Romain Grosjean - Sveitsiläinen ranskis

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
286
Groshjean on kyllä harvinaisen nolo tapaus, ei muuta kuin takas sinne psykiatrin luo itsetunto-ongelmineen... Ja joku voisi selittää sille, että formuloissa pisteet jaetaan kisoista eikä aika-ajoista.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jokohan vihdoinkin nähdään Grosjean pallilla ennen Räikköstä?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jokohan vihdoinkin nähdään Grosjean pallilla ennen Räikköstä?
Eiköhän Grosjean aja Kimin edellä maaliin, ellei mokaa ensimmäisessä kisassa eikä tule turva-autoa. Kimin hidas ekasektori kyllä viestii että on panostettu ohittelusektoreihin säädöissä.

Perinteisesti kai turva-autoa tulee suzukassa aika harvoin, mutta ei näistä nykyään tiedä kun nykykuskit eivät pysy radalla ja juuttuvat soraesteisiin, ja turva-auto tulee nykyään herkästi jos auto pysähtyy jonnekin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Perinteisesti kai turva-autoa tulee suzukassa aika harvoin, mutta ei näistä nykyään tiedä kun nykykuskit eivät pysy radalla ja juuttuvat soraesteisiin, ja turva-auto tulee nykyään herkästi jos auto pysähtyy jonnekin.
Varsinkin, jos se pysähtyy hiekalle. Asfaltiltahan auton saa nopeasti rullattua pois, jos pyörät vain on tallella ja nosturiautokin on paikalla nopeammin. Hiekalla ei paljon työnnellä.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Varsinkin, jos se pysähtyy hiekalle. Asfaltiltahan auton saa nopeasti rullattua pois, jos pyörät vain on tallella ja nosturiautokin on paikalla nopeammin. Hiekalla ei paljon työnnellä.
Ei Suzukassa ole tuon kanssa ollut mitään ongelmaa. Muistaakseni Perezin hairpinin bunkkeriin juuttunut autokin saatiin aika nopeasti pois ilman SC. Degner 2:ssa jos rysäyttää, siitä tulee SC kun ei siinä ole tilaa operoida ratavirkailijoilla. Samoin Spoonin jälkeinen suora on ahdas paikka. Muuten Suzukassa kyllä on nostureita ja nosturiautoja niin, ettei ongelmaa tule ellei se auto jää sitten puoliksi radalle tjsp.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9313
Ylipäätään mun mielestä on aika vähän turva-autoja jos yksinäinen auto jää hiekalle millä tahansa radalla. Toki hiekkaesteet ovat vähentyneet ja turva-autonappi on Whitingilla herkemmässä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Hyvä ajo tänään. Red Bullit olivat niin nopeita, että takana pitäminen oli liki mahdoton tehtävä.

Eiköhän se jatkopahvi ole jo allekirjoitusta vaille valmis.
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Hyvä ajo tänään. Red Bullit olivat niin nopeita, että takana pitäminen oli liki mahdoton tehtävä.

Eiköhän se jatkopahvi ole jo allekirjoitusta vaille valmis.
Sanoisin silti, että toisenlainen kaveri samassa asemassa olisi ottanut voiton.
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
942
Sanoisin silti, että toisenlainen kaveri samassa asemassa olisi ottanut voiton.
Se joka ajaa autoa numero 7?
No joo, olihan Red Bullit nopeita, etenkin Vettel. Eipä sitä voittoa silti kovin helpolla olis kukaan muukaan ottanut. Minusta Grosjean ajoi hyvän kisan, ei kuitenkaan mitään maagista. Superstartti ja perushyvä suoritus kisassa riittivät podiumille, mitään ihmeellistä ei tarvinnut tuon lähdön lisäksi esittää.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Autosportin Ed Straw antoi kuskiarvioissaan Grosjeanille viikonlopusta täyden kympin. Huutonaurua saatana. Kaikista parasta oli, että Räikkösen (arvosana 7) kommenteissa kirjoitti "Grosjean showed what was possible". Kisassa (tai tarkemmin sanottuna viimeisellä stintillä) se oli nimenomaan Räikkönen, joka näytti Lotuksen todellisen vauhdin. Ja tällä vauhdilla oltaisiin pidetty Vettel sekä Webber takana.

Grosjean ei käyttänyt loistavaa tilaisuutta voittoon, kun Lotuksen taktiikat osuivat kerrankin ihan vahingossa oikein. Japanin kisa näytti sen, että Grosjeanista ei tule koskaan tulemaan kovaa kuskia, korkeintaan tuurivoittaja.
 

Juggis

Well-known member
Liittynyt
29.1.2008
Viestit
244
Sijainti
Espoo
Autosportin Ed Straw antoi kuskiarvioissaan Grosjeanille viikonlopusta täyden kympin. Huutonaurua saatana. Kaikista parasta oli, että Räikkösen (arvosana 7) kommenteissa kirjoitti "Grosjean showed what was possible". Kisassa (tai tarkemmin sanottuna viimeisellä stintillä) se oli nimenomaan Räikkönen, joka näytti Lotuksen todellisen vauhdin. Ja tällä vauhdilla oltaisiin pidetty Vettel sekä Webber takana.

Grosjean ei käyttänyt loistavaa tilaisuutta voittoon, kun Lotuksen taktiikat osuivat kerrankin ihan vahingossa oikein. Japanin kisa näytti sen, että Grosjeanista ei tule koskaan tulemaan kovaa kuskia, korkeintaan tuurivoittaja.
Nopein on tosiaan niin suhteellinen käsite.

http://www.f1fanatic.co.uk/2013/10/13/2013-japanese-grand-prix-lap-times-and-fastest-laps-2/

5 Kimi Raikkonen Lotus-Renault 1’35.516 0.929 35
10 Romain Grosjean Lotus-Renault 1’35.991 1.404 48

Tokihan 90% katsoo vain sitä lopputulosta, ja rehellisyyden nimissä muistan kyllä, että maalissa ne pisteet vasta jaetaan.
 

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Jokohan kommenttiautomaatti-hyppyrotta-Villeneuve on pompannut kolostaan kertomaan kuinka grosjean on itse asiassa Kimiä nopeampi kuski.
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Jokohan kommenttiautomaatti-hyppyrotta-Villeneuve on pompannut kolostaan kertomaan kuinka grosjean on itse asiassa Kimiä nopeampi kuski.
Mutta voiko Grosjeania hitaammaksikaan sanoa? Kyllä minusta ainoa osa alue missä Kimi on parempi on race craft, keskittyminen ja kisa tilanteiden lukeminen. Muuten Grosjeanin nopeus ja toisaalta höntyily ja hätäily tuo kovasti mieleen erään Heppenheimin mestarin joku vuosi sitten...
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Nopein on tosiaan niin suhteellinen käsite.

http://www.f1fanatic.co.uk/2013/10/13/2013-japanese-grand-prix-lap-times-and-fastest-laps-2/

5 Kimi Raikkonen Lotus-Renault 1’35.516 0.929 35
10 Romain Grosjean Lotus-Renault 1’35.991 1.404 48

Tokihan 90% katsoo vain sitä lopputulosta, ja rehellisyyden nimissä muistan kyllä, että maalissa ne pisteet vasta jaetaan.

90% katsoo lopputulosta ja sinä puolestaan sitäkin suppeammin ainoastaan sitä yksittäistä kilpailun nopeinta kierrosta. Toki Kimi on kilpailuissa lähes aina Grosjeania parempi.

Tässä mielestäni analysoitu varsin hyvin Kimin ja Grossun tilannetta:

Räikkönen on hävinnyt kahdeksasta viimeisimmästä aika-ajosta kuusi tallikaverilleen Romain Grosjeanille. Permanen mukaan renkaat eivät sopi Räikkösen tyylille.

– Hän ei pidä siitä, miten eturenkaat ohjautuvat. Se ei tapahdu tarpeeksi terävästi hänelle. Sitten kun yrittää terävöittää sitä liikaa, menettää peräpään, Permane kuvailee Autosportille.

– Se on vähän häirinnyt häntä, mutta hän alkaa saada siihen tuntumaa. Romainia ei pysty pysäyttämään tällä hetkellä, se on varmaa, Permane jatkaa.

Lotus-pomo muistuttaa, että kärki on tällä hetkellä niin tasainen, että pienetkin erot vaikuttavat paljon aika-ajoissa.

– Kilpailutilanteessa renkaat sopivat Kimille. Hän oli aika-ajojen 13:s Singaporessa, yhdeksäs Koreassa ja nousi kaksi kertaa palkintopallille, mutta sitä ei tapahdu joka viikko. Ei voi luottaa, että turva-auto tuo vahvoja kisoja tullessaan. Pitää onnistua paremmin aika-ajoissa ja sen takia hän on nyt vaikeuksissa, Permane tietää.

– Japanissa meni paremmin. Hän oli kolme kymmenystä Romainia hitaampi, mutta se tarkoitti viittä ruutua lähtöjärjestyksessä. Se oli niin tasaista. Normaalisti se olisi tarkoittanut kahta kolmea sijaa.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/10/1819130/lotus-pomo-tietaa-syyn-raikkosen-aika-ajovaikeuksiin
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
En Kolarijannelle ihan kymppiä antais kisasta (enpä kyllä Kimillekään), mutta ehkäpä 9 vois olla paikallaan. Voib olla, että Räkä ois kolmannesta ruudusta voittanut, tai ollut toinen. Ei voi tietää. Kimi kyllä vaikuttaa olleen kisavauhdissa nopeampi, mutta kun se aika-ajo on oleellinen osa sitä kilpailua, niin Romainin viikonlopun kokonaissuoritus on kyllä Kimiä parempi, ei voi mitään.
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
90% katsoo lopputulosta ja sinä puolestaan sitäkin suppeammin ainoastaan sitä yksittäistä kilpailun nopeinta kierrosta. Toki Kimi on kilpailuissa lähes aina Grosjeania parempi.

Tässä mielestäni analysoitu varsin hyvin Kimin ja Grossun tilannetta:



http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/10/1819130/lotus-pomo-tietaa-syyn-raikkosen-aika-ajovaikeuksiin
Kimi oli toki viimeisellä stintillä kaikkiaan n sekunnin Grosjeania nopeampi, vaikka joutui ajamaan ruuhkassa, mutta aika optimistisuutta vaatii että uskoisi Kimin voittomahdollisuuksiin Grossun housuissa.

Edit: Kimi oli lähes 2s nopeampi viimeisellä stintillä kokonaisuudessaan
http://en.mclarenf-1.com/index.php?page=chart&gp=908&graf=3&dr1=Kimi Räikkönen&dr2=Romain Grosjean#.UlwEbrTyW6o

Nuo Kimin rengasissukat on kyllä tiedossa, mutta ei toisaalta kyse ei ole mielestäni taidosta, jos alkukaudesta Kimi on paremmin sinut renkaiden kanssa ja rengas muutoksen jälkeen loppukaudesta Grosjean. Ottamatta kummaltakaan mitään pois.

Muutenkin tuntuu että kuskeista tehdään välillä rengasvelhoja hieman kyseenalaisin perustein, kun kyseessä on tuuripelillä omiin mieltymyksiin sopiva/epäsopiva rengas. Vaikkapa Button pari kautta sitten:
http://www.nostot.com/browser/web/812943/M3B2ViAzcHc2IDNwdmQgM3B1RiAzcHV2IDNwdWwgM3B1MSAzcHU0IDNwdFogM3B0TyAzcHREIDNwdGMgM3BzayAzcHJFIDNwbUMgM3BtRCAzcG14IDNwbWMgM3BtZCAzcGw

Sitten taas viime kaudella Button oli pahoissa vaikeuksissa renkaiden kanssa ja välillä aivan kuutamolla.
http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=220257
 
Viimeksi muokattu:

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Autosportin Ed Straw antoi kuskiarvioissaan Grosjeanille viikonlopusta täyden kympin. Huutonaurua saatana. Kaikista parasta oli, että Räikkösen (arvosana 7) kommenteissa kirjoitti "Grosjean showed what was possible". Kisassa (tai tarkemmin sanottuna viimeisellä stintillä) se oli nimenomaan Räikkönen, joka näytti Lotuksen todellisen vauhdin. Ja tällä vauhdilla oltaisiin pidetty Vettel sekä Webber takana.

Grosjean ei käyttänyt loistavaa tilaisuutta voittoon, kun Lotuksen taktiikat osuivat kerrankin ihan vahingossa oikein. Japanin kisa näytti sen, että Grosjeanista ei tule koskaan tulemaan kovaa kuskia, korkeintaan tuurivoittaja.
Ihan oikein. Loistava aika-ajo, huippulähtö ja virheetöntä ajoa Grosjeanilta. Ehkä jonkun sekunnin olisi viimeisellä stintillä voinut olla nopeampi, mutta ei tuossa voittoon ollut loppujen lopuksi mitään jakoa.

Räikköseltä surkea aika-ajo ja perushyvää ajoa kilpailussa, onnettoman lähdön jälkeen. Otti aika lailla sen vähimmäissijoituksen, mitä tuolla autolla pitikin ohittaen ne muutaman selvästi hitaamman välistä. Ei tuo nyt mikään maaginen nousu ollut todellakaan, Alonson takana lähti kisaan ja tämän perässä ajoi myös maaliin.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Tekeekö joillakin näin tiukkaa tunnustaa Grosjeanin olleen parempi kuin Kimi Japanissa? Hieno ja virheetön viikonloppu, ansaitsi kehut.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös