikeille ja paikkailla hiljaisia hetkiä.
Olin ensimmäistä kertaa ruudun toisella puolella, tilanne oli uusi ja haastetta sopivasti. Kiitos positiivisesta palautteesta, se lämmittää noviisin mieltä. Toisaalta olisi mukava kuulla kritiikkiäkin, sillä aina voi parantaa. Se on teidän kaikkien etu, jos tuonne koppiin vielä tulee kutsu
Ensimmäisenä tulee mieleen kattavampi taustatyö, varsinkin tekniikkapuolella. Osa asioista oli itsestään selviä ja niistä oli helppo höpistä, mutta välillä kun puhuttiin dieseleiden moottorisäännöistä tai vastaavasta, olin pihalla kuin lumiukko. Ulosantia voisi tietenkin myös parantaa (äiti sanoi) ja ääni oli vähän maissa flunssan viemänä. Tilanteen teki haastavaksi asiantunteva katsojakunta, mutta sama poppoo myös auttoi monessa kohdassa ja hyvällä fiiliksellä painettiin porukalla.
Pitkä lähetys tai valvominen sinänsä ei tuottanut ollenkaan vaikeuksia, edes ilman apuvälineitä, mitä nyt Jukka kaipaili kauneusuniaan :wink: Kopissa oli rento fiilis ja se parani loppua kohti. Olisi kai se voinut mennä paljon huonomminkin.
Aika hyvät kisat oli, mutta pettymyksenä tietenkin Audin vaisuus ja GT2-luokassa Porschen katastrofaalinen kilpailu. GT1:n vaisu anti oli odotettavissa, kun mukaan ei valittu yhtään Saleenia tai Maseratia ja Astonilla ei ollut yritystä. Loppuun olisin kaivannut vielä sekuntitaistelua P1:siin tai edes johonkin pienemmistä luokista, mutta ymmärtää tietenkin Pösön ratkaisun. Siitä olisi syntynyt kunnon soppa, jos 8 ja 9 olisivat sählänneet ja Audi olisi surffaillut voittajan maaliin.
Yritin pitää myös muut luokat tapetilla, sillä siellä on todella hyviä tiimejä ja kuljettajia ja he ansaitsisivat mielestäni enemmän huomiota. Kuskin ja tiimin näkökulmasta Le Mansin voitto on yhtä arvokas, oli se sitten mistä luokasta tahansa.
Vielä pari vastausta aiempiin kirjoituksiin.
CARTer ja GOH:n kuskivalinnat:
Tarkoitin sitä, että harvoin tuollainen tiimi valitsee kuljettajia ilman kokemusta joko tuosta kisasta tai samankaltaisesta autosta. Kunimoto läpäisi tuon seulan varmaankin jonkun ihan muun kontaktin avulla japsikuskina tai sitten tuomalla sopivan budjetin. Ajotavan kannalta protot ovat lähempänä formuloita kuin GT-pelejä. Toisaalta formuloiden sprinttikisoilla ei ole mitään tekemistä näiden pitkien kahinoiden kanssa. Käsitin silloin keväällä, että nuo molemmat japanilaiset oli jo lyöty lukkoon ja minun oli lopulta hieman hankala taistella paikasta Maassenin kanssa
Kaveri kyllä lupaili, että pääsisin sitä autoa kokeilemaan vielä tämän vuoden aikana, mutta uskotaan se vasta sitten, jos se oikeasti tapahtuu.. Näistä jutuista yleensä vain murto-osa toteutuu.
Samasta aiheesta vielä sen verran, että tällaisen 24-tuntisen jälkeen koko auto rakennetaan käytännössä uudelleen. Sen vuoksi tuo kolari ei välttämättä jarruta Asian Le Mans –suunnitelmia, jos vain kori säilyi ehjänä. Mielestäni se osuma ei näyttänyt niin pahalta, että runko olisi mennyt solmuun. Palataan tähän, jos kuuluu uutisia.
GT-puolella kisa oli valtava pettymys Porschelle ja heillä on halu revanssiin heti Spassa. ProSpeedin ja BMS:n kanssa on puheita, katsotaan tuleeko niistä mitään. Spa muuten tuskin näkyy Eurosportilla, sillä FIA GT:tä ei ole kanavalla näkynyt sen jälkeen, kun sarja erosi WTCC:stä.
Hyvää kesää kaikille ja toivottavasti palataan joskus samoissa merkeissä!
P.S. jätin sen katsojakilpailun palkinnon Jukalle eli nyt painetta Tampereelle, jos ei ala kuulua!