FOTA perustaa oman sarjan V.2010

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Tosiaan hyvä kirjoitus Rälleltä, mutta eihän Rälle ottanut kantaa siihen mikä kisapituus olisi paras. Hän vain toivoo esim. tunnin actionpläjäystä joka ei tule kisapituutta muuttamalla, kuten hän mainitsee.
Nykyinen kisapituushan on 300 km + yksi kierros päälle, jolloin normaalilla moottoriradalla kisa kestää pauttiarallaa puolitoista tuntia. Tässä ajassa nykymalliset autot täytyy tankata ainakin kerran ja renkaat vaihtaa kerran (typerä "käytä pakolla kahta seosta"-sääntö). Ensi kauden osalta alustavat sääntömuutokset kieltävät tankkaamisen kisan aikana, mikä sinänsä on jo aiemmin koettua F1-sarjassa, mutta onko se tarpeellista? Muuttuvatko kisat yhtään paremmiksi sillä, että kisan aikana ei saa tankata. Alussa autot ovat painavia ja hitaita eikä kukaan pysty 'pelaamaan' bensakuormilla. Kisamatkaa lyhtentämällä tätä voitaisiin hieman kompensoida.

Sama koskee renkaanvaihtoa. Mielestäni on ihan pöljä sääntö joutua käyttämään kahta eri rengasseosta kisan aikana. Jossei kumit kestä 300 kilometriä ilman vaihtoa, niin pitäisikö kisamatkaa lyhentää. Ajatelkaa, koko kisa läpi ilman tankkausta ja renkaiden vaihtoa. Olisiko sekään sitten enää mielenkiintoista? Ajettaisiin samassa järjestyksessä maaliin kuin mitä parin ensimmäisen kierroksen jälkeen järjestys on. Sitä ei varmasti jaksa katsoa puoltatoista tuntia tai pidempään.

Mikäli kisapituutta muutetaan, niin mielestäni tankkaukset ja renkaanvaihdot tulee sallia joka tapauksessa. Lajin (yksi) suola on juuri siinä, että erilaisilla taktiikoilla voidaan vaikuttaa sitten järjestykseen maalissa. Mutta jos lähdetään puhtaasti siitä, mikä kisapituuden tulisi olla lyhennetyssä versiossa, niin sanotaan nyt vaikka 250 km normaalilla moottoriradalla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Nykyinen kisapituushan on 300 km + yksi kierros päälle, jolloin normaalilla moottoriradalla kisa kestää pauttiarallaa puolitoista tuntia.
...
Mutta jos lähdetään puhtaasti siitä, mikä kisapituuden tulisi olla lyhennetyssä versiossa, niin sanotaan nyt vaikka 250 km normaalilla moottoriradalla.
No jos turhan tarkaksi alan niin kisan pituushan on 305km + kyseinen kierros loppuun.

Itse ajattelen yksinkertaisesti niin, että viimeisen varikkokäynnin jälkeen "kisa on ohi". Eli jos kisa kestää tunnin eikä kukaan käy varikolla, on kisa ohi jo startin jälkeen. Jos kisa puolestaan kestää 5 tuntia, on kisa ohi (suuret erot poislukien) viimeisten stoppien jälkeen, eli ehkä viimeinen puolituntia nykysäännöillä olisi ajelua..

Tilannehan on se, että kaikki ajaa lujaa niin kauan kuin tietävät että on stoppi jäljellä, silloin voi vielä muutoksia tapahtua. Viimeisten stoppien jälkeen tilanne rauhoittuu. Ja koska näin on, pitäisi kisa saada sellaiseksi ettei sitä rauhoittumista tulisi kisan loppuvaiheilla. Ja jos se halutaan tehdä, se ei onnistu kisapituutta muuttamalla. (koska millä tahansa kisapituudella kisan loppuvaihe (viimeisen stopin jälkeen) on "ajelua")


Säännöillä voi muutoksia yrittää tehdä, esim viimeisen kolmanneksen aikana tehdyt ohitukset/kisan nopeimmat kierrokset palkitaan jollain spesiaalilla.. Se pitäisi olla kuitenkin tasapuolinen niin, että se joka tekee kymmenen ohitusta ei kuitenkaan saisi saada enempää pisteitä kuin se joka voittaa kisan.. ;)
 

jarpola

Well-known member
Liittynyt
3.1.2007
Viestit
203
Edellisiin posteihin kommentti:

Progressivisen pistelaskun poistuminen on aiheuttanut tämän. Parempi olisi jakaa pisteet näin kuudelle ensimmäiselle: 12-9-7-5-3-1

Sitten takaisin alkuperäiseen aiheeseen:

Aikamoista pokeripeliä, koko ajan korotetaan panoksia ja sitten vain jompi kumpi luovuttaa. Vaikka ajatus uudesta sarjasta tuntuu hyvältä, Formula 1 loppuu siihen. Mielestäni paras ratkaisu tähän kiistaan olisi:
- Mosley luopuisi heti FIA:n puheenjohtajuudesta ja FOTA:lle enemmän valtaa
- Kauden 2009 säännöt voimassa kaudet 2010-2011, ja ylipäätänsä sääntömuutoksia vain 2-3 vuoden välein, ei herranjestas joka vuosi
- Talleille isompi osa TV- ym. tuloista

Jos uusi sarja kuitenkin tulee, luultavasti sinne menevät mukaan myös Williams ja Force India. Eli summa summarium, jos uusi sarja päätetään perustaa, tarkoittaa sen Formula 1 sarjan päättymistä.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Edellisiin posteihin kommentti:

Progressivisen pistelaskun poistuminen on aiheuttanut tämän. Parempi olisi jakaa pisteet näin kuudelle ensimmäiselle: 12-9-7-5-3-1
Mulla on ollu mielessä Fibonaccin lukujono pistelaskujärjestelmäksi: 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34

Noin saisi aina yhden sijan parannuksesta keskimäärin reilu puolet lisää pisteitä. Kannustaa yrittämään...
 
Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Mulla on ollu mielessä Fibonaccin lukujono pistelaskujärjestelmäksi: 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34

Noin saisi aina yhden sijan parannuksesta keskimäärin reilu puolet lisää pisteitä. Kannustaa yrittämään...
Näitä pitäisi testata historiatiedoilla ja katsoa, miten järjestys muuttuu (jos muuttuu) ja miltä tilanne on näyttänyt kesken kauden eri vuosina. Esim. tämän kauden dominoinnilla tuo tilanne näyttäisi mahdollisesti aika murheelliselta muiden kuin Brawnin ja Buttonin kannalta. Tosin, kiriminenkin on nopeampaa, mutta se edellyttää voittoja tai ainakin kakkostilaa. Nykypistelaskulla jollain tasaisella 2-3 tilalla pysyy ihan hyvin pelissä mukana. Teepä joku laskelma, niin saadaan hieman osviittaa miten tuo toimisi. Samoin, tuosta uudesta FIA:n ehdotuksesta olisi myös hyvä saada jotain taulukoita perustuen historiaan... kenellä mahtaa olla ylimääräistä aikaa...
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Mosleyn osalta puheet vetäytymisestä eivät ole kovin uskottavia. Mosley ei edes istuisi FIA:n puheenjohtajana, jos hänen vetäytymispuheisiinsa voisi luottaa. Todennäköisesti kysymys on viivytystaktiikasta. Jos FOTA jäisi odottamaan uuden puheenjohtajan valintaa, ei sillä olisi enää aikaa perustaa omaa sarjaa, jos Mosley rikkoisi lupauksensa ja hankkisi itselleen vielä yhden kauden FIA:n puheenjohtajana. Mosleyn vetäytyminen ei ole muutoinkaan läheskään riittävä myönnytys.

Kaiken lisäksi vetäytymisen ehtona näyttää olevan se, että FOTA luopuu tärkeimmistä tavoitteistaan ja hyväksyy Mosleyn ehdottamat säännöt lähes sellaisenaan. Kaiken muun Mosley tulkinnee hyökkäykseksi sekä itseään että FIA:aa vastaan.

The way this is handled could be critical to Mosley's future. If he feels that Di Montezemolo is making a personal attack and an attack on the FIA as whole, Mosley will consider that he has no choice but to stand again.
M. Webberin viittaama Autosportin uutinen käytännössä vahvistaa Mosleyn tulkinnan tilanteesta. Hän perustelee ehdolle asettumistaan sillä että kriisi on kärjistynyt eli ts. kaivautuu vain syvemmälle omaan poteroonsa. Olisi todella suuri yllätys, jos keskiviikon kokouksessa saavutettaisiin jotain konkreettista edistystä.
 
Viimeksi muokattu:

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Viime viikonloppuna näin muutaman arvostetun toimittajan, mm. Martin Havenin ja he naureskelivat koko jutulle.Heidän näkemys oli että tilanne on kuin avioliitossa, välillä on kriisejä mutta homma jatkuu...eli ei tule kahta sarjaa. Katsotaan kuinka käy.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Havenilla ja muilla on tietenkin täysi oikeus omiin mielipiteisiinsä, mutta niin sitä USACin virkailijat nauroivat CART-tiimeille, ettei heidän kilpailunsa ikinä toteudu. Samoin monet toimittajat epäilivät loppuun asti Tony Georgen hallusinaatiota, kunnes IRL kilpaili Orlandossa. Koko F1-yhteisö nauroi A1GP-sarjalle, ensin ettei koko sarjaa synny, sitten ettei ensimmäistä kilpailua ajeta ja sitten ettei toista kilpailua ajeta jne.

Minusta tämä sotku kuuluu päivä päivältä yhä vähemmin urheilusivuille. Se kuuluisi olla joko taloussivuilla tai minne sitten autoilevan maailman uutiset kuuluvatkaan. Edes Mosleyn seksiskandaalikaan ei olisi kuulunut olla urheilusivuilla, koska Kansainvälisellä autoliitolla on niiiiin paljon muutakin merkitystä arvoa kuin hoidella F1-sarja... No niin...

Nyt näyttää siltä, että Mosley on ihan oikeasti peloissaan, mutta en usko sen liittyvän urheiluun mitenkään. Mosleyn kommenteista on pääteltävissä, että hän on huolissaan siitä, että FIA on menettämässä (ellei jo menettänyt) Euroopan autonvalmistajien liiton ACEA:n arvostuksen. Briatorehan sanoi Autosportin haastattelussa, ettei FOTA:lla ollut muuta vaihtoehtoa kuin ilmoittaa oman sarjan perustamisesta, koska ACEA oli tehnyt kyseisen päätöksen heidän puolestaan.
Flavio Briatore - Autosport sanoi:
"We have tried to compromise, we have opened the door, we have tried everything," he said. "We have had the door closed in our face. The agreement has not been done by FOTA; it has been done by the manufacturers. All the ACEA people.

"Maybe the people aren't doing business, like somebody said, but the ACEA people are very firm, and this is their position, as simple as that."
Tässä vaikuttaa olevan kyseessä paljon suuremmat voimat kuin moni uskaltaa myöntääkään.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tuollekin voisi joku antaa diagnoosin...

- Tämä on hyökkäys FIA:n oikeuteen säädellä formula ykkösiä, mutta vielä pahempaa, se on täysin aiheetonta kritiikkiä ja koko FIA:n rakenteen ja tarkoituksen suoraa kyseenalaistamista.

- Demokraattisesti valittu johtaja on pelkästään FIA:n jäsenten päätettävissä, ei autoteollisuuden ja vielä vähemmän niiden yksilöiden, jotka autoteollisuus on palkannut pyörittämään F1-tallejaan.

(MTV3-Reuters)


Ei Mad Max ihan väärässäkään ole..
 
Liittynyt
20.6.2009
Viestit
6
Autoteollisuus tarvii kyllä oman formula sarjan koska fian formula 1 ei tarjoa puitteita joissa valmistajat voisivat näyttää todelliset kyntensä.

Toivottavasti fiakin ymmärtää ettei formula ykköstä tarvitse väkisin yrittää pitää autourheilun kuninkuus luokkana kun se ei sitä sitä selvästikkaan tahdo olla liiaksi rajoittavien sääntöjensä johdosta.

Tietenkään autonvalmistajat ei väkisin ala erottamaan mosleytä koska heille täirkeintä on vain ettei mosley pääse määräämään sääntöjä joilla autonvalmistajat kilpailee. Parhaat säännöthän valmistajien kilpaan syntyy kun valmistajat itse ne määrittelevät.

Elikä tässä ei nyt vain yksinkertaisesti kysyntä ja tarjonta kohtaa. :ahem:
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
- Tämä on hyökkäys FIA:n oikeuteen säädellä formula ykkösiä, mutta vielä pahempaa, se on täysin aiheetonta kritiikkiä ja koko FIA:n rakenteen ja tarkoituksen suoraa kyseenalaistamista.

- Demokraattisesti valittu johtaja on pelkästään FIA:n jäsenten päätettävissä, ei autoteollisuuden ja vielä vähemmän niiden yksilöiden, jotka autoteollisuus on palkannut pyörittämään F1-tallejaan.

(MTV3-Reuters)


Ei Mad Max ihan väärässäkään ole..
Demokratiassa voi myös olla osallistumatta sarjaan ja vaikkapa perustaa kokonaan toisen oman sarjan...
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Se, että Mosley kuittaa FOTA:n kritiikin täysin aiheettomana kertoo paljon. Neuvotteluilla ei alunperinkään ollut mitään mahdollisuutta, kun Mosley ei suostunut ottamaan vastapuolta vakavasti. Edelleenkin Mosley taitaa olla sitä mieltä AKK:n pj:n tavoin, ettei uuden sarjan perustaminen yksinkertaisesti onnistu.

ACEA:n rooli voisi viitata siihen, että autonvalmistajat ovat kyllästyneitä siihen, että Eccelstone ja Mosley poimivat rusinat pullasta (F1:hän on myös FIA:n tärkein tulonlähde, jota ilman järjestön talous oli kuralla, kuten AKK:n pj. aamutv:ssä huomautti). Oman sarjan avulla autonvalmistajat voivat sopia rahanjaosta ilman välikäsiä ja vaikka tuotot alkuvaiheessa olisivat huomattavasti F1:ten nykyisiä tuloja pienemmän nousisi autonvalmistajien osuus ilman Eccelstonen ja FIA:n välistävetoa kuitenkin nykyistä suuremmaksi.

IMG ja Murdoc ovat riittävän asiantuntevia pyörittämään sarjan mediapuolta eli autonvalmistajien ei tarvitse muuta kuin määrittää ne säännöt, joiden puitteissa toimitaan. Aikaisemmin se on ollut mahdotonta, mutta nykyisessä tilanteessa nähtävästi paljon helpompaa kuin sopiminen asioista Mosleyn kanssa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
ACEA:n rooli voisi viitata siihen, että autonvalmistajat ovat kyllästyneitä siihen, että Eccelstone ja Mosley poimivat rusinat pullasta (F1:hän on myös FIA:n tärkein tulonlähde, jota ilman järjestön talous oli kuralla, kuten AKK:n pj. aamutv:ssä huomautti). Oman sarjan avulla autonvalmistajat voivat sopia rahanjaosta ilman välikäsiä ja vaikka tuotot alkuvaiheessa olisivat huomattavasti F1:ten nykyisiä tuloja pienemmän nousisi autonvalmistajien osuus ilman Eccelstonen ja FIA:n välistävetoa kuitenkin nykyistä suuremmaksi.
.
Autonvalmistajien ja tallien tulot tosiaan helposti nousisivat, etenkin kun Ecclestone on jättänyt tilittämättä osalle talleista miljoonia. Näyttää vahvasti siltä, ettei FIA'lla ja FOM'lla ole yksinkertaisesti taloudellisia mahdollisuuksia kasoa viimeistä korttia. FOTA'lla ja ACEA'lla taas on siihen vahvat intressit.
 

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
F1-sopu syntymässä - Max Mosley jättää FIA:n
24.06.2009 14:24

Kansianvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley aikoo jättää tehtävänsä. FIA tiedottaa, että sopu F1-tallien kanssa on syntynyt ja että tallit eivät perusta omaa sarjaa.

Lisää aiheesta hetken kuluttua.

IS
Nyt näyttää tältä.
 

Japp

Master
Liittynyt
2.9.2000
Viestit
268
Sijainti
ES Asia
MTV3

Formula ykkösiä hallinnoiva Kansainvälinen autoliitto FIA ja F1-tallien järjestö FOTA pääsivät keskiviikkona Pariisissa sopuun siitä, että FOTA ei perusta seuraavalle kaudelle kilpailevaa formulasarjaa.

Kahdeksan FOTA:n jäsentallia on uhannut jättää formula ykköset, mikäli FIA:n ajamat uudet tulevat voimaan ensi kaudella. Eniten kapinalippua heiluttaneita talleja on kaihertanut FIA:n haluama 45 miljoonan euron kulukatto, mikä pakottaisi suurimmat tallit leikkaamaan budjettejaan valtavasti.

mtv3
 
Ylös