Le Mans 24h 2009

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Saa nähdä koittaako Peugeot vielä paalupaikkaa seuraavan session alussa.
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Sarrazin ei ole vielä ajanut ja hän on ottanut paalupaikan 07 ja 08 :wink:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Paskarolon auto vaikka keulille.
Nooh nooh. Henri on legenda isolla L:llä ja mikään ei kyllä lämmittäisi enemmän mieltä kuin nähdä vihdoinkin Pesca paalulla ja kun se tarkoittaisi vielä, että Simon olisi siellä, niin mikäs sen makeampaa. Todellinen symppistiimi :ahem:
imsa sanoi:
Sarrazin ei ole vielä ajanut ja hän on ottanut paalupaikan 07 ja 08
Ja hänethän Peugeot lähettää uusilla renkailla radalle kunhan toisen osio alkaa. Käykö todella niin, että auto numero 8 Peugeot 908 HDi Fap Sarrazinin ajamana ottaa paalupaikan jo kolmantena vuonna peräkkäin?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kuten Brackleyn tiimikin oli suunnitellut asioita täksi vuodeksi Hondan väreissä...
Sitähän mä vähän tarkotinkin. Mutta ennen noita kommentteja yleisesti teoriana oli ainakin eräällä forumilla että poistuminen olisi edessä tämän vuoden jälkeen, tyylistä (voitto tai ei) riippumatta. Suurin ongelma on mitä ne tekee ensi vuonna kun nykyinen auto on liian vanha ja uutta ei tehdä yhdeksi vuodeksi koska sääntömuutokset (mihin tuli tänään jonkunlainen varmistus - PDF) menee ristiin.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Audi näyttää ensimmäistä kertaa haavoittuvaiselta. Ainakin Turbot jouduttu vaihtamaan #2 ja #3 autoista.

R8:ssa ja R10:ssä ei kuulemma oltu koskaan Le Mansissa aika-ajojen jälkeen tarvinnut vaihtaa moottoria tai suurempia korjaustöitä, mutta tämä R15 on nyt ongelmissa. #2:ssa näyttää olevan suuriakin ongelmia.

Ja mitä ihmettä se Palttala tekee Eurosportin selostuskopissa, jos oli mahdollisuus ajaa Porschen LMP2:lla käytännössä tehdastiimissä?!?
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Se on nyt showtime. Viimeinen puolituntinen ja Sarrazin lentää kasilla, mutta Audin taktiikka puree ja edellä Kollesin #14 peippaili :D
Edit2: Ja sitten löytyi jo toinen Audi, tällä kertaa McNish...
Edit3: Ajanotto näyttää kuljettajien kannalta ihan puuta ja heinää. Sarrazin vetää kyllä vakuuttavasti yöllä. Audi on parantanut vauhtiaan viime vuodesta (vaikka ACO muuta haluaisikin), mutta sekään ei riitä.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
On se mieletön kaveri tuo Stéphane Sarrazin. Kolmas paalupaikka putkeen ja vielä yöllä. Hurja kaveri. Täysin ranskalainen autokunta starttaa siis ranskalaiseen klassikkoon paalupaikalta.

Marco Werner aiheutti vielä lopussa melkoista sydämentykytystä, mutta harva varmaan uskoi miehen mahdollisuuksiin, vaikka alla olivatkin uudet renkaat. McNish ja Kristenssen keskittyivät pitkiin stintteihin ja varsinkin McNish ajoi alussa täyden tankin tyhjäksi eli stinttisimulaation. Itseltä ainakin meni ohi kuinka monta kierrosta Allan pystyi ajamaan, se kertoisi varmaankin paljon ennen lauantain kisaa R15 taloudellisuudesta.

Mainitsinko muuten jo kuinka uskomaton Sarrazin oikein on kun autosta tarvitsee Le Mansissa puristaa kaikki irti?

Neljä tuntia takana ja 24 edessä. Viikonlopusta tulee todellista moottoriurheilun juhlaa :thumbup:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Harmi vaan ettei tätä moottoriurheilun juhlaa pääse seuraamaan vielä pariin viikkoon kun tällä korpikoneella ollaan :jaska: kirotut hitaat yhteydet, jää kaikki katsottava välistä. It's 90's all over again...
 

zoic

Member
Liittynyt
12.6.2009
Viestit
23
R15 "laittomuudet"

Kuten täällä ja lähetyksessä on ollut jo puhe, Pösö teki protestin R15 keulan osista. Lähetyksessä taisivat kaverit katsella vähän vääriä kohtia.

Täällä näkyy kuvat ja selitykset mitä osia protesti koski.

http://www.mulsannescorner.com/RCELeMans2009.html

Ja tuonne pitäisi viikonlopun edetessä tulla myös muuta tekniikkaan liittyvää uutisointia.
 
Viimeksi muokattu:

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Voihan keulapala. Noh, jossei tee virheitä on täydellinen.

Eiköhän lauantaille saada toinen vaihde silmään, nyt tuli pari kohtaa jotka unohdin tarkistaa...:0(...jäipähän harmittamaan tuo lähetys.

Onneksi kilvanajo oli hyvää, tuon aika-ajon perusteella voisi kuvitella että tästä vuodesta tulee kunnon vääntö.Varikkokäynnit vie enemmän aikaa joten pidempiä stinttejä vetävät voi hyötyä siitä paljon enemmän kuin nyt osataan kuvitella.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Eiköhän lauantaille saada toinen vaihde silmään, nyt tuli pari kohtaa jotka unohdin tarkistaa...:0(...jäipähän harmittamaan tuo lähetys.
Jos todellakin harmittaa, niin aivan turhaa, oli ihan hyvää asiantuntevaa sanailua. Aika-ajon lähestyessä ratkaisuhetkiä siirryitte luontevasti seuraamaan sitä, kun aluksi pelkäsin, että lieneekö tämä aika-ajolähetys laisinkaan. :D

Ja ei saa siellä selostuskopissa olla niin tosikoita, että ottaisitte meikäläisen sarkastiset kommentit vakavasti. Tosin oli mukava kuulla hieman taustaa ja muutenkin enemmän siitä Goh-kuviosta. Sitä mie vaan vieläkin vähän ihmettelen, kun Markus sanoi ettei siinä olisi ollut muutenkaan järkeä, koska hänellä ei ole protokokemusta. Ei sitä kyllä ole Aran ja Maashenin ajokumppaniksi valitulla nuorella 20-vuotiaalla Kunimotollakaan. Hänet ainakin minä miellän enemmän formulakuljettajaksi, joka tosin ajoi viime vuonna menestyksekkäästi myös Japanin SuperGT:ssä. Tänä vuonna Kunimoto on keskittynyt jälleen pääasiallisesti Formula Nipponiin, jossa hän on rookie-kuljettaja. Tämä on tietääkseni hänen ensimmäinen kilpailunsa Euroopassa.
Onneksi kilvanajo oli hyvää, tuon aika-ajon perusteella voisi kuvitella että tästä vuodesta tulee kunnon vääntö.
Yksipäiväinen aika-ajo jaettuna kahteen osaan tuntui kyllä ainakin omasta mielestäni paljon paremmalta kuin aiempi ja perinteisempi aika-ajo. Tässä uudessa oli hyvä, että aika-ajon lopussa tiesi panosten olevan korkella ja että kukaan ei voi myöhemmin parantaa sijoituksiaan. Tässä oli jotenkin enemmän intensiivisyyttä, mikä on aika-ajoissa aina hyväksi.

Mitä muuten ajattelette Sarrazanin kommenteista, etteivät he Peugeot'lla yrittäneen paalupaikkaa vaan ajoivat vain "kisanopeutta"? Ihan kaikkea en minäkään usko ja se lienee ihan hyvä asia...

Lola-Aston Martin #007 saattoi vaurioitua pahoinkin Charouzin onnettomuudessa ja nyt jo spekuloidaan mahtaako runko olla edes korjauskelpoinen? Tämä on jo kolmas raju onnettomuus Prodriven modifoimalle autolle ja kun tiedetään millaisen uudelleenrakennustyön mekaanikot Banburyssa joutuivat tekemään, niin jos #007 on läheskään yhtä pahasti vaurioitunut kuin Engen ja Verstappenin autot olivat, niin saattaa olla yhtä kysymysmerkkiä nähdäänkö edes Bondin LMP1:stä koko kisassa. Yhtäläisyyksiä aiempiin onnettomuuksiin on, sillä nytkään kukaan ei tunnu tietävän tarkalleen mitä tapahtui...
 

zoic

Member
Liittynyt
12.6.2009
Viestit
23
Tulee varmasti olemaan mielenkiintoinen ja tiukka kilpailu aivan kärjessä, ja varmasti myös hieman kärjen takana.

Kärjessä varmasti vaihtelevat tehdas Audi ja Peugeotit sijoituksia ja mukana sotkemassa pakkaa Pescarolon Peugeot. Voisin veikata, että Pescan diiseli lähtee ajamaan alusta asti täysillä, joidenkin tehdas diiseleiden ajaessa hieman rauhallisemmin.

Vähän kummastuttaa tuo Kollesin tallin R10 autojen hitaus, ehkä osa syynä on hitaammat kuljettajat. Siellä on varmasti kova taistelu R10 ja bensa-autojen kesken terävimmän kärjen ulkopuolella. :thumbup:

LMP2 luokassa ei kyllä näytä olevan muilla taaskaan mitään muita mahdollisuuksia voittoon, kuin jos molemmat Porschet hajoavat. Kahden kärkiauton takana tosin varmasti on taas kova kisa kuka on kolmanneksi paras :tongue:

