Unkarin GP 2009, kilpailu

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
...
...
...
...
Miks sä selität aina Williamsin huonoja taktiikkoja?? Eikös sekin oo jossittelua. Milloin nico menettää sitä ja tätä.
Miks mä en nähnyt tossa mun edellisessä viestissä mitään tollasia itkuja?

Ottakaapa toki muutkin osaa keskusteluun ja puhukaa tolle järkeä:dunno:
Menkää motelliin! :tongue:
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Järki voitti: :)
http://www.autosport.com/news/report.php/id/77353

Hungarian Grand Prix stewards have decided that no action was needed following the investigation of an incident involving Ferrari's Kimi Raikkonen at the start of the race.
Olinkin jo kisan aikana Saaren kanssa vahvasti eri mieltä siitä että rangaistukset pitäisi tulla kisan aikana. Tai siis, periaatteessa tietysti pitäisi, mutta ne kaikkein naurettavimmat rangaistukset tuppaa yleensä olemaan juuri niitä joita joku random tuomaristo vetää hihasta kesken kisan.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Kirjotetaans nyt vähän enemmän kisasta.

Startti meni aikalailla niinkuin olin odottanutkin. Mitä tulee tuohon Kimin kontaktiin Vettelin kanssa, niin mitään ihmeellistä siinä ei minun silmiini ollut. Harmi vaan, että Vettelin kisa meni siinä pilalle.

Hamiltonilta luonnollisesti hyvä suoritus, kun onnistui kisan voittamaan. Webberin kakkossija meni tuohon väärään rengasvalintaan ja huonoon stoppiin. Kimillä tuntuu tuo kakkosmutka olevan hankala paikka tällä radalla, pari kertaa lähti auto aikamoiseen sladiin siinä. Viime vuonnakin meni kerran tuo mutka leveäksi. Lopussa Webberin hyvä vauhti aiheutti vähän sydämentykytyksiä, mutta taisi olla Kimillä aika kontrollissa tuo ero. Jännä juttu taas tuo, että Kimi vetää nopeimman kierroksensa viimeisellä kierroksella.

Kaiken kaikkiaan kisa oli mun mielestä ihan hyvä. Tapahtumia oli ihan hyvin, ja pari kertaa pystyttiin ohittamaankin. Kisan hienoimmasta ohituksesta vastasi Glock: renkaat sudittaen T5:tä ulos ja shikaaniin Webberistä ohi. :thumbup: Kollokin on koosteessa harvinaisen hyvin kärryillä.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Kimi veti startin mukavan aggressiivisesti. Just niin kuin pitikin, samaa meininkiä kuin Sutilia vastaan.

Sutil-tapauksessa menestystä hinkuvilta italolehdiltä tuli satikutia. Nyt tilanne oli suurinpiirtein samanlainen, Räikkönen oli vieläkin aggressiivisempi, mutta kun ei mitään sattunut Ferrari-kuskin autoon niin eiköhän sieltä nyt sitten kehuja heru. Ehkä milli tai pari enemmän Vetteliin päin ja autosta rengas puhki ja Räikkönen olisi haukuttu maan rakoon, sekä spaghetti-lehdissä että fanipalstoilla netissä.

Toivottavasti Massa ensinnäkin kuntoutuu niin että normaali elämä on mahdollista. Loistavinta olisi jos pääsisi vielä kisaamaankin ja näyttämään jotenkin sen (en oikein tiedä että miten, Massan pitää kai Räikkösen lisäksi pystyä pistämään menestyksekkäästi kampoihin parille muullekin arvostettummalle kuljettajalle ) että miten nopea ja muutenkin hyvä kuski onkaan. Sitä ei olla vielä kovin laajalti tajuttu. Ilmeisesti Massan olemuksesta johtuen kaveri ei vakuuta meitä keskiverto-osaston F1-seuraajia. Suht hölmö homma, ns. näyttää hitaalta -tulkinta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ottakaapa toki muutkin osaa keskusteluun ja puhukaa tolle järkeä:dunno:
Itse näen asian niin, että Heikki oli ensimmäisellä stintilla liian hidas. Taktiikka olisi ollut hyvä jos Heikin vauhti olisi ollut normaalia, tai edes vain 3 kymmenystä Lewista hitaampaa.. Nyt kun Heikillä ei ollut vauhtia, niin taktiikkaakin olisi voinut muuttaa hänen vauhdilleen sopivammaksi, eli "tankki täyteen"..

Heikki ajoi ekan stintin liian hitaasti jolloin taktiikkakin alko ryssiä, eli enemmän syyttäisin Heikkiä kuin taktiikkaa. Siihen en ota kantaa mistä hidas eka stintti johtui.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitä tutkintaan Kimin tapauksesta tulee, niin itse alunperin oletin, että se koskee törmäämistä Hamiltoniin lähtösuoralla. Vastaavasta tapauksestahan Webberille tuli drive-through. Jos FIA olisi pitänyt linjansa, niin rangaistus olisi pitänyt tulla. Toisen kylkeen ajaminen lähtösuoralla on potentiaalisesti erittäin vaarallista (varsinkin jos kyse on gridin kärkipäässä olevat autot).

Vettelin kanssa tapahtunut osuma oli "racing incident", joskin melkein yhtä vaarallinen kuin lähtöruudukkotörmäys (koska tapahtui heti ensimmäisen mutkan jälkeen). Se, että Kimin osuma luultavasti myös pilasi Vettelin kisan tietysti jälkikäteen varmasti lisäsi pohdintaa siitä pitäisikö asiasta rangaista.

Kaiken kaikkiaan suhtautumiseni oli aika 50-50. Päätti tuomaristo kummin tahansa, molempi ratkaisu olisi ollut täysin hyväksyttävä. Odotin, että rangaistus tulee, koska Webberillekin tuli.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Kaiken kaikkiaan suhtautumiseni oli aika 50-50. Päätti tuomaristo kummin tahansa, molempi ratkaisu olisi ollut täysin hyväksyttävä. Odotin, että rangaistus tulee, koska Webberillekin tuli.
En ole uusintoja kelaillut, mutta lähetyksessä näytettiin incar-kuvaa niin siinä näytti siltä ettei osumaa olisi ollut Hamiltoniin edes. Saattoi silti hipaista muttei mitenkään samalla voimalla kuin Webb-Barr -tilanteessa.
 

Paul

Testikuljettaja
Liittynyt
19.1.2009
Viestit
146
Sijainti
Helsinki
Mitä tutkintaan Kimin tapauksesta tulee, niin itse alunperin oletin, että se koskee törmäämistä Hamiltoniin lähtösuoralla. Vastaavasta tapauksestahan Webberille tuli drive-through. Jos FIA olisi pitänyt linjansa, niin rangaistus olisi pitänyt tulla. Toisen kylkeen ajaminen lähtösuoralla on potentiaalisesti erittäin vaarallista (varsinkin jos kyse on gridin kärkipäässä olevat autot).

Vettelin kanssa tapahtunut osuma oli "racing incident", joskin melkein yhtä vaarallinen kuin lähtöruudukkotörmäys (koska tapahtui heti ensimmäisen mutkan jälkeen). Se, että Kimin osuma luultavasti myös pilasi Vettelin kisan tietysti jälkikäteen varmasti lisäsi pohdintaa siitä pitäisikö asiasta rangaista.

Kaiken kaikkiaan suhtautumiseni oli aika 50-50. Päätti tuomaristo kummin tahansa, molempi ratkaisu olisi ollut täysin hyväksyttävä. Odotin, että rangaistus tulee, koska Webberillekin tuli.
Tämänkaltaisista tilanteista rankaiseminen tappaisi kilvanajon. Miettikää nyt oikeasti, mitä siitä tulisi kun 20 kuljettajaa ajaisi ykkösvaihteella paskat housussa parijonossa ettei kosketuksia tapahtuisi. Kimi sai LERSsillä hyvän kiihdytyksen, jarrutti hyvin ykkösmutkaan ja ajosuoritus oli todella siisti. Ei mitään syytä penaltyyn. Racing incident, anyone?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämänkaltaisista tilanteista rankaiseminen tappaisi kilvanajon. Miettikää nyt oikeasti, mitä siitä tulisi kun 20 kuljettajaa ajaisi ykkösvaihteella paskat housussa parijonossa ettei kosketuksia tapahtuisi. Kimi sai LERSsillä hyvän kiihdytyksen, jarrutti hyvin ykkösmutkaan ja ajosuoritus oli todella siisti. Ei mitään syytä penaltyyn. Racing incident, anyone?
Et selvästikään tajua sitä vaarallisuutta, mikä lähtösuoralla tapahtuvaan kolariin sisältyy. Juu, tällä kerralla ja Nürburgringillä ei sattunut mitään pahempaa, mutta entä jos sattuu?

Kilvanajo on erikseen. Törmäily lähdön jälkeen ei ole kilvanajoa vaan silkkaa hölmöyttä. Siinä on kuskille itselleenkin enemmän menetettävää kuin saavutettavaa (ja nyt ei puhuta pelkästään sijoituksista, vaan kuskien terveydestä). Koppiautoissa kosketukset eivät ole niin vaarallisia, mutta formuloissa ne ovat potentiaalisesti hengenvaarallisia.

Vaarallista ajoa ei tule rohkaista. Se on jo säännöissäkin kielletty.
 

Paul

Testikuljettaja
Liittynyt
19.1.2009
Viestit
146
Sijainti
Helsinki
Et selvästikään tajua sitä vaarallisuutta, mikä lähtösuoralla tapahtuvaan kolariin sisältyy.
En tajuakaan, joten kerrotko, miten lähtösuoralla tapahtuva kolari on vaarallisempi, kuin mikä tahansa muu vastaavassa vauhdissa tapahtuva kolari?

Mielestäni Webberin ja Räikkösen taistelussa varikolla oli paljon suurempi vaara kuin pienessä starttikolistelussa. Kapea varikkotie, jossa paljon ihmisiä, mahdollisesti törmäyksessä irtoavat osat ovat silloin todella vaarallisia myös mekaanikoille ja vaikka kuvaajille. Red Bull Teamia olisi kuulunut sakottaa vaarallisesta toiminnasta. Renaultin rangaistus suhteutettuna tähän onkin aivan käsittämätöntä. (lievää off-topikcia joo):alppu:

Entä jos sattuu?
Entä jos jään auton alle aamulla kaljaa kaupasta hakiessa?
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Itse näen asian niin, että Heikki oli ensimmäisellä stintilla liian hidas. Taktiikka olisi ollut hyvä jos Heikin vauhti olisi ollut normaalia, tai edes vain 3 kymmenystä Lewista hitaampaa.. Nyt kun Heikillä ei ollut vauhtia, niin taktiikkaakin olisi voinut muuttaa hänen vauhdilleen sopivammaksi, eli "tankki täyteen"..

Heikki ajoi ekan stintin liian hitaasti jolloin taktiikkakin alko ryssiä, eli enemmän syyttäisin Heikkiä kuin taktiikkaa. Siihen en ota kantaa mistä hidas eka stintti johtui.
Eikös Heikki ajanut koko ekan stintin Vettelin takana:doubtful:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
No oishan toi ollu oikeusmurha jos Kimi olisi kilvanajosta jonkun penaltin saanut. Mestari-Kimi ajoi upeasti, kauden upeimpia lähtöjä tuo eilinen, suunta on oikea.

Massalle tsemppia että tokenee tosta, todella harvinaisuudessaan ja epäonnessaan uskomaton tapaus tuo jousen pompsahtaminen:frown: Ei tommosille voi vaan mitään. Ajattaakohan Ferrari jatkossa vaan Kimiä vai salliiko säännöt vaikka testikuskin heittämisen kehtään nyt?
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
No oishan toi ollu oikeusmurha jos Kimi olisi kilvanajosta jonkun penaltin saanut. Mestari-Kimi ajoi upeasti, kauden upeimpia lähtöjä tuo eilinen, suunta on oikea.

Massalle tsemppia että tokenee tosta, todella harvinaisuudessaan ja epäonnessaan uskomaton tapaus tuo jousen pompsahtaminen:frown: Ei tommosille voi vaan mitään. Ajattaakohan Ferrari jatkossa vaan Kimiä vai salliiko säännöt vaikka testikuskin heittämisen kehtään nyt?
Säännöt sallivat neljän kuljettajan ajattamisen kauden aikana. Nyt voivat pistää Valenciaan jonkun toisen kuskin Massan tilalle, eivät Unkarissa saaneet enää aika-ajon jälkeen vaihtaa kuskeja.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
WebSlave sanoi:
Kilvanajo on erikseen. Törmäily lähdön jälkeen ei ole kilvanajoa vaan silkkaa hölmöyttä. Siinä on kuskille itselleenkin enemmän menetettävää kuin saavutettavaa (ja nyt ei puhuta pelkästään sijoituksista, vaan kuskien terveydestä). Koppiautoissa kosketukset eivät ole niin vaarallisia, mutta formuloissa ne ovat potentiaalisesti hengenvaarallisia.

Vaarallista ajoa ei tule rohkaista. Se on jo säännöissäkin kielletty.
Tuollaiset tilanteet kuuluvat kilvanajoon ja vaaran momentti on aina olemassa. Jos sitä ei pysty hyväksymään, on väärässä lajissa. Lähtöruudukossa, kun on KERS:n ansiosta eri tavalla kiihtyviä autoja, niin on selvää, että kuskit tekevät kaikkensa päästäkseen ensimmäisenä ulos ekasta kurvista. Lähdön merkityksen vieläpä huomioon ottaen, onko ihme jos tilaa haetaan välillä hyvinkin agressiivisesti.

Kimi teki kaiken täydellisesti tuossa tilanteessa. Laittoi Hamiltonin sen verran ahtaalle, että joutui väistämään. Kimillä oli kuitenkin tilanne hanskassa, eikä varmana olisi ajanut kylkeen, jos tila olisi loppunut. Turvallisuuskomitea WebSalven mielestä olisi varmaan pitänyt nostaa kaasua ja ajaa kiltisti jonossa Webberin perässä eka kurvi läpi, ettei vaan olisi syntynyt vaaratilannetta.

Rangaistus tuosta olisi ollut taas todellinen kilvanajon persraiskaus. Mitä rankaiseminen olisi edes hyödyttänyt? Ihan kuin kuskit miettisivät lähdön aikana, että "hei, kimbe saikin silloin se penaltin, niin enpä yritäkään änkeä tohon väliin, pysytään vaan kiltisti tässä" Paskat. Jokaisella jätkällä ruudukossa "sumenee" siinä vaiheessa, kun punalamppu sammuu. Rangaistuksia voidaan jakaa vaikka miten paljon, mutta niillä ei todellakaan ole ennaltaehkäisevää vaikutusta, pilaavat vain koko shown jälkikäteen.

Ymmärrettävästi turvallisuusasioihin ylireagoidaan Surteesin ja Massa onnettomuuksien takia, mutta kuten jo mainitsin, vaara "kuuluu" lajiin. Kummallakaan onnettomuudella ei ole mitään tekemistä puutteellisen turvallisuuden kanssa, todella huonoa tuuria pelkästään. Autoista nyt tuppaa irtoilemaan osia hajotessaan, eikä sille hirveästi mahda mitään. Todennäköisyys Massan onnettomuudelle on niin pieni, että tässä tehdään nyt kärpäsestä härkästä. Tottakai erittäin valitettavia tapauksia, mutta minkäs teet?

Kaikki tilanteet ovat Formuloissa potentiaalisesti hengenvaarallisia, kuten Massan onnettomuudessa nähtiin. Siinä vaiheessa, jos joku onnistuu kitkemään vaaran Formuloista, ollaan menty pahasti metsään. Viihde ja turvallisuus eivät valitettavasti kulje samassa kädessä.
 
Viimeksi muokattu:

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Et selvästikään tajua sitä vaarallisuutta, mikä lähtösuoralla tapahtuvaan kolariin sisältyy. Juu, tällä kerralla ja Nürburgringillä ei sattunut mitään pahempaa, mutta entä jos sattuu?
.
Mitä kolareita siellä oikein tapahtu? Kolareita ei voi eliminoida formuloista, siellä on aina joku, joka jää lähdössä paikalle sutimaan, tai himmailee mutkiin yllättävän aikaisessa vaiheessa. Jos osaa hommansa, riittää se 5 cm pelivaraakin väistämistilanteessa.

Pitäisi varmaan sääntöjä muuttaa niin, että Kers autot lähtee aina eturiveistä niin ei tulisi noita tilanteita, jotka kuuluu kilpa-autoiluun. Jos pelottaa niin aina voi lähteä varikolta.
 
Ylös