FOTA perustaa oman sarjan V.2010

Muro

Member
Liittynyt
19.4.2009
Viestit
12
Helsingissä olisi isommat paatitkin kun on tuota isompi kaupunki.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ykkössarjaksi siirtyi vasta yhdeksänkymmentäluvun puolivälissä, sitä ennen avorenkaiset kilpurit niitä ykkösmasiinoita olivat.
Minun käsitykseni mukaan NASCAR oli isompi jo sitä ennen, ei vain niin merkittävästi. Paikanpäällä olevien katsojien puolesta se on selviö, koska kisoja on niin paljon enemmän, mutta tv-luvuista kai tässä on kyse?
Ilmeisesti ne boottien bikinibeibet sitten ovat ohjaajien mielestä mielenkiintoisempia. Olet varmaan itsekin ollut paikanpäällä?
Ei, vaan ne autot siinä välissä. ;) En ole ollut paikan päällä yhdessäkään F1-kisassa.
 
Viimeksi muokattu:

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Lista näyttää kokonaisuudessaan todella hyvältä, mitä nyt Spa puuttuu, Saksasta on Lausitzring - ja koko lista on aivan täyttä diippadaappaa. Helsingissä ei kaudella 2010 tulla ajamaan kilpaa millään karting-autoa isommalla, ja Buenos Aires kuulostaa myös erittäin optimistiselta. Osa radoista tullee tosin tarjoamaan paraatiajoa, mutta ainakin Hungaroring ja Valencia jäävät FIA:lle.

Oliko New Formula samasta "luotettavasta" lähteestä? Toivottavasti, koska sen köyhempää nimeä uudelle sarjalle on vaikea kuvitella. :thumbfh: Jos tästä nyt ylipäänsä tulee jotain, niin laittakaa kiitos GPWC nimeksi.
 

Muro

Member
Liittynyt
19.4.2009
Viestit
12
Helsingissä ei kaudella 2010 tulla ajamaan kilpaa millään karting-autoa isommalla
Oliko New Formula samasta "luotettavasta" lähteestä? Toivottavasti, koska sen köyhempää nimeä uudelle sarjalle on vaikea kuvitella. :thumbfh: Jos tästä nyt ylipäänsä tulee jotain, niin laittakaa kiitos GPWC nimeksi.
En katsonut missä tuosta new formulasta olisi ollut.
Eli tuo listan lähdehän oli ihan linkkinä, sen voi lukea koko jutun siitä linkistä.
Jos isot tallit tahtovat jonnekin kisan laittaa, sen ne myös tekevät. Kun eivät ihan senteillä pelaa kumminkaan. Kaupungit ja maat nimenomaan kilpailevat näistä kisoista ja Helsingissähän on aiemminkin järjestetty vastaavantapaisia kisoja eli pitäisi onnistua hyvinkin nopeasti tarvittaessa.
AKK on kytköksissä FIAan joten se ehkei ole ihan oikea kohde kysyä FIAn kanssa kilpailevan kisan järjestämisestä kumminkaan, miksi toimittajat ovat sieltä kysyneet ei ole tullut uutisista selväksi.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Sarjan nimen pitäisi ehdottomasti olla GP1, mutta Bernie ahneuksissaan taitaa omistaa senkin tuotenimen.

On kyllä surkeaa, miten FIA on pilannut moottoriurheilun kuninkuusluokan ja ajanut tallit erilleen kattojärjestöstä. Kulusäästöjen varjolla sääntöihin ajetaan jotain uskomattomia rajoituksia. Joo, varmasti Ferrarin kokoinen megaorganisaatio pyörii vuoden 100 miljoonalla. Siinähän menee puolelta duuni alta.

Samaten on kyllä hivenen absurdia että ensi kaudella Formula "1" -sarjassa jämätallit ajavat ykkösradoilla ja Singaporen kaltaisissa hulppeissa puitteissa ja uusi GP-sarja ajaa B-luokan radoilla kuten Zolderissa, A1-ringillä ja Buenos Airesissa kaikkien huipputallien ja -kuskien kanssa. Vielä kun F"1"-sarjan vetonaulana toimisi Williams-kuski Jacques Villeneuve tallikaverinaan Narain Karthikeyan tai Kazuki Nakajima pahimpina "MM"-haastajinaan Roldan Rodriguez ja Alex Yoong niin :thumbup:

Mutta eiköhän Max taivu siinä vaiheessa kun FOTA tiputtaa omat ehtonsa FIA:n head officen kirjoituspöydälle ja sekä Max että Bernie signaavat sen. Muuten FIA:ssa on jonkun pakko ottaa ohjat käsiinsä ja syrjäyttää Max välittömästi valtaistuimeltaan ja nöyrtyä tallien vaatimuksiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sarjan nimen pitäisi ehdottomasti olla GP1, mutta Bernie ahneuksissaan taitaa omistaa senkin tuotenimen.
Niin omistaa.
Joo, varmasti Ferrarin kokoinen megaorganisaatio pyörii vuoden 100 miljoonalla. Siinähän menee puolelta duuni alta.
Kulukatto ei ole budjettikatto. 100 miljoonan kulukatolla Ferrarin budjetti olisi luultavasti ainakin tuplat.
Samaten on kyllä hivenen absurdia että ensi kaudella Formula "1" -sarjassa jämätallit ajavat ykkösradoilla ja Singaporen kaltaisissa hulppeissa puitteissa ja uusi GP-sarja ajaa B-luokan radoilla kuten Zolderissa, A1-ringillä ja Buenos Airesissa kaikkien huipputallien ja -kuskien kanssa.
Ei varmasti tule ajamaan millään noista.
Vielä kun F"1"-sarjan vetonaulana toimisi Williams-kuski Jacques Villeneuve tallikaverinaan Narain Karthikeyan tai Kazuki Nakajima pahimpina "MM"-haastajinaan Roldan Rodriguez ja Alex Yoong niin :thumbup:
Nakajima on Williamsilla Toyotan rahoilla. Jos Toyota lähtee, lähtee melko todennäköisesti Nakajimakin, koska Williamsilla ei suurella todennäköisyydellä enää olisi Toyotan moottoreita. Villeneuve on sentään maailmanmestari, mutta nuo muut ovat pelkkää huuhaata. En kyllä usko Villenkään paluuseen.
Mutta eiköhän Max taivu siinä vaiheessa kun FOTA tiputtaa omat ehtonsa FIA:n head officen kirjoituspöydälle ja sekä Max että Bernie signaavat sen. Muuten FIA:ssa on jonkun pakko ottaa ohjat käsiinsä ja syrjäyttää Max välittömästi valtaistuimeltaan ja nöyrtyä tallien vaatimuksiin.
Eiköhän se sopu vielä synny, mutta ei niin, että FOTA:n ei tarvitsisi luopua mistään. Kompromisseja se vaatii puolin ja toisin.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Ahvenanmaa olisi sopiva paikka järjestää kisat.
Eikös sinne kaavailtukin joskus kisoja.
En nyt muista mikä siihen oli syynä; muistaako joku?
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Samaten on kyllä hivenen absurdia että ensi kaudella Formula "1" -sarjassa jämätallit ajavat ykkösradoilla ja Singaporen kaltaisissa hulppeissa puitteissa ja uusi GP-sarja ajaa B-luokan radoilla kuten Zolderissa, A1-ringillä ja Buenos Airesissa kaikkien huipputallien ja -kuskien kanssa.
Kyllä mieluusti näkisi noista listatuista radoista suurimman osan nykyisten tulpparatojen tilalla minä päivänä tahansa, näistä mainittakoon monaco, valencia, singapore ja hungaroring näin alkuun. Toisaalta en kyllä kaipaa indianapolista missään muodossa takaisin, koska se nyt vaan on edelleen ihan yhtä perseestä katsoa ajoa siellä ovaalin keskellä.
 
Viimeksi muokattu:

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
Eiköhän se sopu vielä synny, mutta ei niin, että FOTA:n ei tarvitsisi luopua mistään. Kompromisseja se vaatii puolin ja toisin.
VÄÄRIN!. Eikös se Briatore ole mm. sataan kertaan maininnut että FOTA:n ehdot ovat ne mitkä he ovat kertoneet, jos ei FIA niihin suostu, se on sitten siinä...
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Olin niin hyvilläni juhannusaattona kuullessani radiouutisen FOTAn päätöksestä perustaa uusi kilpa-autosarja. Joko vihdoinkin päästäisiin lähemmäksi sellaista kilpa-autosarjaa, jossa oikeasti kilpailut ratkaistaan ajamalla? Minua on viime vuosina ärsyttänyt suunnattomasti kattojärjestö FIAn rooli muuttaa kilpailujen tuloksia jälkikäteen.

Toinen ärsyttävä piirre viime vuosien F1-sarjassa on ollut se, että säännöt ovat muuttuneet tiuhaan, mikä itsessään ei ole välttämättä huono asia, mutta se, että ne ovat pääsääntöisesti menneet katsojien ja fanien kannalta huonompaan suuntaan, niin FIAn mielivalta on tuntunut joskus ihmeelliseltä. Esimerkki: nykyinen aika-ajojärjestelmä. Miksi ihmeessä viimeinen aika-ajo-osio pitää aloittaa kisabensat tankissa? Toinen esimerkki: nykyinen pistelaskujärjestelmä. Kun aiempi järjestelmä palkitsi vain kuusi parasta pisteillä ja antoi voitosta 4 pistettä enemmän kuin kakkossijasta, niin sehän korosti voiton merkitystä. Nyt ollaan rämmitty nykyisellä pistelaskujärjestelmällä useita kausia ja tuskailtu, että voiton merkitystä pitäisi kasvattaa. Hei haloo, eikö semmonen järjestelmä ollut jo aiemmin? Mitalit kaulaan voiton kunniaksi. Voi hyvää päivää... Ensi kaudeksi tallien ehdottama pistelaskujärjestelmä 12-9-...jne. kuullosti ihan hyvältä.

Uusi formulasarja ei kuitenkaan pane pakkaa kokonaan uusiksi. Siinä ei olisi kilpailevien tallien, kuskien ja fanien kannalta mitään järkeä. Jonkinlainen jatkuvuus tulee säilyttää. Yksi keskustelunaihe on ollut mm. kisapituus. Kyllähän se on aikalailla fakta, että harvoin nykyisen kisakeston, n. puolentoista tunnin viimeisellä kolmanneksella enää tapahtuu merkittäviä muutoksia sijoituksissa. Okei, poikkeuksia on, mutta käänteisesti ajateltuna, jos kisapituus olisi n. 2 tuntia, niin tapahtuisiko sittenkään. Pointti on siinä, että katsojaystävällisempää olisi aikaansaada actionpläjäys, joka kestään reilun tunnin, jossa olisi muutakin saavutettaa kuin voitto ja pistesijat. Esimerkiksi kisan nopein kierros tulisi palkita pisteellä. Silloin talli, joka ei voi saavuttaa voittoa voi tavoitella jollain uhkarohkealla strategialla pistettä ultrakevyellä ja -nopealla yhdellä kierroksella.

Formula ykkösissä on vallinnut jonkinlainen tuhlaamisen mentaliteetti jo vuosikausia. Minua on aina kummastuttanut fanina se, että miksi kisajärjestäjien pitää maksaa siitä, että F1-sirkus tulee heidän radalleen ajamaan. Eikö se pitäisi olla toisin päin? Tallit maksavat osallistumismaksun, jolla katetaan kisajärjestäjän kuluja. Sen jälkeen lippumyynnillä yritetään päästä kuiville ja voitolle. Lisäksi, telvisiointioikeudet ovat tulleet järjettömän kalliiksi. Suomessa jouduttiin menemään maksukorttijärjestelmään F1 suorien lähetysten osalta, koska lähetysoikeudet tulivat niin kalliiksi. Kenelle ne rahat oikein menevät ja miksi? Eivät siis kisajärjestäjille, koska ne maksavat siitä oikeudesta järjestää F1-kilpailuja, eikä siis suoraan talleille, jota ilman koko kisoja ei olisi. Ehei, rahat menevät kaupallisten oikeuksien haltijalle Bernie Ecclestonelle, joka on vain jonain päivänä rekisteröinyt itselleen oikeuspaperin, että nyt ne rahat kuuluu mulle. Ja jengi maksaa. Kaikki maksaa Bernielle.

Olen niiiiiiiiiin nykyisten F1-tallien kannalla sen suhteen, että uusi kilpa-autosarja on hyvä perustaa tässä tilanteessa, jossa rahaa valuu tahoille, joille se ei oikeasti kuulu. Eikö olekin ollut ihan pöljää sekin, että tallit, jotka olisivat valmiita kilpailemaan radoilla, joissa vain riittävät turvallisuusasiat on otettu huomioon, joutuvat jäämään perintekkäiltä radoilta (kuten Silverstone) pois vain sen takia, että se paikka ei enää Bernielle kelpaa. "Ei ole uusittu varikkotiloja, ei ole tarpeeksi hotelleja ja bla bla bla." Kilvanajon kannalta monillakaan noista asioista ei ole mitään merkitystä. Itse fanina olen kuitenkin helvetin harmissani siitä, että Silverstone eikä esim. Montreal ole mukana tulevaisuuden kisakalenterissa vain siksi, että ne eivät Bernielle kelpaa. Onko loputon ahnenus ajautunut viimeinkin tiensä päähän?

Toivon todella, että UUSI FORMULAsarja saa alkunsa ensi kaudella ja sen myötä koko kilpa-autosarja muuttuu talleille, kisajärjestäjille ja ennen kaikkea faneille mielekkäämmäksi.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Olin niin hyvilläni juhannusaattona...
Tämän koko kirjoituksen allekirjoitan kyllä täysin! Sen vielä lisään tuohon rata-asiaan, että nythän näitä kisoja on tosiaan siirrelty jonnekin kaukomaille sellaisiin maihin jossa F1 ei juurikaan kiinnosta suurta yleisöä. Tai sitten suurella yleisöllä ei yksinkertaisesti ole varaa mennä katsomaan Ykkösiä livenä vaikka kiinnostaisikin. Esim. jossain Turkissa ajettiin tänä vuonna täysin tyhjille katsomoille, kun taas jossain Silverstonessa katsomot pullistelivat täynnä ja varmaan enemmänkin halukkaita olisi ollut tulossa. Silti Silverstone ei kelpaa Bernielle vaan tilalle halutaan taas joku helvetin Jemenin GP jonne tulee katsomaan joku öljysheikki ja hänen sukunsa, eikä ketään muuta.

Ja juuri viikonloppuna luin esim. Valencian tilanteesta. Kisajärjestäjä joutuu kuulemma maksamaan pelkästä kilpailun järjestämisestä 18 miljoonaa ja viime vuonnakin kisa oli jäänyt pari miljoonaa pakkasen puolelle huolimatta siitä että Espanjassa pitäisi kai olla jonkinlainen F1-buumi. Nyt kun Alonso on menestynyt huonommin tällä kaudella niin kisajärjestäjät odottavat vieläkin suurempia tappioita. Eihän tuossa ole oikeasti helvetinkään järkeä enää! Kisajärjestäjät joutuvat ensin panostamaan kymmeniä miljoonia puitteiden rakentamiseen, että ne kelpaisivat Bernielle, ja sitten joutuvat vielä maksamaan lisää miljoonia että saavat oikeuden järjestää kilpailun. Ja lopulta Bernie käärii kaikki rahat taskuunsa...
 
Viimeksi muokattu:

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Kisajärjestäjät joutuvat ensin panostamaan kymmeniä miljoonia puitteiden rakentamiseen, että ne kelpaisivat Bernielle, ja sitten joutuvat vielä maksamaan lisää miljoonia että saavat oikeuden järjestää kilpailun. Ja lopulta Bernie käärii kaikki rahat taskuunsa...
Niinpä! Siksi kauhistuin huhusta, jonka mukaan Bernie olisi hyppäämässä FOTA:n kelkkaan.

Mielestäni kisajärjestäjiltä voitaisiin nyhtää korkeintaan joku prosenttiosuus voitoista. Voitot vaikkapa fifty-fifty.
 

Pobeda

Well-known member
Liittynyt
18.4.2008
Viestit
936
Kulta kirjoitti tänään jutun Turun Sanomissa hyvän jutun jonka lyhennetystä versiosta puuttuu valitettavasti parhaat palat. Niistä näkyy miten kaukana Mosleyn puheet on tallien pomojen ajatuksista.

Kaikkien ongelmien taustalla on vallanhimon ja megalomaanisen egon sokaisema Mosley. Jo pitkään hänen juttunsa ovat olleet selvää sairaskertomusta. On ollut ahdistavaa seurata hänen ja kaverinsa Ecclestonen touhuja eikä tallien pitäisi edes keskustella enää Mosleyn kanssa. Hänestä pitäisi päästä eroon koska hän ei tule muuttumaan. Tuollaista johtamista ei voisi kuvitella enää nykyään näkevänsä. Pelkkää hajoita ja hallitse -touhua, ruoskimista, käskyttämistä, uhkailua, vähättelyä ja mollaamista kun pitäisi tehdä yhteistyötä.

On naurettavaa myös pupputtaa että Mosley ei yhdessä Ecclestonen kanssa hallitse FIA:aa, juuri tuollaisessa järjestössä se onnistuu helposti.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Totta. Mutta Ecclestone noista inhimillisempi on. Mosley on äärimmäisen kova johtaja, ja tiettyyn rajaan saakka sellaista arvostetaan ja ihannoidaan. Onhan näitä esimerkkejä historia täynnä, ja sokeita ihmisiä maailmassa on aina, tai vähintäänkin putkinäköisiä.

Onhan Mosley runnonut myöhemmin ratkaiseviksi osoittautuneita sääntömuutoksia läpi, joilla myös on ollut osuutensa miehen kunnioitukseen. Mm. Keke Rosberg'han totesi ruoskimisskandaalin seuraamuksena, että olisi suuri menetys, jos Mosley joutuisi eroamaan. Mutta kyllä tuollainen ruoskiminen kuvastaa jo sitä, että kaikki ei ole päänupissa ihan kohdallaan. Vähällähän se siitä pääsi.

Ecclestone antoi nyt vaan sen verran kovaa vuodatusta, elämäntyönsä ja avioliittonsa uhraamisesta hukkaan, joten uskon, että tämä mies, jolla kuitenkin eräänlainen kultasormi on, voi saada vielä ihmeitä aikaan.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Pari päivää sitten olin jo melko varma, että jakautuminen tapahtuu, mutta nyt on taas paletti täysin auki. Kyllähän sen arvata saattoi, että Mosleykin taas vähän pakittaa, kunnes alkaa uhoamaan ja kylvämään riitaa ja eripuraa. Päivä päivältä Mosley tuntuu hullummalta ja Ecclestone järkevämmältä. Pöörnin osuutta ei tietysti saa unohtaa tähän ahdinkoon, mutta mies saattaa pystyä vielä pelastamaan tilanteen niin, että jakautumista ei tule ja sääntöihin tulee järkeä/ pysyvät järkevinä. Rata-asia pitäisi tosin vielä tämän jälkeen ratkaista.

Eli jos tallit saavat Pöörnin puolelleen ja onnistuvat papan pitämään sopivasti hihnassa ja hallussaan tämä farssi voi vielä päättyä hyvin ilman jakautumista. Mutta Pöörni pitää tosiaankin pitää tallien puolelta kurissa, muuten homma riistäytyy viimeistään vähän ajan päästä taas käsistä, jos Pöörni pääsee junttaamaan ajatuksiaan läpi. Vaikea tilanne tämä kyllä on, mutta samalla mielenkiintoinen.

Rälleltä hyvä kirjoitus ylempänä, ainoastaan kisapituudesta olen eri mieltä, se on ihan sopiva. Jos lyhentelemään aletaan saman tien voisi ajaa vain viisi kierrosta, sillä ei siinä keskivaiheillakaan monesti mitään tapahdu ainakaan tietyillä radoilla. Kuten esim. eilen Silverstonessa, ohi ei pääse kuivalla oikein mitenkään.
 
Ylös