Rälle
Well-known member
- Liittynyt
- 24.5.2000
- Viestit
- 397
Nykyinen kisapituushan on 300 km + yksi kierros päälle, jolloin normaalilla moottoriradalla kisa kestää pauttiarallaa puolitoista tuntia. Tässä ajassa nykymalliset autot täytyy tankata ainakin kerran ja renkaat vaihtaa kerran (typerä "käytä pakolla kahta seosta"-sääntö). Ensi kauden osalta alustavat sääntömuutokset kieltävät tankkaamisen kisan aikana, mikä sinänsä on jo aiemmin koettua F1-sarjassa, mutta onko se tarpeellista? Muuttuvatko kisat yhtään paremmiksi sillä, että kisan aikana ei saa tankata. Alussa autot ovat painavia ja hitaita eikä kukaan pysty 'pelaamaan' bensakuormilla. Kisamatkaa lyhtentämällä tätä voitaisiin hieman kompensoida.Tosiaan hyvä kirjoitus Rälleltä, mutta eihän Rälle ottanut kantaa siihen mikä kisapituus olisi paras. Hän vain toivoo esim. tunnin actionpläjäystä joka ei tule kisapituutta muuttamalla, kuten hän mainitsee.
Sama koskee renkaanvaihtoa. Mielestäni on ihan pöljä sääntö joutua käyttämään kahta eri rengasseosta kisan aikana. Jossei kumit kestä 300 kilometriä ilman vaihtoa, niin pitäisikö kisamatkaa lyhentää. Ajatelkaa, koko kisa läpi ilman tankkausta ja renkaiden vaihtoa. Olisiko sekään sitten enää mielenkiintoista? Ajettaisiin samassa järjestyksessä maaliin kuin mitä parin ensimmäisen kierroksen jälkeen järjestys on. Sitä ei varmasti jaksa katsoa puoltatoista tuntia tai pidempään.
Mikäli kisapituutta muutetaan, niin mielestäni tankkaukset ja renkaanvaihdot tulee sallia joka tapauksessa. Lajin (yksi) suola on juuri siinä, että erilaisilla taktiikoilla voidaan vaikuttaa sitten järjestykseen maalissa. Mutta jos lähdetään puhtaasti siitä, mikä kisapituuden tulisi olla lyhennetyssä versiossa, niin sanotaan nyt vaikka 250 km normaalilla moottoriradalla.