Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
CARTer vaikuttaa katkeralta ? oletko kenties sen toisen putiikin työharjottelijoita ? ;) vaikuttaa kun sinulla olisi jotain henkilökohtaista mukana tässä jutussa. sen verran katkeralta teksti vaikuttaa välillä
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tässä tulee väkisinkin mieleen onko tässä mukana jonkinlaista muukalaiskammoakin (rasismia? :eek: )? Olisiko kaikkien helpompi sulattaaa tämä nykyinen Lotus-talli, jos pääjehuna häärisi joku britti, esim. Branson?
Group Lotuksen ja Team Lotuksen sulautuminen "saman katon alle" kaiken järjen mukaan lopettaisi tämän kissa-hiirileikin, jossa molemmat osapuolet sponsoroivat kilpaa Lotuksina eri Formulaluokkien talleja? :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Lotuksen tämän kauden aika-ajotulosten vertailu joitakin valikoituja talleja vastaan (kustakin vertailtavasta tallista valittu nopeampi kuski ja laskettu yhden kilometrin matkalla keskimäärin syntynyt ero) näyttää Singaporen mukaan lukien tällaiselta:

Bahrain
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q2, Vettel): 0,947s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,718s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q1, Buemi): 0,581s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,020s (Virginin eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,538s (Lotuksen eduksi)

Australia
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,920s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,700s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,596s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,150s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,326s (Lotuksen eduksi)

Malesia
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q2, Vettel): 0,982s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Hülkenberg): 0,888s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q1, Alguersuari): 0,652s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,023s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,727s (Lotuksen eduksi)

Kiina
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,888s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,670s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,615s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,022s (Virginin eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,196s (Lotuksen eduksi)

Espanja
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 1,005s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Hülkenberg): 0,546s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,534s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,172s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,446s (Lotuksen eduksi)

Monaco
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,978s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q3, Barrichello): 0,657s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,503s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,085s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,424s (Lotuksen eduksi)

Turkki
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,739s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,346s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,368s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,095s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,192s (Lotuksen eduksi)

Kanada
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,657s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,413s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,300s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,162s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,286s (Lotuksen eduksi)

Eurooppa
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,567s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,430s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,382s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, di Grassi): 0,264s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,358s (Lotuksen eduksi)

Iso Britannia
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,812s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,556s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q1, Buemi): 0,424s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,063s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,368s (Lotuksen eduksi)

Saksa
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,829s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,631s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,436s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,166s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,220s (Lotuksen eduksi)

Unkari
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 1,220s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Hülkenberg): 0,649s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,507s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,016s (Virginin eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,518s (Lotuksen eduksi)

Belgia
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,742s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Williamsiin (Q3, Barrichello): 0,625s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,387s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Virginiin (Q2, Glock): 0,153s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 1,804s (Lotuksen eduksi)

Italia
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Ferrariin (Q3, Alonso): 0,618s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,536s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q3, Hülkenberg): 0,432s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,321s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,068s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,226s (Lotuksen eduksi)

Singapore
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Ferrariin (Q3, Alonso): 1,089s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 1,076s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q3, Barrichello): 0,923s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,641s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,038s (Virginin eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Klien): 0,400s (Lotuksen eduksi)

Hidas rata kasvatti eroja odotetusti. Virgin näyttäisi nyt ohittaneen Lotuksen niukasti, joten häntäpään taisto sen kuin vaan tiivistyy kauden loppua kohti. Japanissa Virginille on vielä tiedossa kauden viimeinen isompi päivitys (josta osa tuli jo Singaporeen).

Lotus-kuskien keskinäisessä aika-ajoväännössä tilanne kääntyi Singaporessa Heikki Kovalaisen eduksi 8-7.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Bobakki sanoi:
Ei sitä ainakaan tähän asti ole pidetty varkautena, että ostaa oikeudet nimen käyttöön. Tuli tuki hankkeelle nyt sitten Protonilta tai Group Lotukselta, pyyntöön on alun perin suostuttu ja ilman suostumusta tallia ei olisi koskaan Lotuksena tunnettu.
Tässä ei ole minkäänlaista johdonmukaisuutta. Fernandesin mukaan Lotus Group ei omaa moottoriurheiluhistoriaa. Täällä on keskustelijoita, jotka epäilevät Lotus Carsin oikeutta Lotuksen saavutuksiin. Fernandesin tiimi on kuitenkin tänä vuonna ajanut Group Lotukselta ostetun lisenssin alla ja juhli varsin näyttävästi merkin 500:tta Grand Prix’ta Valenciassa. Jos Lotus Groupilla ei ole oikeuksia historiaan, niin mille Fernandes sitten perusti kauden alussa puheensa ”Lotuksen seuraavasta voitosta?” FIA ja FOM ainakin laskevat Fernandesin tiimin tulleen mukaan ykkösiin tänä vuonna ja että se ei ole mikään jatkumo Lotukselle, joten miksi muuksi tätä toimintaa voisi kutsua?

Niiden viestien perusteella, joita Lotukselta on tullut, niin eivät he oikein muutakaan voineet kuin luovuttaa nimen vuoden alussa 1Malaysialle. Ja ainakin oman oikeustajuni mukaan johonkin asiaan pakottaminen ja sitä kautta pakotetun riistäminen tavalla tai toisella ei ole oikein. Group Lotus on tehnyt alusta asti selväksi, mm. Autosportin messuilla talvella, etteivät he halua olla Fernandesin tiimin kanssa missään tekemisissä ja että heillä on täysin omat suunnitelmansa.
Mielenkiintoista on se, että Fernandes vihjaa haastatteluissaan Group Lotuksen ja F1-tiimin olevan hyvinkin mahdollisesti samassa omistuksessa tulevaisuudessa. Tämähän ratkaisisi jokseenkin kaikki ongelmat kerralla, kun jo viime vuosikymmenellä Group Lotusta oikeusjutun verran hiertäneet Team Lotus -oikeudet olisivat saman katon alla. Baharin kannalta ongelma olisi tällöin oman vaikutusvallan murenemisessa tekopyhän Lotuksen tulevaisuudesta huolestumisen sijaan.
Paras ratkaisu Protonilta olisi tosiaan liittää Team Lotus osaksi Lotus Groupia. Fernandes vaikuttaa kuitenkin sen verran itsenäiseltä sielulta, ettei se luultavasti tulisi kysymykseenkään. Tämä Huntin kauppakin tehtiin Protonista erillään.
Samoin minä luotan siihen, että toimintansa yritysostolla aloittanut suuren lentoyhtiön omistaja on tehnyt due diligencen ostamistaan oikeuksista sen verran hyvin, että tietää, onko hänellä laillinen oikeus laittaa ACBC-logo lentokoneensa kylkeen vai ei.
Olet luultavasti oikeassa. Britannian patentti- ja rekisterikeskus mainitsee Team Lotus Ventures Limitedin omistaman logon käyttöoikeuksien liittyvän Formula 1 – tallin markkinointiin, joten kai siihen sitten kuuluu myös F1-tallin väreihin maalatut Air Asian lentokoneetkin. :dunno:
VilleH sanoi:
CARTer vaikuttaa katkeralta ? oletko kenties sen toisen putiikin työharjottelijoita ? vaikuttaa kun sinulla olisi jotain henkilökohtaista mukana tässä jutussa.
Olen aina ihaillut Colin Chapmania ja pidän itseäni Lotus-fanina. Siinä luulisi olevan syytä kerrakseen.

Ja Canukki, en ole missään vaiheessa esittänyt, että KV Racing Technologiesilla kuuluisi olla jokin etuoikeus Lotus-brändiin. Sen tosin haluan muistuttaa, että yhden Lotuksen suurimman voiton eli vuoden 1965 Indianapolis 500- täysosuman takaa löytyi amerikkalaisten Woodsin veljesten kilpatalli.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Mä en ymmärrä miksei noi Group Lotus ja Team Lotus voi vaan elää nätisti keskenään.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Olen aina ihaillut Colin Chapmania ja pidän itseäni Lotus-fanina. Siinä luulisi olevan syytä kerrakseen.
Ihailusi on outoa, koska Chapman on sattumoisin kuollut ja F1-talli on myyty perillisten avulla mutkan kautta Fernandesille. Luulisi sinunkin olevan iloinen, että Chapmanin talli on uusien käsiena avulla nosteessa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Paras ratkaisu Protonilta olisi tosiaan liittää Team Lotus osaksi Lotus Groupia. Fernandes vaikuttaa kuitenkin sen verran itsenäiseltä sielulta, ettei se luultavasti tulisi kysymykseenkään. Tämä Huntin kauppakin tehtiin Protonista erillään.
No kävisihän se niinkin päin, että Fernandes ostaisi Lotus Groupin pois Protonilta kuleksimasta. ;)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
No kävisihän se niinkin päin, että Fernandes ostaisi Lotus Groupin pois Protonilta kuleksimasta. ;)
Mutta eihän Fernandes niin voisi tehdä. Silloinhan hän samalla todistaisi minun ja Lotuksen olleen oikeassa siitä, että hänen ainoa motivaationsa oli kaapata Lotus itselleen. :doubtful:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta eihän Fernandes niin voisi tehdä. Silloinhan hän samalla todistaisi minun ja Lotuksen olleen oikeassa siitä, että hänen ainoa motivaationsa oli kaapata Lotus itselleen. :doubtful:
No se nyt kai on se ja sama onko Lotus Group malesialaisen Protonin vai malesialaisen Tune Groupin omistuksessa. Vaiko ei?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miten tämä tulevan Team Lotuksen omistuskuvio oikein tarkalleen menee: Tune Group>1MalaysiaF1team>Team Lotus? :confused:
Tällainenkin sivu netissä vielä kummittelee:
http://1malaysiaf1team.org/ :doubtful:
Malesian valtio ja joukko yrityksiä on muodostanut 1Malaysia F1 Team Sdn. Bhd.-nimisen yrityksen, joka pyörittää LotusRacingiä/Team Lotusta. Tune Group on yksi näistä yrityksistä, Proton toinen, Sepangin ratayhtiö kolmas ja takasiivessä näkyvä Naza Motors neljäs. Lisäksi mukana ovat Malesian auto- ja moottoriurheiluliitot.

Wikipedia (englanti).
Suomenkielinen Wikipedia taas toteaa, että Fernandesin omistus tapahtuisi Air Asian kautta. Uskon englanninkielistä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No kävisihän se niinkin päin, että Fernandes ostaisi Lotus Groupin pois Protonilta kuleksimasta. ;)
Veikkaan, että jos joku diili tapahtuu, myy Fernandes siinä Team Lotuksen Protonille ja hankkii samalla autonvalmistajasta osaomistuksen. Group Lotus taitaa olla niin pieni tekijä, että Fernandes pystyisi ostamaan sen henkilökohtaisella varallisuudellaan ja paljon jäisi vielä ylikin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Niiden viestien perusteella, joita Lotukselta on tullut, niin eivät he oikein muutakaan voineet kuin luovuttaa nimen vuoden alussa 1Malaysialle. Ja ainakin oman oikeustajuni mukaan johonkin asiaan pakottaminen ja sitä kautta pakotetun riistäminen tavalla tai toisella ei ole oikein. Group Lotus on tehnyt alusta asti selväksi, mm. Autosportin messuilla talvella, etteivät he halua olla Fernandesin tiimin kanssa missään tekemisissä ja että heillä on täysin omat suunnitelmansa.
Adam Cooper kirjoitti Autosport.comiin vähän pidemmän jutun aiheesta ja tässä hän kertoo kyllä ihan toista. Cooperin mukaan Fernandes teki sopimuksen suoraan Group Lotuksen kanssa, ja ongelmat alkoivat sinä päivänä, kun Dany Bahar astui taloon. Kyse on Cooperin mukaan siis siitä, että uusi johto on kyseenalaistanut vanhan johdon päätökset ja pyrkinyt niistä irti ylhäältä tulleen painostuksen sijaan.

Samoin Cooper kertoo, että Group Lotus olisi ilmoittanut jo pitkään ennen Team Lotus -sopimusta irtisanovansa monivuotisen lisenssointisopimuksen tämän kauden jälkeen. Jos sopimus olisi alun perin tehty Protonin painostuksesta, miten sen irtisanominen yllättäen kesken sopimuskauden olisi sitten mahdollista?
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kyse on Cooperin mukaan siis siitä, että uusi johto on kyseenalaistanut vanhan johdon päätökset ja pyrkinyt niistä irti ylhäältä tulleen painostuksen tehdä sopimus sijaan.
Nyt Bobakki on siirtynyt Thunderin kanssa samalla ruokavaliolle.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Cooperin mukaan Fernandes teki sopimuksen suoraan Group Lotuksen kanssa, ja ongelmat alkoivat sinä päivänä, kun Dany Bahar astui taloon.
Näin minäkin olen asian ymmärtänyt. Väitteitä siitä, että Group Lotuksella olisi ollut alusta asti sukset ristissä Fernandesin kanssa on kyllä esittty muuallakin kuin tällä forumilla jo tuoreeltaan. Uskoisin niissä kuitenkin olleen kyse väärinkäsityksestä.

Ennen Fernandesin projektiahan yksi alkuperäisistä tallipaikan hakijoista oli Litespeed F3-talli, jonka aikeena oli hankkia käyttöönsä Team Lotuksen nimi... Tämä oli se Lotus, jota toinen Lotus vastusti alusta asti.

Lisää hämminkiä aiheuttaa se, että Litespeedin piti ostaa auto(n suunnittelutyö) Mike Gascoynen yritykseltä, ja nyttemmin Litespeedistä on tullut osa Lotus Racingin junioriprojektia. Monelta menee sekaisin se tosiasia, ettei tuo Litespeedin hylätty F1-hakemus ollut sama viritys kuin tämä myöhemmin Fykkösiin valittu malesialaisprojekti.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös