WebSlave sanoi:
Kilvanajo on erikseen. Törmäily lähdön jälkeen ei ole kilvanajoa vaan silkkaa hölmöyttä. Siinä on kuskille itselleenkin enemmän menetettävää kuin saavutettavaa (ja nyt ei puhuta pelkästään sijoituksista, vaan kuskien terveydestä). Koppiautoissa kosketukset eivät ole niin vaarallisia, mutta formuloissa ne ovat potentiaalisesti hengenvaarallisia.
Vaarallista ajoa ei tule rohkaista. Se on jo säännöissäkin kielletty.
Tuollaiset tilanteet kuuluvat kilvanajoon ja vaaran momentti on aina olemassa. Jos sitä ei pysty hyväksymään, on väärässä lajissa. Lähtöruudukossa, kun on KERS:n ansiosta eri tavalla kiihtyviä autoja, niin on selvää, että kuskit tekevät kaikkensa päästäkseen ensimmäisenä ulos ekasta kurvista. Lähdön merkityksen vieläpä huomioon ottaen, onko ihme jos tilaa haetaan välillä hyvinkin agressiivisesti.
Kimi teki kaiken täydellisesti tuossa tilanteessa. Laittoi Hamiltonin sen verran ahtaalle, että joutui väistämään. Kimillä oli kuitenkin tilanne hanskassa, eikä varmana olisi ajanut kylkeen, jos tila olisi loppunut. Turvallisuuskomitea WebSalven mielestä olisi varmaan pitänyt nostaa kaasua ja ajaa kiltisti jonossa Webberin perässä eka kurvi läpi, ettei vaan olisi syntynyt vaaratilannetta.
Rangaistus tuosta olisi ollut taas todellinen kilvanajon persraiskaus. Mitä rankaiseminen olisi edes hyödyttänyt? Ihan kuin kuskit miettisivät lähdön aikana, että "hei, kimbe saikin silloin se penaltin, niin enpä yritäkään änkeä tohon väliin, pysytään vaan kiltisti tässä" Paskat. Jokaisella jätkällä ruudukossa "sumenee" siinä vaiheessa, kun punalamppu sammuu. Rangaistuksia voidaan jakaa vaikka miten paljon, mutta niillä ei todellakaan ole ennaltaehkäisevää vaikutusta, pilaavat vain koko shown jälkikäteen.
Ymmärrettävästi turvallisuusasioihin ylireagoidaan Surteesin ja Massa onnettomuuksien takia, mutta kuten jo mainitsin, vaara "kuuluu" lajiin. Kummallakaan onnettomuudella ei ole mitään tekemistä puutteellisen turvallisuuden kanssa, todella huonoa tuuria pelkästään. Autoista nyt tuppaa irtoilemaan osia hajotessaan, eikä sille hirveästi mahda mitään. Todennäköisyys Massan onnettomuudelle on niin pieni, että tässä tehdään nyt kärpäsestä härkästä. Tottakai erittäin valitettavia tapauksia, mutta minkäs teet?
Kaikki tilanteet ovat Formuloissa potentiaalisesti hengenvaarallisia, kuten Massan onnettomuudessa nähtiin. Siinä vaiheessa, jos joku onnistuu kitkemään vaaran Formuloista, ollaan menty pahasti metsään. Viihde ja turvallisuus eivät valitettavasti kulje samassa kädessä.