Renaultin kilpailukielto

  • Viestiketjun aloittaja f1.
  • Aloituspäivämäärä

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kun Renault nyt sai kilpailukiellon, ihmetyttää suuresti miten McLaren on selvinnyt ilman niitä. Kyseessä kuitenkin kilpailijalta saadun tiedon käyttö (07, 08), kisatuomaristolle valehtule ynm...
En ota kantaa siihen mitä olisi McLarenin pitänyt saada rangaistukseksi, mutta näissä tapauksissa erona on turvallisuus.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Viimeisen viikon valossa kovan rangaistuksen ymmärtää, mutta jos renkaan irtoaminen olisi tapahtunut kaksi viikkoa sitten, olisi voinut olla, että mitään rangaistusta ei olisi tullut.
Ei ehkä olisikaan tullut näin kova rangaistus, mutta luultavasti FIA olettaa tallienkin reagoivan viimeaikaisiin tapahtumiin tms.. Johon ei Rellu kyllä millään tavalla reagoinut.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Hei, FIA nimenomaan minimoi riskit tässäkin tapauksessa. Eli FIA ei lähtenyt muuttamaan rataa joka olisi saattanut parantaa turvallisuutta, vaan FIA jätti tyystin Michelin tallit pois (kai heidän omasta tahdostaan), ja se jos mikä oli kaikkein turvallisin ratkaisu. Ei toki paras shown kannalta, mutta turvallisuuden kannalta tottakai. Vielä jos Bridge tallitkin olisi saatu pois nii johan ois ollu turvallisuus huipussaan!
Näinhän se toisaalta on. Enpä ajatellut ihan tuolta kannalta...:D
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9360
Vaikka tikkarimies ei olisi huomannut tuota niin tuon oikean etupyörän pyssymiehen olisi pitänyt nopeasti käydä kertomassa asiasta jonkun sellaisen kanssa, jolla on Alonsoon radioyhteys. Lähinnä ilmeisesti Briatore (ainakin joskus Flavio puhui Fisicon radion) sekä Alonson kisainssi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Täällä ei ole taidettu vielä laittaa niitä sääntökohtia joiden perusteella Renaultia rangaistiin (muuta kuin pykälien numeroina).

Renault was found in breach of Article 23.1i and 3.2 of the sporting regulations. 23.1i states: It is the responsibility of the competitor to release his car after a pit stop only when it is safe to do so. 3.2 states: Competitors must ensure that their cars comply with the conditions of eligibility and safety throughout practice and the race.
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090730225909.shtml

(lihavointi minun)
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Pelkkä sakkorangaistus olisi kyllä liian lievä, mutta ehdollinen kisakielto loppukaudeksi ja sakot olisi jo ihan riittävä. :ahem:
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Edelleenkin ärsyttää, ettei käytössä ole mitään vakiorangaistuksia. Sen vuoksi sanktio on joka kerta erilainen: kilpailukielto, sakot, ehdollinen kilpailukielto, edellisen kisan tulosten mitätöiminen, aikasakko, lähtöruudun pudotus seuraavaan aika-ajoon...

Miksei voitaisi vaikka päättää kolmea tai viittä erisuuruista rangaistusta, joista aina valittaisiin tilanteen mukaan sopiva?
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Edelleenkin ärsyttää, ettei käytössä ole mitään vakiorangaistuksia. Sen vuoksi sanktio on joka kerta erilainen: kilpailukielto, sakot, ehdollinen kilpailukielto, edellisen kisan tulosten mitätöiminen, aikasakko, lähtöruudun pudotus seuraavaan aika-ajoon...

Miksei voitaisi vaikka päättää kolmea tai viittä erisuuruista rangaistusta, joista aina valittaisiin tilanteen mukaan sopiva?
No siksi, että tilanteet, joista rangaistukset tulevat ovat myös joka kerta erilaisia ja ainutlaatuisia. Jos olisi vain tietyt jäykät vaihtoehdot rangaistuksiksi, käytäisiin keskustelua siitä, että tapauksessa a rangaistus on kovempi kuin tapauksessa b. Kyllä tämä joustava käytäntö on parempi, imho.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Täällä ei ole taidettu vielä laittaa niitä sääntökohtia joiden perusteella Renaultia rangaistiin (muuta kuin pykälien numeroina).

