Konemiesten jarnat

  • Viestiketjun aloittaja T.K
  • Aloituspäivämäärä

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
T-72 voittaa junankin. Ja niin muuten Viking linekin voittaa. Mitenköhän T-72 vs. Viking line -ottelussa kävisi?
Tämähän lienee väite, joka putkahtaa eri palstoilla silloin tällöin, ja aiheuttaa jarnan. Siksi kai heititkin?:rolleyes:

Jos en väärin muista, täälläkin aiheesta väännettiin reilu vuosi sitten. Silloin aktivoiduin niin paljon, että kysyin näkemystä eräältä merikapteenilta. Hän kysyi vielä lisätietoja paremmin asiasta perillä olevalta kollegaltaan. (Miksi minulle tuli yhtä-äkkiä jotenkin runar-olo?)

Tuomio: T-72, ja käytännössä mikä tahansa panssarivaunu, on meressä alta aikayksikön. Syy: ei riitä vaunussa massa ja sen myötä kitka. Tela asfaltilla on huono pidoltaan, eikä tilanne paljon parane, vaikka olisi muukin alusta. Vaunun kannalta paras olisi murtuvaa asfaltti, mutta sekään ei riitttäisi.

Suotuisampi vastustaja laivaa vastaan olisi vaikkapa täyteen lastattu tukkirekka, vaikka SISU, koska kitka olisi parempi. Mutta mereen menisi sekin. Vielä voimasuhteista, että ruotsinlauttojen paaluvetokyky ei ole kovin hyvä, koska ne on viritetty eri tarkoitukseen. Jäänmurtajassa olisi parempi vetokyky.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Kyllä tuolla työt tekis...
Mielummin tällä
Joskus olen seurannut näitä Tractor pulling kisoja. Näyttävä laji! Mielenkiintoa on herättänyt se, että nämä esim. suokäyttöön valjastetut tavalliset traktorit ovat petoja vetämään vs. varsinaiset kisatraktorit. Tavallisissahan on monasti turbiinikytkimiä/momentinmuuntimia, jotka sopivat lajiin hyvin. Sitä en sitten tiedä, että onko vedettävä vaunu erilaisessa tällingissä em. luokkien välillä.

Mahtaakohan niillä kisatraktoreilla tehdä oikeissa töissä mitään? Ainakin ovat työkäyttöön kömpelöitä.

Niin, ja traktorikisaajatar Johanna Herlevi on oikein nätin näköinen!:ahem:
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Joskus olen seurannut näitä Tractor pulling kisoja. Näyttävä laji! Mielenkiintoa on herättänyt se, että nämä esim. suokäyttöön valjastetut tavalliset traktorit ovat petoja vetämään vs. varsinaiset kisatraktorit. Tavallisissahan on monasti turbiinikytkimiä/momentinmuuntimia, jotka sopivat lajiin hyvin. Sitä en sitten tiedä, että onko vedettävä vaunu erilaisessa tällingissä em. luokkien välillä.

Mahtaakohan niillä kisatraktoreilla tehdä oikeissa töissä mitään? Ainakin ovat työkäyttöön kömpelöitä.

Niin, ja traktorikisaajatar Johanna Herlevi on oikein nätin näköinen!:ahem:
Huomautuksia:
1. Turbiinikytkimet on aika harvinaisia nykykoneissakin
2. Vetovaunun on luokkien mukaan säädettävä
3. Farmi-luokassa traktorit ovat yleensä melkein vakioita, joita käytetään varmasti maataloustöissä ja nevalla. Myös Super Farmi-luokassa käytettäviä koneita voisi käyttää normaaleissa töissä.
4. Johanna Herlevi on oikein nätin näkönen
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Ei ne vanhat Sisut oo mitää paskoja, eikä uudet. Meiltä löytyy Sisu SL 170, johon rakennettu lava päälle ja nosturi. Mukavat soundit lähtee vanhasta valmetin kutoskoneesta, komee nokka ja rouhian kuulonen. Eikä vie hirveesti. Toinen on Sisu E11 2000vm, alusta vahvistettu ja laitettu 90tm nosturi päälle.
Isompi Sisu

Heh:D Eikä myöskään tehoa tossa yhessä mäessä kuormapäällä sai heittää vanhassa sisussa 1 päälle :D:D Vanha Volvo N10 88vm meni helposti isommalla vaihteella kuormapäällä. Myöskin tossa Sisussa on suunnitteluvirheitä pitkä lista. vaarallisin kaikista on että iskari hinkkaa raidetankoa oli kulunu puhki :nope: suomalaiset ne osaa.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Huomautuksia:
1. Turbiinikytkimet on aika harvinaisia nykykoneissakin
2. Vetovaunun on luokkien mukaan säädettävä
3. Farmi-luokassa traktorit ovat yleensä melkein vakioita, joita käytetään varmasti maataloustöissä ja nevalla. Myös Super Farmi-luokassa käytettäviä koneita voisi käyttää normaaleissa töissä.
4. Johanna Herlevi on oikein nätin näkönen
Onhan ne turbiinikytkimet harvinaisia, mutta mahtaisko niitä silti esiintyä runsaammin noissa kisoissa kuin normaalikäytössä?

Onko vetovaunun säädöt vaativammat kisatraktoreilla kuin Farmi- luokassa? Lähinnä tarkoitan kisatraktoreilla näitä, joilla Herlevin perhe ajelee. Mikä ero on Farmi ja Super Farmi- luokilla? Ovatko Superit vain painavampia?

Johanna Herlevi on edelleen oikein nätin näköinen.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Onhan ne turbiinikytkimet harvinaisia, mutta mahtaisko niitä silti esiintyä runsaammin noissa kisoissa kuin normaalikäytössä?

Onko vetovaunun säädöt vaativammat kisatraktoreilla kuin Farmi- luokassa? Lähinnä tarkoitan kisatraktoreilla näitä, joilla Herlevin perhe ajelee. Mikä ero on Farmi ja Super Farmi- luokilla? Ovatko Superit vain painavampia?

Johanna Herlevi on edelleen oikein nätin näköinen.
Onhan hän. Kuva. Tuleeko jollain muulla hänestä mieleen joku muu julkkis, näyttelijä, tms?

Muutenkin tuo sivu osui...
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Onhan ne turbiinikytkimet harvinaisia, mutta mahtaisko niitä silti esiintyä runsaammin noissa kisoissa kuin normaalikäytössä?

Onko vetovaunun säädöt vaativammat kisatraktoreilla kuin Farmi- luokassa? Lähinnä tarkoitan kisatraktoreilla näitä, joilla Herlevin perhe ajelee. Mikä ero on Farmi ja Super Farmi- luokilla? Ovatko Superit vain painavampia?

Johanna Herlevi on edelleen oikein nätin näköinen.
Ei kisoissa turbiinikytkimiä oo käytetty kun kerran. Turbiinikytkin on hydraulinen kytkin. Turbiinikytkimellä ei saada voimaa välitettyä yhtä paljon voimaa taka akselille. Turbiinikytkin myös tavallaan luistaa koko ajan, johtuen nesteestä, joka välittää voiman. Itse kerran ajanut Turbiinikytkimellä varustetulla valmetilla. Kerran oli joku koittamas valmetilla, jossa oli turbiinikytkin, puolen välin jälkeen vauhti alko hiipuun, pyörät ei luistanu, mutta kone huuti viä aika lailla lujaa. Turbiinikytkin luistaa niin lujaa. Sillä saa pehmeän liikkeellelähdön, mutta se on hitaampi kytkin.
Oikeanpuolimmainen turbiinikytkin. Vasemmasta ei tietoa.


Farmi ja superfarmin ero:

Vakio traktorit, eli Farmi -luokka. Neljässä eri painoluokassa; 2.5, 3.5, 6 ja 8,5 tonnia. Kuten nimikin jo kertoo, ovat luokan traktorit miltei vakiokoneita. Säännöt rajaavat muutokset minimaallisiksi ja tästä syystä luokka tarjoaa edullisen lähtöpohjan pulling harrastukselle.

Super Farmi –luokka on uusi tulokas pullingissa. Luokka sijoittuu kustannuksiltaan farmi-luokan ja Pro Stockin välimaastoon. Super farmeissa virittäminen ja moottorin vaihtaminen on sallittua, mutta kierrosrajoituksen ansiosta kustannukset pysyvät kohtuurajoissa.
Luokat
 
Ylös