Olen asiasta täysin eri mieltä. En usko, että noissa on mitään "varmistus"systeemejä. Miksi ihmeessä pitäisi olla?
Sadannen kerran: tämän vuotista esim Lotuksen F1-mallia on maailmassa tasan kaksi kappaletta olemassa (= prototyyppi). Sitä ajaa max 4 (siis sis testikuskit) eri henkilöä. On huomattavasti helpompaa (ja halvempaa) opettaa noille neljälle kaikki omituisuudet, kun palkata koodaajia pelkästään, että autosta saataisiin sopiva maailmanlaajuiseen myyntiin ja levitykseen. Ja vielä ohjekirjan kirjoittajat päälle
Toisekseen, jos autosta hajoaa jotain, mutta on vielä ajokelpoinen, kaikki tuollaiset varmistusjärjestelmät kääntyvät itseään vastaan. Varmistusjärjestelmien tehtävähän on tehdä autosta turvallinen ja mukava kaikille toopeille ja vian sattuessa ottaa kontrolli.
Nyt, sen sijaan, kuski voi hypyyttää vaihteita yli, säätää koneen parametreja (ainakin Mersussa on sillekin ratissa nuppeja, luin jostakin tämän vuoden Sport Bild:sta), säätää lukkoperän asetuksia jne.