Taitaa olla parempi käydä hakemassa kisaeväät jo tänään, kun näytää huomenna olevan jo heti aamusta asti kisaohjelmaa ilman isompia taukoja. Tarkoituksena olisi tiirata koko setti putkeen jos vaan hereillä pysyy :eek:
 

zoic

Member
Liittynyt
12.6.2009
Viestit
23
Lola-Aston Martin #007 saattoi vaurioitua pahoinkin Charouzin onnettomuudessa ja nyt jo spekuloidaan mahtaako runko olla edes korjauskelpoinen? Tämä on jo kolmas raju onnettomuus Prodriven modifoimalle autolle ja kun tiedetään millaisen uudelleenrakennustyön mekaanikot Banburyssa joutuivat tekemään, niin jos #007 on läheskään yhtä pahasti vaurioitunut kuin Engen ja Verstappenin autot olivat, niin saattaa olla yhtä kysymysmerkkiä nähdäänkö edes Bondin LMP1:stä koko kisassa. Yhtäläisyyksiä aiempiin onnettomuuksiin on, sillä nytkään kukaan ei tunnu tietävän tarkalleen mitä tapahtui...
Crash.netin tietojen mukaan auto ei vaurioitunut niin pahasti, että kisa jäisi välistä.

Crashed Aston to be rebuilt
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Vähän kummastuttaa tuo Kollesin tallin R10 autojen hitaus, ehkä osa syynä on hitaammat kuljettajat.
Ehkä syynä on paska tiimi. Kollesin johtamat tallit eivät ole mun muistikuvieni mukaan pärjänneet ikinä missään sarjassa.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
En viime vuonna kovin paljoa Le Mansia katsonut, mutta tänä vuonna ajattelin seurata koko vuorokauden. Mutta voi elämä miten huonoa tv-työskentelyä aika-ajossa. Missä olivat grafiikat? Kierrosajat? Sijoitukset? Edes kamerat? Onboard-kameroissa kauhea kuvanlaatu. Onko patonginpurijat jääneet jonnekin 90-luvulle vai talouslama iskenyt?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
En viime vuonna kovin paljoa Le Mansia katsonut, mutta tänä vuonna ajattelin seurata koko vuorokauden. Mutta voi elämä miten huonoa tv-työskentelyä aika-ajossa. Missä olivat grafiikat? Kierrosajat? Sijoitukset? Edes kamerat? Onboard-kameroissa kauhea kuvanlaatu. Onko patonginpurijat jääneet jonnekin 90-luvulle vai talouslama iskenyt?
Sinä haukut TV-työskentelyä, mutta monet kestävyysautofanit puolestaan ovat eri foorumeilla kiitelleet mahtavaa kuvanlaatua (tämä lienee ensimmäinen kerta kun Le Mans lähetetään Eurosportin HD-kanavalla?) ja kamerapaikkoja. Tunnettu tosiasiahan on se, että kaikki kamerat ovat käytössä vasta itse kilpailussa ja silloin varikollakin on vielä enemmän kameramiehiä. Onboard-kameroiden laatu oli kyllä varsinkin yöllä Audeissa surkea, mutta niihin ei oikein pysty kesken ajojen vaikuttaa, joten asia täytyy vain hyväksyä.

Grafiikoista olen samaa mieltä. En oikeastaan ole yhteenkään Eurosport Eventsin tuottamaan sarjaan tyytyväinen niiltä osin. Laajakuvaversio WTCC:stä näyttää jokseenkin toimivalta, mutta voisi olla parempi, IRC on täysi katastrofi ja Le Mans Series, noh, sanotaanko näin, että itse tekisin grafiikat toisin. Nykyiset eivät ole dynaamisia, ne ovat aivan liian suuria ja yksinkertaisia; jo 90-luvun alussa Le Mansin TV-lähetyksissä oli käytännössä samat tiedot TV-ruudulla. Jotain kehitystä olisi kiva nähdä.
Suurinta keskustelua tänä vuonna TV-grafiikoista on aiheuttanut se, että ainakin keskiviikkona ja vielä eilen alkuillasta kuljettajien nimen perässä ollut lippu ei määräytynyt kuljettajan kansalaisuuden mukaan vaan sen maan mukaan, josta kuljettajan lisenssi on hankittu. Tästä syystä esimerkiksi Allan McNishin nimen perässä oli ennen toista aika-ajoa Monacon lippu. Yöllä asia oli ainakin joltakin osin korjattu.
 

PohjoisenPike

Nappula
Liittynyt
15.12.2007
Viestit
1258
Sijainti
JJ:n pelaamo
Tarkoituksena olisi tiirata koko setti putkeen jos vaan hereillä pysyy :eek:
Onnea yritykseen:thumbup:

Itsestä ei tuohon olisi. Katsoa 24h putkeen autoja pyörimässä rataa.
Näkee vielä hallusinaatioita...

Niin ja tuohon TV-työskentelyyn:

Formuloita katsellessa tulee kokoajan tilastotietoja, että pysyy kärryillä. Le Mansissa tuntuu olevan vaikeampaa pysyä kilpailun tilanteessa mukana, joten pitää aina vähän väliä kurkkia Live-Timingiä
Näin siis aika-ajoissa, kisassahan asia voi olla toisin...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös