FOTA perustaa oman sarjan V.2010

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Olen tässä pohdiskellut että onko käytännössä mahdollista että uusi Formulasarja luotaisiin FOTA-tiimien kesken.

Ensimmäinen ongelma on sponsorit.
Toinen ongelma on TV-tulot.
Nuo yhdistettynä tiimien talous olisi varsin pahassa jamassa.

Ja sitten se suurin ongelma: Millä varmistetaan että uusi sarja oikeasti olisi kuninkuusluokka?
berra69 jo mainitsikin, eli kuninkuusluokka on brändi jonka asiakkaat luovat, tässä tapauksessa kai katsojat. Jos laji on näkyvä (tv-näkyvyys niiku) ja show on hyvä sekä sarjassa on parhaat tallit ja kuljettajat (Ferrari jne) niin hyvin luultavasti katsojat siirtyvät seuraamaan kyseistä sarjaa, sen nimestä välittämättä. Kun katsojia on kyllin, alkaa sarjasta muodostua (jos säännöt ja auton tekniikka antaa myöten) kuninkuusluokka.

FOTA tallit ovat lähes kaikki hyvin toimeen tulevia autonvalmistajia. TV-tuotot eivät ole ratkaisseet heidän lajissa pysymistä. Sponsorit ovat kylläkin tärkeitä, mutta uskon niidenkin summan pysyvän korkealla. Vaikka tulot hieman laskisivat, saattavat FOTA tallit sopia omia sääntöjä omaan sarjaansa, kuten esim 200 milj budjettikatto. Tällaista tuskin tulee, mutta jos sponsorit vetävät vähän rahojaan takaisin, vetää ne kaikilta talleilta eikä siis näy kilpailutilanteessa katsojalle.

Jos nykyiset sponsorit nykyisessä F1 sarjassa pudottaisivat hintansa puoleen, missä se näkyisi? Ehkä tallit jättäisivät toisen tuulitunnelin tyhjäksi, katsojalle se ei välity.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
berra69 jo mainitsikin, eli kuninkuusluokka on brändi jonka asiakkaat luovat, tässä tapauksessa kai katsojat. Jos laji on näkyvä (tv-näkyvyys niiku) ja show on hyvä sekä sarjassa on parhaat tallit ja kuljettajat (Ferrari jne) niin hyvin luultavasti katsojat siirtyvät seuraamaan kyseistä sarjaa, sen nimestä välittämättä. Kun katsojia on kyllin, alkaa sarjasta muodostua (jos säännöt ja auton tekniikka antaa myöten) kuninkuusluokka.
Kyllä, mutta pohdinkin _miten_ tämä aiotaan varmistaa? Jos (mitä en usko) kilpaileva sarja tulisi, F1 olisi kuitenkin vielä mukana. Ja Ykkösten puolella on todella suuret taloudelliset paineet takanaan. Esimerkiksi Ferrarille voitaisiin tarjota tv-rahoja satoja miljoonia seuraavan 5 vuoden aikana - miten FOTA:n puoli pystyisi vastaamaan moiseen? Miten varmistetaan että FOTA:n sarjassa kilpailee oikeasti huippukalusto huippukuskeineen? Koko FOTA:n sarjan perusta on se että siellä ovat parhaat, mutta hyvin helposti siitäkin tulee b-luokan tynkäsarja. Ja jos vaikka Ferrari kilpailee päätiimillään F1:sissä, uppoaa fota:n sarjan arvo onnettomaksi (=sponssit,tv-tulot,mainosarvo autotehtaille)

FOTA tallit ovat lähes kaikki hyvin toimeen tulevia autonvalmistajia.
...
Jos nykyiset sponsorit nykyisessä F1 sarjassa pudottaisivat hintansa puoleen, missä se näkyisi? Ehkä tallit jättäisivät toisen tuulitunnelin tyhjäksi, katsojalle se ei välity.
Kyllä nyky maailmantilanteessa uskon että kilpailutiimin pyytämät lisämiljoonat ovat hyvin tiukassa. Eli tv-rahat ja sponssitulot ovat tärkeitä.

Katsojille budjetit eivät näy - mutta tiimeille kova paikka jos budjetti pitäs puolittaa. Pelkällä tuulitunnelin pysäyttämisellä se ei onnistu, sakkia pitäisi laittaa pihalle ja paljon.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Esimerkiksi Ferrarille voitaisiin tarjota tv-rahoja satoja miljoonia seuraavan 5 vuoden aikana - miten FOTA:n puoli pystyisi vastaamaan moiseen? Miten varmistetaan että FOTA:n sarjassa kilpailee oikeasti huippukalusto huippukuskeineen?
Totta, Ferrarillehan voitaisiin tarjota vaikka kuinka paljon rahaa, viimeksikin tarjottiin. Ferrari ei ole kuitenkaan lähdössä ykkösistä sen takia, etteikö heillä ole taloudellisia mahdollisuuksia ajaa sarjassa.

FOTA tallien oman sarjan perustamissyy ei ole taloudellinen, se on se, että pystyvät itse vaikuttamaan sääntöihin ja pääsevät suuremmalla osuudella osaksi tv-tuloihin. Osittain siis halutaan tuhota F1, Bernie ja Mosley.

Jos Ferrari lähtee FOTA:n kelkkaan niin miksi he jättäisivät B kuljettajat F ykkösiin, tai miksi he ajaisivat FOTA sarjaa jos heidän päätähtäin on F1?

Jos siis Ferrari lähtee Toyotan, Renaultin, BMW:n ym mukana FOTA sarjaan, keiden arvelet olevan tallien kuljettajat? Kimi, Alonso ja Hamilton plus moni muu kuski ovat valmiita lähtemään FOTA:n mukaan.

Näin ollen FOTA sarjaa ajaisi parhaat tallit (Mclaren, Ferrari, Renault, BMW, Toyota jne) sekä parhaat ja nimekkäimmät kuljettajat (Räikkönen, Alonso, Hamilton, Kubica ym). Tämä on siis FOTA sarja, sarja jossa on mukana suurimmat tallit sekä heidän kuljettajansa.

Kansat seuraa heitä, suuria talleja ja kuljettajia. Tämä on FOTA:n vahvuus, kaikki on nimekästä ja jo lähes brändiä..

Ja muistetaan vielä, että FOTA:n pääjehut ovat di Montezemolo (Ferrari) ja Howett (Toyota). Eli jos he järkkäävät FOTA sarjaa, niin taatusti ovat itsekin mukana.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
FOTA tallien oman sarjan perustamissyy ei ole taloudellinen, se on se, että pystyvät itse vaikuttamaan sääntöihin ja pääsevät suuremmalla osuudella osaksi tv-tuloihin. Osittain siis halutaan tuhota F1, Bernie ja Mosley.
Heh, tv-tulothan on nimenomaan taloudellinen syy. Tosin, tulot mahdollisessa uudessa sarjassa olisivat huomattavasti pienemmät, koska suunnitelmiin on kuulunut laskuttaa sekä kisajärjestäjiltä että tv-yhtiöiltä vähemmän kuin FOM, mutta samalla kaikki FOMin maksamat järjestelykustannukset siirtyisivät FOTA:lle. OK, prosentuaalisesti saavat enemmän, rahallisesti vähemmän. Kaiken varalta FOTA on Bernien/CVC:n kanssa ilmeisesti jo alkanut neuvotella, kun ei sarjan järjestäminen yksinään vaikutakaan niin kamalan houkuttelevalta.

FOTA ei halua tuhota F1:ä. Brändi on liian rahakas ja tärkeä. FOTA haluaa kaapata F1:n. Max vain ei aio FIA:n sarjaa noin vain antaa pois. Valitettavasti joku FOTA:ssa on asettanut Mosleyn lähtemisen kynnyskysymykseksi. Kun koko homma näytti jo selvältä ja sovitulta, piti FOTA:n päästä nälväisemään ja riemuitsemaan "voitolla". Big mistake. Kaikki tietävät, ettei Maxin varpaille kannata astua ja silti FOTA teki niin. Ja soppa alkoi taas, vaikka Max olisi oikeasti voinut lähteä syksyllä, jos kaikki olisivat tyytyneet sopuun.

Jos tallit olisivat toimineet oikein, eli sovun jälkeen ilmoittautuneet sarjaan kunnolla, ne olisivat nyt päättämässä ensi kauden säännöistä. Mutta ei, ne halusivat sekä syödä että säästää kakun. Määrätä asioista, mutta olla sitoutumatta yhtikäs mihinkään. Ei ihme, ettei moinen "sopu" kelpaa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Big mistake. Kaikki tietävät, ettei Maxin varpaille kannata astua ja silti FOTA teki niin. Ja soppa alkoi taas, vaikka Max olisi oikeasti voinut lähteä syksyllä, jos kaikki olisivat tyytyneet sopuun.

Jos tallit olisivat toimineet oikein, eli sovun jälkeen ilmoittautuneet sarjaan kunnolla, ne olisivat nyt päättämässä ensi kauden säännöistä. Mutta ei, ne halusivat sekä syödä että säästää kakun. Määrätä asioista, mutta olla sitoutumatta yhtikäs mihinkään. Ei ihme, ettei moinen "sopu" kelpaa.
Yhtälailla voisi sanoa ettäBig Mistake Mosleyn puoleltakin. Nythän mennään siihen pattitilanteeseen jossa taas kumpikaan ei voita vaan molemmilla puolilla on vain hävittävää.

Ei saa myöskään unohtaa että moni nykyhetken ongelmista juontaa juurensa juuri FIA:n tavasta sanella asioita, ja kun se oli yksi kiistakysymyksistä alunperinkin niin ei helpota hommaa siltäkään suunnalta että jälleen kerran FIA tekee mitä mieleen juolahtaa...

Tietty FOTA:n olis pitänyt olla hiljaa sen "voiton" jälkeen, mutta taas toisaalta Max yllättäen tarttui semmoseen lauseeseen joka oli henkilökohtainen ja mies veti taas kerran koko lajin syteen oman arvovaltansa pelastamiseksi.
(ihan niinkuin sääntömuutoksissa keväällä, kaveri veti ihan hatusta vain siksi että sai kiistan aikaan joka mahdollisesti pönkittäisi omaa pallia = onneksi näin ei käynyt)

Tästä syystä allekirjoittanut on samalla linjalla FOTA:n kanssa, ei kellään saa tuon kokoisessa touhussa olla yksinvaltiaan asemaa...

Wirthin puheissa on yllättävän paljon myönteistä FOTA:n suuntaan vaikka ilm. ei olisi edes pakko, vois käyttää jopa "sucking up" fraasia...
Tosiasiahan on että F1:llä ei ole varaa menettää Ferraria ja muita valmistajia
(isoja nimiä vastaanhan ne pienet tulee taisteleen, jahtaamaan isojen tiimien päänahkaa)
Ja taas FOTA ei halua luopua F1:n brändistä...

Tässä voisi hyvin pienellä kompromissilla olla Win-Win tilanne, mutta veikkaampa että joku osapuoli tässä häviää vielä ja pahasti, kumpi, en osaa sanoa mutta toivon sen olevan FIA.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
FOTA:n kannalta tämä "soppa" on oikein hyvä, mikäli he tietävät jo nyt että perustavat uuden sarjan Mosleyn lähdöstä huolimatta. Jos näin ajattelee, sopan ymmärtää, sehän on jo FOTA:n pussiin pelaamista kun sotketaan F1..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nythän mennään siihen pattitilanteeseen jossa taas kumpikaan ei voita vaan molemmilla puolilla on vain hävittävää.
Sitähän kompromissi tarkoittaa. Kumpikaan ei voita, mutta saavutetaan molempien kannalta siedettävä ratkaisu.
Ei saa myöskään unohtaa että moni nykyhetken ongelmista juontaa juurensa juuri FIA:n tavasta sanella asioita, ja kun se oli yksi kiistakysymyksistä alunperinkin niin ei helpota hommaa siltäkään suunnalta että jälleen kerran FIA tekee mitä mieleen juolahtaa...
Koska ei ole olemassa voimassaolevaa Concorde-sopimusta, kaikki valta onkin FIA:lla. FOTA perustettiin, jotta tallit puhuisivat yhdellä äänellä, mutta nyt kaikki osallistuvat tallit eivät kuulu FOTA:an.
Tästä syystä allekirjoittanut on samalla linjalla FOTA:n kanssa, ei kellään saa tuon kokoisessa touhussa olla yksinvaltiaan asemaa...
Mosley ei pysty sanelemaan mitään ilman WMSC:n hyväksyntää.
Wirthin puheissa on yllättävän paljon myönteistä FOTA:n suuntaan vaikka ilm. ei olisi edes pakko, vois käyttää jopa "sucking up" fraasia...
Niin. Uudet tallit olisivat olleet hyvinkin FOTA-myönteisiä sääntöjen suhteen ja varmasti valmiit keskustelemaan asioista, mutta FOTA-tallit päättivät kävellä ulos. Olisiko kenties ollut järkevää vaikuttaa uusiin talleihin ja kahteen erotettuun talliin sen sijaan, että katkaistaan neuvotteluyhteys? No, viisi jäljellejäänyttä tallia eivät kuitenkaan lähteneet päättämään asioista omapäisesti, joten FOTA:n yli ei ainakaan kävelty, vaikka olisi ollut mahdollisuus.
Tosiasiahan on että F1:llä ei ole varaa menettää Ferraria ja muita valmistajia
(isoja nimiä vastaanhan ne pienet tulee taisteleen, jahtaamaan isojen tiimien päänahkaa)
Ja taas FOTA ei halua luopua F1:n brändistä...

Tässä voisi hyvin pienellä kompromissilla olla Win-Win tilanne, mutta veikkaampa että joku osapuoli tässä häviää vielä ja pahasti, kumpi, en osaa sanoa mutta toivon sen olevan FIA.
Se pieni kompromissi ei vaadi muuta kuin FOTA-tallien ilmoittautumisen sarjaan oikeasti eikä säännöille tuntemattoman "ehdon" kautta. Silloin kaikki ovat saman pöydän ääressä tasa-arvoisina ja FIA on alakynnessä, jos tallit ovat yksimielisiä. Mutta tämä ei FOTA:lle tunnu sopivan.
Oberfeldwebel sanoi:
FOTA:n kannalta tämä "soppa" on oikein hyvä, mikäli he tietävät jo nyt että perustavat uuden sarjan Mosleyn lähdöstä huolimatta. Jos näin ajattelee, sopan ymmärtää, sehän on jo FOTA:n pussiin pelaamista kun sotketaan F1..
Jos FOTA oikeasti haluaisi oman sarjansa, se olisi lopettanut tämän shakinpeluun FIA:n kanssa aikoja sitten. Mikään ei ole estänyt niitä, paitsi se, etteivät ne oikeasti halua omaa sarjaa, vaan kaapata FIA:n Formula 1:n.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
...vaan kaapata FIA:n Formula 1:n.
Eiköhän tämä kerro kaiken ihan sun itsesi sanomana jo.
Siis F1 nimenomaanhan EI ole FIA:n brändi, vaan FIA:n pitäisi olla (kuten olet itsekin todennut) taho joka hallinnoi lajia.
F1 puolestaan kuuluu merkkinä FOM:n ja CVC:n alle, eli jos Ecclestone nyt päättäis siirtyä FOTA:n puolelle ei FIA:lle jäisi käteen sarjasta kovinkaan paljoa.

Mosley ei pysty sanelemaan mitään ilman WMSC:n hyväksyntää.
Et sitten ole lukenut miten hra Itsevaltias ajoi sääntömuutokset keväällä läpi?
WMSC:n väki tuli kokoukseen käsittelemään McLarenin tilannetta ja samassa rytäkässä Mosley antoi pinkan sääntöjä allekirjotettavaksi
= ja nyt ei muka FOTA:n 24.6. sääntömuutosehdotuksia ole saatu käytyä läpi kolmessa viikossa :D
(kertonee siis pitkälle sen että Mosley määrää ja WMSC vikisee perässä sen minkä kerkiää)

Mutta joo, sun pro-Mosley kanta on hyvinkin selvillä, hyvä niin, mielipiteitä pitää olla, siks mä puolustan omiani ja tämä väittely lienee käyty loppuun.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
James Allenin blogissa on selvitys tästä parin päivän sotkusta. Hän sanoo, että FIA:n eilinen tiedote asiasta oli aika omituinen. Sitä ei oikein kukaan ymmärtänyt täysin varikolla ja mediassa. FIA sanoo, ettei FOTA-tallit ole virallisesti ilmoittautuneet ensi kaudelle. Esim. Theissen kuitenkin sanoo tämän päivän hesarissa, että he ovat saaneet kirjallisen vahvistuksen ensi kaudelle hyväksymisestä FIA:lta.

http://www.jamesallenonf1.com/
 
Liittynyt
20.6.2009
Viestit
6
Niin kyllähän toi fota tallien poissa olo fian listalta viittaa siihen että kokouksessa haluttiin fian toimesta ajaa joku sääntö jota ei olisi saatu läpi mikäli fota tallit olisi mukana päätöksen teossa.

Ja itse uskon että fota tallit oli jo lisätty listalle mutta mosley ja hänen lähitahonsa päättivät poistaa ne.

Tälläista vastaavaa menettelyä on mosleyn toimesta ennenkin nähty. hänhän jo sanoi ettei asetu ehdolle enää seuraavalle kaudelle mutta on sen jälkeen ilmoitellut asettuvansa ehdolle.

Eli mosley muuttelee jo päätettyjä asioita eli siis suomennettuna hän on huijari.
 

jarno123

Well-known member
Liittynyt
3.4.2009
Viestit
290
Kyllä pelaa niin sairasta ja kieroa valtataistelua tuo Herra Mosley nyt että enpä muista missä olisin ennen tuollaista nähnyt. Sovitut asiat ei miehen kanssa pidä ei sitten tippaakaan, toisin sanoen mieheen ei voi luottaa ollenkaan. Heiluu niinkuin tuuliviiri ja juuri kun kortti pakka on saatu järjestykseen päättää mies sortaa sen. En oikein pysty millään ymmärtämään mitä tuo mies haluaa, omaa valtaa ja ekoa pönkittää? Ei ainakaan f1:ten parasta. Tuskin tuota omaa statustansakkaan nostaa, omasta mielestäni mies on hullu.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Kyllähän se vähän niin on että mikäli Mosley nyt päätöksensä pyörtää ja asettuu uudelleen ehdolle, ja jatkaa tällaist vehkeilyä että jo sovittuja asioita muutellaan jälkikäteen, niin hän samalla romuttaa koko FIA:n uskottavuuden. Kuka pystyy enää luottamaan mihinkään jos kattojärjestön johtajan sanaan ei voi luottaa pätkääkään? Tekevät kyllä FIA:ssa elämänsä virheen mikäli valitsevat Mosleyn vielä uudelle kaudelle, FIA:n uskottavuus on sen jälkeen mennyttä enkä oikein näe että FIA:lla on sen jälkeen minkäänlaisia edellytyksiä yhteistyöhän FOTA:n kanssa.

Joskus pitäisi vaan tajuta vetäytyä kun peli on hävitty, minä en näe kuinka Mosley voisi tästä enää poistua mitenkään voittajana. Tätä menoa hänet tullaan muistamaan katkerana puolihulluna joka yritti roikkua vallankahvassa viimeiseen saakka romuttaen samalla koko perinteikkään F1-urheilun.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eiköhän tämä kerro kaiken ihan sun itsesi sanomana jo.
Siis F1 nimenomaanhan EI ole FIA:n brändi, vaan FIA:n pitäisi olla (kuten olet itsekin todennut) taho joka hallinnoi lajia. F1 puolestaan kuuluu merkkinä FOM:n ja CVC:n alle, eli jos Ecclestone nyt päättäis siirtyä FOTA:n puolelle ei FIA:lle jäisi käteen sarjasta kovinkaan paljoa.
Tarkoitin tietenkin MM-sarjaa, en brändiä. Ei vain aina muista kirjoittaa niin tarkasti. "F1" ei tosin ollut rekisteröitävissä, joten se ei CVC:lle kuulu. "Formula 1" ja "Formula One" kylläkin.
Et sitten ole lukenut miten hra Itsevaltias ajoi sääntömuutokset keväällä läpi?
WMSC:n väki tuli kokoukseen käsittelemään McLarenin tilannetta ja samassa rytäkässä Mosley antoi pinkan sääntöjä allekirjotettavaksi
= ja nyt ei muka FOTA:n 24.6. sääntömuutosehdotuksia ole saatu käytyä läpi kolmessa viikossa :D
(kertonee siis pitkälle sen että Mosley määrää ja WMSC vikisee perässä sen minkä kerkiää)
Toki Maxilla on vaikutusvaltaa, mutta on siinä WMSC:ssä Ferrarin edustajakin, joka olisi voinut käyttää veto-oikeuttaan, muttei niin tehnyt.

Itse asiassa Grandprix.comin mukaan (tai siis heidän raportoimansa FIA:n tiedotteen mukaan) viisi jäljellejäänyttä tallia sittenkin vahvistivat 24.6. sovitut säännöt. Eikä lopullinen läpimennyt ehdotus kulukaton korvaamisesta 1990-luvun alun tasolle muulla tavoin palaamisesta edes tullut FOTA:lta vaan Williamsilta.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Toki Maxilla on vaikutusvaltaa, mutta on siinä WMSC:ssä Ferrarin edustajakin, joka olisi voinut käyttää veto-oikeuttaan, muttei niin tehnyt.
Kuinkas nopeasti kokouksen alussa eteen saadut sääntöpaperit pitäisi pystyä käymään läpi 0,1 sekunttia per sivu vai? Jos WMSC todella toimii sillä periaatteella, että Mosley päättää mitä kokouksessa käsitellään ja toimittaa sääntöjä allekirjoitettavaksi ilman ennakkoilmoitusta, ei ko. elimellä ole mitään todellista mahdollisuutta vaikuttaa sääntöihin. Mosley myönsi tämän epäsuorasti itsekin kertoessaan, että FIA:n lakimiehet ovat tehneet viime viikot ympäripyöreitä päiviä FOTA:n ehdotuksia käsitellessään ja purkaneet asioita nelituntisiksi venyneillä konferenssipuheluilla. On selvää, ettei tuohon ole WMSC:n jäsenillä mahdollisuutta ja se on olemassa vain Mosleyn aseman pönkittämiseksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuinkas nopeasti kokouksen alussa eteen saadut sääntöpaperit pitäisi pystyä käymään läpi 0,1 sekunttia per sivu vai?
Ei tarvitse käydä yhtään läpi. Jos Ferrarin edustaja on sitä mieltä, että sääntöihin pitää ensin tutustua, niin vetolla estää niiden hyväksynnän siinä kokouksessa. Montezemolo otti kulukattoon liittyen Mosleyyn yhteyttä WMSC:n kokousta edeltävänä päivänä (28.4.), joten Ferrarilla oltiin tietoisia, että siinä tullaan käsittelemään kulukattoa. Jo se yksistään olisi riittänyt vetoon, koska nimenomaan kulukattoahan FOTA vastusti.

Kulukattoa oli kyllä käsitelty WMSC:ssä jo 17. maaliskuuta (Ferrarin edustajan läsnäollessa).

Kaudesta 2009 muuttuneden sääntöjen läpikäyntiin menee kevyesti alle puoli tuntia. Ehkä vartti.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös