Ison-Britannian GP 2009 - Kilpailu

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Eipä mikään ihmeellinen kisa. Keskikastin väännöt pelastivat muuten steriilin kisan. Tunnelmaa tietenkin latisti, kun Kimin taktiikan huonous kävi selväksi. Pistesija on kuitenkin enemmän, kuin oli lupa odottaa. Ilman hyvää starttia koko keskikasti olisi mennyt ekoilla stopeilla ohi. Olisi pitänyt vain suosiolla ajaa lauantaina sijalle 10. kunnollisella bensalastilla.

Heikki oli taas melkoinen lapamato. Tai no, eipä sillä taktiikalla ollut mahkuja kovin näyttävään kisaan. Kolarointi menee vähän kummankin piikkiin. Heikki oli stopilta tultuaan niin hävyttömän hidas, että olisi vain antanut suosiolla Bourdaisin mennä. Toisaalta Bourdaisilla taisi olla vähän liikaa vauhtia jarrutuksessa. Niin tai näin, paskalle kisalle paska päätös.

Täydellinen viikonloppu Vetteliltä. Toivottavasti sama meno jatkuu ja Buttonille lyödään kunnolla paineita. Napilla taisi jo vähän päästä mukava olo puseroon.

Toivotaan, että kulisseissa käytävä vääntö saadaan päätökseensä, niin voidaan loppukausi keskittyä pääasiaan.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Näissä keskinäisissä väännöissä kuten Kimi/Massa - jää täällä usein huomioimatta ( kun tietoa ei jaeta ), että toisella saattaa olla moottori pakasta ja toisella kierroksin rajoitettu finaalia lähestyvä moottori. Eipä ole informaatiota mutta toisinaan on näitä moottoritehojen eroja syntynyt suuriakin.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kylmempi ilma (ja sade) alkaa olla tosiaan suuri ongelma Brawneille. Niin Silverstonessa kuin Shanghaissakin renkaat eivät lämmenneet kunnolla, ja RBR:t ovat saaneet suht helpot yliotteet noista kisoista. Kuumalla ja kuivalla BGP lienee edelleenkin ehdoton ykkönen.

Nurburgring vähän pelottaa jo etukäteen, samoin Spa myöhemmin...
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Nurburgring vähän pelottaa jo etukäteen, samoin Spa myöhemmin...
Toivottavasti Red Bull hallitsee samalla tavalla kaksi seuraavaa kisaa niin saataisiin oikein kunnolla Brawn ja Button kiinni. Siinä sivussa Barrichello ajelee Buttonia paremmin Buttonin valitellessa ettei saa kylmällä kelillä renkaita toimimaan. :thumbup:
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Olipahan tylsä kisa. Kärjessä kaksinkamppailuja ei nähty, mutta keskikastissa Hämis ja Lonso kamppailivat. Purdeen klikki Heikkiin herätti minut nokosilta, kiitos Sebu siitä.

Pepperiä ketuttaa varmasti vieläkin. Aika-ajoissa Kimi Matias tiellä, kun pitäisi polkaista kova kierros. Vettel on Punaisen härän kunkku ja sai nyt napin piste-eroa kurottua ja sehän oli hyvä juttu. Jenson sai tosiaan ensimmäistä kertaa tällä kaudella maistaa keskikastin mämmiä.

Massa puikkelehti sitten jotenkin ihmeen kaupalla neljänneksi. Harmi Kimin kannalta. Kimi sai loistavan lähdön, mutta sitten taktiikka kusi (yllätys) ja he oli hiinä.
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Barrichello taisi olla se tulppa joka piti pakan koossa pitkään ekalla stintillä. Barrin taakse syntyi tasainen letka, josta eniten hyötyi raskaat autot(esim. massa), kun kevyemmät autot eivät voineet ajaa optiminopeutta vaan letkan kärki määräsi tahdin buttoniin asti.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Aika läheelle, 9 oli oikea määrä. Linkki
Ja kun tuota statistiikkaa katsoo, niin voisi melkein todeta, että Silverstonessa ei pitäisi ajaa kuin sateella... täällä ainakin ohittaminen on niin vaikeeta, että melkein ansaitsee statuksen turha kilparata (kuivalla ajo kielletty).

Koodi:
1997-2009
Grand Prix 2009 '08 '07 '06 '05 '04 '03 '02 '01 '00 '99 Total Avg.
=======================================================================
8. Britain 9 44 16 6 8 11 49 47 7 8 13 269 20.7
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ja kun tuota statistiikkaa katsoo, niin voisi melkein todeta, että Silverstonessa ei pitäisi ajaa kuin sateella... täällä ainakin ohittaminen on niin vaikeeta, että melkein ansaitsee statuksen turha kilparata (kuivalla ajo kielletty).
Jos tilastoja noin katsoo niin millään radalla ei pitäisi ajaa kuivalla...
 

klauskomero

New member
Liittynyt
22.6.2009
Viestit
3
Heikki oli taas melkoinen lapamato. Tai no, eipä sillä taktiikalla ollut mahkuja kovin näyttävään kisaan. Kolarointi menee vähän kummankin piikkiin. Heikki oli stopilta tultuaan niin hävyttömän hidas, että olisi vain antanut suosiolla Bourdaisin mennä. Toisaalta Bourdaisilla taisi olla vähän liikaa vauhtia jarrutuksessa. Niin tai näin, paskalle kisalle paska päätös.
Varmaan molemmissa vähän vikaa, mutta aika omituiselta se Kovalaisen mutkittelu siinä edessä vaikutti. Liekö jäänyt huomaamatta että takaa tullaan kovempaa. Näytti, ainakin minusta, että vaihtoi kolme kertaa ajolinjaa Heikki.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Minusta Heikki ajoi siinä tilanteessa koko ajan vähän epämääräisiä linjoja ja vaihtoi linjaa liian monta kertaa, ja ainakin minusta tuollainen peippailu on jo vähän "epäurheilijamaista" käytöstä. Rehellistä kilvanajoa olisi valita linja ja yrittää puolustaa sitä, eikä yrittää tuolla tavalla peitellä että takanatuleva ei tiedä yhtään minne ajaa. Että minä laittaisin kyllä tuon kolarin Heikin piikkiin. Toki Bourdais olisi voinut tuossa jarruttaa ja jättäytyä taakse kun näki kuinka epämääräisiä linjoja Heikki ajoi, mutta kuten sanoin niin aika epäkorrektia ajamista tuollainen pujottelu on.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Heikki oli taas melkoinen lapamato. Tai no, eipä sillä taktiikalla ollut mahkuja kovin näyttävään kisaan. Kolarointi menee vähän kummankin piikkiin. Heikki oli stopilta tultuaan niin hävyttömän hidas, että olisi vain antanut suosiolla Bourdaisin mennä. Toisaalta Bourdaisilla taisi olla vähän liikaa vauhtia jarrutuksessa. Niin tai näin, paskalle kisalle paska päätös.
Voiko McLarenilla, kovilla renkailla ja täydellä tankeilla taistella lämpimillä kumeilla ja tyhjillä tankeilla ajavia vastaan ensimmäisellä kierroksella varikolla tultuaan? Heikki oli itse asiassa tuosas vaiheessa hyvässä tahdissa. Eikös Bourdais ollut muuten 10s Kovalaista edellä ennen stoppeja?
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
On se ohittaminen vaan vaikeaa näillä tietyillä radoilla. Silverstone sentään tarjoaa perinteitä ja omalaatuisen (=nopean) radan, joka on kuskien mieleen, verrattuna vaikka kahteen pahimpaan inhokkiini Hungaroringiin ja Valenciaan. Niin ja sadekeliä on usein = actionia paljon radalla. Mutta kuivalla niin, kärjen osalta todella mitäänsanomaton ajelu. Stopit ja ratkaisevat kierrokset ratkaisi Red Bullien jälkeen järjestyksen. TOP-10:n ulkopuolella oli jotain säpinää, mutta kiinnostavissa kisoissa noita skaboja ei pitäisi/tarvitsisi seurata pidempiä aikoja. Näyttää vain ohitukset.

MM-taisto sentään tiukkeni ja edes vähän sähköistyi ja kakkossuosikkien puolesta jaksoi kyllä iloita. Buttonkin osoitti kuolevaisen merkkejä ensi kertaa. Raapipa Brawn silti melko hyvän tuloksen täältäkin kasaan, vaikka vaikeaa oli = voittajan meininkiä.

Nyt odottelen vesi kielellä sitä Ferrarin seuraavaa askelta mitä tiimi on lupaillut, makeaa olisi paikan päällä nähdä Kimi pallilla. Voittotaistoon eivät taida sentään nousta.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Jos tilastoja noin katsoo niin millään radalla ei pitäisi ajaa kuivalla...
No ei se nyt ihan mahdotonta ole tehdä rataa, jossa ohittaminen on mahdollista myös kuivalla. Kyllä tuosta tilastosta näkee, että on paljon ratoja, joissa tehdään keskimäärin enemmän ohituksia kuin Silverstonessa. Tosin toisesta päästäkin löytyy...

Ja massakin palaa jälleen diffusoriin tuomaan downforce-etuun

Pöllö-TV sanoi:
F1-autoihin täksi vuodeksi tehtyjen aerodynamiikkamuutosten oli tarkoitus helpottaa ohittamista, mutta ohittaminen oli sunnuntaina Silverstonen radalla aivan yhtä vaikeaa kuin viime vuonna.

Autojen aerodynamiikan tuottamaa downforcea (autoa sen liikkuessa rataan painava voima) vähennettiin karsimalla autoista siipiä. Kiistanalainen tupladiffuusori, joka julistettiin alkukauden aikana sallituksi, toi kuitenkin takaisin menetetyn downforcen.

- FIA:n ideana oli vähentää downforcea autoista. Ja he tekivätkin niin. Mutta sitten he sallivat diffuusorin, ja kaikki palasivat suureen downforce-määrään. Siinä ei ole mitään järkeä, Massa puhisi Autosport.comin mukaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ja massakin palaa jälleen diffusoriin tuomaan downforce-etuun
Jossain näin jonkun iranilaisteinin tutkineen, että diffuusorin ja alemman takasiiven yhteisvaikutus on se eniten ohittamista vaikeuttava juttu. Nimi oli Milad Mafi.

Tuo tupladiffuusorin salliminen oli aikamoinen virhe, sääntöjä olisi pitänyt ennemmin tarkentaa...
 

jarno123

Well-known member
Liittynyt
3.4.2009
Viestit
290
Ei kyllä ferrarin vauhti kovin ruusuiselta näytä. Kovasti on autoa kehitty ja menty eteenpäin, mutta vauhti on silti mitä on.

Eka Dominicali puhui siitä että jos ferrarissa ois se tupla-diffuusori niin se olisi heti radan nopein auto, nyt mies jo puhuu siitä että jos heillä ei olisi kerssiä käytösssä niin ne rahat olisi laitettu auton aeron parantamiseen ja heillä olisi nopein auto.

Ei vaan vauhti riitä niin se ei riitä. Ferrarin autohan on rakennettu Kersin ympärille niin sitä ei hyövää ottaa poiskaan mutta epäilen että vaikka auto olisi rakennettu ilman kerssiä, niin silti RedBull ja Brawn ois nopeampia, ovat vaan tehneet ilmeisesti pirun paljon parempaa työtä. Monaco antoi hieman väärän kuvan ferrarin vauhdista suhteessa muihin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos tilastoja noin katsoo niin millään radalla ei pitäisi ajaa kuivalla...
Kylllä kuivallakin ohituksia toisinaan nähdään. Mutta sateella niitä nähdään varmasti.

Sattumoisin Silverstone on viimeisen 12 vuoden aikana eniten ohituksia tuottanut kilparata kuivalla. Eniten ohituksia ilman Safety Caria on nähty Bahrainissa.

Koodi:
     #  Year   GP          Wet       SC
===========================================
    49  2003 - Britain               SC (2)
    47  1999 - Australia             SC (2)
    39  1997 - Argentine             SC (1)
    39  2006 - Bahrain
    38  2003 - Australia             SC (2)
    38  2004 - Italy
    36  1997 - Spain
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Kylllä kuivallakin ohituksia toisinaan nähdään. Mutta sateella niitä nähdään varmasti.

Sattumoisin Silverstone on viimeisen 12 vuoden aikana eniten ohituksia tuottanut kilparata kuivalla. Eniten ohituksia ilman Safety Caria on nähty Bahrainissa.

Koodi:
     #  Year   GP          Wet       SC
===========================================
    49  2003 - Britain               SC (2)
    47  1999 - Australia             SC (2)
    39  1997 - Argentine             SC (1)
    39  2006 - Bahrain
    38  2003 - Australia             SC (2)
    38  2004 - Italy
    36  1997 - Spain
No joo. Tuossa yksittäinen kisa vuodelta 2003, ja mukana Safety Car kahteen otteeseen. Ns. normikisojen joukosta ei Silverstonea 20 parhaan kisan joukosta löydy. Silti hieno rata, mutta ei kauhean hyvä tältä kantilta.
 
Ylös