Le Mans kysymyksiä/Eurosport

zoic

Member
Liittynyt
12.6.2009
Viestit
23
Näkeekö jostain noita sektori aikoja, kun Peugeotin incarin perusteella näyttää että Audi olisi mutkaisemmalla osuudella nopeampi.
Sen verran on kommentoitava, että näytti Audi ainankin hitaammista mutkista kiihtyvän Pösöä paremmin. Liekkö audilla koneessa parempi alavääntö tai parempi takapään pito. Ja/tai olisikohan pösöllä keskitytty enemmän huipputehon irtiottoon, joka selittäisi paremmat huippunopeudet :confused:
 

Stingeri

Member
Liittynyt
14.6.2009
Viestit
11
Markus on rattimiehiä, mutta onko tällä selostaja Töylillä jonkunlaista autourheilutaustaa?

Onko Lemanssissa sattunut mitään isoja onnettomuuksia? Muuta kuin ne mersut jotka nousi ilmaan?

Onko Markuksen uralle sattunut isoja onnettomuuksia?
 

powerpeugeot

Member
Liittynyt
14.6.2009
Viestit
9
Eikö noiden keulapalojen suunnittelija ole radalla katsomassa niiden keulapalojen irrotuksen/kiinnityksen toimimista, sillä luulis että noilla summilla mitä autojen suunnitteluun käytetään saisi toimivampia ratkaisuja
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Eikö noiden keulapalojen suunnittelija ole radalla katsomassa niiden keulapalojen irrotuksen/kiinnityksen toimimista, sillä luulis että noilla summilla mitä autojen suunnitteluun käytetään saisi toimivampia ratkaisuja
Audilla meni jo R8:n aikaan 15 sekunttia vaihtoon. Peugeotilla ja melkein kaikilla muillakin talleilla se näyttää olevan mahdottoman vaikeaa :dunno:
 

Maxi_TK96

New member
Liittynyt
14.6.2009
Viestit
2
Olisi mielenkiintoista tietää, että minkälaisia moottoreita näissä autoissa on, muun muassa sylinterien lukumäärä, miten ahdettu jne. Ilmeisesti kuitenkin jonkin verran eroavat tuotantoautoista (LMGT1 ja LMGT2:n osalta).
 

powerpeugeot

Member
Liittynyt
14.6.2009
Viestit
9
Onkos noissa Pegeotin autoissa moottoreissa ns hiukkasloukut, kun siviili autoissa hdi-fap moottoreilla tarkoitetaan, että autosta löytyy hikkasloukku. Hiukkasloukun tehtävänä niissä on alentaa päästöjä ja estää savutusta. Lisäksi siviiliautoissa käytetään lisäainetta, jota annostellaan pieninä määrinä polttoaineen sekaan, jolla pyritään nostamaan hiukkasloukunlämpötilaa, jotta partikkelit palaa paremmin.
 

zoic

Member
Liittynyt
12.6.2009
Viestit
23
Onkos noissa Pegeotin autoissa moottoreissa ns hiukkasloukut, kun siviili autoissa hdi-fap moottoreilla tarkoitetaan, että autosta löytyy hikkasloukku. Hiukkasloukun tehtävänä niissä on alentaa päästöjä ja estää savutusta. Lisäksi siviiliautoissa käytetään lisäainetta, jota annostellaan pieninä määrinä polttoaineen sekaan, jolla pyritään nostamaan hiukkasloukunlämpötilaa, jotta partikkelit palaa paremmin.
Juu, molemmissa Audissa ja Peugeotissa on hiukkassuodattimet. Säännöt eivät taida juuri salli lainkaan savutuksia.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Onko Lemanssissa sattunut mitään isoja onnettomuuksia? Muuta kuin ne mersut jotka nousi ilmaan?
Joitain kuolemantapauksia menneiltä vuosikymmeniltä, mutta 1955 katastrofi on moottoriurheiluhistorian pahin onnettomuus, yli 80 kuollutta tms.

Olisi mielenkiintoista tietää, että minkälaisia moottoreita näissä autoissa on, muun muassa sylinterien lukumäärä, miten ahdettu jne. Ilmeisesti kuitenkin jonkin verran eroavat tuotantoautoista (LMGT1 ja LMGT2:n osalta).
Tästä näkee:
http://en.wikipedia.org/wiki/2008_24_Hours_of_Le_Mans#Results

GT-luokissa ei hirveästi saa erota, eikä säännnöt suosi ahtamista.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mitä muuten ECO Racingin projektille kuuluu? Viime vuonna oli Toivosen Harrilla tavoitteena olla tänä vuonna mukana, mutta koko LMP1-Radicalia ei ole viime kauden ALMS-päätöksen jälkeen näkynyt?
 

powerpeugeot

Member
Liittynyt
14.6.2009
Viestit
9
Tuollakun radan varrella näkyy noita keskeyttäneitä autoja niin onko käsistään kätevällä kuljettajalla täysi vapaus yrittää korjata radan varteen jättänyttä menopeliä, mitä esim rallin puolella nähdään. Ulko puolisenavun käyttö/saaminen on tässäkin varmaan kielletty?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Arvauksella Jim Clark ja Mario Andretti?

-Edit- Eikun siis toisella EI ollut F1-mestaruutta,, niinkö?

-Edit2- Googlasin ja tarkistin, ettei Clarkilla tai Andrettilla kummallakaan ole Le Mans-voittoa, mutta F1:n MM ja Indy-voitto on.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Luotan kahteen jenkkiin, jotka ainakin tiedän: AJ Foyt voitti Indyn ja Le Mansin silloin kun Dan Gurney ensimmäistä kertaa moottoriurheilun historiassa ruiskutti shampanjaa. Viime vuonna edesmennyt Phil Hill puolestaan voitti F1-maailmanmestaruuden ja Le Mansin.

*Foyt ei tosin koskaan yrittänytkään pärjätä ykkösissä...

Niin juu ja Jochen Rindtkin voitti Le Mansin Master Gregoryn kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Täältä olisi voinut katsella Le Mansin talliesittelyistä kypäräkuvia ja kuljettajien nassuja ;)
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Onko Le Mansin tulevaisuudesta mitään tietoa? Miten pitkäksi aikaa Peugeot ja Audi meinaavat jatkaa, onko luvassa muita suuria valmistajia P1-luokkaan jne.?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kaasujalka tätä jo ensimmäisellä sivulla kysyikin, mutta kun tässä lähetysaikaa on jäljellä mniin kysytään uudelleen: Onko selostuskoppi nähnyt parasta ja legendaarista moottoriurheiluaiheista elokuvaa eli Le Mansia? Tai onko Michel Vaillant-sarjakuvat tuttuja? Mitä mieltä molemmista?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Onko Le Mansin tulevaisuudesta mitään tietoa? Miten pitkäksi aikaa Peugeot ja Audi meinaavat jatkaa, onko luvassa muita suuria valmistajia P1-luokkaan jne.?
Peugeotilla on pitkiä suunnitelmia, teknisen johtajan mukaan suurin ongelma on mitä tehdä 2010 koska tarvitsisivat käytännössä uuden auton (nykyinen 908 on elinkaaren lopussa) mutta säännöt taas muuttuu 2011, joten uusi auto kelpaisi vain vuodeksi...

Audin jatko voi riippua Porschesta (samaa perhettä nykyään kun ovat), mutta jompi kumpi toivottavasti. Acura on ALMS:ssä, mutta Ranskaan tulo on niin jä näin koska Eurooppa ei ole markkina-alue Acuralle. Audin vetäydyttyä lamaan vedoten ALMS:stä, sen pitäisi mennä sinne äkkiä takaisin tai Acura ei siellä yksin jaksa ajella kovin kauaa. Aston Martinin puoliverisen yrityksen jatkuminen ensi vuonna on vähiten varmaa. Toyotasta on huhuttu aina mutta eipä ole vielä näkynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös