Grönholm ennätysjahtiin Pike`s Peakiin

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Miten voi olla mahdollista, ettei tästä ole tehty vielä omaa toikkia. 2 kertainen WRC-mestari Marcus Grönholm tavoittelee 30 päivä tätä kuuta legendaarista ylämäkiajon enntäysaikaa, joka on tällä hetkellä 10 minuutti 1 sekunti ja kymmenesosia siihen päälle. Tavoitteena on pakko(kin) olla siis alittaa tuo maaginen 10 minuutin rajatolppa ensimmäisenä historiassa.

Autona Marcuksella on 800 hv Ford Fiesta:thumbup: Oikein, sitten B-ryhmäläisten rallikuskeilla onkin ollut liian helppoa (ajelevat noita 300 hv WRC- muka rallinkunigas-autoja. Monessa perheautossa nykyään enemmän voimaa kuin noissa..)! Itse odotan mahtavaa showta, hyvä Marcus!

Veikkauksia miten käy? Itse olen varma, että tekniikan pelittäessä tuo 1000 hv Suzukilla tehty nykyinen aika alittuu, niin kova rattimies Marcus on.
 

Total Bummer

Well-known member
Liittynyt
14.3.2008
Viestit
698
Ei alitu. Harjoitusajoistakin näkee selvästi ettei auton vauhti riitä. Sutsukilla bosse ajaisi varmasti noin 20 sekunttia alle ennätyksen. :D
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ei alitu. Harjoitusajoistakin näkee selvästi ettei auton vauhti riitä.
Olisihan se hämmästyttävää jos noin pahasti alitehoisella autolla Grönholm pystyisi alle 10 minuutin pääsemään. Se kun ei ole tähän mennessä onnistunut edes vain tätä varten rakennetulla Super-Suzukilla.

Bossen mukaan Fiesta ylikuumenee aika paljon, koska moottoria rääkätään niin paljon. Tämähän on lähinnä vain mainosfilmiä ja promootiota varten, tuskin kukaan oikeasti uskoo mihinkään ennätysmahdollisuuksiin. Ericksson tosin ottaa tämän melko tosissaan ja mies kaatoi ja romutti autonsa harjoituksissa.

Loistavaa kuitenkin, että tämä hieno kilpailukin noteerataan ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin täällä Pohjolan perukoilla. :thumbup:
 

geetee

Well-known member
Liittynyt
18.3.2007
Viestit
75
Tietääkö kukaan Vatasen voitto aikaa vuodelta -88?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kai sen joku (lajifriikki tai Arska ite) tietää...:D

Mutta Bosse itse totes, että RC-Siesta häviää Sukisukille noin sekunnin per kilometri ja pahimmat paikat on mutkien ulostuloissa. Fiestan koneesta kun ei löydy pattia alta 4500 rundin ja mutkissa ei kykene pitämään kierroslukua ja sitä myöden ahtoja mitenkään riittävän korkealla. 2-litraisen koneen rajat yksinkertaisesti tulevat vastaan. Toinen mokoma lisää iskutilavuutta ja tuplaturbot, niin alle 10 minuutin olis realistiset saumat.
 

Total Bummer

Well-known member
Liittynyt
14.3.2008
Viestit
698
No ei mennyt vahvasti. Swedupetteri ajoi pihalle ja bossen autosta hajos turbo 5 kilsaa ennen maalia. :D
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Eikai kukaan oikeasti tosissaan luule että nyky-WRC:ssä on sen 300hv? Kyllä ne ajat on jo taaksejääneitä
Ei varmaan, paitsi ketjun aloittaja, joka muistaa seikan tuoda esiin aina rallista keskustellessa.

Aika vähille on suomalaisen median kiinnostus jäänyt tapahtumaa kohtaan. Ei oikein mistään löydy aikoja tai mitään muutakaan.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Lienee kyllä todella ollut teknistä vikaa paketissa, ei Marcus nyt yli minuuttia voi jäädä vaikka uupuukin 200 hv tosta Escudosta. En tajua miksi lähteä edes rakentamaan noin pienestä padasta, tuo 2 litranen suli alle eikä siitä vaan pysty irrottamaan noin rankkaan menoon enempää voimaa. Olisivat ottaneet sitten vaikka suuremman V6-lohkonsa tohon pohjalle ja siihen joko 2 turboa tai remmiahdin ja turbo niin olisi irronnut ketterästi yli 1000 hv ja vääntöä kanssa (se on tossa ylämäessä suuremmassa arvossa muuten kun perusrallissa..).

Ja joo, ihan sama onko niissä tonnikeiju-WRC-autoissa 320 vai 300 vai 340 hv, jokatapauksessa karkeasti sanottuna 2-3 kertaa vähemmän kuin pitäisi olla, jotta kyse olisi todella voimakkaista ja kunnioitusta herättävistä ajopeleistä.

Enivei hienoa, että legendaarinen Pike`s Peak sai huomiota täälläkin, harmi että muuttelevat tota pinnoitetta vuosien varrella kun hankaloittaa tota aikojen vertaamista, mutta niinhän se menee melkein aina: ei osata pitää perinteistä kiinni. Tosin toi pinnoitettuna kestää paremmin ja olosuhteet eivät vaihtele niin plajon vuodesta toiseen, toisaalta taas katoaa sie tietty hehku, kun sorarallinomaisista olosuhteista tullaan lähemmäksi rata-ajoa..
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Olihan se arvattavissa, ettei rallicrossi fiestasta saa 10min alittajaa. Ymmärtääkseni tuossa unlimited luokassa ei ole oikeastaan mitään rajoituksia, niin miksi edes yrittää fiestan kaltaisella virityksellä?

Monsterin Suzukihan on lähinnä katettu formula. Siis yksipaikkainen, kun Fordin sankarit kyyditsivät "karttureita" katsomaan maisemia.

Erikssonin ulosajo kuvastaa koko projektia. Aika nololta näyttää. :rolleyes:

http://www.youtube.com/watch?v=tZ6wwQgRK0o&
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Eriksson tuli HIEMAN :jaska: :jaska: liian kovaa tuohon mutkaan ja vielä asfaltilla... :D
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Fiestan mainostamista jenkeille tuo koko touhu taisi Fordilta alun alkaen ollakin.
Toivottavasti Bosse nähdään vielä toistekin vuorelle kaahimassa. Ja vielä kun saisi alleen kunnon tykin.
 

Total Bummer

Well-known member
Liittynyt
14.3.2008
Viestit
698
Ei kai tuo mitään aivan älyttömän kallista touhua ole? Veikkaisin että esimerkiksi tuollaisen sutsukin rakentaminen ei edes ole mitenkään älyttömän kallista. Tuollainen rallicross fiesta on varmasti kalliimpi kuin sutsuki.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Seuraavaksi vuodeksi sitten WRC Focus alle johon vaihdetaan RS -mallin kone. Siitä 2,5 litraisesta tuunaamalla voisikin 1000 heppaa irrota :thumbup:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Seuraavaksi vuodeksi sitten WRC Focus alle johon vaihdetaan RS -mallin kone. Siitä 2,5 litraisesta tuunaamalla voisikin 1000 heppaa irrota :thumbup:
En tiedä tarkkoja Suzukin painoja, mutta WRC auto sinälläänhän on aikamoinen tankki painonsa puolesta, perheautotasoa. Itse ainakin kevennyttäisin sitä heti sinne 1000 kg tienoille ja sitten se 1000 hv. Eikai sinne karttuariakaan tarvita tuollaiselle pätkälle? Heti kuitenkin se +80 kg lisäpainoa väkisinkin. Nyt vaan ens kerralla sellanen hirmuaika, ettei sitä rikota koskaan. Bosse siihen pystyy:thumbup:
 

Total Bummer

Well-known member
Liittynyt
14.3.2008
Viestit
698
Koomistahan tuossa on se että jo 94 vuonna ajettiin tuo reitti aikaan 10.04 celicalla. Luulisi että 15 vuotta myöhemmin 10 minuutin alitus olisi suht helppoa.
 
Ylös