Renault was found in breach of Article 23.1i and 3.2 of the sporting regulations. 23.1i states: It is the responsibility of the competitor to release his car after a pit stop only when it is safe to do so. 3.2 states: Competitors must ensure that their cars comply with the conditions of eligibility and safety throughout practice and the race.
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090730225909.shtml

(lihavointi minun)
McLarenille olis pitänyt kyllä laittaa kilpailukieltoa silloin kun takasiivet tippui yms...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
McLarenille olis pitänyt kyllä laittaa kilpailukieltoa silloin kun takasiivet tippui yms...
No, sehän on selvä, että nyt annettu rangaistus on ankarampi aikaisempaan käytäntöön verrattuna. Useimmat - minä mukaanlukien - ovat sitä mieltä, että nyt annettu rangaistus oli liian ankara, mutta sinä haluaisit, että linja olisi ollut ankarampi jo aiemmin?

Kieltämättä nuo takasiipien ym. osien tippumiset ovat potentiaalisesti erittäin vaarallisia. Jälkiviisaus on kuitenkin jälkiviisautta, eikä vanhoja ratkaisuja voi tuomita nykyhetken perusteella (tai ennen muinoin ei olisi pitänyt saada ajaa ollenkaan).
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
On kyllä FIA:n linja tiukentunut kun renkaan irtoamisesta jaetaan kilapilukieltoa. Viime kaudella ei edes tarvinnut keskeyttää kilpailusta vaikka pakoputki roikkui holtittomasti auton ulkopuolella odottamassa irtoamistaan. Toki tuolloin hylkäämättä jättämiseen saattoi vaikuttaa suuresti auton merkki. :)
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
On kyllä FIA:n linja tiukentunut kun renkaan irtoamisesta jaetaan kilapilukieltoa. Viime kaudella ei edes tarvinnut keskeyttää kilpailusta vaikka pakoputki roikkui holtittomasti auton ulkopuolella odottamassa irtoamistaan.
Viime vuonna ei ollutkaan juuri viikko ennen sitä kilpailua sattunut renkaan irtoamisesta johtunutta kuolemantapausta, ja päivää ennen kisaa sattunut tapausta jossa kuljettaja saa toisen autosta irronneen osan päähänsä. Eiköhän se syy FIA:n astetta tiukempaan linjaan ole juuri tuossa, aiemmin tällä kaudella tuskin olisi tullut rangaistusta.

Mutta minun puolestani noista voisi jatkossakin rangaista, tai ainakin määrätä kuljettajan varikolle heti kun huomataan että jotain on irtoamassa autosta. Onhan mustaoranssit liput käytössä muissakin moottoriurheiluluokissa. Tuossakin Rellun tapauksessa kyse oli siitä että yritettiin ahnehtia liikaa nopean varikkokäynnin toivossa ja ei varmistettu että kaikki on OK ennen kuin päästettiin kuljettaja radalle. Tuollaisesta saisi minun mielestäni ilman muuta rangaista joka kerta, mutta toki tuo suora kilpailukielto kuulostaa vähän kovalta näin yht'äkkiä ilman varoitusta. Tällä kertaa olisi Rellulle voinut antaa ehdollisen rangaistuksen ja kehoittaa kaikkia talleja toimimaan huolellisemmin varikolla, ja ilmoittaa että jatkossa tulee heti kilpailukieltoa jos varikkokäyntejä nopeutetaan turvallisuuden kustannuksella.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Linja on mielestäni oikea. Annetaan siviililiikenteessäkin ajokieltoja törkeästä liikenteen vaarantamisesta. Alonson olisi pitänyt vetää heti radan reunaan, kun huomasi renkaan olevan irtoamassa. Ei sitten vetänyt. No se seurauksena yhden sijasta kaksi kisaa nyt peräkkäin ja 0 pts. Lisäksi vielä tallikaverille sama juttu, vaikka sillä nyt ei käytännön merkitystä ole:D
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kyllä rangaistus oli ehdottoman oikein antaa, mutta mielestäni liian kova. Itse olisin pudottanut Lonson lähtöruutua viidellä pykälällä seuraavaan kisaan.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Tuokos Renault muuten kamojaan Valenciaan, jos heitä kuullaan ennen viikonloppua ja sitten saisivatkin kilpailla?
 
Ylös