Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Team which doesn´t have a name

Siinä olisi iskevä nimi. In your face, Eggless-stone!
Poppari Princestä mallia ja tallille nimeksi "Team formerly known as Lotus". :D

Mutta eihän nimi tallia pahenna (tai paranna), jos ei talli nimeä. Minusta olisi kuitenkin typerää, jos formuloissa olisi samanaikaisesti kaksi Lotus-tallia. Fernandesilla on varsin lupaava F1-talliprojekti, jolle kyllä riittää tulevaisuudessa menestystä ja kannattajia täysin tallin nimestä riippumatta.

Mikäli huhuttu Proton-Lotus-Renault-F1-projekti toteutuu, niin Proton ui kyllä vastavirtaan nykyisissä talousnäkymissä satsatessaan rutkasti rahaa mallistonsa laajentamiseen ja samanaikaisesti kalliiseen F1-projektiin. Ainakin Honda, BMW ja Toyota ovat autonvalmistajia, jotka hiljattain havaitsivat formulat itselleen kannattamattomaksi. Myös Renault näyttää koko ajan tekevän lisää pesäeroa Renault-nimellä toimivaan F1-talliin ja Mercedesinkin osallistuminen saattaa muuttua kyseenalaiseksi, ellei tallin kilpailukyky parane ensi kaudella huomattavasti tämänvuotisesta.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Mikäli huhuttu Proton-Lotus-Renault-F1-projekti toteutuu, niin Proton ui kyllä vastavirtaan nykyisissä talousnäkymissä satsatessaan rutkasti rahaa mallistonsa laajentamiseen ja samanaikaisesti kalliiseen F1-projektiin. Ainakin Honda, BMW ja Toyota ovat autonvalmistajia, jotka hiljattain havaitsivat formulat itselleen kannattamattomaksi. Myös Renault näyttää koko ajan tekevän lisää pesäeroa Renault-nimellä toimivaan F1-talliin ja Mercedesinkin osallistuminen saattaa muuttua kyseenalaiseksi, ellei tallin kilpailukyky parane ensi kaudella huomattavasti tämänvuotisesta.
Jep. Lotus Cars ei ole jättimäisellä budjetilla toimiva autofirma. Kuten ei ole Protonkaan. Protonin myynti rajoittuu lähinnä Malesiaan, joten en usko Lotus Carsin mahdollisen mukaantulon kestävän kovin kauaa. Pahimmassa tapauksessa onnistuisivat lykkäämään koko firman konkurssiin.

Sponsoripuolellakin Maikkaria lainatakseni Heikin talli on vahvempi, sillä Tonyn Tune Group ja Air Asia ovat molemmat halpa-alalla toimivia, minkä kysyntä on ollut nousussa etenkin finanssikriisin aikaan. Lisäksi onnistunut avauskausi (pl. nimikiista) nostanee tallin arvoa sponsorimarkkinoilla. Fernandesin mainitsema Nokian sponsorointi olis parhautta, mutta tuskin tulee tapahtumaan.

Mersu ei tällä kaudella ole kyllä menestynyt ihan odotusten mukaisesti, muttan Hondan huonouteen on vielä matkaa :D
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Fernandesin mainitsema Nokian sponsorointi olis parhautta, mutta tuskin tulee tapahtumaan.
Minulla on semmoinen kutina, että tästä tulee suomalaisittain kovin "F1-pommi" Nokian tullessa tukemaan Fernandesin jengiä. Tony viittasi jo Nokiaan aikaisemmin ja muutenkin Nokialla on imago hakusessa yrityksen ryvettyneen maineen takia. Tässä tallissa on meininkin kohdillaan ja ehkä yksi positiivisimmista talleista mitä tallin huumorintajuun tulee. Oma villi arvaus on, että Kovalaisen sopimuksen julkistamisen yhteydessä paljastetaan myös Nokian sponsorointi :) Perusteluina on Nokian täydellinen uudistumisprosessi ja talli on edellä kävijä sosiaalisen median käytössä F1-tasolla.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Turun Sanomien mukaan "Tony Fernandesin ja Dany Baharin riita oikeudesta Team Lotus -nimeen on vieläkin ratkaisematta Malesiassa" ja "kiistan lopputulos saattaa johtaa jopa kahden erillisen F1-tallin syntymiseen". Toisessa uutisessa Turun Sanomien Heikki Kulta arvelee, että Renaultin moottorilla ja Red Bullin vaihdelaatikolla "Lotuksen pitäisi pystyä haastamaan ainakin Toro Rosso, Force India ja Sauber". Vaikka Kulta ei sitä sanokaan, niin myös Williams olisi tällöin Lotuksen liipasimella. :)

Minä pidän todennäköisenä, että Tony Fernandes saa Englannin oikeusistuimessa vahvistettua oikeutensa, ainakin F1-sarjan osalta, Team Lotus -nimen käyttöön. Toisaalta mahdolliset lehmänkaupat Malesian poliittisissa piireissä saattavat estää Fernandesia käyttämästä Lotus-nimeä F1-sarjassa ensi kaudella. Jos Tony Fernandes luopuu Lotus-brändistä, niin Lotus-nimen paluu F1-sarjaan saattaa jäädä hyvinkin lyhytikäiseksi. Fernandesin F1-tiimille taas ennustan pitkää ja menestyksekästä tulevaisuutta.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Varmuuden vuoksi olisi hyvä jo kehitellä uusia nimiehdotuksia. Mitäs jos lähtisivät ihan reilusti piraattilinjalle ja nimeksi Firrari, MacLaren tai Mersedes ;)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Tony Fernandes kertoo Twitterissä käsityksensä Lotuksen F1-tulevaisuudesta:

"Much said about our name. To many people reading to much into it. We are lotus racing this season. Next season we are still lotus."

"Makes sense for racing team and group to be reunited. How and weather it will and in what form will form discussions over next few months."

Tämän tiedon perusteella ei ensi kaudelle näyttäisi sittenkään tulevan kahta erillistä F1-Lotusta. Tonylla on jo F1-tiimi valmiina, kun taas Group Lotuksen osallisuus Renault F1-tiimissä on vasta huhujen asteella. Jos Group Lotus ja Fernandesin F1-tiimi yhdistyvät, kuten Tony olettaa, niin Lotusta edustanee ensi kaudella nimenomaan Fernandesin tiimi.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Autosport:
Rather than continue having its own team, sources suggest that the company is planning to wind down its involvement with the Enstone-based outfit to becoming just an engine supplier from the start of 2011.

That decision has left the way clear for the Renault team's current majority shareholder, Genii Capital, to seek other partners for next year as it looks to maintain the momentum it has gained during the current season.

Sources suggest that the outfit is close to finalising a deal with Lotus Cars for the company to become a major sponsor - and potential minority shareholder - of the team. The outfit itself could become known as Lotus Renault from the start of next year.
Eli pahimmillaan ensi kaudella meillä voi olla Tony Fernandesin itsenäisen ja kunnianhimoisen Lotus-tallin sijasta pääomasijoittajan pyörittämä ex-Renault/ex-Benetton/ex-Toleman, jonka nimisponsorina ja mahdollisena vähemmistöosakkaana toimii Lotus Cars. No, CARTer varmasti pitää tätäkin parempana ja aidompana Lotuksena kuin nykyistä. :rolleyes:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Päivitystä Lotuksen aika-ajotulosten vertailuun kaudella 2010. Vertailtavista talleista on valittu nopeampi kuski ja laskettu yhden kilometrin matkalla keskimäärin syntynyt ero.

Bahrain
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q2, Vettel): 0,947s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,718s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q1, Buemi): 0,581s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,020s (Virginin eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,538s (Lotuksen eduksi)

Australia
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,920s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,700s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,596s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,150s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,326s (Lotuksen eduksi)

Malesia
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q2, Vettel): 0,982s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Hülkenberg): 0,888s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q1, Alguersuari): 0,652s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,023s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,727s (Lotuksen eduksi)

Kiina
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,888s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,670s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,615s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,022s (Virginin eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,196s (Lotuksen eduksi)

Espanja
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 1,005s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Hülkenberg): 0,546s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,534s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,172s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,446s (Lotuksen eduksi)

Monaco
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,978s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q3, Barrichello): 0,657s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,503s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,085s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,424s (Lotuksen eduksi)

Turkki
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,739s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,346s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,368s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,095s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,192s (Lotuksen eduksi)

Kanada
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,657s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,413s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,300s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,162s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,286s (Lotuksen eduksi)

Eurooppa
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,567s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,430s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,382s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, di Grassi): 0,264s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,358s (Lotuksen eduksi)

