30 seuraamisvuoteni aikana F1 on muuttunut niin paljon, etten jaksa uskoa tulevienkaan muutosten sitä yht'äkkiä tappavan. Itse asiassa näen Maxin ja Bernien väistämättömän vaihtumisen tuntemattomampiin ihmisiin suurempana uhkana kuin mitkään sääntömuutokset tai tallien poistumiset. Jos henkilöt tulevat F1:n ulkopuolelta, niin tilanne menee huonompaan eikä parempaan suuntaan. Huolimatta siitä, että näitä nykyisiäkin vallanpitäjiä kritisoidaan.
Kaikki kritiikki ei ole paskaa, mutta valtaosa tällä foorumilla esitetystä kritiikistä on periaatteellista ja perustelematonta. Kaikki muutos on väärin, kaikki mikä tulee Bernieltä tai Maxilta on väärin. En väitä, että kaikki ajattelevat niin, mutta aina jotkut tulevat kertomaan, kuinka F1 (taas) kuolee.
ei kaikki muutos ole väärin mitä ne ehdottaa, mutta katsopa viimesen 10v. muutoksia ja kerro mitä hyötyä niistä on ollut:
- 1998 Slicksien kielto ja autojen kavennus = heikompi pito mutkissa & jarrutuksissa ja sitä kautta heikommat saumat ohituksiin
(ja autojen suunnittelu uusiksi, lisäkustannuksia kaikille)
- 2001 etusiipien nosto ja takasiipien lasku, aerodynamiikan vaikutuksella pelataan taas ja ohitukset entistä harvemmassa heikentyneen pidon takia
(mek. pitoa ei kuitenkaan lisätä)
- 2006 moottorien uudelleen suunnittelu 30.L V10 -> 2.4L V8 ja sitä myöten myös aika pitkälle koko auton uudelleen laittaminen = kustannuksia lisää kahden vuoden ajanjaksolle
- 2009 autot täysin uusiksi ja KERS:n kehitys, samaan aikaan kauhea vääntö budjettikatosta joka on kaudella 2010 vähemmän kuin kaudelle 2009 kuluneet rahat KERS:n ja uuden auton osalta
- 03/2009 autojen diffuusoriongelma, FIA:n päätös merkitsee uuden pohjan ja sitä kautta valtaosan autosta suunnittelemista uusiksi 2/3 talleista, kulut jälleen useita miljoonia per talli.
Samaan aikaan FIA itse nostaa lisenssimaksuja, sakkojen tasoa yms kuluja, ja kuitenkin vingutaan että budjettikatto on oltava olemassa...
FIA:n päätös romuttaa testaaminen tarkoitti myöskin useiden satojen ihmisten erottamista nykyisissä F1-talleissa testitiimien lakkauttamisen myötä, ja samaan aikaan ihmetellään miksi ihmisiä erotetaan joka puolella...
Noi yllä mainitut siis pelkästään 10v. aikana, ja voidaan kysyä että onko laji muka oikeasti nyt parempi kuin v. 1999?
Mun mielestä ei, ei niin paljoa että näin rajut muutokset on hyväksyttäviä...
Tietty kehitystä tapahtuu ja asioita pitää valvoa enempi, mutta monta asiaa oltaisiin voitu tehdä toisin eikä vääntää "hätiköityjä" päätöksiä niinkuin esim nyt KERS:n kanssa...
Totuushan on että kaikille talleille tuli kiire moinen rakentaa ja loppupeleissä siitä ei ole mitään hyötyä ollut ekan 4 kisan aikana, ja vielä vähemmän jatkossa jos KERS kuuluu std. osiin jo ensi tai seuraavalla kaudella
=missä ne säästöt on jos kaikki maksaa kymmeniä miljoonia noiden kehittämisestä 1-2v. ajaksi, sitten FIA standardoi ne kuitenkin...
Omasta mielestä aika alkaa oleen ajanut jo Mosleyn ohi, noi sen jatkuvat linjavedot ja valtataistelut talleja vastaan alkaa syömään uskottavuutta jo lajiltakin...
Miksei voida kisata pidempään samoilla säännöillä, miksi pitää kokoajan muuttaa konseptia suuntaan jos toiseen ja sekoittaa myös katsojien päät siinä samassa...