FOTA perustaa oman sarjan V.2010

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tulevalle torso F1'lle aiheutuu myös uudenlaisia kustannusongelmia. Max/FIA on onnistunut suututtamaan suuret autonvalmistajat oikein kunnolla ja niiden halukkuus myydä FIAn F1-sarjaan osallituville talleille moottorit yms tarvittavat roippeet muulla kuin helvetin hyvällä katteella on varsin pieni. Uusien tallien on kuitenkin hankittavat moottorit jostain ja ainoaksi vaihtoehdoksi voi jäädä Cosworth.
Onhan maailma väärällään fota talien ulkopuolisia moottoritoimittajia, noin periaatteessa. Mutta ensi kaudella voipi olla mahdollisesti kaikilla kossut kun muut valmistajat eivät ehdi vielä mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Muutenkin, miten taantumaa voidaan parantaa pakottamalla pieneen kulutukseen? Jos F1:n sponsorit haluavat mällätä, niin siitä vaan. Juuri tällaisessa taloustilanteessa rahaa pitää saada liikkeelle, eli F1 sponsoreilta talleille, talleilta alihankkijoille ja tuhansille työntekijöille, jotka sitten taas ostavat muita tuotteita ja ketju jatkuu. Se on sitä taantuman taittamista.
Erittäin hyviä pointteja.

- Ei taantumaa sillä parannetakaan, vaan yritetään estää yli varojen eläminen.
- Ei sponsorit kaikkea rahaa käsittääkseni tuo, vaan autotehtaat laittavat siihen vielä helvetisti omaa rahaa.
- Meinaat siis että ennen lamaa raha ei liikkunut merkittävissä määrin ykkösissä ja markkinointi/talousosastoilla vaan pyöriteltiin peukaloita?
- Ei kukaan palkkaa työntekijöitä siksi, että he ostaisivat tuotteita.
- Ei autonvalmistajia sinällään kiinnosta taantuman taittaminen, kunhan juuri heidän tuotteensa myy.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Arvelisin että FOTA sarjaan tulee kuitenkin joku kohtuullinen kulukatto ja esim. Lola ja muutama muu talli astuu kehiin mukaan.
Siis tulee kulukatto, jonka takia osaltaan lähtivät nyt pois :D Vaikka sellaset 100 miljuunaa..? :D
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Luulen, että hajoaminen kahteen sarjaan vielä vältetään, sehän ehditään estää vaikka joulukuussa. Tai ainakin melkein.

Ecclestone on ollut kumman hiljaa. Joko ote on (vihdoin) kirpoamassa vanhan miehen kädestä tai hän juonii nyt jotain ratkaisua. Mosley tuskin haluaa jäädä historiaan miehenä, joka tuhosi F1:n. Ja kai hänkin nyt tajuaa, että F1:ksi nimetty sarja, jossa on F3-tasoisia talleja ja kuskeina nimettömiä F3-kuskeja, muutama miljonääriharrastaja ja kehäraakkeja, ei kiinnosta ketään.

Jenkeissä ei oikein koskaan toivuttu vastaavan sarjanhajoamisesta. Toisaalta NASCAR on siellä aina ollut se ykkössarja.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Oma näkemykseni on, että FIA enemmän tai vähemmän foldasi. Ilmoittautumisaika piti olla kiinteä ja aikaa neuvotteluille ei ollut. Ota tai jätä. Kun eivät ottaneet, ilmoittautuminen lykättiin hamaan tulevaisuuteen. Ainakin minulle jää tästä sellainen kuva, että FOTA:lla on valtit käsissään.

Kaikki tietysti riippuu seuraavista muutamasta kuukaudesta. MadMax tuntuu ajattevan, että aikaa pelaa FIA:n pussiin ja FOTA ei saa mitään aikaiseksi. Minusta homma on kaksiteräinen miekka. Aluksi varmaan katsellaan, jos kompromissi löytyisi. Jos ei löydy, niin resurseja aletaan sijoittaan uuteen sarjaan ja silloin voi olla paluu FIA:n katon alle jo todella vaikeaa ellei mahdonta.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Turun Sanomat sanoi:
Kulissien takana kuiskitaan Cosworthin ilmoittaneen FIA:lle, ettei sillä ole aikomustakaan toimittaa varsinaisia tehdasnoottoreita muille kuin Williamsille ja Force Indialle, jolloin muut porentiaaliset 11 tallia joutuisivat tyytymään ns. brittiläiseen yksikköön, mikä tarkoittaa joka kisaan vaihtuvaa V8-moottoria. Käytännössä tämä velvoittaisi Cosworthin rakentamaan lähes 200 moottoria vuodeksi 2010.

Kun talleja ei ole tarpeeksi eikä moottoreita riitä kaikille, FIA ei yksinkertaisesti pysty julkiistamaan tallilistaa,
http://www.ts.fi/f1/uutiset/55872.html

Talleja ei ole tarpeeksi eikä moottoreita riitä kaikille. Jos tämä arvio pitää paikkansa, niin kylläpä on Max Mosley tainnut juonia itsensä ja koko Formula 1:n varsin kiperään tilanteeseen.
 

Pentti-Hile

Member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
8
Musta alkaa tuntumaan kyllä vähä siltä että bluffia voi olla ilmassa tallien puolelta. Tää uusi sarja on vaan yksinkertaisesti niin suuri tappio mouslille ja eklestonelle että ne taitaa antaa periksi jossain kohtaa. Ainakin mousli.

Ja vaikka uusi sarja tuliskin, se voi olla lyhytkestoinen koska uskon että suurtallit palaa ykkösiin kuitenkin jossain kohtaa.
 

warre1

Well-known member
Liittynyt
8.7.2005
Viestit
386
Sijainti
Kouvola
Kuten jo aiemmin threadissa sanoin:
Originally Posted by CountZero
Formula One Teams Association Grand Prix Series?

Ei tule onnistuun.
Lyhenne voidaan jättää pelkäksi lyhenteeksi ilman että se virallisesti tarkoittaa mitään (tai keksiä lyhenteelle joku uusi virallinen merkitys, fanit tietää kuitenkin "oikean merkityksen" kuten aikoinaan Disneyland After Dark/D-A-D-bändin kanssa)
 

Pentti-Hile

Member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
8
FIA rutise Ferrarin tehneen sopimusrikkomuksen mutta eikös Ferrarilla ollu joku veto-oikeus mutta FIA ei välittäny siitä paskan vertaa ja näin itse rikkoi sopimusta?

Toivoisin kyllä että uusi sarja toteutuu.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Satuin osumaan ketjuun, jossa oli foorumilaiselta 4.5.2009 sen verran hyvin pohjustettu tilannetta tämän päivän kannalta, että pistinpä tähän jatkoksi mukaan.

30 seuraamisvuoteni aikana F1 on muuttunut niin paljon, etten jaksa uskoa tulevienkaan muutosten sitä yht'äkkiä tappavan. Itse asiassa näen Maxin ja Bernien väistämättömän vaihtumisen tuntemattomampiin ihmisiin suurempana uhkana kuin mitkään sääntömuutokset tai tallien poistumiset. Jos henkilöt tulevat F1:n ulkopuolelta, niin tilanne menee huonompaan eikä parempaan suuntaan. Huolimatta siitä, että näitä nykyisiäkin vallanpitäjiä kritisoidaan.

Kaikki kritiikki ei ole paskaa, mutta valtaosa tällä foorumilla esitetystä kritiikistä on periaatteellista ja perustelematonta. Kaikki muutos on väärin, kaikki mikä tulee Bernieltä tai Maxilta on väärin. En väitä, että kaikki ajattelevat niin, mutta aina jotkut tulevat kertomaan, kuinka F1 (taas) kuolee.
ei kaikki muutos ole väärin mitä ne ehdottaa, mutta katsopa viimesen 10v. muutoksia ja kerro mitä hyötyä niistä on ollut:
- 1998 Slicksien kielto ja autojen kavennus = heikompi pito mutkissa & jarrutuksissa ja sitä kautta heikommat saumat ohituksiin
(ja autojen suunnittelu uusiksi, lisäkustannuksia kaikille)
- 2001 etusiipien nosto ja takasiipien lasku, aerodynamiikan vaikutuksella pelataan taas ja ohitukset entistä harvemmassa heikentyneen pidon takia
(mek. pitoa ei kuitenkaan lisätä)
- 2006 moottorien uudelleen suunnittelu 30.L V10 -> 2.4L V8 ja sitä myöten myös aika pitkälle koko auton uudelleen laittaminen = kustannuksia lisää kahden vuoden ajanjaksolle
- 2009 autot täysin uusiksi ja KERS:n kehitys, samaan aikaan kauhea vääntö budjettikatosta joka on kaudella 2010 vähemmän kuin kaudelle 2009 kuluneet rahat KERS:n ja uuden auton osalta
- 03/2009 autojen diffuusoriongelma, FIA:n päätös merkitsee uuden pohjan ja sitä kautta valtaosan autosta suunnittelemista uusiksi 2/3 talleista, kulut jälleen useita miljoonia per talli.
Samaan aikaan FIA itse nostaa lisenssimaksuja, sakkojen tasoa yms kuluja, ja kuitenkin vingutaan että budjettikatto on oltava olemassa...
FIA:n päätös romuttaa testaaminen tarkoitti myöskin useiden satojen ihmisten erottamista nykyisissä F1-talleissa testitiimien lakkauttamisen myötä, ja samaan aikaan ihmetellään miksi ihmisiä erotetaan joka puolella...

Noi yllä mainitut siis pelkästään 10v. aikana, ja voidaan kysyä että onko laji muka oikeasti nyt parempi kuin v. 1999?
Mun mielestä ei, ei niin paljoa että näin rajut muutokset on hyväksyttäviä...
Tietty kehitystä tapahtuu ja asioita pitää valvoa enempi, mutta monta asiaa oltaisiin voitu tehdä toisin eikä vääntää "hätiköityjä" päätöksiä niinkuin esim nyt KERS:n kanssa...
Totuushan on että kaikille talleille tuli kiire moinen rakentaa ja loppupeleissä siitä ei ole mitään hyötyä ollut ekan 4 kisan aikana, ja vielä vähemmän jatkossa jos KERS kuuluu std. osiin jo ensi tai seuraavalla kaudella
=missä ne säästöt on jos kaikki maksaa kymmeniä miljoonia noiden kehittämisestä 1-2v. ajaksi, sitten FIA standardoi ne kuitenkin...

Omasta mielestä aika alkaa oleen ajanut jo Mosleyn ohi, noi sen jatkuvat linjavedot ja valtataistelut talleja vastaan alkaa syömään uskottavuutta jo lajiltakin...
Miksei voida kisata pidempään samoilla säännöillä, miksi pitää kokoajan muuttaa konseptia suuntaan jos toiseen ja sekoittaa myös katsojien päät siinä samassa... :confused:
 
Viimeksi muokattu:

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
FIA rutise Ferrarin tehneen sopimusrikkomuksen mutta eikös Ferrarilla ollu joku veto-oikeus mutta FIA ei välittäny siitä paskan vertaa ja näin itse rikkoi sopimusta?

Toivoisin kyllä että uusi sarja toteutuu.
17.3. WMSC (world motorsport council) päätti nykyisistä säännöistä, Ferrari äänesti kyseisessä kokouksessa budjettikattoa vastaan ja myönteisesti 2009 sporting regulations ja technical regulations muutoksiin.

Nämä säännöt vahvistettiin 29.4. WMSC:n kokouksessa.

12.5. Ferrari lähettää asianajajansa kautta kirjeen FIAn sihteerille Pierre De Coninckille, jossa he ilmoittavat käyttävänsä veto-oikeutta ja vaativat FIAa poistamaan WMSC:n kokouksessa 29.4. hyväksytyt sääntömuutokset ja että aiempiin sääntöihin palataan.

http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/Documents/1-hp-pdc.pdf
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Vai että uuden sarjan nimi olisi FOTA ONE. Tiedon valtaväylä, eli Wikipedia väittää näin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Grand_Prix_Championship
Fail. No mitään nimeähän ei ole julkistettu muutenkaan, mutta tuo lähde pohjautuu muka Fernandon haastatteluun... no sanoohan se siinä "so we need to go the best category which at the moment is the FOTA one" - pienellä kirjaimella "one" mikä muuttaa merkityksen.

Pitääpä editoita tuo artikkeli. Tuo GP(W)C-nimikin on tosin on pelkkää oletusta toistaiseksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Satuin osumaan ketjuun, jossa oli foorumilaiselta 4.5.2009 sen verran hyvin pohjustettu tilannetta tämän päivän kannalta, että pistinpä tähän jatkoksi mukaan.
Tuo keskustelu on jo kerran käyty, eikä sitä ole mitään järkeä lähteä käymään uudestaan tässä ketjussa. Mutta jos jotakuta kiinnostaa miten moiseen tarkoitushakuisesti kerättyyn valikoimaan vastasin lukekoon täältä:
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=1264458&postcount=13007
 

Riku

Well-known member
Liittynyt
12.9.2008
Viestit
113
- Ei autonvalmistajia sinällään kiinnosta taantuman taittaminen, kunhan juuri heidän tuotteensa myy.
Autonvalmistajathan juuri vastustavat näitä budjettirajoituksia? Niin, eivät yritykset mitään utilitaristisia maailmanparantajia todellakaan ole, mutta tallien halutessa käyttää rahaa lajiin ei liene järkeä estää sitä. Sitten F1:ssä ei ole mitään erikoista enää.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Onkohan Formula-sanalla FIA:n suoja? Hommahan toimisi jos FOTA muuttaa nimensä FOrmula Teams Assication:ksi.
Tuskin, sen verran yleinen sana. "One":lla tai "1":llä lisättynä ne ovat tavaramerkkejä. "World" (Championship) taas ei ole tietenkään tavaramerkki, mutta International Sporting Codessa kielletään sen käyttö ilman FIA:n valtuutusta. Toki FOTA voi heittää ko. koodistolla vesilintua, mutta empä tiedä mitä siitä seuraa ratalisenssien yms. kanssa.
 
Ylös