Iso Britannia
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,812s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,556s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q1, Buemi): 0,424s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,063s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,368s (Lotuksen eduksi)

Saksa
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,829s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,631s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,436s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,166s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,220s (Lotuksen eduksi)

Unkari
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 1,220s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Hülkenberg): 0,649s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,507s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,016s (Virginin eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,518s (Lotuksen eduksi)

Belgia
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,742s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Williamsiin (Q3, Barrichello): 0,625s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,387s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Virginiin (Q2, Glock): 0,153s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 1,804s (Lotuksen eduksi)

Italia
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,536s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q3, Hülkenberg): 0,432s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,321s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,068s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,226s (Lotuksen eduksi)

Singapore
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 1,076s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q3, Barrichello): 0,923s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,641s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,038s (Virginin eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Klien): 0,400s (Lotuksen eduksi)

Japani
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,785s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q3, Barrichello): 0,656s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,392s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, di Grassi): 0,158s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,331s (Lotuksen eduksi)

Korea
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,878s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q3, Barrichello): 0,627s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,475s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,041s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Yamamoto): 0,342s (Lotuksen eduksi)

Brasilia
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q3, Hülkenberg): 1,868s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 1,562s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,619s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,028s (Virginin eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Klien): 0,193s (Lotuksen eduksi)

Interlagosin rata on lyhyenpuoleinen, mutta häntäpään suuret erot kärkeen selittyvät sillä, että aika-ajot alkoivat kosteassa kelissä ja rata kuivui aika-ajojen loppua kohti.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Lotus-kuskit ajoivat Brasiliassa luotettavan, mutta tapahtumaköyhän kisan, joutuen lyhyellä Interlagosin radalla pariin kertaan kierroksella ohitetuiksi. Heikki sai hyvän lähdön päästen heti alussa uusien tallien johtopaikalle, ja siinäpä se kisan jännittävin tapahtuma sitten olikin Lotuksen näkökulmasta. Alkaakohan Kovalaisen Lotuksen moottori olla jo huonossa hapessa, kun Trulli pysyi helpon näköisesti mukana vauhdissa, pitäen välimatkan alle sekunnissa? Ainakin Gascoyne määräsi Kovalaisen vääntämään kisan lopulla moottorin kierroksia alaspäin. Samalla moottorilla pitäisi vielä pärjätä Abu Dhabissakin.

Heikillähän havaittiin vika vähemmän käytetyssä moottorissa Korean aika-ajoissa. Tätä viallista moottoria Heikki käytti Brasilian harjoituksissa. Cosworthit menettävät edelleen tehoja merkittävästi moottorin kilometrimäärän kasvaessa. Tästä antoi todisteen Hispania, joka oli säästänyt kahdeksansia moottoreitaan Brasiliaan asti. Hispania-kuskit pääsivät tuoreilla moottoreillaan kisassa samoihin kierrosaikoihin Virginin kanssa, vaikka Virginillä on sentään selvästi Hispaniaa parempi auto.

Timo Glockilla oli Virginin tiedotteen mukaan autossaan sadekelin säädöt. Virginin viimeisenä toivona tallien kymmenennen sijan nappaamiseen Lotukselta taisi olla mahdollisuus sateiseen ja kolareiden täyttämään kisaan Brasiliassa. Niinpä on tavallaan ymmärrettävää, että Glock pelasi sadekelin säädöillään upporikasta ja rutiköyhää, uhmaten poutaista kisaa luvannutta sääennustetta. Abu Dhabissa ei sada, joten Richard Branson saa jo pikkuhiljaa alkaa sovittelemaan Air Asian lentoemännän tamineita päälleen. ;)
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Nämä kaikki uudet tallit voisivat moottorin ollessa loppusuoralla ottaa suht huoletta käyttöön uuden ylimääräisen koneen viimeiseen kisaan. Lähtöpaikka kun on joka tapauksessa siellä häntäpäässä, niin moottorinvaihdon etu voisi olla huomattava.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Nämä kaikki uudet tallit voisivat moottorin ollessa loppusuoralla ottaa suht huoletta käyttöön uuden ylimääräisen koneen viimeiseen kisaan. Lähtöpaikka kun on joka tapauksessa siellä häntäpäässä, niin moottorinvaihdon etu voisi olla huomattava.
Hyvä pointti kyllä.

Abu Dhabin pitkillä suorilla pääsee kyllä ohi jos tehoero on huomattava.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös