Olin niin hyvilläni juhannusaattona kuullessani radiouutisen FOTAn päätöksestä perustaa uusi kilpa-autosarja. Joko vihdoinkin päästäisiin lähemmäksi sellaista kilpa-autosarjaa, jossa oikeasti kilpailut ratkaistaan ajamalla? Minua on viime vuosina ärsyttänyt suunnattomasti kattojärjestö FIAn rooli muuttaa kilpailujen tuloksia jälkikäteen.
Toinen ärsyttävä piirre viime vuosien F1-sarjassa on ollut se, että säännöt ovat muuttuneet tiuhaan, mikä itsessään ei ole välttämättä huono asia, mutta se, että ne ovat pääsääntöisesti menneet katsojien ja fanien kannalta huonompaan suuntaan, niin FIAn mielivalta on tuntunut joskus ihmeelliseltä. Esimerkki: nykyinen aika-ajojärjestelmä. Miksi ihmeessä viimeinen aika-ajo-osio pitää aloittaa kisabensat tankissa? Toinen esimerkki: nykyinen pistelaskujärjestelmä. Kun aiempi järjestelmä palkitsi vain kuusi parasta pisteillä ja antoi voitosta 4 pistettä enemmän kuin kakkossijasta, niin sehän korosti voiton merkitystä. Nyt ollaan rämmitty nykyisellä pistelaskujärjestelmällä useita kausia ja tuskailtu, että voiton merkitystä pitäisi kasvattaa. Hei haloo, eikö semmonen järjestelmä ollut jo aiemmin? Mitalit kaulaan voiton kunniaksi. Voi hyvää päivää... Ensi kaudeksi tallien ehdottama pistelaskujärjestelmä 12-9-...jne. kuullosti ihan hyvältä.
Uusi formulasarja ei kuitenkaan pane pakkaa kokonaan uusiksi. Siinä ei olisi kilpailevien tallien, kuskien ja fanien kannalta mitään järkeä. Jonkinlainen jatkuvuus tulee säilyttää. Yksi keskustelunaihe on ollut mm. kisapituus. Kyllähän se on aikalailla fakta, että harvoin nykyisen kisakeston, n. puolentoista tunnin viimeisellä kolmanneksella enää tapahtuu merkittäviä muutoksia sijoituksissa. Okei, poikkeuksia on, mutta käänteisesti ajateltuna, jos kisapituus olisi n. 2 tuntia, niin tapahtuisiko sittenkään. Pointti on siinä, että katsojaystävällisempää olisi aikaansaada actionpläjäys, joka kestään reilun tunnin, jossa olisi muutakin saavutettaa kuin voitto ja pistesijat. Esimerkiksi kisan nopein kierros tulisi palkita pisteellä. Silloin talli, joka ei voi saavuttaa voittoa voi tavoitella jollain uhkarohkealla strategialla pistettä ultrakevyellä ja -nopealla yhdellä kierroksella.
Formula ykkösissä on vallinnut jonkinlainen tuhlaamisen mentaliteetti jo vuosikausia. Minua on aina kummastuttanut fanina se, että miksi kisajärjestäjien pitää maksaa siitä, että F1-sirkus tulee heidän radalleen ajamaan. Eikö se pitäisi olla toisin päin? Tallit maksavat osallistumismaksun, jolla katetaan kisajärjestäjän kuluja. Sen jälkeen lippumyynnillä yritetään päästä kuiville ja voitolle. Lisäksi, telvisiointioikeudet ovat tulleet järjettömän kalliiksi. Suomessa jouduttiin menemään maksukorttijärjestelmään F1 suorien lähetysten osalta, koska lähetysoikeudet tulivat niin kalliiksi. Kenelle ne rahat oikein menevät ja miksi? Eivät siis kisajärjestäjille, koska ne maksavat siitä oikeudesta järjestää F1-kilpailuja, eikä siis suoraan talleille, jota ilman koko kisoja ei olisi. Ehei, rahat menevät kaupallisten oikeuksien haltijalle Bernie Ecclestonelle, joka on vain jonain päivänä rekisteröinyt itselleen oikeuspaperin, että nyt ne rahat kuuluu mulle. Ja jengi maksaa. Kaikki maksaa Bernielle.
Olen niiiiiiiiiin nykyisten F1-tallien kannalla sen suhteen, että uusi kilpa-autosarja on hyvä perustaa tässä tilanteessa, jossa rahaa valuu tahoille, joille se ei oikeasti kuulu. Eikö olekin ollut ihan pöljää sekin, että tallit, jotka olisivat valmiita kilpailemaan radoilla, joissa vain riittävät turvallisuusasiat on otettu huomioon, joutuvat jäämään perintekkäiltä radoilta (kuten Silverstone) pois vain sen takia, että se paikka ei enää Bernielle kelpaa. "Ei ole uusittu varikkotiloja, ei ole tarpeeksi hotelleja ja bla bla bla." Kilvanajon kannalta monillakaan noista asioista ei ole mitään merkitystä. Itse fanina olen kuitenkin helvetin harmissani siitä, että Silverstone eikä esim. Montreal ole mukana tulevaisuuden kisakalenterissa vain siksi, että ne eivät Bernielle kelpaa. Onko loputon ahnenus ajautunut viimeinkin tiensä päähän?
Toivon todella, että UUSI FORMULAsarja saa alkunsa ensi kaudella ja sen myötä koko kilpa-autosarja muuttuu talleille, kisajärjestäjille ja ennen kaikkea faneille mielekkäämmäksi.